Olen ihmetellyt tässä pari-kolme vuotta mahaani ja sen outoa käytöstä. Lääkäriin en ole raaskinut mennä, yhden tutun kanssa juttelin ja hän veikkasi että voisi olla joku ärtyneen suolen oireyhtymä (?).
Mahani siis toimii niin, että yleensä ummettaa. Ei pahasti, mutta sillein että vessassa tulee käytyä tyyliin kerran, kaksi viikossa ja sekin on aika äheltämistä. Joskus se sitten toimii normaalisti, vessassa käyn noin parin päivän välein eikä mitään ongelmia. Ja ripulia on harvemmin, mutta aina sillon tällön. Nytkin on vatta ollut löysällä viis päivää.
Tähän liittyy myös mahan ääntelyä, lähinnä semmosta pulputusta/murinaa. Sen lisäksi aika paljon ilmavaivoja, joskus tuntuu että olen kaasupallo ja joskus taas niitäkin on vähemmän.
Tässä kun on ollut vuosia aikaa, olen kokeillut kaikkea mitä mieleen on tullut. Olen jättänyt maitotuotteet pois, jos olis ollu laktoosi-intoleranssi. Viljat jätin pois, jos olisi keliakia. Ei mitään. Lisäsin kuituja paljon, ei mitään. Jätin lihan pois, ei mitään. Söin erittäin vähärasvaista ruokaa, ei sekään vaikuttanut mitenkään.
Ainoa minkä olen huomannut, on että stressi pahentaa oireita.. Nytkin on kova stressi töiden takia ja varmaankin siksi taas vatsa löysällä.
Olen myös koittanut miettiä että jos olisin allerginen jollekin ruualle, mutta tuntuu että ripulikin ei katso ollenkaan ruokavaliota, voi olla etten ole edes syönyt samaisena päivänä vielä mitään ja pitää juosta vessaan.
Tällä hetkellä koitan syödä säännöllisesti ja mahdollisimman terveellisesti. Tosin työni takia ruoka-ajat joutuvat joustamaan usein. Mutta pyrin kuitenkin säännölliseen rytmiin. Tosin ei sekään mitään ole aiemminkaan helpottanut.
Niin ja sitten, välillä tulee semmoinen että syön ja joudun ruuan jälkeen melkein juoksemaan vessaan että ehtii.
Muuten olen perusterve reilu parikymppinen nainen. En syö mitään lääkkeitä. Työni ei ole istumatyötä ja sen lisäksi koitan harrastaa paljon hyötyliikutaa, joka tosin tällä hetkellä on katkolla liikuntakiellon takia. Mutta en ole kuitenkaan huomannut liikunnallakaan olevan mitään osuutta vatsaan.
Eikä tämä asia niin kovin häiritse, joskus tulee hankalia tilanteita. Mutta maha on useimmiten kovalla.
Mietin että voisinko kokeilla jotain maitohappobakteereja? Onko täällä muita kellä olisi samanlaisia oireita, oletteko löytänyt helpotusta?
Ärtynyt suoliko?
7
173
Vastaukset
- bauhaumau
kuulostaa ärtyneeltä suolelta, lääkäri suositteli minulle visibliniä kannattaa hankkia siihen respeti niin saa halvemmalla, joillakin se auttaa joillakin ei. Itselläni oireet enemmän ripulipainotteisia
- ap
Kiitos vastauksesta. Unohdin myös mainita oireeksi ainakin mm. sen, että ulostamisen jälkeen tuntuu että olisi vieläkin hätä. Ei siis aina näin, mutta joskus tapahtuu. Ja joskus tuntuu että on kamala hätä, mutta tulee vain tyyliin pieni papana.
Taidan kesän aikana varailla lääkäriin aikaa.
Kerrotko vielä että mitä tuo visiblini on?- bauhaumau
se on kuituvalmistetta lääkäri sanoi että saan syödä sitä vaikka loppuelämäni ei pitäisi olla mitään haittaa olen alle 30v nainen siis.
kuulostaa normaalilta se että tuntuu että kaikki ei tullukaan se on ärtyneelle suolelle tyypillistä ainakin mitä olen lukenu joskus itsellänikin näin. Itselläni vessassa käynti yleensä helpottaa kipua ja maha siis enemmän ripulilla ja välillä harvoin ummetusta mutta molemmat ja vaihtelu siis tähän kuuluu, ei pitäisi olla vaarallista.
Itseltäni on otettu keliakia testi verikokeella tehty laktoositesti, veriarvot katottu ja ulosteesta kalprotektiini arvo millä saa selville onko suolistossa tulehdusta vai ei ja ärtyneessä suolessa ei siis ole tulehdusta niinkuin crohin tai haavaisessa paksusuoli taudeissa on. Kannattaa varata niin saat reseptillä sitä ja juu se helpottaa jo kummasti kun lääkäri kertoo että on ärtynyt suoli vaikka ei o kiva vaiva mutta ei tarvi pelätä ainakaan pahempia.
- Samanlaista
Elikkäs minulla hyvin saman tyyppisiä.. nyt kahden päivän ajan on vatsassa kiertäny ilma ja murissu, en ole paskalla käynyt pariin päivään.. enkä uskalla syödä mitään.. ettei vaa tule syötyä liikaa ja suoli repeä.. Helvetin kova pelko oisko suolistossa syöpä.. koska vatsa on tuntunu käyttäytyvän erinlailla ny vuoden ajan ja kun paskallakin käy niin seki tuntuu vaikeammalta kuin ennen.. jos tämä jatkuu viellä 2pv.. meen lääkärii.
- bauhaumau
kannattaa mennä lääkäriin tuskin nyt syöpää on nää mahavaivat vaan on älyttömän yleisiä ettei uskoiskaan. lääkäriin siksi että saa mielehrauhan
- vavax
Oireet kuulostaa tutulta. Kokeile topinulin aktiv. Tämä on luontaistuote joka edesauttaa terveen suolistobakteerikannan muodostamista ja normalisoi suoliston toimintaa luonnollisella tavalla.
- ap
Kiitoksia vastauksista. Jotenkin ”helpotti” kuulla etten ole ainoa, jolla on tälläistä vaivaa. Eihän se kivaa ole, että tämmöistä on mutta ymmärtänette mitä tarkoitan.
Tosiaan, vatsa kipu loppuu kun käy vessassa. Tänään oli taas kamala kipu -> vessaan ja helpotti.. Ärsyttävää tämä on, mutta pakko sanoa että mielummin sitä ummetusta kuin tätä löysää vatsaa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 996084
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h804792Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv983055Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p282863Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska262125Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191516Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3351067Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?861039Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚126981- 48774