Lopulta kyllästyin pelkästään kädenalitanssimiseen

Lavafoxxia

Olin aina innokas kädenalitanssija, en pitänyt suljetun otteen tanssimista
minään. Olin sitä mieltä, että swing tanssit on nykyaikaa ja tavistanssiminen
on vain vanhojen kalkkisten nyhräämistä.
Sitten tuli muutos . Menin kilpatanssimeininkeihin mukaan ja siellä harjoiteltiin
ahkerasti vakiotanssien tanssityyliä. Ryhdikästä asentoa, askelluksen joustavuutta ja liikkuvuutta , vientiä y.m.
Miellyin näihin tansseihin ja nykyisin tnassin mieluiten vakioita ja tietysti lattareita.
Ihme kyllä nyt en viitsi juurikaan enää tanssia tuota niin suosittua fuskua ,, koska se on minusta niin kyllästyttävän tavanomaista. Vaikkakin sen osaamisen perään täällä paljon ihmiset haikailevat.
Tanssin mieluummin nopeat foxitkin suljetussa otteessa vauhdikkaasti foxiksi tai joskus vetäsen pätkän quickkaria jos on tilaa mennä.
Onko kenelläkään saman suuntaisia kokemuksia tanssihistoriassaan ?

24

319

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllästyin myös

Aika harvinaista että tanssii yksinomaan ainoastaan kädenalitteluja. Monet kädenalittelijat ovat käytännössä myös intohimoisia tangon tanssijoita ja myös niin että osa lattareista tanssitaan fokseina.

Onko sinulle käynyt niin että tanssit fuskua sillä 90-luvun iskuille nytkyttävällä tyylillä.Se 90-luvun tyyli on yksi puuduttavimmista tavoista tanssia fuskua. Esimerkiksi iskujen aksentoinnin huomioiminen 90-luvun fuskun tyylissä oli käytännösä lähes mahdotonta. Ja swingeihin joustava smooth-fusku on ehdoton, koska niiden tanssiminen muuten voi olla aika työlästä ja musiikkiin tanssiminen foksin askelin lähes mahdotonta.

Mulle kävi niin kun aikaisemmin tanssin ainoastaan tavallisia suljetussa otteessa, niin niihin tuli täydellinen kyllästyminen, vaikka kursseilta yritin hakea lisää vaihtelua.

Kyllästyin pelkkään suljettuun otteeseen.

• ruuna reipas

En tiedä yhtään lavatanssijaa joka tanssii vain käden ali tai vain suljetussa otteessa.

• ruuna reipas

Korjaan että tietysti vain suljettua otteita tanssivia, mutta ei vain käden alittelijoita

• Johtopäätös

Aika oikeassa olet. Saattaapi muutamankin kerran illassa soida eritryisen svengaava swing/rock 'n' roll. Lattia täyttyy laitoja myöden kädenalittelijoista ja reunoilla tanssii muutama foksia. Ja miestenrivi sekä naisterivi on tyhjiä, eli kaikki ovat tanssimassa, eli ähes kaikki tanssijat tanssii myös kädenalitteluja.

• Just just

Oletkohan tanssija lainkaan? Olen itse aloittanut kilpatansseilla josta sitten siirryin lavatanssiin ja kiinnostuin sitten vielä Rock'n'swing tansseista.

Kuvaat tanssilajeja ja tanssimista tavalla joka ei viittaa omakohtaiseen käytännön kokemukseen.

Kilpatanssimaneereilla ei lavoilla voi käytännössä tanssia kuin hyvin rajoitetusti. en tähän mennessä ole onnistunut näkemään sellaista ihmettä että joku olisi vetäissyt lajinomaista quick steppiä foksaajien, fuskaajien ja swingareitten keskellä.

Miksi sellaista pitäisi tansseissa edes yrittää?

• Lavafoxxia

Jaaha...siis olenko tanssija lainkaan ?
        En minä nyt itseäni kehumaan tässä rupea ja siitä ainakaan väittelemään
        mutta sanon vaan että olen kauan jo tanssinut lavoilla ja vielä nytkin tanssin,
        mutta kilpakiemuroihin liittymisen jälkeen muuttui minulla mieltymiseni tanssitavan suhtee.
        En ole vielä ylemmissä luokissa mutta on minulla parini kanssa jo kilpaluokka jossa
        väännetään yhdessä menemään ja käydään harkoissa ja salilla, meillä on seurassa vapaa
        salin käyttöoikeus. (seura omistaa salin )
        Ai niin ..joo, ei tietenkään lavoilla voi kilpatyylillä tanssia eikä tanssitakkaan paitsi joskus tanssimme koreografiaamme jivessä. Mutta kyllä se ryhdin ainainen hakeminen jättää jälkensä tanssimiseen.
        Joo ja siitä quickkarista . sanoinkin, että jos on tilaa .. vetäsen sitä jossain kappaleen alussa pätkän menemää parini kanssa enkä ollenkaan missään fuskaajien seassa.
        Tuntuuko sinusta ihmeelliseltä että joku voi innostua tanssimaan muulla tavalla
        kuin kädenalitanssina ? Jos niin on , olen sitten sellainen kummajainen.
        Tuo sinun tanssihistorian kulku lienee se tavallinen kehityssuunta .
        Hyviä swing tansseja sinulle.

• just juu
        Lavafoxxia kirjoitti:

mutta kilpakiemuroihin liittymisen jälkeen muuttui minulla mieltymiseni tanssitavan suhtee.
        En ole vielä ylemmissä luokissa mutta on minulla parini kanssa jo kilpaluokka jossa
        väännetään yhdessä menemään ja käydään harkoissa ja salilla, meillä on seurassa vapaa
        Ai niin ..joo, ei tietenkään lavoilla voi kilpatyylillä tanssia eikä tanssitakkaan paitsi joskus tanssimme koreografiaamme jivessä. Mutta kyllä se ryhdin ainainen hakeminen jättää jälkensä tanssimiseen.
        Joo ja siitä quickkarista . sanoinkin, että jos on tilaa .. vetäsen sitä jossain kappaleen alussa pätkän menemää parini kanssa enkä ollenkaan missään fuskaajien seassa.

Joopa, joo..
        Niin minäkin tein jo aikoja sitten kun ei enää oikein homma sujunut....
        Ikää tulee ja asento auttamatta rapautuu....
        Paras siirtyä lavoille tanssimaan kädenalitansseja.....

• Just just
        Lavafoxxia kirjoitti:

Ok

• Lavabuggia

Itse olin ennen innokas foksin tanssija, enkä pitänyt kädenalitanssimista minään. Tanssin kaikki kappaleet foksina musiikkityylistä riippumatta.
      Sitten tuli muutos. Menin tanssikurssille ja siellä tanssittiin mm. buggia. Miellyin tähän tanssiin ja nykyään tanssin kaikki kappaleet buggina. En viitsi juurikaan tanssia muita tansseja, koska ne ovat mielestäni niin tavanomaisia. Toisinaan saatan tanssia pari kappaletta fuskuna.
      Mielestäni kaikkien tulisi aloittaa kädenalitanssiminen ja hylätä vanhentuneet suljetun otteen tanssit. Bugg on nykyaikaa.

• Pukkiaa

Olet sitten niiin onnellinen buggasi kanssa.
        Ei muuta ku.... jalkaa vaan parkettiin vuoron perään..:)

• ei buggg
        Pukkiaa kirjoitti:

Olet sitten niiin onnellinen buggasi kanssa.
        Ei muuta ku.... jalkaa vaan parkettiin vuoron perään..:)

Bugg on tosiaan vain kävelyä. Ihmettelen miten siitä joku niin innostuu. Minulle se ei tuota minkäänlaista mielihyvää.

• PukPuk
        ei buggg kirjoitti:

Bugg on tosiaan vain kävelyä. Ihmettelen miten siitä joku niin innostuu. Minulle se ei tuota minkäänlaista mielihyvää.

No , katsos kun se on askeleeltaan sellaista minkä jokainen ihminen oppii jo varhaislapsuudessa
        Sen sitten osaa vaikka ei mitään muuta tanssia koskaan opikkaan.

• Dancebugg
        PukPuk kirjoitti:

No , katsos kun se on askeleeltaan sellaista minkä jokainen ihminen oppii jo varhaislapsuudessa

Mitä yksinkertaisempi on tanssin rytmi ja askellus, niin sitä vaikeampi siitä on tehdä tanssi.

• äh öohoi
        Dancebugg kirjoitti:

Mitä yksinkertaisempi on tanssin rytmi ja askellus, niin sitä vaikeampi siitä on tehdä tanssi.

No jopa oli taas aivopieru buggaajalta. Onhan se toki vaikeampaa tallustaa tasatahtiin. Onhan?

• ei tangoa
        ei buggg kirjoitti:

Tango on vain kävelyä. Ihmettelen miten siitä joku niin innostuu. Minulle se ei tuota minkäänlaista mielihyvää.

• TangoTango
        ei tangoa kirjoitti:

Tango on vain kävelyä. Ihmettelen miten siitä joku niin innostuu. Minulle se ei tuota minkäänlaista mielihyvää.

• 12621236
        TangoTango kirjoitti:

Voi, voi sentään !
        Tällaiseksi on tämän palstan kirjailijat menneet.
        Ei tosiaankaan ihme,että täältä on kaikonneet kaikki
        asiantuntevat keskustelijat muille palstoille.
        Täällä tuommoiset typerät papukaijat vain toistelevat
        toisten tekstejä.... Harmin paikka mutta tällaista tämä
        touhu on nykyään.

• 12627652
        Dancebugg kirjoitti:

just niin eikä siitä mitää tanssia tullutkaan.... :)

• buggggaaja

Eli olit siis innokas foxaaja etkä ymmärtänyt oikein mistään tanssista mitään.
        Yritit tanssia kaikki tanssit foxina mutta siitä ei oikein koskaan tullut yhtään mitään.
        Sitten tuli muutos. Ilmottauduit tanssikurssille missä opetettiin buggia. Miellyit tähän tanssiin ja sinusta tuntui että lopultakin löysit oman lajisi ja niin siitä lähtien olet tanssinut kaikki tanssit buggina..
        Etkä ole senjälkeen yrittänytkään tanssia enää mitään foxina......ku siitä ei edelleenkää tule mitään
        Mielestäsi muut tanssit pitäisi lopettaa ku ei niistä oikein bugginakaan meinaa tulla mitään.

• Lavagrossoveria

Nyt kun tuota kysyt, niin täytyy sanoa, ettei ole samanlaista taivalta minulla ollut. Vaihtoaskeleen opettelin kun kyllästyin kävelyyn, fuskun opettelin kun kyllästyin iän ikuiseen foksiin, samoin Cha chan ja Boleron. Kun jenkan opin, niin tanssin kaikki jenkat, enää ei jaksa mennä sitä samalla intensiteetillä. Salsaa ja Arg.tangoa opettelen.

Osan beat- ja foxbiiseistä voin mennä foksina, osan fuskuna, miten jalat sattuvat viemään. Kilpailupuolelle menemättä olemisella olen saanut tanssiini rentoutta ja oman tyylin. Koen sellaisen henkilökohtaisen kokemuksen vapautena, joka pitää harrastuksen elävänä. En ole Jehovan todistajaksikaan ruvennut, vaikka ihmisiä käy joskus ulko-ovella.

• Kädenalifoksi

Tanssipiirien ulkopuolella kädenalitanssien suosiota ihmetellään. Todellisuudessa suomessa eniten tanssittu kädenalitanssi kädenalifoksi on monelle tanssijalle selvästi helpompi tanssi kuin tavallinen nopea foksi.

Lisäksi kädenalifoksin askellusta voi tanssia moniin nopeisiin swing rytmeihin sellaisenaan, tai soveltaen.

Nopean foksin kohdalla tilanne on edelleenkin sellainen että läheskään kaikki tanssijat eivät nopeaa foksia edes tanssi, mutta kädenalifoksi menee hyvin.

Vanhaan hyvään lavatanssiaikaan moni mies ei edes nopeaa foksia tanssinut ja enemmistö saattoi olla tyttöpareja. Nyt on miehet oppineet nopean foksin ja yksi syy on hyvä kädenalifoksin osaaminen. Siinähä se kulkee samalla perustalla myös tavallinen nopea foksi.

• Lavatanssija

Olen samaa mieltä nopeasta foxista, sen tanssiminen vaatii aika paljon taitoa ja siksi kaikki ei sitä tanssi.
        Taitavammat tanssivat nykyisin myös tuollaista lavafoxia joka on vauhdikasta ilmavaa menoa.
        Kerroppa onko tuo kädenalifoxi eri tanssi kuin fusku ?

• On se
        Lavatanssija kirjoitti:

Olen samaa mieltä nopeasta foxista, sen tanssiminen vaatii aika paljon taitoa ja siksi kaikki ei sitä tanssi.
        Taitavammat tanssivat nykyisin myös tuollaista lavafoxia joka on vauhdikasta ilmavaa menoa.
        Kerroppa onko tuo kädenalifoxi eri tanssi kuin fusku ?

Kädenalifoksi on fusku.

Aikaisemmin tanssit yritettiin pitää vahvasti erillään ja 90-luvun tyylillä se onnistuikin liiankin hyvin.

Nyt osa ohjaajista aloitta fuskun opettamisen samaan tyyliin kuin vanhaan hyvään aikaan eli foksista ja siihen sijoitetaan kädenalikuvioita.

Tulee nostaginen olo, kun foksiin tanssitaan taas jiveä. Tanssi tunnettiin vanhaan hyvään aikaan jive nimisenä.

• Musiikin mukaan

No ainakin minä olen alusta lähtien tanssinut sekä avoimen, että suljetun otteen tansseja. Aika yksipuolista olisi jämähtää johonkin tiettyyn lajiin. Vien sen mukaan mikä mielestäni sopii musiikkiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      96
      4754
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      113
      3912
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      207
      3800
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      101
      2205
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      77
      1964
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      80
      1336
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      132
      1248
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      162
      1226
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      53
      1095
    10. En ymmärrä ateisteja!

Raamattu on aitoa historiaa, jotka ovat kirjoittaneet aikalaiset! Mitä änkyröitte turhaa???
      Ateismi
      477
      1022
    Aihe