Romanipoika, poikieni kaverina

Tietoa haluava......

Teini-ikäiset poikani kaveraa teini-ikäisen romanipojan kanssa, minulla ei ole sitä asiaa mitään vastaa. Romanipoika on todella fiksu,ystävällinen ja, on muutenkin hyvät käytöstavat. Omat poikani eivät ole aina niin ''fiksuja'' kaikki ilkivalta ja tyhmyys ei ole jäänyt tekemättä esim teinien ''viikonloppu viiletystä eli, ryyppäämistä'' Tietoa haluan siitä että, millä tavalla minun pitäisi kohdella poikaa? Haluaisin jotain tietoa romanikulttuurista etten, vaan ''loukkaa'' häntä sanoin. Voisiko olla muita asioita mitä minun pitäisi ottaa huomioon ettei, poika suuttuisi jos otan ''väärän'' liikkeen yms?

Haluaisin tietoa vanhemmilta kenenkä lapsilla on romanikavereita. :)

11

436

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ennakkoluulot pois

Nö niin lopetaanpas ennakkoluulot taas! Ei kaikki romanit ole ''roistoja'', ''varkaita'',''murhaajia''. Kyllä kai sitä jokaisesta ''rodusta'' löytyy roskasakkia. ( Poikien äiti älä ole huolissasi, jos poika on todella fiksu ja käytöstapainen ainahan se nuorten ''villityksiin'' kuuluu alkoholi,tytöt,pojat ja chillaaminen) Meidän valtaväestö pitäisi ottaa turhat ennakkoluulot pois, tutustukaa ihmisiin. Mielestäni romanit ovat minua kohtaan olleet aina reiluja,ystävällisiä,rehellisiä ja mukavia.

• einiityksi
    • Nimimerkki!!

Tyttäreni (16-vuotiaan) ex-poikaystävä ( 15-vuotias ) Oli aina tytärtäni ja perhettäni kohtaan todella mukava,ystävällinen ja rehellinen. Ikinä minun ei tarvinut huomauttaa häntä mistään poika oli todella fiksu ja hieno kielenkäyttö, en koskaan kuullut hänen kiroilevan tms. Muutamia kertaa ''nuoripari'' kävi meillä, mutta yleensä he menivät kaveriporukkansa kanssa. Todella hienon ja hyvän ihmiskuvan sain pojasta, olen kyllä itse elämäni aikana ollut paljon hyvis romanien kanssa tekemissä, mutta on myös nähty niitä pahiksia :( TURHAT ENNAKKOLUULOT POIS! IHMISIÄ HEKIN OVAT, ROMANI SANAKIN TARKOITTAA HEIDÄN KIELELLÄÄN IHMISTÄ!

Pientä tietoa vielä teille että, jos valtaväestön lapsi seurustelee romanipojan tai tytön kanssa, niin romaninuori saattaa olla hieman ujo ettei esimerkiksi saata huomioida seurustelukumppaninsa ''halauksia, suudelmia'' jos vieressä on aikuinen ihminen johtuen siitä kun, se voi tuntua romaninuoresta ''häpäisyltä vanhempaa ihmistä kohtaan'' koska he eivät voi romaniaikuisten läsnänä jutella seksistä,suutelemisesta,halauksista eikä ollenkaan edes parisuhteista. Ymmärrän heitä hyvin siitä näkökulmasta ajatellen kun, he eivät voi ikinä jutella näistä mainistemistani asioista romaniaikuisten,vanhempien tai vanhuksien kanssa niin, sehän voi tuntua ''kiusalliselta'' tai ''epämielyttävältä'' jos esim valtaväestön ihminen puhuu tai tekee sellaisia asioita heidän läsnäollessaan mitä ei romanikulttuurissa käsitellä vanhempien tai aikuisten kanssa.

• OULUTAR

Nooh ! Saat oppirahat maksaa .

• tietäjää.

romanit on kuningas kansaa

• ihan lauri vain

Onpas rasistisia kommentoimassa .. :o .. Ei nimi miestä pahenna, jos ei mies nimeä!

• Teinien äiskä..

Olen keskustelun alkuperäinen aloittaja. Tästä pojasta en usko että, hän saattaisi minun poikia tai itesään ongelmiin. Poika on tosi fiksu,rehellinen,ystävällinen ja muutenkin todella hienosti käyttäytyvä nuori mies. En ymmärrä todellakaan miksi meidän maassamme on rasismia näin paljon. Emme mekään ole ''kuningaskansaa''!!!!!!!!

Joku oli kirjoittanut ryyppäämisestä yms. Kyllä meidän pääväestönkin lapset ryyppäävät viikonloppuisin myös minun pojat.

( Rasismin tässä keskustelussa on loputtava tai, otan yhteyttä poliisiin ja teidän IP- osoitteet kyllä selvitetään!. )

• J K

Jaa, onpa järkevää

• Asioista tietävä

No miten sitä nyt ihmistä yleensäkin kohdellaan?

Eli ihan normaalisti kohtelet tuota kyseistä poikaa, ei sulta "vaadita" mitään erityistä romanikulttuurin tuntemusta tai ymmärrystä. Sellainen olet häntä kohtaan kuin tähänkin asti. Sinulla on oma kulttuurisi, ja se kaiketikin on valtakulttuuri. Poika ei todellakaan oleta tai odota, että tietäisit romanikulttuurista yhtäään mitään. Hän ei siten myöskään loukkaannu, jos teet asioita, jotka eivät ole sopusoinnussa romanikulttuurin kanssa.

Eri asia olisi, mikäli olisit romanin entinen tai nykyinen puoliso; silloin tapojen tietämystä ja tuntemusta voitaisiin sinulta odottaa tai olettaa. Tosin tuolloinkin lähdettäisiin siitä, että sinä kaikesta huolimatta olet se vanhempi osapuoli ja poika se nuorempi, ja lähtökohtaisesti nuorempi osapuoli on se, jonka pitää tietää miten käyttäytyä.

Jos haluat tietoa romanikulttuurista, niin täällä Suomi24:llä on sellainen palsta kuin Romano. Sieltä voit kysellä. Vastaukset on kyllä vähän sitä luokkaa, että sinuna etsisin siltikin tietoa muualta... Eli mitä tehdään, kun halutaan tietoa internetistä? No, käytetään Googlea tietenkin.

Romaninuoret muiden nuorten tavalla on yksilöitä kukin, ja paljon on kiinni siitä, minkälaisen kotikasvatuksen on saanut. Romanikulttuurilla ja valtakulttuurilla on toki eronsa, ja totta kai tapakulttuurillakin on osuutta ihmisen toimintatapoihin ja ajattelumalleihin - mutta kyllä ne lähtökohdat tulee kotoa ja vanhemmilta.

• jengi ilman prätkää

Itse olen "kaaveerannu" teininä näissä piireissä.
      Sekoitat varmaan 2 asiaa. Romanit ja mustalaiset.
      Ei ne ole sama-asia.
      Romanit on rotu, ihan niinkuin kiinalaiset, intiaanit ja valkoihoiset...
      Mustalaiset on taas lähinnä järjestö johon henkilö jonka mustalaisyhteisö hyväksyy, voi liittyä. Mustalaiseksi voi alkaa myös valtaväestöön kuuluva, vaikka pääosa mustalaisista onkin romaneja.
      Mustalaisiin liittyminen on lopullista eikä järjestöstä voi erota, on vain elettävä sitten loppuikä mustalaissääntöjen mukaan ja käytettävä niitä siistejä vaatteita jotka toimii järjestön tunnuksena.

Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko kaivattusi ulkonäkö

tarpeeksi miellyttävä? 🥕
      Ikävä
      81
      1426
    2. Toivotko koskaan mies...

Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.
      Ikävä
      112
      1345
    3. Tämän päivän puukotusuutinen

Epäillyn tuntomerkit? Nisti vai matu? Laittaisin betsit jälkimmäiselle.
      Seinäjoki
      18
      1120
    4. Svty paska työpaikka

Elekää kukaan hakeku sinne töihin.
      Suomussalmi
      21
      1016
    5. Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta

Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne
      Ikävä
      114
      878
    6. Olisin valmis salaisiin tapaamisiin

Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet
      Intohimo
      46
      868
    7. Onko viisikko aktivoitunut

Taas ruumis !! Viisikko ryskää kukaan ei pärjää
      Seinäjoki
      18
      806
    8. Olisit voinut olla...

....ihan tavallinen ihminen, terve mieleltään ja kropaltaan, hyvä seuraihminen ja luotettava kumppani. Mutta ei, olit n
      Ikävä
      65
      777
    9. Olet ihana mies

Mun söpöliini 🙊😘
      Ikävä
      40
      677
    10. YT skoda Transtech

Noin 200 saa potkut. Saksikäsipetturi ajoi suomen konkkaan ja tarkkikselle. Totaalinen Petosjytky..
      Kajaani
      72
      662
    Aihe