Tuli puhetta kurdi mieheni kanssa lapsien tekemisestä ja mikä uskonto lapselle tulee. Itse olen vahvasti sitä mieltä, että lapsi kastetaan kristinuskoon (lähinnä perinteiden vuoksi) ja hän saa myöhemmin päättää itse uskontonsa, tai lapsi ei kuulu kumpaankaan uskontoon synnyttyään. Mies on sitä mieltä, että lapsesta tulee muslimi.. ja tuntuu ettei ole valmis joustamaan asiassa yhtään.
Muslimiuskontoa vastaan minulla ei ole mitään.. mutta mielestäni kristinuskosta on "helpompi" lähteä kuin muslimiuskonnosta.. Haluaisin, että lapsi saa itse vanhempana päättää, kumpaa uskontoa haluaa harjoittaa tai olla harjoittamatta.
Onko kenelläkään lapsia muslimimiehen kanssa ja miten olette päässeet yhteisymmärrykseen lapsen uskonnosta?
Lapsia muslimin kanssa?
50
1047
Vastaukset
- ateisitina aikuiseks
Miksi pieni, viaton lapsi tulee liittää mihinkään uskonnolliseen instituuttiin?
Lapsi päättäkööt itse mihin ja keneen uskoo, kun asiasta hänellä on enemmän tietoa ja ymmärrystä.- 14+15
Tuo lähtökohta ei vain aina ole kovin helppo muslimille hyväksyä. Islam opettaa ateistien joutuvan kadotukseen ja jos on uskonnollinen taustaltaan, ei omaa lasta oikein voi päästää ateistiksi. Kristinuskokin on siinä ja siinä.
Ap:lle sanoisin, että tee niin kuin parhaaksi näet. Jos asutte Suomessa ja meinaatte täällä asua jatkossakin niin siitä voi vähän ottaa osviittaa. Maassa maan tavalla kuten sanotaan. Tuli lapsesta sitten muslimi tai kristitty, niin kovin uskonnollista kasvatusta hän tuskin hyväksyy vähän vartuttuaan. Kaveripiiri on kuitenkin enemmän tai vähemmän ateisteja.
Itse en antaisi missään tapauksessa lastani ympärileikkauttaa. - htytt
14+15 kirjoitti:
Tuo lähtökohta ei vain aina ole kovin helppo muslimille hyväksyä. Islam opettaa ateistien joutuvan kadotukseen ja jos on uskonnollinen taustaltaan, ei omaa lasta oikein voi päästää ateistiksi. Kristinuskokin on siinä ja siinä.
Ap:lle sanoisin, että tee niin kuin parhaaksi näet. Jos asutte Suomessa ja meinaatte täällä asua jatkossakin niin siitä voi vähän ottaa osviittaa. Maassa maan tavalla kuten sanotaan. Tuli lapsesta sitten muslimi tai kristitty, niin kovin uskonnollista kasvatusta hän tuskin hyväksyy vähän vartuttuaan. Kaveripiiri on kuitenkin enemmän tai vähemmän ateisteja.
Itse en antaisi missään tapauksessa lastani ympärileikkauttaa.Ei se, että ei kuulu mihinkään uskontokuntaan tarkoita suoraan sitä, että olisi ateisti.
- Keskustelkaa
Noh molempia uskontoja voi harjoittaa leveällä skaalalla niin vähäisestä uskonnollisuudesta enemmän kokonaisvaltaiseen uskonnollisuuteen. Monet muslimit ovat hyvin maanläheisiä ja taipuvaisia uskontonsa säännöstöstä. Kuinka uskovainen miehesi on? Keskustelkaa käytännön esimerkein että miten uskonto vaikuttaa tulevan lapsenne elämään oli se sitten islam tai kristinusko. Kummastakin uskonnosta voi erota.
- 364757890
Muslimit ympärileikataan ja se on lasten pahoinpitelyä.
Jostain kumman syystä uskonnollisesta väkivallasta ei vielä tule syytteitä.
Saisi jo laki muuttua.- ate-isti-tar
Ympärileikkaus ei todellakaan ole pahoinpitelyä. Siis poikien. Mikäli toimenpiteen tekee laillistetut lääkärit laillisessa sairaalassa, kuten kaikki muutkin leikkaukset. Ympärileikattu penis on helpompi pitää puhtaana ja on ehdottomasti kauniimpikin kuin leikkaamaton.
Itselläni myös lapsi muslimin kanssa, mutta poikaa ei liitetä muslimiuskontoon eikä ympärileikata, koska minä olen ateisti ja asumme Suomessa. - 9+3
ate-isti-tar kirjoitti:
Ympärileikkaus ei todellakaan ole pahoinpitelyä. Siis poikien. Mikäli toimenpiteen tekee laillistetut lääkärit laillisessa sairaalassa, kuten kaikki muutkin leikkaukset. Ympärileikattu penis on helpompi pitää puhtaana ja on ehdottomasti kauniimpikin kuin leikkaamaton.
Itselläni myös lapsi muslimin kanssa, mutta poikaa ei liitetä muslimiuskontoon eikä ympärileikata, koska minä olen ateisti ja asumme Suomessa."Ympärileikattu penis on helpompi pitää puhtaana ja on ehdottomasti kauniimpikin kuin leikkaamaton."
Ensimmäinen pointti voi olla hyvä perustelu, jos hygieniaolot ovat huonot. Suomessa yleisesti ottaen eivät ole. Toinen perustelu on täysin käsittämätön, jos sillä pyritään oikeuttamaan lapsen leikkelyä. Kyse olisi siis lapsen / vauvan kauneusleikkauksesta. Eiköhän se ole parempi, että jokainen päättää OMISTA kauneusleikkauksistaan ja -ihanteistaan sitten täysi-ikäisenä. Kauneusihanteillahan voi perustella minkälaista silpomista tahansa, joten se ei kai VOI olla yhdenkään tervehenkisen isän tai äidin perustelu lapsen leikkamiselle. Vai kuinka? - ksdnksdknsdvkn
ate-isti-tar kirjoitti:
Itselläni myös lapsi muslimin kanssa, mutta poikaa ei liitetä muslimiuskontoon eikä ympärileikata, koska minä olen ateisti ja asumme Suomessa.Miten pihalla sitä voi ihminen olla...
- 23456789+
ate-isti-tar kirjoitti:
Itselläni myös lapsi muslimin kanssa, mutta poikaa ei liitetä muslimiuskontoon eikä ympärileikata, koska minä olen ateisti ja asumme Suomessa.Tietysti se on pahoinpitelyä.
Ajattele jospa vaikka poistettaisiin nenästä parin sentin verran.
Ihan yhtä paljon siellä on tuntoa kuin nenässäkin.
Niistäminen on paljon helpompaa kun sieraimet ovat kunnolla auki ja nenä pysyy puhtaampana.
Lyhennetty nenä on myös kauniimpi kuin luonnollinen.
Miksi nämä väitteet kuulostavat älyttömiltä kun on kyse nenästä?
Mikseivät ne kuulosta sinusta älyttömiltä kun on kyse jostakin toisesta ruumiinosasta, joka ei edes ole sinun ja jota miettiessäsi sinun pitäisi ajatella kyseisen lapsen ihmisoikeuksia. - 43657890
ate-isti-tar kirjoitti:
Itselläni myös lapsi muslimin kanssa, mutta poikaa ei liitetä muslimiuskontoon eikä ympärileikata, koska minä olen ateisti ja asumme Suomessa.Oletko muuten ajatellut ettet voi päästää lastasi muslimaahan ainakaan ilman sinua, sillä niillä reissuilla on tapahtunut ennenkin arvaamattomia ja yllätyksellisiä silpomisia?
Eipä sitä lapselta paljon kysellä kun isä päättää tehdä kuten kuvittelee olevan "oikein".
Mitäs sitten teet jos joku päivä lapsesi palaa kotiin luvatta silvottuna ja miehesi kertoo sinulle että pulinat pois? - 7+25
23456789+ kirjoitti:
Tietysti se on pahoinpitelyä.
Ajattele jospa vaikka poistettaisiin nenästä parin sentin verran.
Ihan yhtä paljon siellä on tuntoa kuin nenässäkin.
Niistäminen on paljon helpompaa kun sieraimet ovat kunnolla auki ja nenä pysyy puhtaampana.
Lyhennetty nenä on myös kauniimpi kuin luonnollinen.
Miksi nämä väitteet kuulostavat älyttömiltä kun on kyse nenästä?
Mikseivät ne kuulosta sinusta älyttömiltä kun on kyse jostakin toisesta ruumiinosasta, joka ei edes ole sinun ja jota miettiessäsi sinun pitäisi ajatella kyseisen lapsen ihmisoikeuksia.Sähän se hienosti perustelet asian!!! Jos nyt ajatellaan että pikkupoika ympärileikataan sairaalassa ja hygienisissa oloissa, hän varmasti saa sen kivunlievityksen/puudutuksen ennen toimenidettä.
Sanotaanko näin, ettei ehkä kannattaisi täällä päsmäröidä, jollei asiasta ole mitään käsitystä! :) - pulinat sikseen
43657890 kirjoitti:
Oletko muuten ajatellut ettet voi päästää lastasi muslimaahan ainakaan ilman sinua, sillä niillä reissuilla on tapahtunut ennenkin arvaamattomia ja yllätyksellisiä silpomisia?
Eipä sitä lapselta paljon kysellä kun isä päättää tehdä kuten kuvittelee olevan "oikein".
Mitäs sitten teet jos joku päivä lapsesi palaa kotiin luvatta silvottuna ja miehesi kertoo sinulle että pulinat pois?Oletko sinä ajatellut päästää miestäsi saunailtoihin tai pikkujouluihin, koska niissä on tapahtunut ennalta arvattuja ja yllätyksettömiä pettämisiä ja uskottomuuksia?
Oletko ajatellut että miehesi saattaa alkoholin vaikutuksen alaisena vetää sua turpaan tai jopa tappaa? Joskus selvinkinpäin saattaa vastaavaa tapahtua...
Että ympärileikkaus on sinulle sama asia kuin silpominen? - 14+7
7+25 kirjoitti:
Sähän se hienosti perustelet asian!!! Jos nyt ajatellaan että pikkupoika ympärileikataan sairaalassa ja hygienisissa oloissa, hän varmasti saa sen kivunlievityksen/puudutuksen ennen toimenidettä.
Sanotaanko näin, ettei ehkä kannattaisi täällä päsmäröidä, jollei asiasta ole mitään käsitystä! :)Voit sitten hygienisesti typistää myös sen pojan nenän ja korvat, jos se sinua syystä tai toisesta huvittaa. Sinähän saat tehdä pojallesi mitä vain, kunhan se tehdään hygienisesti ja kivunlievityksessä, eikö?
"Sanotaanko näin, ettei ehkä kannattaisi täällä päsmäröidä, jollei asiasta ole mitään käsitystä! :) "
Sanotaan vain. Onko sinulle tehty ympärileikkaus? Minulle on. - 234657890
7+25 kirjoitti:
Sähän se hienosti perustelet asian!!! Jos nyt ajatellaan että pikkupoika ympärileikataan sairaalassa ja hygienisissa oloissa, hän varmasti saa sen kivunlievityksen/puudutuksen ennen toimenidettä.
Sanotaanko näin, ettei ehkä kannattaisi täällä päsmäröidä, jollei asiasta ole mitään käsitystä! :)"Suomessa poliisi tutkii muista kuin lääketieteellisistä syistä tehtyjä ympärileikkauksia törkeinä pahoinpitelyinä. Vuonna 2008 Korkein oikeus vapautti ympärileikkauksesta syytetyt mutta vuonna 2010 voimaan astuneen ihmisoikeussopimuksen jälkeen asianmukaisesti suoritettua ympärileikkausta Helsingin käräjäoikeus on pitänyt pahoinpitelynä. Oikeusministeri esitti huhtikuussa 2012 erillislain säätämistä tilanteen selventämiseksi."
"Ihmisoikeudet
Tasa-arvoasiain neuvottelukunta vastustaa poikien ja tyttöjen ympärileikkauksia, koska poikienkin ympärileikkaus aiheuttaa pysyvän ruumiillisen vamman, "jolla on sekä elämänlaadullisia että terveydellisiä vaikutuksia", loukkaa poikien oikeutta koskemattomuuteen ja "Kansainvälinen lapsen oikeuksien sopimus asettaa valtiolle nimenomaisen velvollisuuden ryhtyä toimenpiteisiin lapsen terveydelle vahingollisten perinteisten tapojen poistamiseksi."[24]
Lastensuojelun keskusliiton mukaan ympärileikkaus aiheuttaa mahdollisten välittömien haittojen, kivun, tulehdusten ja kuolioiden lisäksi onnistuneenakin pysyvän vaurion sukupuolielimen toimintamekanismille ja poistaa huomattavan osan tuntohermostoa sekä vammauttaa pojan seksuaalisuutta elinikäisesti. [25]
Myös poliittiset miesjärjestöt ja mm. Humanistiliitto ja Profeministimiehet vastustavat ei-lääketieteellisiä ympärileikkauksia katsoen niiden vahingoittavan lapsia ja loukkaavan näiden ihmisoikeuksia.[26]
[muokkaa] Uskonnonvapaus
Humanistiliiton, Sexpon ja miesjärjestöjen mukaan lapsen ympärileikkaaminen loukkaa tämän uskonnonvapautta, koska lapsella pitää olla aikuisena oikeus päättää itseensä kohdistuvista uskonnollisista amputaatioista.[26] Lasten ympärileikkaamista on puolustettu heidän vanhempiensa uskonnonvapaudella, mutta mainittujen järjestöjen mielestä tästä ei seuraa oikeutta kohdistaa lapsiin fyysistä väkivaltaa eikä amputaatioita.[26]
Hollannin lääkäriliiton mukaan lapsen uskonnonvapauteen kuuluu oikeus päättää itse vanhempana uskonnostaan, minkä vuoksi lapsiin ei saa leikata peruuttamattomia uskonnollisia merkkejä, ja lapsen ihmisoikeuksiin kuuluu muutenkin fyysinen koskemattomuus. [14]
[muokkaa] Vähemmistöjen oikeudet
Ympärileikkauksia on puolustettu vedoten vähemmistöjen oikeuksiin.
Lastensuojelun keskusliiton mielestä ympärileikkaus on rinnastettavissa muihin haitallisiin etnisiin ja uskonnollisiin perinnetapoihin kuten kunniamurhat, lapsiavioliitot, ruumiillinen väkivalta, verikosto ja väistämisvelvollisuus, tällaisia on myös enemmistökansallisuuksilla (esim. kuritusväkivalta) eikä vähemmistöilläkään ole oikeutta loukata jäsentensä oikeuksia. Sen sijaan yksilöllä pitäisi olla aikuisena oikeus päättää omasta ympärileikkauksestaan.[25]" - 32578985+
pulinat sikseen kirjoitti:
Oletko sinä ajatellut päästää miestäsi saunailtoihin tai pikkujouluihin, koska niissä on tapahtunut ennalta arvattuja ja yllätyksettömiä pettämisiä ja uskottomuuksia?
Oletko ajatellut että miehesi saattaa alkoholin vaikutuksen alaisena vetää sua turpaan tai jopa tappaa? Joskus selvinkinpäin saattaa vastaavaa tapahtua...
Että ympärileikkaus on sinulle sama asia kuin silpominen?Ympärileikkaus on väkivaltaa ja minusta olisi parempi ottaa lapset huostaan kuin antaa heidän vanhempiensa alistaa heidät jollekin sairaalle rituaaliväkivallalle.
Lasten suojelemiseksi kouluterveydenhuollon pitäisi tehdä kerran vuodessa tarkastukset kaikille lapsille ja jos vaikka ulkomaanmatkan aikana olisi jotakin poistettu, niin vanhemmat automaattisesti syytteeseen ja lapsi huostaan.
Jos kyseessä olisi jokin muu ruumiinosa, niin itsekin ymmärtäisit miten outo tapa tuo on. Etkä sinä saa edes tatuoittaa mitään uskonnollisia symboleja lapseesi, niin miksi sitten saisi tehdä paljon pahempaa ja pysyvämpää. - 7+25
14+7 kirjoitti:
Voit sitten hygienisesti typistää myös sen pojan nenän ja korvat, jos se sinua syystä tai toisesta huvittaa. Sinähän saat tehdä pojallesi mitä vain, kunhan se tehdään hygienisesti ja kivunlievityksessä, eikö?
"Sanotaanko näin, ettei ehkä kannattaisi täällä päsmäröidä, jollei asiasta ole mitään käsitystä! :) "
Sanotaan vain. Onko sinulle tehty ympärileikkaus? Minulle on.Onnea! Ympärileikkausta ja korvien tai nenän typistämistä ei minusta kyllä voi verrata. Enkä muuten tajua, mistä olet noin katkera? Menikö samalla tuntoaisti? Vai tehtiinkö toimenpide ilman ao. puudutusta?
Kuten sanoin, omaa poikaani ei ympärileikata uskonnollisista syistä lapsena. Tehkööt aikuisena niin, jos haluaa. Minua ei naisena ole ympärileikattu, mutta mieheni on lapsena ja täysin alkeellisissa oloissa ilman mitään puudutteita tai hygienisia välineitä. - katkeruutta????
32578985+ kirjoitti:
Ympärileikkaus on väkivaltaa ja minusta olisi parempi ottaa lapset huostaan kuin antaa heidän vanhempiensa alistaa heidät jollekin sairaalle rituaaliväkivallalle.
Lasten suojelemiseksi kouluterveydenhuollon pitäisi tehdä kerran vuodessa tarkastukset kaikille lapsille ja jos vaikka ulkomaanmatkan aikana olisi jotakin poistettu, niin vanhemmat automaattisesti syytteeseen ja lapsi huostaan.
Jos kyseessä olisi jokin muu ruumiinosa, niin itsekin ymmärtäisit miten outo tapa tuo on. Etkä sinä saa edes tatuoittaa mitään uskonnollisia symboleja lapseesi, niin miksi sitten saisi tehdä paljon pahempaa ja pysyvämpää.voi luoja, että nyt menee puurot ja vellit sekaisin...
- 12+7
7+25 kirjoitti:
Onnea! Ympärileikkausta ja korvien tai nenän typistämistä ei minusta kyllä voi verrata. Enkä muuten tajua, mistä olet noin katkera? Menikö samalla tuntoaisti? Vai tehtiinkö toimenpide ilman ao. puudutusta?
Kuten sanoin, omaa poikaani ei ympärileikata uskonnollisista syistä lapsena. Tehkööt aikuisena niin, jos haluaa. Minua ei naisena ole ympärileikattu, mutta mieheni on lapsena ja täysin alkeellisissa oloissa ilman mitään puudutteita tai hygienisia välineitä.Peräänkuulutan lasten ihmisoikeuksia ja se tekee minusta katkeran? Aika heikko veto, toivottavasti ymmärrät edes hävetä.
Yllä mainitut operaatiot voi hyvin rinnastaa, sillä kyse on turhasta toimenpiteestä, jossa leikataan lapsesta pois jotain fyysisesti sinänsä melko vähämerkityksellistä. Mutta kun ihminen on muutakin kuin funktionaalinen ruumis.
Korvan ja nenän typistyksestä kauhistuttavan kuuloisen tekee vain se, että se on vieraasta ja outoa. Mielestäni ei-lääketieteellisistä syistä suoritetun ympärileikkauksenkin pitäisi kuulostaa aivan yhtä vieraalta, oudolta ja kauhistuttavalta kajoamiselta lapsen kehoon. Molemmat sotivat nykyisin hyväksyttyjä, perustavanlaatuisia ihmisoikeuksia vastaan. Vilkaise esim. nimimerkin 234657890 kirjoitus alla.
Uskonnolla tai kulttuurilla perustellusta barbariasta on syytä pyrkiä eroon. Jos lapsen lääketieteellisesti turha ympärileikkaaminen "keksittäisiin" nyt, se kiellettäisiin varmasti ilman mitään jossitteluita. Tuskinpa sallittaisiin myöskään korvan tai nenän typistämistä, vaikka jokin ryhmä kulttuurisista syistä sitä alkaisi vaatia. Ainakin toivon niin. Kukapa tietää, ehkä jostain vielä ilmaantuu "Nenättömän Jumalan" palvojien lahko, niin saadaan testattua kulttuurisen suvaitsevuuden kontra ihmisoikeuksien rajat ikään kuin puhtaalta pöydältä. - Rollebedr_
ate-isti-tar kirjoitti:
Itselläni myös lapsi muslimin kanssa, mutta poikaa ei liitetä muslimiuskontoon eikä ympärileikata, koska minä olen ateisti ja asumme Suomessa.Ympärileikkaus tosiaan vähentää myös seksuaalista nautintoa, että sillee...
- ympärileikatun rouva
Rollebedr_ kirjoitti:
Ympärileikkaus tosiaan vähentää myös seksuaalista nautintoa, että sillee...
Saattaa vähentää, mutta kestävyys paranee ja sekös on näin ainakin naisen mieleen.
- ösdmcölmsdv
ympärileikatun rouva kirjoitti:
Saattaa vähentää, mutta kestävyys paranee ja sekös on näin ainakin naisen mieleen.
Usein tosin kuulee naisten valittavan siitä kuinka liian pitkään jyystäminen alkaa sattua jne. Mutta kukin tyylillään. Harvinaisen mautonta tosin edes vitsillä puolustella lapsen rituaalista silpomista. Kuinkakohan montaa ihmistä huvittaisi jos minä heittäisin jotain tyyliin "on se hyvä, että tytöilläkin ommellaan se värkin suu pienemmäksi niin seksi tuntuu miehellä sitten paljon paremmalta".
- 12412431
ympärileikatun rouva kirjoitti:
Eli silpoisisit pikkupoikasi pippeliä, jotta hänen tulevat tyttöystävänsä olisivat tyytyväisempiä? Voi poikaparkaa, jos äidin arvot ovat tässä järjestyksessä.
- rituaali erikseen
12412431 kirjoitti:
Eli silpoisisit pikkupoikasi pippeliä, jotta hänen tulevat tyttöystävänsä olisivat tyytyväisempiä? Voi poikaparkaa, jos äidin arvot ovat tässä järjestyksessä.
No jos nyt ei verrattaisi poikien ympärileikkausta SILPOMISEEN! Se, mitä ympärileikkauksessa tehdään, sillä ei juurikaan ole mitään merkitystä lapsen kannalta, ainoastaan muslimien tavan. Ei siis hyötyä, mutta ei haittaakaan. Eli hiukan turha suuri haloo asiasta, josta ei ilmeisesti monikaan tiedä, vaan verrannollistaa suoraan naisten suureen ympärileikkaukseen, jota todellakin silpomiseksi voi sanoa!
- e45r87tg6yubhinj
rituaali erikseen kirjoitti:
No jos nyt ei verrattaisi poikien ympärileikkausta SILPOMISEEN! Se, mitä ympärileikkauksessa tehdään, sillä ei juurikaan ole mitään merkitystä lapsen kannalta, ainoastaan muslimien tavan. Ei siis hyötyä, mutta ei haittaakaan. Eli hiukan turha suuri haloo asiasta, josta ei ilmeisesti monikaan tiedä, vaan verrannollistaa suoraan naisten suureen ympärileikkaukseen, jota todellakin silpomiseksi voi sanoa!
Mistä sinä sen tiedät ettei sillä ole "merkitystä".
Paljonko saisi poistaa että sillä mielstäsi olisi merkitystä?
Muista että siihen kuolee joka vuosi muutama vauva.
Useampi vauva menettää komplikaatioiden seurauksena koko elimen.
Ehkä sillä ei sitten ole mielestäsi merkitystä.
Ja samaan aikaan jotkut riehuvat rokotusten haittojen takia, vaikka niillä on paljon vähemmän haittoja kuin ympärileikkauksella, ja rokotukset ovat lähes pelkästään hyödyksi, kun taas ympärileikkaukset lähes pelkästään haitaksi.
Jotain järkeä ja suhteellisuutta, eli lopettakaa pikkulasten silpominen !!!!! - ????????????????????
Miten muuten olisit valmis muokkaamaan pikkupoikasi kehoa, jotta hän enemmän miellyttäisi tulevia tyttöystäviään?
- lasdlknav
Eivät kaikki tyttöjenkään operaatiot ole suinkaan sitä raainta mallia, vaan käytössä on myös mm. niin kutsuttu kevyt sunnalainen versio, jossa ainoastaan pistetään neulalla klitoriksen huppuun (lievempi kuin poikien amputaatio), sekä poikien ympärileikkausta vastaava klitoriksen ympärileikkaus. Nämä lievätkin versiot on kuitenkin yksiselitteisesti kielletty ihmisoikeuksia loukkaavina kuten oikein onkin. Ainoastaan tässä poikien leikkausasiassa eletään vielä pimeää keskiaikaa, mutta onneksi tässäkin asiassa mennään eteenpäin. Parin sukupolven kuluttua kaltaisillesi ihmisille naureskellaan kauhunsekaisesti.
- ??
Miksi ihmeessä lapsi pitäisi kastaa kirkon jäseneksi jos kuitenkin sinunkin mielestäsi lapsi saa itse aikuisen päättää mihin uskoo? Voithan sinä opettaa uskoasi hänelle ilman kirkkoon kuulumista ja samoin miehesi. Jos vanhemmat ovat eri kulttuureista, ei siitä lapsesta ikinä tule "vain suomalaista" tai vain toisenmaalaista, kompromisseja tarvitaan tai turhaan edes harkitsette lapsen tekoa.
- etg
Juuri näin. Ellei ole kiihkouskovainen luulisi elämänkatsomustiedon tunneista olevan paljon enemmän hyötyä pitkässä juoksussa kuin Jeesuksen seikkailujen ihmettelystä.
- perheenlisäysmieles
Juu kiitoksia vastauksista :) enemmänkin olisin halunnut kuulla toisten kokemuksia tämmöisestä tilanteesta...
Vihamielisiä kommentteja ei tarvitse enää jatkossa kirjoitella, jos ei ole mitään omakohtaista kokemusta. Ei jaksa tuollaista rasistista paskaa lukea hetkeäkään.
Mulla ei hetkeäkään ole ollut sellainen olo tässä suhteessa, että olisin joku omaisuus tai esine. Eli ei kannata puhua asioista, joista ei oikeasti tiedä yhtään mitään. KOKEMUKSIA voi toki kertoa :)
Sitten vastauksia tuolle alkupäähän:
Mies ei ole kovin uskonnollinen, ei harjoita uskontoaan pahemmin ja ei rukoile. Ei syö sianlihaa, mutta esimerkiksi jouluna halusi maistaa kinkkua ja syö lihapullia/makkaraa yms. Eli ei kyttää vainoharhaisesti pakkausselosteita.. mutta ei mielellään osta esim. jauhelihaa, jossa on sianlihaa tai kinkkua. Kuitenkin puhuu jumalasta ja uskoo. Hänelle oman perheen ja suvun mielipide lapsien uskonnosta on melko vahva.
Mutta asiasta vielä keskustellaan... haluamme kuitenkin molemmat lapsia ja perheen.- efwesfsf
Käytä tota haku toimintoa. Tämän palstan juttujen mukaan moni mies on muuttunut täysin lasten syntymän jälkeen ja päättäneen ryhtyä jostain syystä 'tosi' uskovaiseksi. Toiset taas eivät. Mikäli tämän palstan juttuja on uskominen on tapahtuma luokkaa 50/50. Toiset pysyvät sinä samana aina, toiset taipuvat suvun tai omaan kyteneeseen ajatukseensa että täytyy niistä lapsista muslimeja sitten loppupeleissä kuitenkin tehdä ja alkavat yllättäen 'hihhuloimaan' 10 aviovuoden jälkeen.
- ??
Olisin ehkä voinut mainita tuossa aiemmin, että olen itsekin muslimi. Uskomme, että lapsi seuraa isänsä uskoa, mutta sehän on ihan selvä, ei elämässä voi ketään pakottaa mihinkään! Siksi en mm. ymmärrä, miksi vauva pitäisi kastaa kirkon jäseneksi. Sinä opetat lapsellesi, mitä uskot ja isä tekee samoin. Ei se lapsi siitä rikki mene kun teette sen sovussa ja yhteisymmärryksessä, ei mitään "älä usko isiä, se valehtelee" tai päin vastoin. Meillä lapset kasvavat muslimiperheessä, mutta he saavat ihan aikuisina itse päättää kuinka vankkaa heidän usko on vai onko se vain nimellistä. Kunhan pysyvät itseään ja toisia kunnioittavina ihmisinä.
- onnea
En tiedä asiasta kovin paljon, tosin yksi ystävä on muslimi. Käsittääkseni islam opettaa niin, että muslimimiehen lapsista tulee muslimeja. Toivottavasti pääsette yhteisymmärrykseen. Muslimeissa on varmaan monenlaisia uskonnonkin suhteen. Osalle kuitenkin tietyt periaatteet ovat hyvin tärkeitä. Uskonto on suuri osa elämää.
- Perheenlisäysmieles
Minulle itselleni tärkeää kristinuskossa on se, että lapselle voi valita kummit, jotka auttavat lapsen kasvatuksessa, ovat tukena ja turvana lapselle. Omat kummini ja kummilapseni ovat minulle todella tärkeitä, siksi haluaisin omallekin lapselle kummivanhemmat. Muslimeilla kummeja ei ilmeisesti ole?
Kun asiaa enemmän tutkin, Suomessa lapsi seuraa äidin uskontoa, ja muslimien lailla ei ole suomessa lainvoimaa. Eli voisin ensimmäisen vuoden aikana itse päättää lapsen uskonnon. En tosin haluaisi alkaa riitelemään miehen kanssa tästä asiasta. Hän aikoi mennä kysymään asiasta enemmän moskeijasta tai jostakin. Suhteessa pitäisi molemmilla kuitenkin olla valmis tekemään kompromisseja. Toivottavasti päästään asiasta yhteisymmärrykseen ennen kuin meille tulee perheenperustaminen ajankohtaiseksi :)- hyvin meni
Olin samassa tilanteessa noin kakskyt vuotta sitten.
Tärkeintä minun mielestäni on sopia asioista jo hyvissä ajoin ennen lapsenteon aloittamista.
Itse olen eronnut kirkosta yli parikymmentä vuotta sitten, lasten isä muslimi. Sovimme aikoinaan, että mahdolliset tulevat lapsemme ilmoitetaan väestörekisteriin ja saavat itse valita vanhempina jos haluavat johonkin seurakuntaan liittyä.
Saimme kaksi poikaa joita ei ole ympärileikattu. Tästä ei tarvinnut lasten isän kanssa keskustella kuin kerran, sillä hän ei vaatinut sitä tehtäväksi. Se pippeli pysyy puhtaana vaikka siinä se esinahka olisikin kunhan hyvin pesee.
Molemmilla vanhemmilla oli halutessaan oikeus opettaa uskoaan lapsille parhaaksi katsomallaan tavalla. Käytännössä tämä meni niin, että lapset kävi tarhan/koulun kanssa kirkossa tai sitten ei. Toinen opiskeli koulussa uskontoa ja toinen valitsi elämänkatsomustiedon. Koraanikoulua isä suunnitteli joskus aikoinaan, mutta jäi sitten häneltä sekin hoitamatta.
Molemmilla lapsilla on kummit, tosin epäviralliset sellaiset koska heitä ei siis ole kastettu. Pidimme pojille nimijuhlat ja pyysimme valitsemamme henkilöt "kummeiksi". Ei kaiken tarvitse mennä aina ihan joka säännöksen mukaan vaan asioita voi soveltaa haluamallaan tavalla. Nimijuhlissa ei häärinyt pappi eikä imaami, mutta muuten juhlat olivat kuin kenen tahansa kastejuhla. - Perheenlisäysmieles
hyvin meni kirjoitti:
Olin samassa tilanteessa noin kakskyt vuotta sitten.
Tärkeintä minun mielestäni on sopia asioista jo hyvissä ajoin ennen lapsenteon aloittamista.
Itse olen eronnut kirkosta yli parikymmentä vuotta sitten, lasten isä muslimi. Sovimme aikoinaan, että mahdolliset tulevat lapsemme ilmoitetaan väestörekisteriin ja saavat itse valita vanhempina jos haluavat johonkin seurakuntaan liittyä.
Saimme kaksi poikaa joita ei ole ympärileikattu. Tästä ei tarvinnut lasten isän kanssa keskustella kuin kerran, sillä hän ei vaatinut sitä tehtäväksi. Se pippeli pysyy puhtaana vaikka siinä se esinahka olisikin kunhan hyvin pesee.
Molemmilla vanhemmilla oli halutessaan oikeus opettaa uskoaan lapsille parhaaksi katsomallaan tavalla. Käytännössä tämä meni niin, että lapset kävi tarhan/koulun kanssa kirkossa tai sitten ei. Toinen opiskeli koulussa uskontoa ja toinen valitsi elämänkatsomustiedon. Koraanikoulua isä suunnitteli joskus aikoinaan, mutta jäi sitten häneltä sekin hoitamatta.
Molemmilla lapsilla on kummit, tosin epäviralliset sellaiset koska heitä ei siis ole kastettu. Pidimme pojille nimijuhlat ja pyysimme valitsemamme henkilöt "kummeiksi". Ei kaiken tarvitse mennä aina ihan joka säännöksen mukaan vaan asioita voi soveltaa haluamallaan tavalla. Nimijuhlissa ei häärinyt pappi eikä imaami, mutta muuten juhlat olivat kuin kenen tahansa kastejuhla.Kiitos! Juuri tällaisia kokemuksia haluan kuulla :) että miten on päästy kompromissiin.
Teittekö te näille kummeille sellaiset todistukset vai ovatko he kummeja vain nimellisesti/sanallisesti? Entä miten tuo nimijuhla käytännössä toimi ja eteni? Tällaseen kompromissiin voisin itsekin suostua ja aion ehdottaa myös miehelle! - hyvin meni
Perheenlisäysmieles kirjoitti:
Kiitos! Juuri tällaisia kokemuksia haluan kuulla :) että miten on päästy kompromissiin.
Teittekö te näille kummeille sellaiset todistukset vai ovatko he kummeja vain nimellisesti/sanallisesti? Entä miten tuo nimijuhla käytännössä toimi ja eteni? Tällaseen kompromissiin voisin itsekin suostua ja aion ehdottaa myös miehelle!Ei tehty todistuksia, ihan sovittiin suusanallisesti kummien kanssa asioista.
Käytännössä nimijuhlat oli aikas rentoja pippaloita, ei ollut mitään kummempaa ohjelmaa tai suunnitelmaa etukäteen. Sellasta rentoa yhdessäoloa ja hyvää syömistä tarjolla. Kukin voi räätälöidä juhlansa just sellasiksi kun itse haluaa. Jos tykkää että pitää olla ohjelmaa ja vaikka puheita niin siitä vaan suunnittelemaan ihan omannäköiset juhlat.
Joskus kun lapsukaiset oli jo päiväkodissa ja mies kuuli heidän menneen kirkkoon, oli siitä hieman pahoillaan. Muistuttelin sitten tästä sopimuksestamme, niin ei tarvinnut siitä sitten enempää vääntää.Helpompi vedota sopimukseen joka yhdessä tehty ajoissa kuin alkaa riitelemään asiasta sitten kun "vetelät on jo housuissa". - Perheenlisäysmieles
hyvin meni kirjoitti:
Ei tehty todistuksia, ihan sovittiin suusanallisesti kummien kanssa asioista.
Käytännössä nimijuhlat oli aikas rentoja pippaloita, ei ollut mitään kummempaa ohjelmaa tai suunnitelmaa etukäteen. Sellasta rentoa yhdessäoloa ja hyvää syömistä tarjolla. Kukin voi räätälöidä juhlansa just sellasiksi kun itse haluaa. Jos tykkää että pitää olla ohjelmaa ja vaikka puheita niin siitä vaan suunnittelemaan ihan omannäköiset juhlat.
Joskus kun lapsukaiset oli jo päiväkodissa ja mies kuuli heidän menneen kirkkoon, oli siitä hieman pahoillaan. Muistuttelin sitten tästä sopimuksestamme, niin ei tarvinnut siitä sitten enempää vääntää.Helpompi vedota sopimukseen joka yhdessä tehty ajoissa kuin alkaa riitelemään asiasta sitten kun "vetelät on jo housuissa".Kiitos vinkeistä :)
- life is gooood
taas yksi syy miksi olen niin iloinen, että erosin muslimipoikaystävästäni 8) säästyy tulevaisuudessa turhilta konflikteilta. minun lapsistani tulee kristittyjä, piste.
Onpa teiläkin ongelmiä...
Taistelan kotona turhanpäiväisistä asioista... :)- Perheenlisäysmieles
Ei me tästä asiasta taistella? Kunhan ollaan keskusteltu :)
- Perheenlisäysmieles
Meillä kävikin nyt näin, ettei asiassa ole miehen mielestä mtn keskusteltavaa. Hän on päättänyt, että lapsista tulee muslimeja tai ei tehdä lapsia ollenkaan.
Mitenkäs nyt? Kannattaako antaa periksi?- hyvin meni
Nyt kannattaa käydä läpi mitä se käytännössä tarkoittaa kun lapsesta/lapsista tulee muslimeja. Esim. pojan ympärileikkaus, tytön kasvatus(teini-ikä voi olla helvettiä jos tyttö ei saa kulkea missään yksin jne).Kuinka tiukkaa säänntöjen noudattamista miehesi vaatii.
Ja jos et ole vielä ottanut selvää miehesi kotimaan ja islamin käytäntöjä/tapoja niin nyt on se aika. - 53252+654252
hyvin meni kirjoitti:
Nyt kannattaa käydä läpi mitä se käytännössä tarkoittaa kun lapsesta/lapsista tulee muslimeja. Esim. pojan ympärileikkaus, tytön kasvatus(teini-ikä voi olla helvettiä jos tyttö ei saa kulkea missään yksin jne).Kuinka tiukkaa säänntöjen noudattamista miehesi vaatii.
Ja jos et ole vielä ottanut selvää miehesi kotimaan ja islamin käytäntöjä/tapoja niin nyt on se aika.Kyllä se mies siitä muuttuu ja muuttaa mielipiteitään, varsinkin jos Suomessa asutte!
Sulla on väärä ukko, jos mies jotain VAATII! Yhteisistä ja ennenkaikkea lapsen asioista KESKUSTELLLAAN yhdessä. - w4se5dr6ft7yghup
53252+654252 kirjoitti:
Kyllä se mies siitä muuttuu ja muuttaa mielipiteitään, varsinkin jos Suomessa asutte!
Sulla on väärä ukko, jos mies jotain VAATII! Yhteisistä ja ennenkaikkea lapsen asioista KESKUSTELLLAAN yhdessä.Miksi se muuttuisi, sillä sehän on "oikeassa".
Ja saahan se vaatia, sillä sillehän on annettu siihen "oikeus ylimmältä taholta". - 747465
Jos miehen suhtautuminen on noin jyrkkä, ettei suostu asiasta edes keskustelemaan, niin se ei todellakaan lupaa mitään hyvää tulevaisuudessa. Sinuna hyvästelisin miehen.
- Perheenlisäysmieles
Sitä mä olen sille yrittänyt sanoa :) että parisuhteessa pitäisi olla valmis tekemään kompromisseja..
Oon kyl hänen uskonnosta ja kulttuurista tietonen. Ja varsinaisesti mua ei haittaisi se, jos lapsista tulisi muslimeita. Mutta mua häiritsee se, ettei asiasta voi edes keskustella. Tuleeko kaikesta jatkossa sitten sitä, että kun hän jotain päättää, se on sitten niin?- 4+6
Uskonto nyt vaan sattuu olemaan sellainen joko-tai-asia. Siis uskovaiselle. Ei siinä ole mitään keskustelemista jos jumala on jonkun asian määrännyt. Tuntuu tällaisesta perussuomalaisesta ateistista käsittämättömältä, mutta uskovalle se on ihan normaalia. Sikaa ei syödä, ja piste, eikä sitä tarvitse sen kummemmin perustella tai miettiä. Sama juttu lastenkasvatuksen suhteen.
Tietty ehdottomuus on siis tavallista ja kuuluu asiaan. Uskonnottoman/kristityn/ei muslimin on sitten mietittävä se asia omassa päässään läpi, että alistuuko siihen ehdottomuuteen vai ei. Itse vedän sen rajan ympätileikkaukseen koska se on peruuttamaton toimenpide. Muissa asioissa sitten voi mennä sellaisella asenteella, että katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Jos esim. tässä mainitussa teinitytön kasvatuksessa vaikka menee joskus överiksi, niin aina voi ottaa eron jos ei muuten asia hoidu. Tärkeintä on kuitenkin aina sen syntymättömän lapsen etu. Mikään ei saa mennä sen edelle. Ei uskonto, ei kulttuuri, ei vanhempien suhde...
- aikuiset pojat
Minun muslimi-mieheni oli tullut jo nuorena eurooppaan ja oli harvinaisen vapaamielinen ennen lasten syntymää. Joi kaljaa, söi makkaraa, ei rukoillut. Uskalsin mennä jopa naimisiin, luulin että vapaamielisyys jatkuu...lasten synnyttyä tuli kuitenkin muutos. Toki itse vielä aika vapaamielisenä eli mutta lapsia piti jotenkin itsestään selvästi muslimeina ja luuli että heitä kasvatan siihen, ja jonkunlaiseen "isänpalvontaan" vaikka itse ei hoitanut lapsiaan eikä vaippaakaan vaihtanut. Päinvastoin, vietti yhäpitempiä aikoja kotimaassaan ja vei rahansakin sinne (pois ydinperheeltä) suvun elättämiseen.
Hn pettyi sitten kovin kun huomasi lapsistaan kasvavan uskonnottomia suomalaisia. Eiväthän he hänen kiltäänkään oppineet kun ei lapsiaan hoitanut. Ympärileikkausta vastustin jyrkästi ja siitäkin hän kimmastui ja sanoi olevan avioeron paikka.
Ero oli lopulta helppo, ja helpottava. Lapset eivät kaivanneet juuri isäänsä kun ei ollut paljon kotona näyttäytynyt. Minimi elatusmaksu kunnalta oli isompi raha kuin olin hänen kauttaan perheen tukemiseen saanut ikinä. Mies ei pidä mitään yhteyttä nyt aikuisiin lapsiinsa. Taisi se suomen passin saaminen ollakin se perusmotiivi naimisiinmenolle. Vaikea sanoa.
Olin rakastunut, kai se jotain biologiaa on, mutta jälkikäteen siinä psykoosissa ei tullut otettua tulevaisuuden asioita kylliksi huomioon. - TipTapTipeTipeTipTap
Jos sinua ei haittaa, että lapsesi kasvatetaan muslimeiksi, niin mitäs siinä?
Kuten aina, myös muslimien kasvatuksessa on tapoja niin monia kuin on ihmisiäkin.
Ymmärrän erittäin hyvin miestäsi, mutta myös huolenaihettasi siitä, tuleeko asia aina olemaan näin. Miten teill muuten toimitaan? Onko miehesi muuten valmis keskustelemaan asioista, esim. loista, kotitöistä, kavereista, ulkona käymisestä, jne? Jos hän on valmis keskustelemaan näissä asioissa ja ottamaan sinun näkökulmasi huomioon, niin suhteenne ei todennäköisesti heti muutu sellaiseksi, että asioista ei voisi keskustella.
Vaikka itselläni perheen perustaminen jne eivät ole tällä hetkellä ajankohtaisia niin voin sanoa, että on minullakin yksi tai kaksi asiaa, joista en suostuisi joustamaan. Voihan se tietenkin olla, että joidenkin mielestä tämä on ahdasmielistä ja että niin ei saisi tehdä. Mutta jos muuten on valmis joustamaan monissam uissa asioissa, jopa tekemään jotain vain koska se tekee oman kullan onnelliseksi, niin eihän se voi niin väärin olla.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "974309Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293243No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452360- 351358
- 10979
- 141958
- 6904
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12842Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124786- 11780