Doggi kuume.Apuja kokeneemmilta lajin harrastajilta!

Doggiguume

Eli kova doggi kuume ois. Kasvattaja katsottu valmiiksi, mutta muutama kyssäri ois ensin..

1. Perheessämme on 7v leikattu pystykorva narttu, joka arvaamaton toisten koirien kanssa. Yleensä toimii paremmin urosten kuin toisten narttujen kanssa. Kova vahtivietti. Ei päästä aina edes vieraita ihmisiä sisään (pitää puuttua tilanteeseen ja komentaa koira pois ovelta).Meillä on vieraillut pentujakin ja joskus antaa pentu koiran olla, joskus hyökkää päälle. Ei ole purrut kovaa tai saanut vahinkoa aikaan,mutta säikäyttää pennun.. Koirapuistossa tai lenkillä ei agressiivisuutta,vain kun toinen koira tulee omalle tontille (pihaan tai sisälle). Kysymys siis, uskallanko ottaa pentua ja miten tälläinen koiran malli vaikuttaa doggi pennun omaan käytökseen? Ollaan käyty toisten koirien kotona ja pystykorva oli siellä leikkisä ja sosiaalinen, mutta se oma koti onkin se ongelma alue...

2.Miten paljon tuhoa doggi pentu saa aikaan? (vasta rempattu asunto).. Ja miten pitkän ajan pentua voi pitää rajatulla alueella yksin ollessa?Esim.eteinen/kodinhoitohuone.Kesän olen vielä kotona,mutta syksyllä jatkan koulua (7-8h yksinoloa/koirakaverin kanssa kahden).

3.Uros vai narttu? Molemmat menossa näyttelykäyttöön ja uros jalostukseen, mikäili kasvattaja "huolii".

4.Perheessä 2 lasta (7v ja 4v),kannaataako lapsen osallistua kasvattamiseen kieltämällä itse kun pentu esim.puree tai tekee jotain kiellettyä, vai niin että aikuinen tulee väliin ja komentaa?? Kumpi on koiralle selkeämpi viesti, että lapsi on laumassa ylempi?

6. Oisko vaan viisaampaa hoitaa tuo pystykorva ensin ja ottaa uus pentu vasta sitten..:/ Pystykorva rescue tapaus ja omannut historiassa PALJON käyttäytymisongelmia ja eroahdistusta, ressivatsaa jne.. Nyt saatu kovalla työllä toimiva lemmikki (6-vuotta jatkuvaa koulutusta takana ja edelleen ajoittain kokeilee rajoja ja paikkaansa laumassa).. Voiko pystykorvan käytösongelmia siirtyä pennulle? Miten herkästi siis pentu ottaa mallia aikuisen käytöksestä?

7. Edelliseen esimerkki. Kynsienleikkaus tilanne.. Jos pystykorva ei tykkää tilanteesta se saattaa näykkästä (ei kovaa, vaan päästäkseen tilanteesta) tai alkaa ulista ja valittaa "kuoleman kielissä". Siinä pitää kieltää ja alistaa koiraa että saa kynnet leikattua. Ottaako doggi pentu heti mallia, et joo, pitää panna mahdollisimman lujaa vastaan? Hankala 20kg koira nyt vielä menee ja sen saa kuriin, mutta jos dogin kokoinen vuori oppii kaikki "hyvät temput", ei sille pärjää enää vuoden kuluttua..

3

245

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SORRRYYYYYYYY

      en osaa vastata noihin....anteeksi :(

    • auts ehkä helpotus ?

      vaihtoehto 6. vaikuttaa hyvältä (minun mielestäni) teille .
      Ehkä sitten myöhemmin pystärin ollessa jo ihan ehtoopuolella on dogille hyvä aika.
      Siihen menee varmasti vuosia, tuppaa olemaan pitkäikäisiä usein noi pystärit.

    • tanskandoggiomistaja

      Joo itsekään en ottais toista koiraa taloon jos nykyinenkin on kotona erittäin reviiritietoinen ja uhkaava. Haastavaksi voipi käydä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      155
      11241
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3133
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      2984
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2177
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1938
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1785
    7. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1754
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1749
    9. 85
      1738
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1637
    Aihe