Elikkä nyt olisi hakusessa hyvä kotelo tuolle jossa se toistaisi sunnilleen sieltä 30hz taajamilta ja tuottaisi myös hyvin painetta. Millainen olisi suositus sille ja ei kiitos kotelo laskureita kun en tajua niistä paljoa.
Tuossa elementistä tietoa:
http://www.powerset.fi/autohifi/gz/gzpw12limited.html
Ground Zero Plutonium GZPW 12" Limitedille kotelo?
35
1685
Vastaukset
- minä vaan
Refleksi kotelo 55 litraa ( 2kpl 34cm pitkiä 4" AeroPortteja ) tuollainen lukee tuolla sivulla ihan siinä tekstin lopussa... lähdeppä siitä kokeilemaan
- aapuvva
Miten lasken sitten litratilavuuden? :o
- kassakas
pituus*leveys*korkeus
ihan peruskoulu matikkaa tilavuus laskulla. - ap123
lataa winisd ja simuloi sillä erilaisten koteloiden vasteita
- minä vaan
Jep ja tuosta winisd:stä tai esim autosoundin kotelolaskuristahan kaikki tietää miten se toimii? Tai edes ymmärtää sitä?
- ap123
No mitäänhän ei toki kannata opetella tai pyrkiä ymmärtämään itse. Kyselee vaan palstan "ammattilaisilta"..
Vanha aihe mutta vastaampa kuitenkin, Kannattaa tosin kysellä ihan ammattilaisilta. Tää suomi24 on vähä huono paikka kysellä tälläsiä :D, ihmeen asiallisia vastauksia tässä aiheessa silti, että ei sen puoleen.. Suosittelisin jatkossa kyselemään vaikka Maxboom sivulta. Maxboomissa on alan ammattilaisia, ei pelkästään dB Drag kisaajia tai Maxboom kisaajia.. Ymmärtävät sielä tosi hyvin äänenlaadustakin. Itse olen tyytyväinen kun sielä kysyin. Suosittelevat sielä suurimmaksi osaksi 666 koteloa, tai 888 koteloa, tai sitten jotain 100L 8" putkella. Mielestäni tuolle subbarille voisi olla hyvä vaihtoehto 888 kotelo, ei ole siitä itsellä kokemusta, mutta itellä on Nuclear 12" 80L 6" putkella kotelossa, ja tosi hyvä äänenlaatukotelo on, monesti peljättää että liian suuressa kotelossa subbari ei pysy tahdissa mutta ainakin tuossa 80L kotelossa en oo huomannut mitään tuplabasso kohdissakaan ettei pysy tahdissa. Koteloni viri on 32hz, bassoalue on melko tasainen, josta itse pidän. Mutta korkeat kuuluu aika lujaa että, sais mielestäni olla vielä alempana, ehkä kokeilisin 30hz. Jos mulla olis tuo Limited, niin se kun on vielä paljon järeämpi kun Nucleari, niin kokeilisin 888 koteloa, ei pitäisi päästä ahdistamaan ainakaan ja kuuluis lujaa!
- hattiwatti1
. Tälle sopivaa koteloa. Ground Zero Radioactive GZRW46SPL, koti käyttöön tulossa :D, tässä tietoja http://www.audioimport.fi/?tuotteet&tuote=873&merkki=5&mallisto=33&teksti=GZRW46SPL
- lbs
Tuolta halvemmalla ja myös kotelosuositukset sivun alalaidassa
http://www.powerset.fi/ground_zero_radioactive_gzrw_46spl
- hattiwatti1
Minkä tyylinen kotelo olisi sitten paras, kuution muotoinen, vai sellainen missä takaseinä on kalteva vai suorakulmion muotoinen :/.
- lbs
Kalteva takaseinä on varmaankin helpoin tapa estää seisovien ääniaaltojen syntyminen kotelon sisälle (etenkin suurissa suljetuissa koteloissa niistä on haittaa). Kuulemma kaikkein paras olisi kotelo, jossa mitkään kaksi vastakkaista seinää eivät ole samansuuntaiset. Tällainen on kuitenkin suhteellisen hankala itse rakentaa. Kun tekee 'vain takaseinästä' kaltavan ei tarvitse nähdä niin paljon vaivaa muiden seinien kallistuksiin ja estää kuitenkin häiritsevimpien (= elementin suuntaisten) seisovien aaltojen synnyn. Refleksikoteloissa seisovia ei kuitenkaan muodostu niin helposti kuin suljetuissa, sillä (useimmiten) etuseinälle sijoitettu portti päästää mahd. takaseinästä suoraan kimmonneista aalloista osan ulos.
- 3p4it3opi
lbs kirjoitti:
Kalteva takaseinä on varmaankin helpoin tapa estää seisovien ääniaaltojen syntyminen kotelon sisälle (etenkin suurissa suljetuissa koteloissa niistä on haittaa). Kuulemma kaikkein paras olisi kotelo, jossa mitkään kaksi vastakkaista seinää eivät ole samansuuntaiset. Tällainen on kuitenkin suhteellisen hankala itse rakentaa. Kun tekee 'vain takaseinästä' kaltavan ei tarvitse nähdä niin paljon vaivaa muiden seinien kallistuksiin ja estää kuitenkin häiritsevimpien (= elementin suuntaisten) seisovien aaltojen synnyn. Refleksikoteloissa seisovia ei kuitenkaan muodostu niin helposti kuin suljetuissa, sillä (useimmiten) etuseinälle sijoitettu portti päästää mahd. takaseinästä suoraan kimmonneista aalloista osan ulos.
Selittäisitkös hieman tarkemmin noita seisovia ääniaaltoja ja niistä auton subwoofer-kotelon sisällä aiheutuvia ongelmia?
- lbs
3p4it3opi kirjoitti:
Selittäisitkös hieman tarkemmin noita seisovia ääniaaltoja ja niistä auton subwoofer-kotelon sisällä aiheutuvia ongelmia?
Lue tuo http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Seisova_aalto ja kirjoita googleen "seisovat ääniaallot subwoofer koteloissa" ja lue ammattilaisten kotelosuunnittelusta.
Tietyllä taajuudella tietyn kokoisen kotelon sisälle (jos seinät samansuuntaiset) voi syntyä seisova aalto, joka fysiikan aalto-opin mukaisesti joko vahvistaa, heikentää tai jopa poistaa tuon taajuisia ääniä. Mikään näistä ei tasaista hifiääntä etsivälle ole hyvä asia. - wirjiwjrpipwrijf
lbs kirjoitti:
Lue tuo http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Seisova_aalto ja kirjoita googleen "seisovat ääniaallot subwoofer koteloissa" ja lue ammattilaisten kotelosuunnittelusta.
Tietyllä taajuudella tietyn kokoisen kotelon sisälle (jos seinät samansuuntaiset) voi syntyä seisova aalto, joka fysiikan aalto-opin mukaisesti joko vahvistaa, heikentää tai jopa poistaa tuon taajuisia ääniä. Mikään näistä ei tasaista hifiääntä etsivälle ole hyvä asia.Jahah!
Linkittämäsi materiaalin mukaan "Akustiikassa seisovia aaltoja kutsutaan myös huonemoodeiksi. Ilmiö syntyy kun huoneen mitta on puolet ääniaallon pituudesta tai sen monikerta."
Esim. 100Hz äänen aallonpituus on ilmassa 3,4m ( http://www.olavirasanen.fi/or-loudspeakers/fi/tuki/aanen_kayttaytyminen.php ) josta laskemalla puolet päädytään lukemaan 1,7m!
Melko suuria ovat subbarikotelot teillä päin.
No toki 200Hz taajuudella aallonpituuden puolikas on 0,85m, mutta minkä verran on järkeä toistaa 200Hz ääniä subwooferilla? ( Ellei kyse ole jostakin painehölmöilystä, jolloin niillä seisovilla aalloillakaan ei taida paljoa olla merkitystä, pikemminkin päinvastoin).
. - lbs
wirjiwjrpipwrijf kirjoitti:
Jahah!
Linkittämäsi materiaalin mukaan "Akustiikassa seisovia aaltoja kutsutaan myös huonemoodeiksi. Ilmiö syntyy kun huoneen mitta on puolet ääniaallon pituudesta tai sen monikerta."
Esim. 100Hz äänen aallonpituus on ilmassa 3,4m ( http://www.olavirasanen.fi/or-loudspeakers/fi/tuki/aanen_kayttaytyminen.php ) josta laskemalla puolet päädytään lukemaan 1,7m!
Melko suuria ovat subbarikotelot teillä päin.
No toki 200Hz taajuudella aallonpituuden puolikas on 0,85m, mutta minkä verran on järkeä toistaa 200Hz ääniä subwooferilla? ( Ellei kyse ole jostakin painehölmöilystä, jolloin niillä seisovilla aalloillakaan ei taida paljoa olla merkitystä, pikemminkin päinvastoin).
.Seisovia aaltoja voi muodostua myös esim. aallonpituuden kahdeksasosilla, tai vaikka 3/25- osilla. Puolikkaan monikerralla voidaan tarkoittaa myös 1/2 x 1/2, eli aallonpituuden neljäsosaa, kahdeksasosaa jne. jne. 50Hz äänen aallonpituus on 6,8m (http://opiskele.com/kurssit/musiikkifysiikka/html/01e_nopeus_aallonpituus.shtml)
Jolloin sen kahdeksasosa on 0,85m ja kuudestoistaosa 0,425m. Ei enää niin suuria koteiloita niin suurilla taajuuksilla (itsellä lpf 60Hz).
Minä henk. koht. tarkoitan seisovilla aalloilla ääniaaltojen kimpoilua samansuuntaisten seinien välillä, jolloin aallonpituuksilla ei oikeastaan ole mitään väliä.
Otitko neuvostani vaarin ja luitko googletusohjeillani lyödettävissä olevia mm. Yamahan ratkaisuja seisovien aaltojen minimointiin kaiuttimiensa koteloissa?
Lueppa se ja pari vuotta fysiikkaa sekä matematiikkaa muutenkin kuin amiksen tasolla nii jatketaan tätä keskustelua sitte. Pistän kännykkää kalenterimuistutukse keväälle -16, I'll be back. - ouiwrjpigjw3prigw3
lbs kirjoitti:
Seisovia aaltoja voi muodostua myös esim. aallonpituuden kahdeksasosilla, tai vaikka 3/25- osilla. Puolikkaan monikerralla voidaan tarkoittaa myös 1/2 x 1/2, eli aallonpituuden neljäsosaa, kahdeksasosaa jne. jne. 50Hz äänen aallonpituus on 6,8m (http://opiskele.com/kurssit/musiikkifysiikka/html/01e_nopeus_aallonpituus.shtml)
Jolloin sen kahdeksasosa on 0,85m ja kuudestoistaosa 0,425m. Ei enää niin suuria koteiloita niin suurilla taajuuksilla (itsellä lpf 60Hz).
Minä henk. koht. tarkoitan seisovilla aalloilla ääniaaltojen kimpoilua samansuuntaisten seinien välillä, jolloin aallonpituuksilla ei oikeastaan ole mitään väliä.
Otitko neuvostani vaarin ja luitko googletusohjeillani lyödettävissä olevia mm. Yamahan ratkaisuja seisovien aaltojen minimointiin kaiuttimiensa koteloissa?
Lueppa se ja pari vuotta fysiikkaa sekä matematiikkaa muutenkin kuin amiksen tasolla nii jatketaan tätä keskustelua sitte. Pistän kännykkää kalenterimuistutukse keväälle -16, I'll be back.Heh!
Ihanko OIKEASTI ja tosissasi sinä olet huolissasi 1/8 tai 3/25 aallonpituuksilla AUTON SUBWOOFER-KOTELON SISÄLLÄ esiintyvistä seisovista aalloista??
Niinkö?
"Minä henk. koht. tarkoitan seisovilla aalloilla..."
Eli tarkemmin ilmaistuna et ollenkaan edes puhu seisovista aalloista.
"Otitko neuvostani vaarin ja luitko googletusohjeillani lyödettävissä olevia..."
Sinulla on hupaisa tapa esittää väittämiä tyyliin "googleta näin, niin sitkeästi etsimällä EHKÄ löydät...".
Yleensä asiallisessa keskustelussa esitetään suora lainaus tai linkki artikkeliin, uutiseen tai julkaisuun, johon halutaan viitata. Sinun käyttämäsi tapa antaa aiheen epäillä, ettet itsekään ole löytänyt kaipaamaasi juttua.
Toki minua kiinnostaa lukea tarkoittamasi artikkeli Yamahan ratkaisuista seisovien aaltojen torjunnassa, joten ole hyvä ja esitä suora linkki artikkeliin, kiitos. - opettele google
ouiwrjpigjw3prigw3 kirjoitti:
Heh!
Ihanko OIKEASTI ja tosissasi sinä olet huolissasi 1/8 tai 3/25 aallonpituuksilla AUTON SUBWOOFER-KOTELON SISÄLLÄ esiintyvistä seisovista aalloista??
Niinkö?
"Minä henk. koht. tarkoitan seisovilla aalloilla..."
Eli tarkemmin ilmaistuna et ollenkaan edes puhu seisovista aalloista.
"Otitko neuvostani vaarin ja luitko googletusohjeillani lyödettävissä olevia..."
Sinulla on hupaisa tapa esittää väittämiä tyyliin "googleta näin, niin sitkeästi etsimällä EHKÄ löydät...".
Yleensä asiallisessa keskustelussa esitetään suora lainaus tai linkki artikkeliin, uutiseen tai julkaisuun, johon halutaan viitata. Sinun käyttämäsi tapa antaa aiheen epäillä, ettet itsekään ole löytänyt kaipaamaasi juttua.
Toki minua kiinnostaa lukea tarkoittamasi artikkeli Yamahan ratkaisuista seisovien aaltojen torjunnassa, joten ole hyvä ja esitä suora linkki artikkeliin, kiitos.http://www.google.com/search?nomo=1&hl=fi&q=seisovat ääniaallot subwoofer kotelo yamaha
- lbs
ouiwrjpigjw3prigw3 kirjoitti:
Heh!
Ihanko OIKEASTI ja tosissasi sinä olet huolissasi 1/8 tai 3/25 aallonpituuksilla AUTON SUBWOOFER-KOTELON SISÄLLÄ esiintyvistä seisovista aalloista??
Niinkö?
"Minä henk. koht. tarkoitan seisovilla aalloilla..."
Eli tarkemmin ilmaistuna et ollenkaan edes puhu seisovista aalloista.
"Otitko neuvostani vaarin ja luitko googletusohjeillani lyödettävissä olevia..."
Sinulla on hupaisa tapa esittää väittämiä tyyliin "googleta näin, niin sitkeästi etsimällä EHKÄ löydät...".
Yleensä asiallisessa keskustelussa esitetään suora lainaus tai linkki artikkeliin, uutiseen tai julkaisuun, johon halutaan viitata. Sinun käyttämäsi tapa antaa aiheen epäillä, ettet itsekään ole löytänyt kaipaamaasi juttua.
Toki minua kiinnostaa lukea tarkoittamasi artikkeli Yamahan ratkaisuista seisovien aaltojen torjunnassa, joten ole hyvä ja esitä suora linkki artikkeliin, kiitos."Seisovat aallot" ei sit vissiinkää ole official nimi aalloil jotka kimpoo kotelonseinäst takas :D
"Asiallinen keskustelu" ei tod tapahdu nyyminä palstoilla, mis kaikki mitä sanoo on vääri
Sovitta iha meiän keske et kotelo voi olla millane vaa kuha litrat hyvät ni ei tarvi kenenkää peppukipeytyy enempää
tunnetko käsitteet provo ja ironia, ni en tod ollu tosissaa noitten aaltojan kaa:-) - 4otgjpeijp2orf
opettele google kirjoitti:
http://www.google.com/search?nomo=1&hl=fi&q=seisovat ääniaallot subwoofer kotelo yamaha
Huono vastaus.
Linkkisi antaa noin 40 tulosta.
Minkä takia et suosiolla vain ilmoita juuri sitä dokumenttia, johon haluat viitata? - 4jtpg2w3j4pw23
lbs kirjoitti:
"Seisovat aallot" ei sit vissiinkää ole official nimi aalloil jotka kimpoo kotelonseinäst takas :D
"Asiallinen keskustelu" ei tod tapahdu nyyminä palstoilla, mis kaikki mitä sanoo on vääri
Sovitta iha meiän keske et kotelo voi olla millane vaa kuha litrat hyvät ni ei tarvi kenenkää peppukipeytyy enempää
tunnetko käsitteet provo ja ironia, ni en tod ollu tosissaa noitten aaltojan kaa:-)Eikö niiden aaltojen oikeita nimiä opetettu siellä parin vuoden aalto-opin ja fysiikan kursseilla?
Asiallista keskustelua voi joskus olla myös anonyymina palstoilla. Jopa suoli24.fi -palstalla sellaista ajoittain näkee. Esim. nimimerkki "minä vaan" on kirjoittanut palstalle useita asiallisia ja hyvin asioita selventäviä viestejä. - lbs
4jtpg2w3j4pw23 kirjoitti:
Eikö niiden aaltojen oikeita nimiä opetettu siellä parin vuoden aalto-opin ja fysiikan kursseilla?
Asiallista keskustelua voi joskus olla myös anonyymina palstoilla. Jopa suoli24.fi -palstalla sellaista ajoittain näkee. Esim. nimimerkki "minä vaan" on kirjoittanut palstalle useita asiallisia ja hyvin asioita selventäviä viestejä.Ei sitä voi kaikkea oikein muistaa:D
Kumminki kaikenmoisia ääniaaltojen heijastumisia, heijastuneiden aaltojen yhteisvaikutuksia (interferenssi ja superpositio -juttuja) sekä kotelon sisäisiä kaikuja siellä subikotelossaki on.
Ainakin http://www.autosound.fi/index.php/kotelon-rakentaminen.html sivulla puhutaan "kotelon sisäistä seisovista aalloista" et sieltä on saattanu jäädä se käsite päähä. Autosoundin lukemisesta kun on huomattavasti vähemmän aikaa kuin fysiikan aalto-opista. - orgkpor3wkop3
lbs kirjoitti:
Ei sitä voi kaikkea oikein muistaa:D
Kumminki kaikenmoisia ääniaaltojen heijastumisia, heijastuneiden aaltojen yhteisvaikutuksia (interferenssi ja superpositio -juttuja) sekä kotelon sisäisiä kaikuja siellä subikotelossaki on.
Ainakin http://www.autosound.fi/index.php/kotelon-rakentaminen.html sivulla puhutaan "kotelon sisäistä seisovista aalloista" et sieltä on saattanu jäädä se käsite päähä. Autosoundin lukemisesta kun on huomattavasti vähemmän aikaa kuin fysiikan aalto-opista.No ainakaan kovin matalataajuisia aaltoja sinne subikoteloon ei taida mahtua. Mitä ja minkälaisia aaltoja lienee autosoundin jutun kirjoittaja oikein tarkoittanut.
Edelleen kiinnostaa se artikkeli Yamahan ratkaisuista, kertoisitko nyt ihan tarkasti, mitä artikkelia ja mitä kohtaa siellä oikein tarkoitit aiemmassa viestissäsi?
. - lbs
orgkpor3wkop3 kirjoitti:
No ainakaan kovin matalataajuisia aaltoja sinne subikoteloon ei taida mahtua. Mitä ja minkälaisia aaltoja lienee autosoundin jutun kirjoittaja oikein tarkoittanut.
Edelleen kiinnostaa se artikkeli Yamahan ratkaisuista, kertoisitko nyt ihan tarkasti, mitä artikkelia ja mitä kohtaa siellä oikein tarkoitit aiemmassa viestissäsi?
.No empä ny tähän hätään löytäny (kännykällä) itekään enää sitä samaa artikkelia, mut tos on toine sivu mis kerrotaa siit samast jutust
http://m.au.yamaha.com/en/products/audio-visual/hifi-systems/mcr-840__a/
Eli siis jotain tämmösii ratkaisui esimerkiks
•VCCS (Vibration Control Cabinet Structure) technology
•Anti-vibration feet to prevent additional oscillation
Kohdassa features selitetää vähä mite ne toimii - rijgiwjoijfoirj
lbs kirjoitti:
No empä ny tähän hätään löytäny (kännykällä) itekään enää sitä samaa artikkelia, mut tos on toine sivu mis kerrotaa siit samast jutust
http://m.au.yamaha.com/en/products/audio-visual/hifi-systems/mcr-840__a/
Eli siis jotain tämmösii ratkaisui esimerkiks
•VCCS (Vibration Control Cabinet Structure) technology
•Anti-vibration feet to prevent additional oscillation
Kohdassa features selitetää vähä mite ne toimiiYamahallako ollaan sitä mieltä, että kaiutinkotelon värähtelyjä on tehokkaampaa vähentää "strategisesti sijoitetuilla komposiittimateriaaleilla" kuin lisäämällä kotelon sisälle tukia ja perinteisiä vaimennusmateriaaleja.
Näinköhän todella. Halvempaa se tuskin ainakaan on.
Ja tuo "Anti-Vibration Feet" sitten; kaiutinjalusta, jonka korkealaatuinen vaimennusmateriaali estää ulkoisten värähtelyjen vaikutuksen ääneen(?!).
Nuo taitaa olla jo todella kovaa ironiaa ja provoa. - lbs
rijgiwjoijfoirj kirjoitti:
Yamahallako ollaan sitä mieltä, että kaiutinkotelon värähtelyjä on tehokkaampaa vähentää "strategisesti sijoitetuilla komposiittimateriaaleilla" kuin lisäämällä kotelon sisälle tukia ja perinteisiä vaimennusmateriaaleja.
Näinköhän todella. Halvempaa se tuskin ainakaan on.
Ja tuo "Anti-Vibration Feet" sitten; kaiutinjalusta, jonka korkealaatuinen vaimennusmateriaali estää ulkoisten värähtelyjen vaikutuksen ääneen(?!).
Nuo taitaa olla jo todella kovaa ironiaa ja provoa.Yamahaha nimenomaan teki nuo ratkaisut ironisesti provoamaan sinua, eikö se nyt ole itsestäänselvää?
- hattiwatti1
Onko kulmalla mitään väliä, ja mikä olisi paras rakennus materiaali, ihan perus lastulevyä vai mdf-levyä :/
- lbs
Koivuvaneri, kuten kassakas tuossa sanoikin tai ns. vesivaneri. Myös paksua mdf-levyä käytetään (säästösyistä) paljon koteloiden materiaalina. Lueppa http://autosubbari.fi/miten-bassoaani-syntyy/miten-rakennetaan-subbarikotelo/
- kassakas
paksu (min 22mm) koivuvaneri on paras materiaali kotelon tekoon
- hattiwatti1
Mites sitten kotelo villa :/
- lbs
Suosittelen, se tekee kotelosta entistäkin "akustisesti kuolleemman". Sen määrällä voi myös säädellä hieman ns. minkä kokoisena subbari "näkee" kotelon
- hattiwatti1
Kuinka paksu koivuvaneri olisi sitten hyvä
- hw23
Tuossaha se lukee ,eli yli 22milline
- mielipiteitä?
"Kotelon sisäiset seisovat aallot vaikuttavat myös toistoon ja näkyvät yleensä impedanssivasteessa." http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Subwoofer
"Onko muodolla väliä?
Minkä muotoinen kotelo on paras? Vastus on, ettei "minkään" muotoinen.
Kahden samansuuntaisen rajapinnan välille muodostuu ns. seisovia aaltoja. Nämä resonanssit heikentävät elementin transienttitoistoa. Kotelo, jossa kaikki sivut ovat eri pituisia ja suuntaisia on paras, koska seisovien aaltojen muodostuminen on mahdotonta. Valitettavasti tällaisen kotelon rakentaminen on erittäin vaikeaa.
Täysin kuution muotoista koteloa tulee kuitenkin välttää, koska tällaisessa kotelossa seisovat aallot muodostuvat samalle taajuudelle samaan kohtaan. On myös suositeltavaa sijoittaa elementti epäsymmetrisesti hieman sivuun kotelon keskilinjoista" http://www.autosound.fi/index.php/kotelon-rakentaminen.html - Oli pakko
Voi teitä pikku amislaisia ja teidän poppi koneitanne. Juuri teidän kaltaisten apinoiden vuoksi minulla on työn alla taas auto, josta on palanut kaikki kojetaulun johdotukset sulakepesineen, mittarit sulanu, ja paljon muutakin muoviosaa on mennyt piloille kojetaulu mukaan lukien. Näin hienoa jälkeä saa amislaiset autoon poppi koneiden asennusten yhteydessä. Oli ihan pakko laittaa tähänkin ketjuun tämä totuus teidän asennusten seurauksista.
- abi
Ymmärrän, jos amikset ei osaa, mutta on myös autohifistejä, jotka ymmärtävät sulakkeiden merkityksen. Ei yhtään yleistetä siellä
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1221701
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup161382Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA
Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR329982- 61980
- 65826
J miehestä oikeaa
Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen78816- 1770
- 46741
Kysyit firman bileissä..
.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta9671Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin
Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta62658