Hei.
Omistan nyt vähän päälle 1-vuotiaan dalmatiankoira uroksen ja on jäänyt hieman epäselväksi, että miten voin vahvistaa johtajuuttanu koiran silminnä? Entä miten taas koira osoittaa minun olevan johtaja?
Olisi myös kiva tietää kuuluuko esimerkiksi hihnassa poukkoili minne sattuu siihen, että koira ei pidä omistajaansa johtajana vai onko kyseessä vain se, että koiraa ei ole opetettu kävelemään hihnassa kunnolla? Ja mistä tietää, että koira on napannut perheestä johtajan aseman?
Ja kun koira hyppii ihmisten päälle tervehtiessä mitä tämä osoittaa? Tervehtiessä koiralla heiluu häntä ja se usein tulee päämatalana tervehtimään (ainakin perheen jäseniä) koirani myös nostaa etuhampaita näkyviin (dalluilla tapana ns. hymyillä tuo etuhampaiden näkyviin laittaminen)
Olisi kiva saada hyvin perusteltuja vastauksia ja en halua minkäänlaisia vonkumisia siitä, että en osaa kouluttaa koiria tai en tiedä niistä mitään.. koska kyseessä on ensimmäinen oma koirani niin virheitä sattuu ja en paljoakaan koirista vielä tiedä, mutta haluan oppia ja kouluttaa koirastani mahdollisimman tottelevaisen ja kelpo koiran.
Lopuksi vielä sanon, että en pidä laisinkaan tärkeänä koiran alistamista painamalla se päähän muutakuin aivan ääritilanteissa, joten turha tulla niiden kanssa neuvomaan.
Koiran asema perheessä
8
305
Vastaukset
- kikkelitonttu
En tiedä mitä vastata!
- Hmm.
Sinuna unohtaisin nuo johtajuus- ja sen vahvistaminen jutut. Jos koira toimii ja tottelee niinkuin sen haluaisitkin, niin silloin menee homma niinkuin pitäisikin. Jos se taas ei tottele/toimii mielestäsi väärin, niin silloin sille ei ole opetettu toivottua käytösmallia, tai vaadita sen noudattamista. Koira ei syntyjään osaa toimia ja elää ihmisten maailmassa niinkuin me sen haluaisimme elävän. Kaikki mitä haluamme sen tekevän/miten haluamme sen käyttäytyvän pitää sille opettaa. Ja jatkossa myös vaatia niiden noudattamista, sekä tietysti toimia itse samoin, eikä joustaa säännöistä oman mielen mukaan.
Hihnassa poukkoilu on ihan puhtaasti kouluttamattomuutta. Ei koira osaa hihnassa kulkea ellei sitä sille opeta. Jos koiralle ei muuta opeta, niin se todennäköisesti kiskoo hihnassa ja poukkoilee miten sattuu ja minne sattuu (mikä voi pahimmillaan olla koiralle ja muillekin tienkäyttäjille melkoinen riski).
Ihmisten päälle hyppiminen on sekin kouluttamattomuutta. Opeta koiralle kuinka haluat sen ihmisiä tervehtivän ja vahdi että se niin myös tekee, ja etteivät vieraat omalla käytöksellään innosta sitä huonoille tavoille.- assaasa
Meillä melkein kaikki koirat on pentuna ja nuorena vetänyt ja poukkoillut mutta kun ikää tulee niin ovat kulkeneet ihan rauhassa. Ehkäpä se on sitä nuoruuden intoa.
- luomuhurtta
olet pomo, kun pidät asian itsestään selvänä! Koira voi mennä ovesta ekana ja raput alas, ja odottaa sitten että itse tulee perässä, ja sitten vasta vetää hihnan kireälle, pelkkää opetusta, ei edes tietoista, huomasin vain eräänä liukkaana päivänä asian, ja aloin tarkata tilannetta. Sama ruuan kanssa, teen koiran kupin valmiiksi, otan ruokaa lautaselle, anna koiralle ja alan syödä. Koira odottaa hiljaa, mutta annas olla jos alan syödä ja kuppi jää pöydänkulmalle, melua tulee. Hihnassa poikkoillaan hijaisilla teillä, ihmisten ilmoilla kuljetaan lyhyessä hihnassa enkä koe vetoa ongelmaksi, hihna suorana, muttei riuhdo eika tempoile. Tullut tavaksi vuosien (10) .aikana. Vieraita koira tervehtii, toisia hypäten, toisia, heikkojalkaisia, hillitysti häntää huiskuttaen Aktivointipallo koiralle vieraan tullessa ja vieras unohtuu, ainakin ahmatilta.
Voisin kiteyttää neuvoni yhteen lauseeseen.
"Ole kuin Hitler oli koirille"- Olen mengele
Ketä kiinnostaa
- Onnea matkaan!
Kannattaa käydä kirjastossa, sieltä löytyy varmasti kirjoja koirien elekielestä, kouluttamisesta ja paljosta muuta. Jos olet epävarma ota kasvattajaan yhteys, hänellä on luutavasti sen verran kokemusta että osaa neuvoa sinua tuollaisissa asioissa.
Yksi hyvä esimerkki "isottelusta" on se että jos koira on sängyllä tai sohvalla ja menet komentamaan sitä pois se murisee tai pahimmassa tapauksessa yrittää näykätä. Silloin ollaan jo väärillä jäljillä.
Sama pätee kupille, jos koira puollustaa ruokaansa ollaan menty siinäkin metsään.
Jos koira käyttäytyy huonosti hihnassa niin yleensä se kyllä, valitettavasti johtuu omistajasta. Lisää treeniä vain niin asia korjaantuu, tuo 1 ikävuosi on juuri sitä "ihaninta" aikaa jolloin koira alkaa kokeilemaan rajojaan. PItkää pinnaa siihen! :)
Naksuttimella (ja kovalla työllä) olen saanut oman koirani kulkemaan hienosti remmissä.
Kun koira hyppii, sitä ei ole yksinkertaisesti ohjattu olemaan kunnolla, neljä jalkaa maassa. Tämän pitäisi opettaa jo ihan pentuna, muuten ajaudutaan siihen että koira ei ymmärrä miksi se ei yhtäkkiä enää saakkaan isona hyppiä vaikka pentuna sai. Se on joko kyllä tai ei, mutta ei sitä ole vieläkään myöhäistä opettaa tavasta pois.
Kun tulet kotiin ja koiralla on neljä jalkaa maassa voit palkita sen hyvästä käytöksestä. Kun vieraita tulee annat heille nameja ja kun koira on suht rauhassa kaikki jalat maassa voi sen palkita, ajoitus on tärkeätä! :)
Jos koira tulee pää matalana tevehtimään ja korvat on vielä vedetty taakse kertoo se vain mielistelystä. Tässä ei olla menty metsään :)
Johtajuutta voi tosiaankin ilmaista koiralle muutenkin kuin painamalla päästä. Kun annan koiralle ruoan, sen taytyy istua tai mennä maahan. Odottaa niin kauan että annat luvan. Selkeillä ja johdonmukaisilla säännöillä pärjään pitkälle. Koiran ei saa antaa rymytä miten tahtoo mutta ei sitä pidä jatkuvasti käskyillä ja turhilla säännöillä painostakkaan.
Et ole ensimmäinen kuka on epävarma koiransa kanssa etkä varsinkaan ensimmäinen kuka on voinut mennä ensimäisen koiransa kanssa hieman metsään.
Itselläni ei ole menossa tällä hetkellä tosiaankaan ensimmäinen koira mutta senkin kanssa on tehty virheitä, ei sitä kaikkea voi millään osata ottaa huomioon heti. Virheistään oppii ja tuskin kukaan onnistuu mokaamaan koiransa kanssa niin etteikö sitä pystyisi korjaamaan.
Kipinkapin kirjastoon ja kasvattajaan yhteyttä. Kyllä se siitä.
PS: Et maininnut tuossa mitään sen kummempia ongelmia, siitä päätellen teillä pitäisi mennä ihan hyvin :) - koira ei ihminen
Koiran kanssa tulee toimeen,kuin muistaa koira on KOIRA ei ihminen ja toimii sen mukaan.Jos nostat sen ihmisen arvoiseksi se aiheuttaa stressiä sillä ja kaikkein eniten koira sekoaa,jos päästää sen laumanjohtajaksi.Silloin on peli menetetty sillä jos ollut pomona se haluaa lopun elämää takaiisn pomoksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 854568
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺864416Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli163493Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402977Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102764En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212701IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392093Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581758Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1061307