http://kotinetti.suomi.net/saaksi/index.php
Eihän haitanne, jos laitan tähän alulleen Hailuodon saaksifrendien porinapalstan. Kiitos.
Siis saapuivat sääkset eilen taas pesälleen. Suurimmat oksat on siirretty sivuun ja pesän pohja alkaa saada pehmustetta. Äsken pesää siivoili rengastamaton saaksi.
Muistaako joku, olivatko viime kesän molemmat, uros ja naaras, rengastettuja? Vaiko vain toinen?
HAILUODON SAAKSIKAMERA
121
378
Vastaukset
- Linttulainen
Voi etä kun pittä imhisen ola pössilö, ku ei ossa kijrotta oikkein. Joo joo, pitti ola linun nimi kokko ajan etä SÄÄKSI.
Antteksi pajlon. - eipä haittaa
tuolla toisessa ketjussa on niin paljon kaikkea. Tosin ihan hyvääkin asiaa . On pohjoisen ihmisille läheisempi tämä, tahtoo olla kaikki niin etelä keskeistä täällä.
- vain.minä
Pääsethän katsomaan koko viime kesän napsauttamalla kerran pesäkuvaa.
Tosin, kuvan laatu ei ole kummoinen.
Toivottavasti pesiminen ja poikasten varttuminen onnistuu.
Muualla luin, että taitaa olla sama pari, kuin viime vuonna? - Sääksen fani
Pesän siivous etenee. On jo pöyheän näköinen matto siellä.
- Sääksen vanittaja
Rengastettu sääksi pesällä juuri äsken. Sulhastaan/morsiantaan odottelee - eipä sitä yksin siivoomaan tässä.
- ut.elias
Miten erottaa, tytöt ja pojat ?
- 7+5
ut.elias kirjoitti:
Miten erottaa, tytöt ja pojat ?
Minä en ainakaan erota mistään. Tiedän, että naaras on tukevampi, mutten sitä kuvasta erota. Värityskin on samaltanäyttävä.
- *Kukkahame*
Lintumaailmassa urokset ovat keikareita, uroksilla on värikkäät höyhenpuvut.
Näin kertoivat oppikirja ja opettajat ;-D
Lotkista en kyllä erota kumpi on kumpi. - *Kukkahame*
Huomaatteko on syntynyt uusi lintulaji..lotkat.
Kyllä kotkista oli puhe.- otan selvää
Kai tuo nyt tiedetään miten yleensä, sääksien eroista kyseltiin. Tai kotkien
.miksi vastata kun ei tiedä tai vaivaudu ottamaan selvää?
- otahan selvää
Oletpa sinä kärkäs oletko aloittaja?
Ainakin kotkalta tunnut .- ja sinä
tunnut lotkalta, harvinaisen ilkeä tyyppi.
- pysyköön lotka
ja sinä kirjoitti:
tunnut lotkalta, harvinaisen ilkeä tyyppi.
omassa pesässään, miks tännekkin pitää ruikkia.
- revennyt pahasti
onkos sulla halkiohame ? häh?
Kiitos sivusta ,ja onkin kiva kun on heti se linkki ettei tarvitse koko rimpsua lukea ,kun tuntuu olevan joillakin muutakin asiaa kun sääskistä :=)
- vain.minä
Kaksistaan katsella napottaa kaukaisuuteen pari.
Lämpötila 0°C, eipä ole vari.
Ihmettelen, kun Seilin pesä näyttää tosi pehmeältä ja hyvin sisustellulta, mutta Hailuodon on vain oksa oksan päällä, ja pehmyttelyä puuttuu.
Ei ihme, jos siinä poikasen jalka juuttuu.
Kuin 2009.
Toivottavasti ei niin uudelleen käy. - Lintulainen
Onko sääksipariskunta jotoisensa löytäneet? Joudan niin harvoin nyt sinne tsiikaamaan. Tuutteko kertomaan kuulumisia, kiitos.
- toinen töllääjä
En ole minäkään mitään liikettä siellä nähnyt, on niin kovan tuntunen tuo pesäkin. Lunta on vielä paljon, liekkö merikin jäässä, mistä saisivat kalaa ?
- ullamirjami****
Nyt perjantaina on iso lintu pesällä --pöyhistelee siipiään --kaunis näky.
- 7+5
Tänään en ole asukkaita pesällä nähnyt. Eilen viimeksi siellä herkuteltiin punalihaisella komealla kalalla. 10 astetta oli eilen lämpötila, pälvet suurenevat päivittäin.
Vesisateessa eilenn pesässä kyhjöttivät. Nyt on pilvistä, ja koleampaa. - Hoipa hoi
7+5 kirjoitti:
Tänään en ole asukkaita pesällä nähnyt. Eilen viimeksi siellä herkuteltiin punalihaisella komealla kalalla. 10 astetta oli eilen lämpötila, pälvet suurenevat päivittäin.
Vesisateessa eilenn pesässä kyhjöttivät. Nyt on pilvistä, ja koleampaa.Sääksi yksin pesällä. Missä ystävänsä liitelee, ho hoiiiiiii !!!
- 7+5
Hoipa hoi kirjoitti:
Sääksi yksin pesällä. Missä ystävänsä liitelee, ho hoiiiiiii !!!
Huomasin juuri saman. Jospa herra on hakemassa hiukopalaa armaalleen. Odotellaan.
- Lintulainen
Veikkaan, että äsken pesällä kököttänyt, rengastamaton sääksi pn naaras. Sillä on valkoiset viirut kyljissään ja on vähän pulleampi rengastettua urosta.
Tarttis alkaa munimishommiin jo! Hop hop! - Seuraanpa
Pehmikkeitä lisäillään pesään. Onhan pesä aivan uusi, vuoraukset on asukkaitten itsensä tehtävä.
Ihminen on kumma eläin ,luulee aina olevansa oikeessa . Kyllä linnut hoitaa itse pesäntekopuuhansa , ne pelästyy jos huomaavat että ihminen välillä järjestelee pesätarvikkeita.
Meilläkin joka vuosi Lokit tekee munat ja niistä tulee yksi tai kaksi pikkusta ,jotka tepastelee maantiellä ja autot väistelee , joku ihminen otti poikasen syliinsä , Minä sanoin että meinaatkos ruveta ruokkimaan sitä pikkuista , ja että siihen et sinä kyllä onnistu. Hän kauhisteli että kissat otta ne poikaset maasta . minä sanoin että kyllä emot ajaa kissat pois. Ne on niin akressiivisia että ihminenkin saa pitää varansa hyökkäyksiltä , Jerrykin on paniikissa kun olis mentävä kotiin juuri siittä läheltä.- mitenkähän on
Linnut on tosi herkkävaistoisia, häiriintyyköhän ne kameraseurannasta ?
Mutta johan näitä big brother taloja on ihmisilläkin, saa toiset tirkistellä ihan intiimi elämääkin. - Lintulainen
mitenkähän on kirjoitti:
Linnut on tosi herkkävaistoisia, häiriintyyköhän ne kameraseurannasta ?
Mutta johan näitä big brother taloja on ihmisilläkin, saa toiset tirkistellä ihan intiimi elämääkin.Ainakaan Hailuodon pesällä eivät ole häiriintyneet, koskapa poikasia on syntynyt ja kasvanut joka kesä.
Nyt kyllä jo huolestuttaa, kun vain toinen pesällä kököttelee. Tosin käyn kurkkimassa vain pari kolme kertaa päivässä. Nytkin se valkoviirusiipinen pesällä yksin.
Kyllä sinne pesävärkkejä koko ajan on tuotu lisää. Äksöniä piisaa.
Iloista vappua!
- juuri-äsken
En ole mikään asiantuntija, vaikka monta kesää omaksi ilokseni olenkin pesän elämää seurannut.
6-kymppisten vastaavasta ketjusta luin, että ennen kosiomenoja naaras levittelee vaaka-asennossa siipiään, ja odottaa uroksen tuomaa kosiokalaa.
Katsellaan ja ihmetellään.
Yksin on ollut lintu tänään, sen mitä minä olen nähnyt.- juuri-äsken
Unohtui Toivottaa kaikille bongareille ja muillekin Hauskaa Vappua!
Ettei vain pesän isäntä lie huono kalastaja? :))
- ihana tapa
kosiokala, saimpa minäkin tänään kukkakimpun, kun on nimipäivä.
Hauskaa Wappua kaikki lintujen ystävät !- 7+5
Minäkin lähetän onnentoivotusteni keralla virtuaaliruusukimpun!!
Äidillänikin olisi nyt nimpparit.
Onkohan tuo yksi ja sama poikanen, joka päivittäin tekee retkiä lähimaastoon?
Säälittää, kun on niin liukas lattia, on tosiaan, kuin vanhan kiiltokuva-albumin värssyssä:
"kuin kissa liukkaalla jäällä".
Taas on pesä tyhjillään.
- Munkinpaistaja
Valkoviirusiipinen pesällä, yksin. Päivemmällä se siipiään levitteli, mutta en jäänyt seuraamaan jatkoja.
Makoisaa vappua!- juuri-äsken
Nyt on kaksi, nyt pitääkin tarkkailla.
- Lintulainen
juuri-äsken kirjoitti:
Nyt on kaksi, nyt pitääkin tarkkailla.
Wau! Sain napattua parittelukuvan just äsken eli n. klo 15.58 !!!
Olin kyttäilemässä kameran kanssa ja eikös uros lentänytkin paikalle. Toiko kalaa? En nähnyt pientäkään sinttiä. Jospa se tuo vain simaa.
Tietääkö siellä kukaan, minne näitä kuviaan voi lähettää? Viime vuonna lähetin joitain johonkin aijaa-osoitteeseen, en enää osoitetta muista. - juuri-äsken
Lintulainen kirjoitti:
Olin kyttäilemässä kameran kanssa ja eikös uros lentänytkin paikalle. Toiko kalaa? En nähnyt pientäkään sinttiä. Jospa se tuo vain simaa.
Tietääkö siellä kukaan, minne näitä kuviaan voi lähettää? Viime vuonna lähetin joitain johonkin aijaa-osoitteeseen, en enää osoitetta muista.Yritetään ottaa asiasta selvää.
Itse näin ihan äsken parin.
En nähnyt minäkään edes kitkan viisasta. Muulloin on yleensä punalihaisia kaloja pesään kannettu.
Jostain taas luin, että pesä painaa pari sataa kiloa, ja että Euroopan vanhin sääksi, suomalainen, on ollut yli 26 vuotta vanha. - tii-raaja
Lintulainen kirjoitti:
Tietääkö siellä kukaan, minne näitä kuviaan voi lähettää? Viime vuonna lähetin joitain johonkin aijaa-osoitteeseen, en enää osoitetta muista.Se pesäonkin hyvin wappuinen, kuin iso tippaleipä. ;) Tässähän menee mukavasti Vapun aattoilta, jos avattaisiin kuohuvaa pullo, Skåål!!
Lintu istuu pesässä --vihdoinkin näen kuinka pesä on otettu haltuun , pelkäsinkin että ne ovat menneet sinne Talvivaaran jätealtaaseen , ei vaan leikki sikseen .
Mutta nyt se muniminen on varmaankin aLKANUT.Ensimäimen päivä Toukokuuta .
Linti oli kauan pesällä . En näe minä ainakaan että olisi munia ,ja eikös niitä ei sitten jätetäkkään hetkeksikään yksin , vuoronprrään käyvät hakemassa ruokaa .
Näin ainakin muut linnut tekee.- vain.minä
Eilen parittelivat. Eivät munat yhdessä yössä kehity.
Netin mukaan etelässä munivat Vapun aikoihin, pohjoisessa kuukautta myöhemmin.
Tällä hetkellä ei näy asukkaita pesällä.
- minäkin.
usein havainnut pesän tyhjäksi, aika huono on kuvan laatukin. Ei välttämättä erotu jos kököttää hiljaa pesässään.
- Pohtiolampi
Onko Pohtiolammella näkynyt mitään ?
http://www.saaksisaatio.fi/saaksikeskus/saaksenseuranta/webcam.htm- Lintulainen
Mikä on vasemmassa alakulmassa oleva ajan mittaaja miehiään? Ei se ainakaan reaali ajassa oleva kello oo. Ku ei älyä.
Pesällä taas laiheliini.
- Lintulainen
Ei oo kyllä hääppöinen foto, mutta joteskin selkeästi eilinen tapaus tallentui. Eiku munia nyt odotellaan.
http://aijaa.com/0028810109684 - kats-elija
Monta kertaa olen pesälle kurkkinut, mutta aina vain on tyhjä.
- Tsattsat tsaa
Ovat vissiin vappusembaloissa.
Seurasin pitkäntovin kun yksi linnuista oli pesällä ja suki itseään , sitten häipyi , ja ei ainakaan näkynyt munia.
- Lintulainen
Viivähdin minäkin varttituntisen, vain se laihempi (uros?) oli pesällä.
Liekö noilla kränää pesän kunnostamisesta, lisää vällyjä pesän pohjalle voisivat hommata. Munien patjoiksi. - * *
ullamirjamille
Täällähän jo kirjoitettiin, että munat ovat vasta tilauksessa.
Joskus neljän viikon kuluttua munitaan.
Tyhjä pesä oli ainakin äsken. * * kirjoitti:
ullamirjamille
Tyhjä pesä oli ainakin äsken.Kyllä se saattaa onnistua, yritys oli ainakin hyvä.
LateVaan kirjoitti:
Kyllä se saattaa onnistua, yritys oli ainakin hyvä.
kiva kun on tällainen jännitys tulossa ,. Joku tiesi että se viimevuonna ei onnistunut --tiedä häntä . Jotain minä ainakin katsoin ja yhdellä poikasista oli jalka pikkusen viallinen --mutta lentoon sekin pääsi.
Nytkin kun avasin tämän oli komea lintu pesässä
Kyllä linnut itse pesänsä rakentaa ,parempi kun ei sinne mene ihminen hätyyttelween.- Muna ja poikanen
* * kirjoitti:
ullamirjamille
Tyhjä pesä oli ainakin äsken.Hei, tarkistahan munimis- ja poikasasiat kuvan vasemmassa alalaidassa olevasta Pesäuutisista!
- Veenii viidii
ullamirjami kirjoitti:
kiva kun on tällainen jännitys tulossa ,. Joku tiesi että se viimevuonna ei onnistunut --tiedä häntä . Jotain minä ainakin katsoin ja yhdellä poikasista oli jalka pikkusen viallinen --mutta lentoon sekin pääsi.
Nytkin kun avasin tämän oli komea lintu pesässä
Kyllä linnut itse pesänsä rakentaa ,parempi kun ei sinne mene ihminen hätyyttelween.Kasohan siekii Pesäuutisista, kuinka hyvin viimekin vuonna kaikki onnistui. Ja kuvaa klikkaamalla näet videolta koko viime kesän stoorin.
- vain.minä
Muna ja poikanen kirjoitti:
Hei, tarkistahan munimis- ja poikasasiat kuvan vasemmassa alalaidassa olevasta Pesäuutisista!
Luin toisaalta, että pesäuutisia välittänyt on lopettanut homman.
Viimeisethän ovat huhtikuun alusta.
Katsotaan, saammeko uutisia. Toivotaan! - Lintulainen
vain.minä kirjoitti:
Luin toisaalta, että pesäuutisia välittänyt on lopettanut homman.
Viimeisethän ovat huhtikuun alusta.
Katsotaan, saammeko uutisia. Toivotaan!Katsohan viimevuotisia pesäuutisia, joitten perusteella ymmärtää näitä aikatauluja.
- vain.minä
Lintulainen kirjoitti:
Katsohan viimevuotisia pesäuutisia, joitten perusteella ymmärtää näitä aikatauluja.
Olen katsellut. Kuvaa napsauttamalla pääsee myös katselemaan viime vuotta kuvina.
Siellä on myös muuta komeaa katseltavaa.
Toivon mukaan sattuu taas paikalle, kun poikaset rengastetaan.
Yksi lintu katselee kaukaisuuteen.
- Lintulainen
Suloisesti tällätty kaarnatabletit kalansyöntiä varten. Luomutyyliä.
On istua kököttänyt jo pitkän tovin pää siivenalla --otta päivänokosia.
nyt oli kaksi kuvassa yht"aikaa ,toinen oli siivet auki ilmassa.
- Lintulainen
Huolissani olen minä,
lienetköhän myöskin sinä?
Sääksiä nyt sieltä puuttuu,
ihan tässä kohta suuttuu,
turhaanko siis istun tässä,
lintujani kyttäämässä?
Tulkaahan jo munimaan,
uuteen kotiin asumaan!- pesän tarkastaja
Kyllä hyö siel pesällää on käynt. Koko ajan lissääntyyt nuo pehmikkeet. Munnii kohtsilleen hyö meille tälläät, älähä sie hättäile.
- *
pesän tarkastaja kirjoitti:
Kyllä hyö siel pesällää on käynt. Koko ajan lissääntyyt nuo pehmikkeet. Munnii kohtsilleen hyö meille tälläät, älähä sie hättäile.
Munia muutaman viikon päästä.
On pesää pehmennetty.
Äsken siellä lintu istahteli sateessa ja kovassa tuulessa.
- Lintulainen
Tummapyrstöinen sääksi pesällä äsken. En ole aiemmin nähnyt, ehkä. Ota nyt noista selvää, ovat niin samoissa kuoseissa kaikki.
- 77
Siellä se yhä vielä, kaveria odottaa.
77 kirjoitti:
Siellä se yhä vielä, kaveria odottaa.
Katsoin sen viimevuotisen Pulkkisentekemän hienon Videon ,oli musiikki ja selostettiin munimisen alku ,kuinka monta munaa hautominen ja kuoriutuminen , sitten alkoikin se ruuanhaku , niitä kun ei imetetä niinkun Arotiikerinpenikoita ---mutta otin sen Videon talteen --oli hienosti otettu kuvat. Kiitos vaan tekiäälle.
- juuri-äsken
Lintu oli pesällä herkuttelemassa lohella.
- Lintulainen
satu kirjoitti:
Lähti lentoon juuri äsken.
Pariskunta kököttiää juuri nyt pesällään.
- Lintulainen
Lintulainen kirjoitti:
Rapiat puoli tuntia oon seurannut pesää. Vasemmalla nököttövö (naaras?) on levitellyt siipiään, "keikistellyt", pyrähdellyt lentoon ja pian taas palannut samalle seisontapaikalleen. Koiras (?) oikealla istuu omissa oloissaan.
Onkohan niilla mykkäkouluvaihe meneillään? - ,,,,,
Lintulainen kirjoitti:
Rapiat puoli tuntia oon seurannut pesää. Vasemmalla nököttövö (naaras?) on levitellyt siipiään, "keikistellyt", pyrähdellyt lentoon ja pian taas palannut samalle seisontapaikalleen. Koiras (?) oikealla istuu omissa oloissaan.
Onkohan niilla mykkäkouluvaihe meneillään?Lemmenleikkeihin kuuluu naaraan kyykistely ja siipienlevittely.
- ~~\\
Lintulainen kirjoitti:
enpä näe
- 77
Pariskunta pesällä pyöriskelemässä. Onkohan munintapäivä tulossa?
- katleija
Tämä virolaisten sääksipesä on tuulisessa paikassa.
http://pontu.eenet.ee/player/kalakotkas.html- ullamirjami****
kiitos katleija kun laitoit pesän jossa jo taitaa emohautoa munia.
Hailuodossa kun taisi mennä rytmisekasin --pesähän oli pudonnutkin . Mutta toivottavasti hekin saavat munat pesään - sama ullamirjami****
ullamirjami**** kirjoitti:
kiitos katleija kun laitoit pesän jossa jo taitaa emohautoa munia.
Hailuodossa kun taisi mennä rytmisekasin --pesähän oli pudonnutkin . Mutta toivottavasti hekin saavat munat pesäänKalakotkas kamerassa parempi kuvakin . Ei ole sillainpätkittäin .-- Istuu ,mutta ei kai ole siinäkäänpesässä munia.
sama ullamirjami**** kirjoitti:
Kalakotkas kamerassa parempi kuvakin . Ei ole sillainpätkittäin .-- Istuu ,mutta ei kai ole siinäkäänpesässä munia.
pesällä omnyt 3 lintua ---uskokaa tai älkää mutta niin on ja kaikessa sovussa . On ko se ryhmä seksiä :=)
- Lintulainen
Parittelivat tuossa äsken. Munien ilmaantumisen ihanassa toivossa hyvää yötä toivotan.
- kats-elija
Missä munat? Viime vuonna ensimmäinen jo huhtikuun lopussa?
Onko nyt harjoittelijat asialla?
kyllä nyt on pojalla harjottelu käynnissä ,ja naaras odottaa , ei taida tulla mitään munia tähänpesään.
- 77
Hiljaa hyvä tulee! Viime vuonna munia putkahteli viikon ajan, viimeinen muna 7. toukokuuta. Ootellaan.
- sitätaikkatätä
77 kirjoitti:
Hiljaa hyvä tulee! Viime vuonna munia putkahteli viikon ajan, viimeinen muna 7. toukokuuta. Ootellaan.
Ensimmäinen tuli silloin jo huhtikuussa, ja nyt on jo 7.5.
- 0----0
Juu mutta myt on jo 8 Toukokuuta eikä mitään munaa. Viimevuonna ruokkivat jo
12 kesäkuuta poikasia.
Mutta jos on nuoria ja reenaavat vasta.- sitätaikkatätä
Hehheh, niinpäs onkin jo 8.5.
Niin minäkin olen tuon menon ajatellut, että hyvä jos ensi kesänä munivat. :))
Kylmäharjoittelua koko homma. - 77
Eipä hermoilla. Otetaan huomioon, että kevät on myöhässä. Linnutkin sen tietävät.
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194739535787/artikkeli/kevat alkoi vihdoin - jopa kaksi viikkoa myohassa.html
- 0-0 kiikari
toivotaan parasta -- kovinhan on ainakin pesällä nytkin yksi.
- 77
Jahas. Kuherruskuukausi pesällä jatkuu.
- merihuisku
koko ketju erittäin epäonnistunut voi-voi- voi--vanhukset.
- juuri-äsken
Miksi sen pitäisi sinulle kelvata?
Minusta on mielenkiintoista seurata luonnon ihmeitä, joita muuten ei koskaan pääsisihavaitsemaan.
Jokaisen oma viesti on totta sillä sekunnilla, kun on katseltu.
Ehdotapa, miten ketjusta olisi tullut sinun tasollesi yltävä!
Miksi palsta on näin negatiivinen? Kukaan ei näe muissa, kuin mielitietyissään mitään hyvää.
Josko peiliin katsominen auttaisi asiassa?
Valpasta tiirailua iltayöhön, outoa, - nyt on jo unentulon aika!
Öitä sinnekin!Satu , ei ole mitään outoa -- kovin on mielenkiintoisia nämä sivut . Meillähän on aikaa nukkua päivälläkin . Onneksi nut ollaan vapaita kun taivaan linnutkin .
Muuten ei ollut munia eikä lintua , --mutta monella on varmaankin jo munia --onneksi linnut saa uhdellä kertaa monta munaa haudottavaksi . niin ettei niille tule sukupuuttoa .- Kevättä rintaan!
SATU ja MERIHUISKU,
mikä nyt on vaivana. Koittakaa nyt terästäytyä kevään fiilinkeihin ))) - 77
Voihan surkujen surku, alkaa vetää naamaa vinoon. Ei mitään elämää pesällä - vai oletteko samaa mieltä?
Onkohan niin, että uusi pesä vaatii yhden kesän harkat ennenkuin se hyväksytään sääksikansalle kelvolliseksi.- sitätaikkatätä
Ei ainuttakaan kertaa ole tänään lintuja näkynyt.
- nä-kijä
sitätaikkatätä kirjoitti:
Ei ainuttakaan kertaa ole tänään lintuja näkynyt.
On nähty, kalaa syömässä.
- tint-ti
Voi harmi!!!
- juuri-äsken
Siellä kotka komeasti katselee pesällä. Milloin syntynee ensimmäinen muna?
- 77
Rengastamaton sääksi pesällä itseään sukimassa.
pesällä on ollut jo montatuntia yksi lintu ,on varmaankin odottamassa sulhasia , luulis noiden ukkojen huolivan nuorta
Ei vaa--- niillä on jo eukoilla munat , kai , nuoretlinnut ole vielä sukukypsiä , oles mentänä opiskeleen Lintutiedettä. Alkaa kiinnostaan , kun säälisks käy ,nuori lintu ja nätti kun mikä.Huomasin kun katsoin missä tämä pesä sijaitsee ,on lähellä sutuskeskuksia . Olisikoos ihmiset häirinneet pesää --tuli vaan mieleeni . Kun joku sanoi saaneensa parittelustakin kuvan . ja mihinkä hän voisi niitä lähettää.
Tykkään että aikalailla itsekästä häiritä luonnon rauhaa. Voihan näitä WEP kamera otoksia katsella vaikka joka tunti. Päivästä päivää,
Anteeksi vaan ,mutta tätä mieltä oleen .linnut ja muutkin eläimet ovat herkkiä pesätouhuissaan.- juuri-äsken
Onkohan tuolintu munimassa, kun niin kummasti pyllistyelee?
- 0-0kiikari
Sellasta se on kun on lemmenkipee ja sulhoa ei oo. ---toivotaan että tälläkin onnistuu ensivuonna . Luulisin että jos annetaan heti keväästä linnuille omaa rauhaa eikä purotella pesää juuri parhaaseen paritteluaikaan niin saamme ensi vuonnakin tälle pesälle munivan pariskunnan
- */*
Just kurkkasin, oli taas parittelu menossa. Tulleeko munaa tälle vuodelle ollenkaan?
Tuulihan pesän oli pudottanut, ja se korjattiin 4.4.
- Lintulainen
Tällä paikalla ollut pesä on "tuottanut" munia ja poikasia jo useana vuonna. Pesä on saanut olla rauhassa kaiken aikaa, vaikka toki paikalliset asukkaat sen sijainnin tietävät. Meistä tietsikan takaa luuraavista ne eivät hermostu!
Äsken oli pesällä sulkapöyheinen sääksi, suloisessa ilta-auringon kilossa. - 77
Tilasin pesälle sääksitohtorin. Hän käy tarkastamassa, josko on kyseessä kohdun ulkopuolinen raskaus, kun ei munia kuulu tulevan.)))
- Muni, muni!
Mitä mitä! Se pulleampi sääksi pesällä pyllistelee, munimisasentoako etsii?
- odotellaan.
Niin kyyköttelee. Jospa se on tulollaan, muna.
- 77
odotellaan. kirjoitti:
Niin kyyköttelee. Jospa se on tulollaan, muna.
Nyt pariskunta paikalla.
- 0----0 kiikari
Noi on jotain teiniä jotka ovat varanneet pesän ensikesäksi.
- Lintulainen
Heh. Tasaisen lämmintä teinilempeä, ja onhan niille vahinko saattanut tapahtua.Kovasti paljon ovat illan mittaan olleet yhdessä. Naaras on makoillut pesän pohjalla, mitä en aiemmin ole huomannut.
Onkohan lintumaailmassa uros paikalla, kun emo munia synnyttää? - * / *
Lintulainen kirjoitti:
Heh. Tasaisen lämmintä teinilempeä, ja onhan niille vahinko saattanut tapahtua.Kovasti paljon ovat illan mittaan olleet yhdessä. Naaras on makoillut pesän pohjalla, mitä en aiemmin ole huomannut.
Onkohan lintumaailmassa uros paikalla, kun emo munia synnyttää?Epäilen, heh heh! :)) Nyt siellä on istuskeltu kahteen pekkaan pitkästi.
Mutta leopardin pennut ovat tosi ihania.
Eiköhän munakin vielä pesään putkahda.
- Lintulainen
Lohdullista tietoa kopsasin Wikipediasta. Ei siis hätiä mitiä:
"Lisääntyminen
Sääkset solmivat elinikäisen parisuhteen. Etelä-Suomessa ne munivat vapun aikoihin 2–3 kananmunan kokoista, kanelinruskeaa munaa. Pohjoisimmassa Suomessa muninta alkaa lähes kuukauden Etelä-Suomen ensimmäisiä pesiviä pareja myöhemmin. Poikaset kehittyvät lentokuntoisiksi kahdeksassa viikossa." - 77
Edelleen saaksi tahi kaksi pesällä tollistelemassa. Kai ne vahtivat, ettei kukaan muu kotiaan vohki. Jos vaikka perheenlisäystä tulee, tarttee olla oma tupa, oma lupa.
- juuri-äsken
Onko havaintoa munasta? Lintu niin tiiviisti istuu matalana, kuin hautoisi?
- kiva ..
seurata.
- Lintulainen
Suruisa katse naarassääksellä. Josko muna ois tarttunut synnytyskanavaan - ettei vaan pihtisynnytys tulossa? Ja mistä pihdit?
- ubfgroenbgf
Kököttää, kököttää lintu tää.
Pesällään sateessa töllöttää,
yksinkö jää?
Kääntyilee pää -
jostakin ehkä lennähtää
luoksensa kaveri. - 77
Edelleen sääksi pesällään. Voi sentäs, munimaan tarttis ruveta, etkös jo usko. Tai, no, jos munaraskaus nyt vaan menee yliaikaiseksi. Odotellaan.
- sielläseon.
Haiduodon pesä on saanut kolmannen asukkaan, munan.
Onnittelut sääksiparille --nyt vaan rauha --ei mitää harrastelia kameroita lähellekkään . Sielä on se asutus liian lähellä ja kaikkien tieossa , toivotaan että pari saa kotirauhan-
- Lintulainen
On jo vaikka kuinka mones vuosi, kun tällä pesällä sääksiperhe lisääntyy. rauhassa ovat saaneet olla joka vuosi. Saarelaiset ovat fiksua väkeä, eivät mene häiriköimään.
Muniminen on nyt muita vuosia myöhemmässä, mutta hyvä näin. Hiljaa hyvä tuli! Munia tulee vielä lisää, hissukseen nekin.
Juhannuksen korvilla saadaan odottaa eka munan kuoriutumista.
- katleija
Tänään minäkin näin sen munan, melkein jo toivoni olin menettää. Se pesä saikin myöhemmin asukkaansa kun nuo muut kamerapesät, joten jälkeläisetkin ovat myöhemmässä.
Nyt tulee taas enemmän Hailuodossakin käytyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1134892Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293543No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452430- 501558
- 411480
Jätä minut rauhaan
En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv241334- 141222
- 271128
- 1651089
Olen oikeasti aika mukava
Vaikka itse sanonkin. Tunnemyrsky sekoitti mieltä silloin ja annoin aika kahjon kuvan itsestäni.221057