Sairastin jäätyneen olkapään toisessa kädessä. Kesti noin kaksi vuotta. Liikkeet hävisivät kokonaan ja kipu oli hirveä. Hyvällä fysioterapialla ja omalla jumppailulla saatiin käsi kuntoon. Nyt ongelmana toinen olkapää. Kipuilut äkillisissä nykäisyliikkeissä ja kurkotteluissa alkaneet ja yöllä särkee. Mitä teen että ei jäädy? Vai voinko tehdä mitään? Onko kokemuksia? Haluaisin olla viisaampi tämän käden kanssa.
jäätynyt olkapää
19
2054
Vastaukset
- kokemusta on
Moi !
Vaikka olkapää on kipee, yritä käyttää normaalisti kättä. Älä tee nykäisyliikkeitä. Ota kipulääkkeitä säännöllisesti jonkun aikaa jotta saisit yöllä nukuttua. Olkapää saattaa olla myös tulehtunut. Siihen auttaa tulehduskipulääkkeet. Jos vaiva jatkuu tai pahenee mene hyvissä ajoin vaikka yksityisesti lääkäriin. Tulee sekin halvemmaksi kuin olla sairaslomalla pitkään. Itse en tehnyt mitään erikoisia jumppaliikkeitä vaan yritin käyttää kättä mahdollisimman normaalisti. Jos joku tietty liike ärsyttää ja kipuja tulee enemmän, vältä sitä. - viheliäinen vaiva
Noin jotenkin itsekkin ajattelisin että liikkeessä pitää olla. Vaan tuntuu vain alkavan kivut pahenemaan. Ei voi enää riippua sattuu todella. Käden taaksetaipuminen alkaa pikkuhiljaa olla heikkoa. Nukkuminen kylkiasennossa sen käden puolella hankalaa jne. Saitko itse estettyä toisen käden jäätymisen?
- kokemusta on
Minulla on toinen olkapää leikattu ja se jäätyi leikkauksen jälkeen kaksi kertaa vaikka tein tunnollisesti kaikki jumpat mitä määrättiin. Silloin liikeradat "väännettiin väkisin" nukutuksessa. Voin sanoa , että kipu oli kauhea kun heräsin. Nyt oireilee toinen olkapää ja liikeradat olivat huonot pari kuukautta sitten. Olen sinnikkäästi yrittänyt käyttää kättä kotitöissä. Se on auttanut asiaan. Sain estettyä toisen käden jäätymisen. En voi kantaa mitään painavia, koska kantamisen jälkeen tulee kova kipu ja käsi tärisee niin paljon, että en voi esim. juomalasia pitää kädessä. Minulle suuri apu nukkumisessa on ollut tyyny. Laita käsi lepäämään tyynylle hyvään asentoon. Sillä itse sain kipua rauhoitettua. Jos et voi nukkua käsi tyynyllä niin rentouta kättä tyynyllä kun kipu iskee.
- viheliäinen vaiva
Kiitos neuvoista. Toi uskoa huomiseen.
- Koettu on
Tosiasiahan on, ettei jäätyneeseen olkapäähän fysioterapia auta, se vaikuttaa kyllä muihin olkapään seudun osiin ja ehkä sillä tavalla helpottaa oloa. JO:n ainoa tepsivä lääke on aika ja tieto siitä, että se todellakin palautuiu. Molemminpuolisena erityisesti diabeetikkojen riesa, myös heidän joilla on alentunut sokerinsieto eli esidiabetes. Itselläni on toinen olka nyt menossa, paljon hankalampana kuin eka, mutta sisulla vaan. En suostu leikkauksiin enkä manipulaatioihin nytkään, jää moni turha särkypilleri popsimatta. Niitä lääkärit suorastaan tyrkyttävät, ja isoina satseina.
- näin minä selvisin
Minulta loppui liikkeet jäätyneessä olkapäässä kokonaan. Ei liikkunut sivulle , ylös ei taakse ja kipu oli karmea. Hyvällä fysikaalisella saatiin asteittain liikkeet takaisin ja omatoiminen harjoittelu lisänä. Kaikki olemme yksilöitä. Minulle auttoi tämä ja selvisin vähillä sairauslomilla. Ja lääkkeitäkin oli otettava että selvisin työpäivistä. Toinen käsi nyt vaivannut vaan olen selvinnyt pienimmillä vaivoilla kun olen tehnyt samoja liikkeitä kuin ensimmäisen käden kanssa, riipputtelua, pyörittelyä, venytyksiä.
- LL
Jäätynyttä olkaa pitää kipuvaiheessa pitää hellävaroen ja kipua totaalisti vältellen mutta liikelaajuutta pitää makuulla kokeilla varovasti kerran päivässä ainakin.
- jäätynyt olkapää
Itselläni tulehtui oik olkapää n 7-10 v sitten niin pahasti, että käsi jäi kylkeen kiinni pariksi kk:eksi. Monta yötä istuin, kun ei voinut olla makuulla yhtään ja päivisin en saanut edes vaatteita päälleni yksin. Parin vuoden päästä sama juttu, mutta lievempänä, ja sen jälkeen käsi ei ole koskaan noussut sivutasosta ylöspäin.
Vuosi sitten tuli kipua taas ja kuvattiin tyksis, ja todettiin jäätynyt olkapää, nestettä molemmissa olkapäissä, ja vasemmassa repeämiä.
Mitään ei terv keskuksen mukaan voi tehdä ja koska olkapäät eivät pahemmin särje, niin en ole edes vaatinut mihinkään toimenpiteeseen. esim oik olkapään takia.
Liikeratojen jumppaaminen olisi äärettömän tärkeää, mutta .......... jäätyneeseen olkapäähän se ei oikein enään tehoa ja kun ei enään särkyjä niin jäänyt kaikki jumppaukset totaalisesti. - Jääkin sulaa aikanaa
Sinulla lienee vaiva jo helpottanut ainakin hiukan. Muille voin vastata, että eipä paljon itse voi, mutta lohtuna on jotain mitä ei monessa vaivassa ole: se paranee aikanaan ihan kokonaan. Tavallisesta fysiosta en itse hyötynyt yhtään, mutta OMT-fysioterapia teki ihmeitä.
- eikai aina sula
Ei kannata antaa vaivalle periksi. Kaikki konstit käyttöön. Kunnon kipulääkitys, kylmäpussit pahimpaan kipuun, kipuvoiteet. Mulle ensiarvoisen tärkeää oli liikuttelu oikeilla venytyksillä ja se fysioterapia. Mutta näinhän se menee, mikä apu on yhdelle hyvä ei olekkaan enää niin hyvä toiselle.
Vaan suurin lohdutus oli lääkäriltä tieto siitä että kyse on ohimenevästä vaivasta, toi puhtia paranemiseen, niin uskon.- vinkkiä
Laita yöksi kipugeeliä, ota kipulääke ja tyyny käden alle. Auttoi kun kipu oli pahimmillaan ja yöuni ei ollut niin vähissä.
- no se terapeutti
Ei sellaiselle ole fysioterapiasta mitään hyötyä jolla ei itsellä ole kotona motivaatiota harjoitteluun. Sisua vaatii moinen vaiva. Joku luovuttaa heti siinä missä toinen ottaa lääkettä ja puskee käden liikkumaan. Tässä vaivassa, niinkuin monessa muussakin, olen kohdannut ihmisissä suuria eroavaisuuksia.
- OlgaKipuilevana
Sauna oli pahasta kovassa kipuiluvaiheessa. Eli ennemmin kylmää kuin kuumaa.
- ulla uteleva
Vaan kertokaapas kokemuksia mistä sen sitten tietää ettei ole mitään vakavampaa vaan ainoastaan jäätynyt olkapää? Onko paheneva tai jatkuva kipu ainoa tutkimuksien syy?
- m,m,m,m,m
youtupessa jp kouri kertoo aamutv lähetyksessä vaivan etiologian ja hoidon.
kapseli siis kutistuu jostakin syystä ja esim manipulaatiohoidolla mynämäellä asia saataneen kondikseen
yleensä n kerta käynti riittä kipu poistuu paraimmillaan vartissa puheineen.
-ei nukutusta
-ei poliklinikka maksuja
- ei sairaslomaa
- ei tulejtuneita haavoja
-ei jälkikäyntejä
ynms yms edut - malttia malttia
Empä kyllä ilman kunnon kuvauksia (magneetti, tähystys) moisiin hoitoihin menisi. Voi olla esim. revähdys päällä joka ei todellakaan tykkää vääntelyistä.
- jäänmurtaja
Leikkaushoito on jäätyneen olkapään kohdalla yleensä tarpeetonta. Itselläni meinaa toinen olkapää jämähtää joka talvi, mutta osteopaatti manipuloi sen sen taas kuntoon.
Olkapään lihasten revähdystä on syytä epäillä vain, jos tietää olleensa onnettomuudessa tai poikkeuksellisessa liikuntasuorituksessa. Tällöin vaivat alkavat esiintyä vahvoina viimeistään parin päivän sisällä tapahtumasta. Jäätynyt olkapää kehittyy pikkuhiljaa kuukausien tai vuosienkin kuluessa, eikä sellaisen "haltija" ensimmäisellä kertaa välttämättä tajua, mistä on kyse. - hiemanVieläKipeäOlga
Voiko raju revähdys jättää liikerajoituksia olkapäähän? Vai onko alla aina pikkuhiljaa vaivannut vaiva?
- kai voi
Tietoa ei ole kokemusta vainen. Sairastin jäätynyttä olkapäätä jossa liikkeet oli jo ok ja kipuilu ohi. Lipsahti väärällä otteella paino kädestä. Hirmuiset kivut ja liikerajoitukset. Käsi ikään kuin lukkiutui. Kuukausi meni ja alkoi hellittää kivut ja liikkuvuus palutumaan. En tiedä mitä tapahtui mutta mulla ainakin käsi jähmettyi täysin mutta palautui myös nopeasti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491516Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761345Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊86993- 17982
- 86936
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187876Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20831- 82811
Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi93797Kaipaan seuraasi niin
monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.17740