Terve vaan kaikille jotka tämän lukee =)
Olen 24-vuotias naimisissa oleva mies. Vaimoni on saman ikäinen kuin itse olen. Olemme yrittäneet lasta jo kolme vuoden ajan,mutta ei ole tärpännyt. Aluksi yritimme vuoden verran ja ei kuulunut mitään. Sitten meni toinen vuosi. Vaimoni hakeutui sitten lääkäriin,kun ei vain tärpännyt. Terveyskeskuksesta lääkärit sanoivat,että muuta ruokavaliota ja pudota pari kiloa. Vaimoni teki työtä käskettyä, mutta mitään ei edelleenkään tapahtunut. Viimein hakeuduimme sitten molemmat tutkimuksiin. Molemmat tutkittiin läpikotaisin. Itse olen terve ja sperma on hyvälaatuista. Vaimollani todettiin PCOS. Hän sai lääkityksen,jotta kuukautiset pysyvät säännöllisenä. Meillä on useita vaihtoehtoja käytettävissä. Luonnollisin on,että vaimoni pudottaisi painoa 5-10kg ja siitä sitten jatketaan. Vaihtoehtoina on myös siirrot jne,mutta siihen liittyy riskejä ylipainon takia. Vaimoni on yrittänyt pudottaa painoaan,mutta se tuntuu olevan melko työlästä. Olen yrittänyt auttaa häntä ja kannustaa liikkumisessa,mutta hän kokee sen liian raskaaksi työn ohella. Välillä meillä on väittelyjä asiasta,koska molemmat kuitenkin haluavat lapsen. Työelämä rajoittaa jonkin verran liikkumista ja hoitoja,mutta rahaakin on jollain opilla tienattava. Lapsettomuus on kyllä melko raskasta,mutta toisaalta olemme vielä nuoria. Olisi kuitenkin hienoa saada edes yksi lapsi :) Se vaatii vain hirveästi ponnisteluja. Ehkä vielä joskus tärppää...
Lapsettomuus on raskasta
16
448
Vastaukset
- tööttipetteri
ei muutaku pippeli pimppiin ja sitten vähän liikutat edestakasi noin ainaki ittellä onnistu
- ijgikvsjn
^^ mikä idiootti.....
- ykskaks
Varmasti turhauttavia hetkiä teillä tämän asian kanssa. Hyvä kun olette käyneet jo tutkimuksissa ja vaimosi on saanut lääkkeitä. Tukesi on tärkeää vaimollesi, yritä jaksaa edelleen vaikka itselläsikin olisi asian kanssa rankkaa. Voi olla että pieni muutos terveelliseen suuntaan naisen elintavoissa auttaisi asiaa, mutta voihan se lapsi tulla muutoinkin. Mutta jo parinkin kilon painon pudotus voi vaikuttaa suotuisasti. Ei vaadi kuin muutama kävelylenkki, menkää vaikka yhdes jos ehditte.
- lapsettomuus on vain
Hankkikaa lapsi adoption kautta.
- .
5-10 kg tiputtaminen käy aika helposti, itse suosittelen nutrausta, 16 viikossa sain liki 40 kg pois ja poissa on pysynyt reilut 6 vuotta.
Tsemppiä! - nyt keittää..
Mikä hemmetti teillä oikeasti on, että pitää tulla tänne viisastelemaan adoptiosta ja muista vaihtoehdoista lapsettomuuden hoitoon?
JOKAINEN LAPSETTOMUUDESTA KÄRSIVÄ ON TÄYSIN TIETOINEN KAIKISTA VAIHTOEHDOISTA, JOTKA TARJOTAAN OMAN BIOLOGISEN LAPSEN SAAMISEN RINNALLE.
Voi vee sentään, ei sitä tartte tulla tänne kääntämään puukkoa haavassa. Onko se nyt jumankekka OIKEASTI noin vaikeaa ymmärtää, että toiset haluavat vain ja ainoastaan sen biologisen lapsen?? Ei lapsettomat ole mitään tampioita ja tyhjäpäitä niin, että pitää tulla tänne jatkuvasti muistuttamaan omasta kyvyttömyydestä saada niitä lapsia ja vielä esittää asia siten, että ikäänkuin ei kaikkia vaihtoehtoja olisi punnittu tai tiedettäisi miten saada "joku lapsi", jos nyt vaan ei omaa..
Koittakaa nyt oikeasti tajuta, että täällä ei vertaistukea haettaisi, jos sille ei olisi tarvetta. Voin kertoa, että adoption, sijaisvanhemmuuden ja muiden mahdollisuuksien ehdottelu tuntuu varmasti ihan samalta kuin se, että lapsen saaneelta vietäisiin se oma lapsi pois tai hän kuolisi yhtäkkiä. Menetys ja suru voi olla sanoinkuvaamaton lapsettomalle. Tajutkaa nyt ihan oikeasti, että tää ei ole mikään sellanen juttu kaikille, että biologisen lapsen puuttumisen voi korvata kuten lapselle leikkikalun.
Ap:lle tsemppiä, lapsettomuus satuttaa. PCOS ei ole este lastensaannille, menkää lapsettomuusklinikalle, koska IVF voi olla teidän ainoa mahdollisuutenne saada biologinen lapsi..Julkisella puolellakin hoitoja on mahdollista saada, mutta suosittelen yksityistä klinikkaa.. - ..hopefull..angel..
Paljon voimia ja jaksamista lapsettomuuden kanssa :) Ite kärsin pcos:ta ja mulla kans ylipainoa, lapsettomuutta takana 5v. (ikää saman verran kuin teillä :) Mulla myös laihduttaminen ollut vaikeaa, ja tuo pcos vissiin viel tekee oman osansa vaikeuttaakseen entisestää laihduttamista, ja teen vuorotyötä.. ei oo helppoa yrittää tasapainottaa elämäänsä ja lisätä liikuntaa ku vuorotyö antaa omat haasteensa sihen..
Mutta toivoa on teillä vielä, mun hyvä ystävä kärsi reilu 6v lapsettomuudesta, ensin sai pillereitä millä tasataan kuukautiskierto ja sen jälkeen toisia pillereitä millä yritettiin saada ovulaatio aikaan.. hänellä myös pcos ja ja toinen munanjohdin tukossa joten ovulaatio jäi joka toinen kuukaus tulematta ja pillereillä ei ensin meinattu saada edes joka toinen kk tulemaan ovulaatiota.. nyt kuitenkin yli 6vuoden yrittämisen jälkeen hän on vihdoin raskaana ja raskaus on jo toisella kolmanneksella :) Hän ei muuta tarvinnut kuin oikean lääke annoksen jottai sai ovulaation tulemaan ja sen että kuukautiskierto oli tasainen :)
Tsemppiä teille yrittämiseen, toivottavasti onnistaa ja saatte toteutettua unelmanne :) - Toivon onnea...
Ihana mies olet, kun jaksat vaimoasi noin kannustaa - toivottavasti vielä tärppää!!
- ihra pois liikkuen
Miten niin kärsitte ylipainosta? Laihduttakaa, kyllä se mättöä syömällä on tullu se ihra.
Sitten itketään, kun JOUTUU laihduttamaan, tuskin se lapsi haluaa kauhean lihavia vanhempia.- hopefull...angel...
Sanoo vissiin ihminen joka ei ole ikinä elämässää ollut grammaakaan ylipainoinen >:/ Itse olen ylipainoinen ja vaikka syön terveellisesti ja liikun suht säännöllisesti, ja teen fyysisesti raskasta ja liikkuvaa työtä, en silti laihdu.. Monet sairaallloisesti ylipainoiset ihmiset tulee omin avuin raskaaksi ns. sormia napsauttamalla mutta meillä lapsettomilla vaaditaan että ollaan tietyn paino indeksin ala puolella (bmi 30) ja vaikka paino indeksi olisi alle tuon 30 niin silti vielä pyydetään laihduttamaan 5-10kg.. eipä meistä varmasti ketään halua olla lihava..
eivätpä lapset myöskään varmasti halua mitään alkkis vanhempia tai narkkari vanhempia, valitettavasti nekin ihmiset saa lapsia.. miksei siis lihavat ihmiset voisi saada lapsia?? meikäläinen ainakin, vaikka on ylipainoinen, pystyy samoihin asioihin kuin laihakin ihminen, miksi siis en pystyisi hoitamaan lasta ja miten lapsi kärsisi minun ylipainostani??
Hienoa että itse olet normaalipainoinen mutta jokainen meistä ihmisistä on omanlaisensa yksilö, jotkut vain ovat pullukampia kuin toiset, koko ei mielestäni huononna ihmistä :) - Jokumikähähkuka!?!?!
"Miten niin kärsitte ylipainosta? Laihduttakaa, kyllä se mättöä syömällä on tullu se ihra.
Sitten itketään, kun JOUTUU laihduttamaan, tuskin se lapsi haluaa kauhean lihavia vanhempia."
PCOS:n yksi oireista on ylipaino. Vaimollani jäi ensin kuukautiset pois ja sitten paino alkoi nousemaan. Itse en ole ylipainoinen ja coopperissa juoksen 3000m! Ota selvää asioista,ennen kuin alat huuteleen asiattomuuksia!
Lapsettomuus ei ole meidän vapaaehtoinen valinta. Se johtuu sairaudesta, josta sinulla ei ole ilmeisesti mitään tietoa. Ruokavalion muuttaminen ja liikunta pudottaa painoa,mutta painon pudottaminen on vaikeaa,kun sairastaa PCOS:aa, koska sairaus vaikuttaa naisen hormonitasapainoon ja muuhunkin terveyteen.
On mahtavaa,kun saa vertaistukea ihmisiltä jotka kärsivät lapsettomuudesta, tai ovat kärsineet ja ihmiset tulevat juttelemaan asiasta =) Suurin huoleni on,kun PCOS voi aiheuttaa diabetesta ja muita ikäviä sairauksia. Minua huolettaa,jos vaimollani puhkeaa jokin sairaus PCOS:n vuoksi. Viimeisimmissä kokeissa ei vielä ainakaan löytynyt mitään, mikä on hyvä. Vaimollani paino seilaa ylös ja alas. Se pitäisi saada laskemaan kunnolla. Jos saisi ensin edes pari kiloa pois,niin se kannustaisi pudottamaan lisää =) - just juu...
Jokumikähähkuka!?!?! kirjoitti:
"Miten niin kärsitte ylipainosta? Laihduttakaa, kyllä se mättöä syömällä on tullu se ihra.
Sitten itketään, kun JOUTUU laihduttamaan, tuskin se lapsi haluaa kauhean lihavia vanhempia."
PCOS:n yksi oireista on ylipaino. Vaimollani jäi ensin kuukautiset pois ja sitten paino alkoi nousemaan. Itse en ole ylipainoinen ja coopperissa juoksen 3000m! Ota selvää asioista,ennen kuin alat huuteleen asiattomuuksia!
Lapsettomuus ei ole meidän vapaaehtoinen valinta. Se johtuu sairaudesta, josta sinulla ei ole ilmeisesti mitään tietoa. Ruokavalion muuttaminen ja liikunta pudottaa painoa,mutta painon pudottaminen on vaikeaa,kun sairastaa PCOS:aa, koska sairaus vaikuttaa naisen hormonitasapainoon ja muuhunkin terveyteen.
On mahtavaa,kun saa vertaistukea ihmisiltä jotka kärsivät lapsettomuudesta, tai ovat kärsineet ja ihmiset tulevat juttelemaan asiasta =) Suurin huoleni on,kun PCOS voi aiheuttaa diabetesta ja muita ikäviä sairauksia. Minua huolettaa,jos vaimollani puhkeaa jokin sairaus PCOS:n vuoksi. Viimeisimmissä kokeissa ei vielä ainakaan löytynyt mitään, mikä on hyvä. Vaimollani paino seilaa ylös ja alas. Se pitäisi saada laskemaan kunnolla. Jos saisi ensin edes pari kiloa pois,niin se kannustaisi pudottamaan lisää =)Eipä se painonpudotus vält.auta yhtään mitään. ite pudotin tossa vuoden sisällä painoa 20 kiloa ja sillo lääkäri jo sano et jos 5-10 kiloo saat pois ni oot varmasti raskaana..vaan kuinkas sitte kävikään?? Et kyl noi lääkäritki aika turhaan huutaa sen ylipainon nimeen,ei se meilläkään sitte loppujen lopuks siitä johtunu vaikka niin väittivät. :-( ja mulla kans pco ja kierrot ihan sekasi ym ym..nyt ollaan toista ivf hoitoa käymäs läpi ja pelätään taas negatiivista tulosta tästäkin hoidosta. :-(
- pieni korjaus
Jokumikähähkuka!?!?! kirjoitti:
On mahtavaa,kun saa vertaistukea ihmisiltä jotka kärsivät lapsettomuudesta, tai ovat kärsineet ja ihmiset tulevat juttelemaan asiasta =) Suurin huoleni on,kun PCOS voi aiheuttaa diabetesta ja muita ikäviä sairauksia. Minua huolettaa,jos vaimollani puhkeaa jokin sairaus PCOS:n vuoksi. Viimeisimmissä kokeissa ei vielä ainakaan löytynyt mitään, mikä on hyvä. Vaimollani paino seilaa ylös ja alas. Se pitäisi saada laskemaan kunnolla. Jos saisi ensin edes pari kiloa pois,niin se kannustaisi pudottamaan lisää =)Ei pcos aiheuta ylipainoa, vaan ylipaino voi aiheuttaa pcos:n. Kuten tuolla "kysy lapsettomuudesta"-palstalla, lapsettomuuslääkäri on moneen otteeseen sanonut, että ylipaino johtuu aina liiasta syömisestä.
Harvinaisi poikkeuksiakin toki on; jotkin kehitysvammat tai erittäin harvinaiset sairaudet, jotka voivat lihottaa ja turvottaa ihmistä, mutta tuskin kenelläkään kyse on siitä.
Itselläni ei ole pcos:ää, mutta pco on, ja painoindeksini on 19. Jos lihoisin holtittomasti, aivan varmasti saisin tuon pcos:n ja kaikki siihen liittyvät oireet, mutta pidän huolta että pysyn aina normaalipainon alarajalla. - omenalihavuus
pieni korjaus kirjoitti:
Ei pcos aiheuta ylipainoa, vaan ylipaino voi aiheuttaa pcos:n. Kuten tuolla "kysy lapsettomuudesta"-palstalla, lapsettomuuslääkäri on moneen otteeseen sanonut, että ylipaino johtuu aina liiasta syömisestä.
Harvinaisi poikkeuksiakin toki on; jotkin kehitysvammat tai erittäin harvinaiset sairaudet, jotka voivat lihottaa ja turvottaa ihmistä, mutta tuskin kenelläkään kyse on siitä.
Itselläni ei ole pcos:ää, mutta pco on, ja painoindeksini on 19. Jos lihoisin holtittomasti, aivan varmasti saisin tuon pcos:n ja kaikki siihen liittyvät oireet, mutta pidän huolta että pysyn aina normaalipainon alarajalla.Korjaus korjaukseen. PCOS:n oireisiin kuuluu omenalihavuus eli vyötärölihavuus,koska rasva kertyy sisäelinten ympärille. Tätä oiretta tavataan PCOS potilailla. Vaikka onkin kuinka normaalipainoinen ja PCOS puhkeaa,niin omenalihavuutta saattaa ilmetä. Eli lihominen tapahtuu vasta,kun sairaus on jo puhjennut.
- iouhy876
omenalihavuus kirjoitti:
Korjaus korjaukseen. PCOS:n oireisiin kuuluu omenalihavuus eli vyötärölihavuus,koska rasva kertyy sisäelinten ympärille. Tätä oiretta tavataan PCOS potilailla. Vaikka onkin kuinka normaalipainoinen ja PCOS puhkeaa,niin omenalihavuutta saattaa ilmetä. Eli lihominen tapahtuu vasta,kun sairaus on jo puhjennut.
Oli miten oli, mutta kyllä ne kilot ihminen jokatapauksessa itse syö, PCOS ei aiheuta lihoamista.
On varmaan totta, että omenalihavuustaipumus on yhteydessä PCOS:ään, kuten on diabetekseenkin, mutta kumpikaan sairaus ei lihavuutta aiheuta vaan päinvastoin. Omenalihavuus on vain taipumus, kuten päärynälihavuuskin. Jokainen ihmninen lihoaa jos syö liikaa, mutta on tyypistä kiinni, minne se läski kertyy.
Lihavuus on jokatapauksessa PCOS:n riskitekijä, joten sen perusteella kyllä päättelen, että lihavuus on se, mikä taudin saattaa laukaista.
- KM
Joopa, olen 48v lapseton nainen. En omasta halustani tokikaan ja siksi toivotan voimia kaikille teille, jotka nuorina asian kanssa olette hetkittäin varmasti "voimattomina" ongelmanne kanssa.
Oma lapsettomuuteni johtuu prolaktinoomasta eli aivolisäkekasvaimesta. Ns. "vaaraton" kasvain jos löydetään ajoissa ja tällä hetkellä minullakin lääkitys loppuelämäni.
Tässä viestiketjussa puhuttu paljon tuosta ylipainosta ja siitäkin sain aikoinani muutamilta yleislääkäreiltä kuulla. Sanottiin sen aiheuttavan lapsettomuutta. Sitten asioihin perehtynyt gynekologi sanoi, että ylipainosta on silloin suurin haitta lapsensaannille jos sitä on niin paljon, ettei enää pysty yhdyntään....
Toki onhan sen myönnettävä, että "normaalipainoisena" elämä olisi muutenkin ehkä joskus helpompaa. Itse kuitenkin koen, että tuossa vaiheessa olevat on ihan tarpeeksi stressaantuneita ongelmansa kanssa ilman turhaa vouhotusta painostakin....
Sain siis tietää 27-vuotiaana ettei minusta koskaan tule äitiä ja se sattuu toisinaan vieläkin kovaa.... Henkilökohtaisesti en ollut silloin valmis adoptioon enkä olisi vieläkään.
Lapsettomuuden kanssa oppii elämään mutta aina tuntuu, että jotain puuttuu elämästä..... Näin 12 vuotta leskenä olleena tiedän, että minun jälkeeni ei ole ketään...
Kaikesta huolimatta toivotan vielä voimia ja jaksamista raskaan asian kanssa kamppailevalle nuorelle parille. Muistakaan todella tukea toisianne ja ainakin yrittää ymmärtää molempien tuskaa.
Puhuminen auttaa ja kysyjille (sukulaistädit :) )kannattaa kertoa asiasta suoraan. Tänä päivänä lapsettomuus ei saisi enää olla tabu, josta ei voisi puhua......
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874088Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242911No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452310- 341321
- 10909
- 131885
- 6874
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12822- 11760
Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124756