koiran hyvinvointi

anything for dogs

"minä ainakin syötän marketin halpaa sitä sun tätä -kuivaruokaa ja koirani voi hyvin"... Niinhän te halparuuan puolustajat sanotte! Kuinka monella teistä oikeasti edes ON KYKYÄ nähdä, lemmikkinne todellinen vointi? Monella teistä on vain tarkoitus päästä halvalla koiranne ruokinnassa ja ns. laitatte sen halvan ruuan sopimaan koiralle!! Ja kun aina hokee, että kyllä se sopii ja koira voi hyvin, niin sitä alkaa nähdäkin asiat niin. Itse olen törmännyt liian monet kerrat näihin "hyvin voiviin" koiriin ja minulle yksi silmäys kertoo, miten sen asiat on. Olen tullut siihen tulokseen, että olen kai niin vaativa koirien suhteen, ettei kompromissit ole vaihtoehto. Väärän ruoan merkkejä: Värjäytymät karvoissa, etenkin suun ympärystä, jalat, tassut... Värjäytymät tulevat siitä, että koiralla on paha olo ja se kuolaa, se myös voi nuolla jalkojaan ja ne värjäytyvät. Jatkuva itsensä kirputtaminen on myös merkki väärästä ruuasta, samoin likaiset korvat, korvatulehdukset, vuotavat silmät, oksentelut, varsinkin kun maha on tyhjä, punertavat varpaiden välit... tässä muutama merkki väärästä ruuasta... Lista olisi pitkä, kun kaikki asiat kävisin läpi. Minulla on jo muutaman vuosikymmenen kokemus rotukoirista ja onneksi koirasilmä on kehittynyt koko ajan, ja ihan siksi, että koirat ovat niin tärkeitä ja haluan heillä olevan hyvä olla, maksoi mitä maksoi...

8

510

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aktivedogs

Minä kyllä laittaisin nuo mainitsemasi oireet koiran nuonon immuniteetin piikkiin noilla koirilla. Kyllä normaalin terveen koiran pitäisi pystyä syömään kaupan koiran ruokaa ja jos ei pysty niin on jalostuksessa menty pieleen. Koskaan ei ole ollut näin paljon koiranruokavaihtoehtoja ja ikinä aikaisemmin ei ole ollut näin paljon allergioita. Oma koira on syönyt koko ikänsä kaupan ruokaa ja eläinlääkärillä ollaan käyty vaan muutaman kerran rokotusten lisäksi. Omalla koiralla on hyvä vastustuskyky tulehdussairauksia kohtaan ja koiran ikä on kuusi vuotta. Turkki kiiltää ja silmät on kirkkaat. Jos koira saisi valita makutestillä niin halpamerkki on niiden mielestä paremman makuista kuin kolme kertaa kalliimpi laatumerkki. Tämä on kahdella pennulla testattu ja todettu.

• anything for dogs

Teinpä testin minäkin: Kultsun pentuni oli kasvattajalla syönyt marketin penturuokaa. Silmät vuosivat, suupielet oli hiukan värjääntyneet. En ollut tyytyväinen, miltä pentu näytti siltä osin (muuten kyllä), ja aloin pikkuhiljaa vaihtaa kuivaruokaa eläinkaupan laaturuokaan. Pienen ajan päästä pennun silmät ei vuotaneet, eikä näin ollut värjäytymää silmien alla, ja suun ympärystäkin oli ihanan siisti ja ns. kuiva, ei värjäytymiä. Pentu tuli myös selkeästi iloisemmaksi.

Näin jatkui monta kuukautta, kunnes jostain kumman syystä päätin kokeilla paluuta samaan halpaan markettiruokaan. Sain aikaan märkäisen korvatulehduksen koiralleni!! Koska tiesin, mistä se johtui, palasin laaturuokaan ja korvat parantuivat lyhyessä ajassa. Uskomatonta, mutta TÄYTTÄ TOTTA!!!

Minä kääntäisin mainitsemasi asian toisinpäin: Normaali koira ei pysty syömään markettiruokia sairastumatta, jotkut harvat tapaukset ei saa niistä oireita. Ei ole koiran, niinkuin ei ihmistenkään, tarkoitus mättää sisäänsä ravintoköyhää, pelkkää täyteainetta ja lisä - ja väriaineita, puhumattakaan epämääräisistä säilöntäaineista. Noita edellä mainittuja on juuri halvoissa kuivaruuissa.

Siitä, miksi allergioita on nykyään niin paljon, täytyisi kirjoittaa essee, jota en tähän ala tekemään. Asia ei ole noin yksiselitteinen, mitä kirjoitit.

Kuitenkin, luulen, että suurin osa Suomen koirista syö halparuokaa ja voivat huonosti! Minulla on ollut koiria (rekisteröityjä) 40 vuotta, olen käynyt läpi niin monta kuivaruokamerkkiä, ettet voi kuvitellakaan! Osaa merkeistä ei ole edes olemassa enää, ja kaikista on tallella pussien kyljistä leikatut luettelot, mitä ruoka sisältää. Minä kyllä olen tahtomattanikin joutunut testaamaan eri ruokien vaikutuksia koiriini. Ja "testausryhmä" on iso, koska minulla on tänä aikana ollut liki 40 koiraa. Tiedän, mistä puhun!

Mitä tulee mainitsemaasi "makutestiin", niin terveellisempi ruokahan ei olekaan aina se, joka maistuu parhaimmalta. Ja mitä kertoo, jos koira valitsee halpamerkin? Siihen on lisätty jotain haitallisia makuaineita vaan taas isot määrät! Minun taas täytyy kertoa, että minulla ei ole koskaan ollut vaikeuksia koirien syömisissä, taatusti ovat tykänneet laatumerkkien kuivaruuista! Taasen, silloin enempi koiraharrastukseni alussa, kun olen asioista tietämättömänä syöttänyt koirilleni halparuokaa, niillä esiintyi oksentamista tyhjästä mahasta tosi paljon, ja ruokahalua ei sen tähden löytynyt. Asia korjaantui, kun aloin opiskelemaan enemmän tätä koirien ravitsemusta ja sen myötä kuivaruuat vaihtuivat eläinkauppojen kuivaruokiin, aina vain parempiin merkkeihin.

Olisipa mielenkiintoista tietää, mitä minä olisin mieltä koirasi todellisesta kunnosta... Vai onko se vaan joku "luonnonoikku", kestää syödä mitä vaan...

• carnivor
        anything for dogs kirjoitti:

Teinpä testin minäkin: Kultsun pentuni oli kasvattajalla syönyt marketin penturuokaa. Silmät vuosivat, suupielet oli hiukan värjääntyneet. En ollut tyytyväinen, miltä pentu näytti siltä osin (muuten kyllä), ja aloin pikkuhiljaa vaihtaa kuivaruokaa eläinkaupan laaturuokaan. Pienen ajan päästä pennun silmät ei vuotaneet, eikä näin ollut värjäytymää silmien alla, ja suun ympärystäkin oli ihanan siisti ja ns. kuiva, ei värjäytymiä. Pentu tuli myös selkeästi iloisemmaksi.

Näin jatkui monta kuukautta, kunnes jostain kumman syystä päätin kokeilla paluuta samaan halpaan markettiruokaan. Sain aikaan märkäisen korvatulehduksen koiralleni!! Koska tiesin, mistä se johtui, palasin laaturuokaan ja korvat parantuivat lyhyessä ajassa. Uskomatonta, mutta TÄYTTÄ TOTTA!!!

Minä kääntäisin mainitsemasi asian toisinpäin: Normaali koira ei pysty syömään markettiruokia sairastumatta, jotkut harvat tapaukset ei saa niistä oireita. Ei ole koiran, niinkuin ei ihmistenkään, tarkoitus mättää sisäänsä ravintoköyhää, pelkkää täyteainetta ja lisä - ja väriaineita, puhumattakaan epämääräisistä säilöntäaineista. Noita edellä mainittuja on juuri halvoissa kuivaruuissa.

Siitä, miksi allergioita on nykyään niin paljon, täytyisi kirjoittaa essee, jota en tähän ala tekemään. Asia ei ole noin yksiselitteinen, mitä kirjoitit.

Kuitenkin, luulen, että suurin osa Suomen koirista syö halparuokaa ja voivat huonosti! Minulla on ollut koiria (rekisteröityjä) 40 vuotta, olen käynyt läpi niin monta kuivaruokamerkkiä, ettet voi kuvitellakaan! Osaa merkeistä ei ole edes olemassa enää, ja kaikista on tallella pussien kyljistä leikatut luettelot, mitä ruoka sisältää. Minä kyllä olen tahtomattanikin joutunut testaamaan eri ruokien vaikutuksia koiriini. Ja "testausryhmä" on iso, koska minulla on tänä aikana ollut liki 40 koiraa. Tiedän, mistä puhun!

Mitä tulee mainitsemaasi "makutestiin", niin terveellisempi ruokahan ei olekaan aina se, joka maistuu parhaimmalta. Ja mitä kertoo, jos koira valitsee halpamerkin? Siihen on lisätty jotain haitallisia makuaineita vaan taas isot määrät! Minun taas täytyy kertoa, että minulla ei ole koskaan ollut vaikeuksia koirien syömisissä, taatusti ovat tykänneet laatumerkkien kuivaruuista! Taasen, silloin enempi koiraharrastukseni alussa, kun olen asioista tietämättömänä syöttänyt koirilleni halparuokaa, niillä esiintyi oksentamista tyhjästä mahasta tosi paljon, ja ruokahalua ei sen tähden löytynyt. Asia korjaantui, kun aloin opiskelemaan enemmän tätä koirien ravitsemusta ja sen myötä kuivaruuat vaihtuivat eläinkauppojen kuivaruokiin, aina vain parempiin merkkeihin.

Olisipa mielenkiintoista tietää, mitä minä olisin mieltä koirasi todellisesta kunnosta... Vai onko se vaan joku "luonnonoikku", kestää syödä mitä vaan...

Hinta ja laatu eivät aina - tai edes usein - kulje käsi kädessä. Koirat ovat lihansyöjiä joten parhaiten sulavaa ravintoa on liha. Myös kalliit kuivamuonat sisältävät kehnoja raaka-aineita, kuten gluteenia ja sidekudosta. Kannattaa miettiä mistä ruoan hinta koostuu, sillä valmistajalla rahaa palaa myös markkinointiin, nettisivuihin, oheistuotteisiin ja hienojen säkkien valmistukseen. Minä haluan maksaa ruoasta, en näteistä pusseista ja aikuisten saduista.

Minä olen löytänyt hyvin edullisen ja varsin toimivan tavan ruokkia koiriani. Meillä on useampi iso koira ja ne syövät vaihtelevasti sekaisin kuivamuonaa, lihaa, kalaa sekä teurasjätettä. Olen laskenut, että näillä eväillä yhden koiran päiväannoksen hinnaksi tulee noin 1€ tai jopa vähemmän sillä teurasjätettä ja kalaa saamme ilmaiseksi.

Lopputuloksena minulla on tyytyväisiä, terveitä ja kylläisiä koiria jotka saavat syödäkseen monipuolista ja lajityypillistä ruokaa.

• hohhoijaa

Voi herranjumala sentään! Meillä koira söi nii kotiruokaa ku kaupan nappuloita ja eli hyvät ja terveet 11 vuotta. Ei sitä kuule ennekää mitää koirakaupan laaturuokia maaseudulla syötetty ja hyvin ovat eläneet onnellisena siellä. Hirveää nipotusta nykyään nii koiran ruokinta ku hoitokin.Tehty yhtä tähtitiedettä koko koiran hoidosta ja kasvatuksesta. Meillä ei koiraa koulutettu erityisemmin koskaan, eikä sillä ollu mitää vetämis, räyhäämis tai muita ongelmia mitä tuntuu nykyää olevan alvariinsa. Koskaan en miettiny mitää johtajuusasioita, mitä nykyään jappastaan joka puolella.

• anything for dogs

Nii joo, ne maalaiskoirat siellä narun päässä pihalla yksinään... Jos se sua HOHHOIJAA lohduttaa, niin uskottele itelles vaan näin. Totuus on kyllä se, että karmeaa oli niitten elämä siellä, ja ruuaksi jotain tähteitä... Kukahan siellä seurasi niitten hyvinvointia sitten... Jollei pihakoirien elämä olisi ollut niin surkeaa ja yksinäistä, niin nauraisin sulle päin naamaa ton kirjotukses takia...Mutta en mitenkään voi nauraa tässä yhteydessä... Mitkä vaaleenpunaset lasit sulla on silmillä oikein????

Mitähän tärkeetä sullakin on sanottavana yhtään mistään, yhden pihakoiran omistaneena? Kirjoituksesi perusteella en ainakaan yhtään epäile, että olisit feikki: oot kyllä TOSI MAALAINEN!! Mee pois...

• kjfslökgaö

oma koira syönyt koko pienen elämänsä eläinkaupparuokia. ekana rc, eukanuba ja nyt sam´s field. Heti tuosta rc:stä alkoi suupielet värjäytymään ja silmät rähmi aika paljon, joka päivä sai poistaa isohkon tupon mustaa rähmää silmänurkista.
      Kynnet olivat hauraat, ne liuskoittuivat leikatessa ja kakan määrä.. voi sitä määrää!
      Sama juttu eukanuban kohdalla. Syötin välillä myös näitä merkkejä sekaisin. Terve toki oli muuten ja pirteä, kasvoikin normaalisti eli ei siinä mitään.

Eukanuba/RC ruokavaliosta siirryin väliaikaisesti marketin purina one ruokaan (ei päästy käymään eläinkaupassa kyydin puutteen takia, ei ole siis omaa autoa ja nää liikkeet on aika kaukana) jahyvin näytti maistuvan koiralle heti, kakan määrä väheni merkittävästi, teki vain aivan pieniä kasoja.

NO lopulta sitten siirryttiin takaisin eläinkaupan sam`s field ruokaan. Sen olen todennut ihan hyväksi, halvempi on kuin rc ja eukanuba mutta ilmeisesti saman tasoista, ellei jopa parempaa. Aluksi kakan määrä lisääntyi mutta yt se on normalisoitunut ja sitä tulee sellainen sopiva määrä, jos näin voi sanoa :)
      Kynnet eivät enään liuskoitu leikatessa vaan ovat vahvat kuin mitkä, ihan voimaa saa käyttää niiden leikkaamisessa.. Niin ja tosiaan, silmät eivät rähmi enään juuri ollenkaan, joka kolmas päivä tarkastan rähmä tilanteen ja ihan vähän vain löytyy enään.

• th65

Haloo! koirannappuloita on ollut tarjolla vasta n.1940-luvulta lähtien,jonka jälkeen koirien allergiat ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti! ei voida syyttää pelkkää jalostusta!
      Suurimpaan osaan koiranruokaa käytetään "teollista jätettä" kuten,höyheniä,kynsiä ym,sekä paljon viljatuotteita,varsinkin vehnää,jonka on tieteellisesti todistetusti aiheuttavan koirille eniten allergiaa(jättämättä huomiotta säilytys-ja väriaineita).
      Ennen koirille syötettiin ruoan tähteet,mutta olivat ne silti ravintopitoisempia kuin halpis koirannappulat.
      Ja tuohon "meillä maalla",voisin todeta,että ennen vanhaan siellä "maalla" se koira joutui kyllä monttuun jos alkoi jotain vaivaa pukkaamaan (ja monissa tapauksissa joutuu vieläkin)jo ihan pelkästään sen takia,ettei ole mettäkoiraksi. Ei sieltä minneen lekurille alettu koiria kulettamaan! pari pv kateltiin ja jos ei parantunu,niin nappi otsaan ja uutta tilalle.
      Enkä pitäisi sitä hirveän onnellisena elämänä,että vietetään 10kk:ta narun päässä tai tarhassa ja 2kk:n ajaksi sitten otetaan käyttöön kun on metsästysaika ja sitten vielä voivotellaan kun koira on niin huonossa fyysisessä kunnossa! anteeksi jos yleistän,mutta paljon "vanhoja mettämiehiä" tuntevana/tietävänä ja työn puolesta paljon vanhoja ihmisiä tästä asiasta haastatelleena,niin näin ne asiat vaan ovat suurinpiirtein olleet.

Ja vieläkin maalla ollessani,niin kyllä ne koirat siellä räkyttää enemmän kuin kaupungissa.. porukoille mennessä oma koirani on pihallla ja naapurin rakki räkyttää koko ajan kun ollaan pihalla (oma koirani ei noteeraa millään tavalla).Ja jännä juttu jos maalla ei ole koiran kanssa ollut muiden koirien kanssa ongelmia,kun siellä ei koirat tuppaa joutumaan tapaamaan lajitovereitaan kovinkaan usein,Ja miksikäs sitä koiraa kouluttamaan kun siellä tarhassa kuitenkin vain on ja vietithän siinä menee (tämäkin useamman mettämiehen suusta).

Meilläkin tapeltu yhden koiran kanssa hemmetinmoisten allergioiden takia ja avuksi löytyi BARF (monille muillekin koiranomistaja ystäville tästä löytynyt apu allergia kierteisiin)Ja sitä on meillä sen jälkeen kaikki muutkin koirat syöneet ja aina saaneet lihas/turkin kunnosta älyttömästi kiitosta ja kehuja :)

• Pedigree seuraavaksi

Itse olen syöttänyt koiralleni laadukkainta, mitä täällä saa (ellei lähdetä joka kuukausi netistä tilaamaan erikseen), eli HauHau ja Jahti&Vahti.. kuten olettaa saattaa, nämä ruoat ei kelpaa koiralleni, nyt menossa 3. päivä paastosta...Olen joskus laittanut joukkoon jauhelihaa tai muuta vastaavaa, koira syö vain ne ja ne mitkä on nappuloissa kiinni, imeskelee ja syölkäisee ''puhtaan'' nappulan pois. Seruaavat ruoat onkin näitä marketeista, pedigreet sun muut.. Pedigreetä antaessani äitini luona, koira söi hotkien ruoan eikä ollu mitään tietoa nirsoudesta.

Mitä siis tehdä, syöttää pedigreetä, vai alkaa tilaamaan joka kuukausi netistä koiran ruokaa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4028
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2891
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2310
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1311
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      899
    6. 131
      875
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      844
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      811
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      756
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      750
    Aihe