Kysymyksiä chinchilloista!!!

-Lara-

Moi!!!
Haluaisin tiedustella pari asiaa chilloista, kun haluisin sellaisen meille. Olen ottanut kaikki hyödyt irti netistä, kirjastonkirjoista, tuttavilta yms. ja suurinpiirtein tiedän edes jotakin niistä mutta silti pari kysymystä:
1. Paljonko chinchillat maksavat kasvattajilla ja eläinkaupoissa ja kuinka luotettavia tällaiset myydään chinchilla- palstat ovat??:)
2. Mihin olette vieneet chillanne hoitoon, kun olette matkustelleet, jos ette oo ottanu chillaa matkalle joukkoon?? (vanhemmat hyväksyisivät chillan meille, mutta on aina se "mutta" mihin ne sijotetaan ku mennään matkoille)nii oisko neuvoja???
3. Miten chinchillaa tulisi lähestyä ensimmäisen kerran?? Tietty rauhallisesti puhuen ja ei nii nopeilla liikkeillä, mutt annanko niinku vaikka käden haisteltavaksi niinku koirille vai miten??? :D
4. Ja jos nyt sit menemme matkoille ja chillalle ei löydy hoitopaikkaa, riittääkö se, että joku kävisi meillä vaan katsomassa sitä päivällä, mutta muuten se olisi yksin?? Tämä ei varmaan käy, mutta kiehtoo kysyä!!!
5. Onko chilloille valjaita vai kulkeeko se esim. pihalla rajatulla alueella( jonkin verkon sisäpuolella esim.) vaan???
Kiitos kaikille jotka vastaa. Tarvisin vastauksia tosi kipeesti!!!!

5

183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • accd

      1. Kasvattajilla chinchillat maksavat noin 80 € ylöspäin. Eläinkauppojen hinnat vaihtelevat paljon, kerran näin standard-pojan Faunattaressa myynnissä 120 eurolla. Usein kasvattajat myyvät edullisemmin, kuin eläinkaupat. Yksityisistä henkilöistä ei voi sanoa, onko hän luotettava vai ei, se riippuu ihmisestä. Suosittelen kasvattajalta ostamista. Tällöin et myöskään tue eläinkauppoja, jotka usein hankkivat eläimiä kasvattamoista/tukuista ja tiedät chinchillan suvun ja saat tukea harrastuksen aloittamiseen.

      2. Voit kysellä hoitopaikkaa esim. Chinchillayhdistyksen foorumin kautta (www.chinchilla.fi/keskustelu). Jos hankit chinchillan kasvattajalta, voit mahdollisesti viedä sen hänen luokseen hoitoon.

      3. Voit antaa käden haisteltavaksi ja anna chinchillan mielummin lähestyä kättä, kuin veisit sen suoraan chinchillan luokse. Kasvattajalta saat tähänkin ohjeita. :)

      4. Riippuu matkan pituudesta. Esim. viikonlopun ne pärjäävät, jos hoitaja käy lisäämässä päivittäin heinää, vaihtamassa veden ja muutenkin tarkistamassa ettei mitään ole sattunut. Pidemmäksi ajaksi en jättäisi ilman juoksutuksia ja seuraa.

      5. Chinchillaa ei saa viedä ulos. Siitä ei ole sille mitään hyötyä. Chinchilla vaan stressaantuisi, saisi vetoa, voisi syödä jotain mikä sille ei sovi jne.

      Suosittelen tutustumaan vielä parin kasvattajan sivuihin, joista löytyy paljon oikeaa ja hyödyllistä tietoa: www.kingis.net ja www.chinchillat.net

      • -Lara-

        Okei kiitti paljon vastauksistasi!!! Tulivat todella tarpeen:)


      • Piku-Piu
        -Lara- kirjoitti:

        Okei kiitti paljon vastauksistasi!!! Tulivat todella tarpeen:)

        -Lara- Moooiii!!! Piku tääll ;DDD


      • -Lara-
        Piku-Piu kirjoitti:

        -Lara- Moooiii!!! Piku tääll ;DDD

        Voi tsiisus Piku!!!!


      • Piku-Piu
        -Lara- kirjoitti:

        Voi tsiisus Piku!!!!

        Hahhhahhaa!!! oli aivan pakko ;DD Mut joo nähää aamul koulus jos en nuku pommiin ;DD Taas.... Ois jo 3 kerta ;D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe