Olen toisinaan lukenut tätä palstaa ja mieleeni pulpahtaa kysymys, miksi katkekoitua pitemmäksi aikaa? Jos puolisoaan rakastaa ja hänestä joutuu eroamaan, en väitä että se olisi helppoa, mutta miksi estää entisensä mahdollisuutta rakastua uudelleen, jos se tekee hänet onnelliseksi? Perus onnellisena on helpompi olla vanhempikin. Eroon ovat varmasti vaikuttaneet eri syyt, esim ettei ole onnellinen silloisessa suhteessa. Pitäisikö siis puolison jäädä suhteeseen, jossa ei ole onnellinen, jotta toinen osapuoli saa haluamansa? "Kuihduttaa" itsensä toisen vuoksi.
Perheellisissä eroissa ovat monimutkaisemmat kuviot varmasti, mutta sitä tärkeämpää on pitää itsensä suht "kunnossa", eikä jäädä onnettomaan parisuhteeseen, jos näin on. Toisinaan puolisolle voi tulla ero puskan takaa, jolloin voi olla katkerampi lopputulos.. Tärkeää olisi vain päästää siitä mahdollisimman nopeasti irti.
Itse olen poikani isän kanssa parisuhteessa ja tietenkin järkyttyisin jos menettäisin hänet. Olen kuitenkin ajatellut että jos joskus eroamme, en olisi uuden suhteen tiellä. Vierastaisin varmasti aluksi uutta naista, joka myöskin varmasti tulisi poikanikin elämään, mutta minun on luotettava lapseni isään. Meillä on yhteishuoltajuus ja pysyy, joten uskon hänen toimivan sen mukaisesti. En haluaisi mieheni riuduttavan itseään suhteessa jossa rakkaus olisi "yksipuolista". Tiedän ettei vieras nainen pystyisi koskaan tulemaan minun ja poikani väliin, sillä hoidan velvollisuuteni äitinä niin hyvin kuin voin. Tulen olemaan pienen poikani elämässä jatkuvasti mukana, joten paikkaani ei noin vain viedä. Mutta jos mieheni elämään tulee uusi nainen, ei tämä nainen ole syy siihen että oma parisuhteeni päättyy. Se että jos mieheni päättäisi suhteen kanssani, on täysin miehen päätös, ei sen mahdollisen ns. vieraan naisen. Ja silloin on miehenikin vastuu katsoa, milloin esitellä uusi suhde hänelle ja mitkä rajat laitetaan.
Kuitenkin olemme vielä hyvin rakastuneita ja onnellisia pienestä pojastamme. Harvoin tällaisia mietin, mutta ei sitä koskaan tiedä. Tiedän että poikani tulisi erotessamme asumaan luonani, mutta isän "vuorolla", olisi isän kannettava vastuu pojan hyvinvoinnista.. Enkä epäile etteikö hän hoitaisi osuuttaan asiasta.
Suosittelen läpimästi yrittää luottaa lapsen isään jos tilanne vähäänkään sallii. Eikä syyttää "kolmatta pyörää", jos mies on päättänyt jättää suhteen. Samat oikeuden on sinullakin rakastua uudelleen. Jos miehellä on uusi vakava suhde, ei se saa olla esteenä lapsen isälle olla se ISÄ.
Miksi estää toista tulemasta onnelliseksi?
6
109
Vastaukset
- älä haaveile
Jos sulle asia ei ole ajankohtainen, siis se ero ja lasten huoltajuus, on hirveän helppo puhua korulausetia! Mutta kun asiat ei mene juuri tuolla tavalla kun kirjoitat, helppo se on suunnitella ja maalata "ihanaa" eroa, mutta kun se on kohdallasi, niin mietippä sitten sanoja mitä kirjoiti!!!
Suosittele vaan lämpimästi ja älä syyttele ketään.. niinpä, mutta tosiasiat ei ole ihna noin. - wilma60
Kauniita asioita joita on helppo ajatella ja miettiä silloin kun parisuhteessa kaikki on hyvin. Mutta siinä lauseet unohtuu kun saat selville että miehelläsi on toinen. Maa katoaa jalkojen alta, tulee valtavat huonommuuden tunteet, vihaa, katkeruutta ym. Mutta nuo tunteet kuuluvat surutyöhön ja ne vain pitää käydä läpi ja hyväksyä ne.
Tässä kaikessa myllerryksessä minulla oli kuitenkin aina mielessä se että lapset ei saa kärsiä asiasta. Miestä en voinut väkisin luonani pitää enkä todella halunnutkaan. Miksi olisin halunnut asua ja elää ihmisen kanssa joka ei rakasta minua vaan hänen sydämessään on toinen. Mies sanoikin että hän on vasta nyt löytänyt sen elämänsä rakkauden. Joten olisin ollut tosi tyhmä jos olisin häntä väkisin yrittänyt saada jäämään lasten ja minun luokse. Hain eron, lunastin hänet ulos kodistamme ja toivotin onnea uuteen suhteeseen. Mitään muuta minä en siinä tilanteessa voinut tehdä.
Eron jälkee lapset ovat tavanneet isää silloin kun se isälle sopii. Eli loppujen lopuksi aika harvoin. Mutta vuosien myötä olemme tähän sopeutunuteet. Oppineet elämään elämäämme niin että isän tapaamiset ovat harvinaista herkkua ja muu elämä arkea. Alussa yritin ehdottaa isälle tapaamisia silloin ja silloin mutta kun ne eivät isälle käyneet niin luovutin. Helpompi näin kun isä ilmoittaa paria päivää aikaisemmin milloin olisi mahdollista lapset yöksi tai kahdeksi ottaa. Lapset lähtee hänen luokseen jos emme ole ennättäneet suunnitella mitään tai nuorisolla ei ole mitään menoja kavereiden kanssa.
Vaikka ero sattuu ja siitä selviäminen vie vuosia (ainakin omalla kohdallani) niin siitä voi selvitä hengissä ja jopa täydessä ymmärryksessä. Vihalle ja katkeruudelle ei saa antaa valtaa vaan on nämäkin tunteet työstettävä läpi ja hyväksyttävä tapahtunut. - herää unestasi
Sulla todella "ruusuiset" kuvitelmat miten ero menee... ei se ole noin kun se on kohdallasi!!
Olet kuin pieni lapsi, "sitten kun minä olen aikuinen, en koskaan eroa, en koskaan huuda lapsilleni jne...minulla on maailman kaunein koti, iso uima-altaineen..."
Kun ensimmäisiä kertoja saat kuulla, että olet hirviö exä, olet juopppo ja mielenvikainen, ja lapsesi haisee, ovat huonokäytöksisiä, ja häiriköitä, niin jos silloin jaksat vielä ajatella et tuet exmiestä uudessa suhteessa, olet iloinen hänen onnesta, ja tuet kaikin puolin... niin hyvä!
Onnea yritykseen!- ap
Olen kyllä eronnut aijemmin. Tai tarkemmin sanottuna olen tullut jätetyksi. Minulla ei vain ollut omaa lasta silloin. Se sattui ja olin katkera jonkin aikaa. Kuitenkin tällähetkellä minulla on mies jonka tiedän kohtelevan minua oikein jos itse kohtelen häntä erotilanteessa. Poikamme tähden. se ei ole unta, sillä rankkaa se on. Täydellistä eroa ei ole.
- hyvänen aika sentään
ap kirjoitti:
Olen kyllä eronnut aijemmin. Tai tarkemmin sanottuna olen tullut jätetyksi. Minulla ei vain ollut omaa lasta silloin. Se sattui ja olin katkera jonkin aikaa. Kuitenkin tällähetkellä minulla on mies jonka tiedän kohtelevan minua oikein jos itse kohtelen häntä erotilanteessa. Poikamme tähden. se ei ole unta, sillä rankkaa se on. Täydellistä eroa ei ole.
No just, ero on aina helpompi kun ei ole niitä lapsia!!! Niistä ne riidat yleensä tulee, kun mies huutaa korkeista elareista, nainen liian pienistä, tapaamisista, uusien suhteiden kiukkuamisesta, kieroilusta.. ym...
- ap
hyvänen aika sentään kirjoitti:
No just, ero on aina helpompi kun ei ole niitä lapsia!!! Niistä ne riidat yleensä tulee, kun mies huutaa korkeista elareista, nainen liian pienistä, tapaamisista, uusien suhteiden kiukkuamisesta, kieroilusta.. ym...
Erotessa on lähes poikkeuksetta riitoja. Lapsiperhe-eroissa vaan lapsista tulee "helpoin" syy riidellä. Ja toisekseen viestini pointti oli että älkää olko etävanhemman ja lapsen välien esteenä. On eri asia toki jos etävahempi on haluton. Mutta lapsella on oikeus molempiin vanhempiin. Eikä katkeroituneen ex kumppanin tarvitse lähtee siihen likaiseen riitelyyn, varsinkaan lasten kustannuksella. kun riidoissa on mukana lapsia olisi entistä tärkeämpää oppia se täydellinen ero. Oma surutyö on tehtävä toki.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Muovikassikartelli
Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell332104Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta
Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.461715Hallintooikeus..
"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.1121486Olen rakastunut
varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.1041236Ootko A-nainen vielä vihainen?
Siitä että en uskaltanut kohdata itseäni silloin kun olit kukassa? Olen tajunnut että tein tosi tökerösti sua kohtaan ja1041034Jos se joskus oli molemminpuolista
niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.76978- 59865
Teit yllättävän siirron
Olet tähän saakka ollut tietyllä tapaa varovainen. Voi kai sanoa, että olemme kunnioittaneet toistemme rajoja. Tiedän,34852Laita nyt se viesti
Tiedän että haluat tavata. Kirjoitat, pyyhit, kirjoitat... Lähetä se viesti 😗52789Kaipaatko nainen
Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd101743