Onko muilla samanlaista ahdistusta?

uiigiug78g7gff78f7

Itselläni ahdistus on monimutkaista ajattelua ja pelkoa pahojen juttujen tapahtumisesta joka liittyy vainoharhaisuuteen.

Esim. jos on ukkosta niin minulle ei riitä että otan töpselit seinästä koska pelkään että JOS sieltä pistorasiasta silti tulee sähköpiikki joka silti osuu littimeen joka aiheuttaa laitteen rikkoutumisen. Koska tämä ei ole täysin mahdotonta en saa sitä aina pois päästäni millään.

Oikeastaan kaikki ahdistukseni johtuu todella epätodennäköisistä jutuista jotka saattasivat tapahtua ja aina ei voi sanoa varmasti tapahtuiko se vai ei joten ahdistus tämän vuoksi kasvaa. Pelkään myös että olen tehnyt asioita huolimattomasti esim. En muistanut jostain syystä pestä käsiäni vessassa käymisen jälkeen ja sitten mietin mihin kaikkeen olen mahdollisesti koskenut ja sen jälkeen ahdistun kun mietin sitä lisää. Tuollaisia ajatuksia tai pelkoja kun saan päähäni niin saattaa ahdistaa aivan perkeleesti.

Tuohon ¨huolimattomuudessa tehtyjä epätodennäköisiä asioita¨ oireeseen liittyy myös hyper skarppaaminen kun on väsynyt. Esim. jos yritän säätää vaikka tv:n kuvan mahdollisimman hyväksi jollekin leffalle niin säädän.säädän ja säädän enkä silti tavallaan ¨usko¨ että tein mitään ja laitan takaisin vakio asetuksille ja aloitan säätämisen uudestaan.

Jatkuvaa ahdistustani on helvetin vaikea nopeasti selittää edes psykologille koska noita äskeisiä tapahtuu todella monta kertaa päivässä. Kun siihen lisää myös jatkuvan stressaamisen sun muun paskan niin aina en osaa edes sanoa mikä mua vaivaa.

5

253

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ahdistustako.

Mulla on tuo aivan sama juttu ukkosella, hyvä että pystyn kotona olla yksin. Samoin on myös kaikkien sähkölaitteiden kanssa, pakko tarkistaa moneen otteeseen että kaikki on pois seinästä jos lähden kotoa, hellan tarkistan 3-4 kertaa ja minun on pakko laskea ne hellan nupit samalla kun tarkistan niitä. Oven kokeileminen moneen kertaan, ja kun pääsen kotoa vihdoin pois minulle iskee sellainen olo etten ole tehnyt niitä ja rupee tulemaan paniikki siitä että mitä jos siellä onkin hella päällä tai johdot vielä kiinni seinässä..jne. Samoin myös joskus esineiden pitää olla tietyssä asennossa(suorassa esim pöydän reunaa nähden), jatkuva avainten, puhelimen ja bussikortin tarkistus laukusta. Enkä saa näitä ajatuksia pois päästä vaikka kuka sanoisi että ei ole mitään hätää ja että olen ne jo tarkastanut.

Bussissa iskee hirvee ahdistus jos joku tulee istumaan taakseni, yritän hakeutua yleensä paikalle missä ei ole penkkejä takana. Jostain syystä pelkään että takana istuva koskee minuun tai hiuksiini. Ja jos ihmiset katsoo niin tuntuu että ne tietävät minusta kaiken ja tuomitsevat. Joskus saan aivan mahdottomia itkukohtauksia ja rupean tärisemään ja tulee hengityskatkoksia, ihan ilman mitään syytä, tai en ole ainakaan vielä ymmärtänyt mistä ne tulee.

En nyt tiedä oliko tästä mitään apua, mutta tälläistä minulla:D

• kumpi parempi

Kerro psykologille näistä peloista ja pakkomielteistä. Hän kyllä tietää mikä niiden taustalla yleensä on. Toisella tekemiset saattavat vaihdella, mutta syytausta on yleensä sama.On joksu ollut lievänä tällaista, mutta olen parantunut. Joskus olis jopa syytäkin tarkistaa. Se oiv saattakin jäädä auki ja silitysrauta seinään. Menee jo ääripäähän tämä huolettomuus.

• Nimim 5 vuotta masentunu

En ole mikään psykologi tai psykiatri mutta kahden ensimmäisen tarinat kuulostaa että teillä on pakkotoimintoja ja -ajatuksia.. Suosittelisin puhumaan jollekkin ammattihenkilölle jotta saisitte apua asioihin. Tsemppiä!

• uiigiug78g7gff78f7
        Nimim 5 vuotta masentunu kirjoitti:

En ole mikään psykologi tai psykiatri mutta kahden ensimmäisen tarinat kuulostaa että teillä on pakkotoimintoja ja -ajatuksia.. Suosittelisin puhumaan jollekkin ammattihenkilölle jotta saisitte apua asioihin. Tsemppiä!

Olen käynyt jo 7 psykologilla vuotta mutta en ole hyötynyt siitä. Toi ahdistu/huolestuneisuus on niin syvällä etten usko parantuvani koskaan. Pitää jotenkin vaan oppia elämään tän kanssa.

• Ahdistustako..

Olen itsekkin päättänyt vaan elää tämän kanssa vaikka välillä vähän vaikeaa onkin, olen niin itsepäinen:D Lääkärillä käyty mutta lääkkeitähän ne sieltä vaan mukaan tunkee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      70
      4505
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      105
      3759
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      113
      3391
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      33
      1948
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      69
      1911
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      88
      1202
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      92
      957
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      125
      912
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      55
      905
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      25
      817
    Aihe