Erittäin kummallinen kysymys, johon en ole löytänyt vastausta. Tietääkö joku täällä vastauksen tai sen mistä löytäisin asiasta tietoa? Olen kyllä lukenut paljon valokuvauskirjoja ja opiskellut netistä...mutta... Kysymys on siis:
Miten tarkentaa? En kertakaikkiaan näe etsimestä kunnolla, jos kohde on jonkin matkan päässä oleva ihminen, maisema tai vastaava. (Makrokuvauksessa kyllä pystyn tarkentamaan täydellisesti) Tämä siis vaikka valaistusolosuhteet olisivat hyvät. Kun käännän objektiivin tarkennusrengasta, niin en voi tietää, että onko se tarkin kohta juuri tuo tai, jos taas pyöritän rengasta hieman niin onko se tuo. Tietysti sen näkee, että mikä se tarkin kohta ei missään nimessä ole, mutta sillä alueella jossa kuva näyttää ihan samanlaiselta, vaikka kääntäisi rengasta hieman, ei pysty näkemään. Kelpo järjestelmäkamerasta on siis kyse (canon 5D ja 7D) ja näköni on hyvä, näen kaiken tarkasti muuten, enkä käytä silmälasejan edes. Toivoisin asiallisia vastauksia, kiitos. :)
Miten ihmeessä tarkentaa !? Miten teettte sen?
20
472
Vastaukset
- lkjkdwdjhjkk
Yksinkertaisesti:
Kameran etsimessä oleva pyöreä vihreä tarkennusindikaattori palaa, kun tarkennus on oikein, vaikka etsimestä ei mitään näkisikään (väärät lasit päässä).
Jollet jo ole manuaalista tarkennusohjetta huomannut ja omistat Canon 5D ja 7D:n olet vain pilaileva pelle.
Vain jonkun yhden (1) 1000D:n omistajan voisi uskoa olevan niin taitamaton.- Petski-1
Arvasin että tämänkaltaisia vastauksia tulee "huippuammattilaisilta"..kuten aina valokuvaussivustoilla. En huomannut mainita, että olen kyllä lukenut manuaalin. Onneksi järkeviäkin vastauksia tulee. Löysinkin jo yhden etsimen suurennoslaitteen, jonka aion tilata. Kiitos kuitenkin että jaksat kommentoida. :)
- lkjkdwdjhjkk
Petski-1 kirjoitti:
Arvasin että tämänkaltaisia vastauksia tulee "huippuammattilaisilta"..kuten aina valokuvaussivustoilla. En huomannut mainita, että olen kyllä lukenut manuaalin. Onneksi järkeviäkin vastauksia tulee. Löysinkin jo yhden etsimen suurennoslaitteen, jonka aion tilata. Kiitos kuitenkin että jaksat kommentoida. :)
Tuntuu aivan käsittämättömältä, ettei kahden puoliammattilaisrungon omistaja osaa tarkentaa! Tuollaista odottaa vain ensirungon ostaneilta.
Kamerassahan on tarkennusindigaattori, myös manuaalisessa käytössä ja live-viewillä voi kuvan suurentaa kymmenkertaiseksi. Toimii ainakian seiskassa ja vitosen M2:ssa.
AF:ää käytettäessä kumpikaan runko ei anna luotettavaa tarkennusta, jos on useampi kuin yksi tarkennuspiste käytössä.
Kokemukseni mukaan kummassakaan rungossa ei ole ongelmia silmämääräisessä tarkennuksessa, ellei käytä laajakulmia, mutta niiden suuri terävyysalue peittää pienet virheet. Okulaari pitää kuitenkin olla säädetty oikein, muuten ei mitään näe tarkasti.
Ennenmuinoin laajakulmat säädettiin objektiivin etäisyysasteikon perusteella, jolloin voitiin räpsäistä "lonkalta", ettei kohde ehtinyt regoida, pelästyä, eikä ottaa ikävää "valokuvausilmettä".
Lycka till!
- Tarkistappa ensin
sen käyttämäsi kameran etsimen säätö (yleensä järkkäreissä on etsimen vieressä pieni säätöpyörä, jolla etsin voidaan sovittaa omaan näkökykyyn sopivaksi). Jos sen kameran etsin on säädetty jonkin vahvoja silmälaseja tarvitsevan henkilön näön mukaan, et todennäköisesti saa skarppia etsinkuvaa aikaiseksi.
- Petski-1
Kiitoksia :) Olen joskus tarkistanutkin tuon, mutta pitänee uudelleen katsoa se, jos se on vaikkapa jossain tilanteessa heilahtanut pieleen. Kiitos muistutuksesta!
- apuuvaa
Hommaa siihen Canoniin semmoien tähyslasi, joka auttaa asiaa. Canoniin saa kaikenlaista. Tosi on muuten että nykyaikaisissa järjestelmäkameroissa on vaikeuksia käsintarkentamisen kanssa. Edelläkin mainitut vihreät pallukat ovat ainoa apuneuvo.
- Petski-1
Kiitos kiitos... Olen kuullut myös noista ongelmista. Kamerani käytin huollossa viime vuonna ja toden totta silloin olikin tarkennus pielessä, siis ihan ohjelmassa oli vikaa. Jotain apuvälinettä olen joka tapauksessa hommaamassa, joten kiitoksia vinkistä! :) Lisääkin otan mielelläni vihjeitä, sillä ne eivät koskaan ole liikaa tai mene hukkaan, tilanteen mukaan konstit...
- Dol Biong
– yksi tarkentamista helottava vaihtoehto on leikkokuvalla varustettu tähyslasi. Asensin omaani tuollaisen:
http://www.katzeyeoptics.com/cat--Canon-DSLRs--cat_canon.html
– toinen vaihtoehto on hyvä luuppi takanäytölle (toimii myös videokuvauksessa)- Kanon Ree50
Moi,
Miten tähyskuvan vaihto onnistuu, joku Jas-firma vai joku muu. Paljonkohan vaihto maksaa? - Dol Biong
Kanon Ree50 kirjoitti:
Moi,
Miten tähyskuvan vaihto onnistuu, joku Jas-firma vai joku muu. Paljonkohan vaihto maksaa?Vaihto onnistui ihan ”tee se itse”.
Asennusohje löytyy valmistajan sivulta:
http://www.katzeyeoptics.com/page--Focusing-Screen-Installation-Guides--guides.html - Dol Biong
Dol Biong kirjoitti:
Vaihto onnistui ihan ”tee se itse”.
Asennusohje löytyy valmistajan sivulta:
http://www.katzeyeoptics.com/page--Focusing-Screen-Installation-Guides--guides.htmlps.
Muista valotuksen (EV) korjaus.
Tähyslasi aiheuttaa lievää ylivalotusta (varsinkin pistemittauksella jos objektiivin valovoima on alle 2.
korjausesim:
f/2.8 -0.6EV
f/4.0 -1.5 EV
f/5.6 -2.5 EV
Katso
http://www.katzeyeoptics.com/item--Canon-7D-Focusing-Screen--prod_7D.html
välilehti: Produkt Details - Kanon Ree50
Dol Biong kirjoitti:
ps.
Muista valotuksen (EV) korjaus.
Tähyslasi aiheuttaa lievää ylivalotusta (varsinkin pistemittauksella jos objektiivin valovoima on alle 2.
korjausesim:
f/2.8 -0.6EV
f/4.0 -1.5 EV
f/5.6 -2.5 EV
Katso
http://www.katzeyeoptics.com/item--Canon-7D-Focusing-Screen--prod_7D.html
välilehti: Produkt DetailsKiitos ja kumarrus :-D
Pitää miettiä, ostaako lisäksi sen OptiBriten. Mulla on pari F/2,8 lasia, parantaisikohan tuo kuvaaminen vähän valon kanssa. - J©B
Kanon Ree50 kirjoitti:
Kiitos ja kumarrus :-D
Pitää miettiä, ostaako lisäksi sen OptiBriten. Mulla on pari F/2,8 lasia, parantaisikohan tuo kuvaaminen vähän valon kanssa.Kaikki on suhteellista.
Tähyslasihan ei vaikuta itse kuvaan, manuaalinen tarkennus helpottuu, hieman kameramallista riippuen.
Vaakasuora leikkokuva edellyttää kohteessa n. pystysuoraa (leikkokuvaan nähden kohtisuoraa) linjaa johon tarkennetaa. Kameraa kallistamalla voi tarvittaessa helpotaa asiaa.
Vähäisessä valossa tarkennusta voi myös kätevästi helpottaa hyvällä käsivalaisimella (taskulamppu) jos kohde ei ole kovin kaukana, toimii myös AF:lla.
Minusta hyvä takanäytön luuppi (n. 100€) on tehokkain tarkennusapu (vastaa n. 40 tuuman näyttöä). - J©B
J©B kirjoitti:
Kaikki on suhteellista.
Tähyslasihan ei vaikuta itse kuvaan, manuaalinen tarkennus helpottuu, hieman kameramallista riippuen.
Vaakasuora leikkokuva edellyttää kohteessa n. pystysuoraa (leikkokuvaan nähden kohtisuoraa) linjaa johon tarkennetaa. Kameraa kallistamalla voi tarvittaessa helpotaa asiaa.
Vähäisessä valossa tarkennusta voi myös kätevästi helpottaa hyvällä käsivalaisimella (taskulamppu) jos kohde ei ole kovin kaukana, toimii myös AF:lla.
Minusta hyvä takanäytön luuppi (n. 100€) on tehokkain tarkennusapu (vastaa n. 40 tuuman näyttöä).ps.
esim
http://www.rajalacamera.fi/genus-loupe-lcd-viewfinder/245GLV/dp
- harrastelija_
Itsellä oli sama ongelma kun katselin tarkennusta etsimen läpi. Itsellä toimii ainakin paremmin elävän etsinkuvan käyttäminen vaikka se toisaalta muuttaa kuvausasennon sellaiseksi mistä en pidä. Elävällä etsinkuvalla tarkennus näyttää kuitenkin itsellä osuvan hyvin kohdalleen.
- Dol Biong
”muuttaa kuvausasennon sellaiseksi mistä en pidä”
—etkö suostu käyttämään luuppia, vai mistä johtuu asento-ongelma?
- HaKe
Itse käytän pääasiassa AF tarkennusta, miksi uhrata aikaa käsitarkennukselle kun AF toimii.
Jos tulee hankalampi kuvauskohde, niin käytän tarkennuksen merkkivaloa etsimessä tai objektiivin etäisyysasteikkoa ja syväterävyystasteikkoa.
Itse en ymmärrä käsitarkenteisten vanhojen objektiivien keräämistä, lopputulos on pääasia ja niihin pääsee kohtuuhintaisilla nykyaikaisilla objektiivailla.- Dol Biong
”Itse en ymmärrä käsitarkenteisten vanhojen objektiivien keräämistä, lopputulos on pääasia ja niihin pääsee kohtuuhintaisilla nykyaikaisilla objektiivailla.”
Sellaista elämä on – kaikkea ei pysty ymmärtämään, mutta itse on aina oikeassa.
Et vaarmaan myöskään ymmärrä uusien käsitarkenteisten objektiivien ostamista (Samyang yms.), puhumattakaan tähyslaseista ja luupeista?
Onneksi harrastukset on vain leikkiä, eikä haittaa vaikka ei ymmärrä muiden tapoja harrastaa. - HaKe
Dol Biong kirjoitti:
”Itse en ymmärrä käsitarkenteisten vanhojen objektiivien keräämistä, lopputulos on pääasia ja niihin pääsee kohtuuhintaisilla nykyaikaisilla objektiivailla.”
Sellaista elämä on – kaikkea ei pysty ymmärtämään, mutta itse on aina oikeassa.
Et vaarmaan myöskään ymmärrä uusien käsitarkenteisten objektiivien ostamista (Samyang yms.), puhumattakaan tähyslaseista ja luupeista?
Onneksi harrastukset on vain leikkiä, eikä haittaa vaikka ei ymmärrä muiden tapoja harrastaa.Joo, en osta käsitarkenteisia objektiiveja, kun muitakin vaihtoehtoja kerran löytyy. Oon filmikameroilla tarkennellut käsin ihan tarpeeksi, riittää sitä lajia.
Eikä niitä objektiiveja edes kovin montaa tarvita.
Jokainen saa tehdä kuten haluaa.
- tarkkazzzzti
Tarkista ensin kameran etsimen korjausssäätö, kuten viestiketjussa kerrottiin. Puhdista samalla etsi esim. vanupuikolla.
Käsitarkennus on opeteltava, jotta sen saa tehdyksi nopeasti. Harjoittele tarkentamista erilaissa olosuhteissa, vaikka et kuvia jokaisesta tarkasta kohteesta ottaisikaan.
1. Valitse kohteesta sopivasti erottuva tummemman ja vaaleamman kohdan raja. Käännä tarkennusrengasta niin, että kohta näkyy tarkimmin. Tarkenna hieman "yli", jolloin kohta alkaa jälleen muuttua epätarkaksi. Palaa tarkennusrengasta kääntämällä takaisin niin, että kohta näkyy jälleen mahdollisimmat tarkkana. Etsi näin varovasti "sahaamalla" tarkennusrenkaalle asento, jossa kohta näkyy mielestäsi tarkimmin.
2. Harjoittele tarkennusta hämärässä kuten edellä. Tarkennettavan kohdan valinta on astetta haastavampaa.
3. Harjoittele tarkentamista yöllä ja valitse kohteeksi tähti.
4. Opettele havaitsemaan käyttämiesi objektiivien syväterävyysalue esim. harjoittelemalla tarkennusta viistosti ulkona esim. hiekkakenttään tai asfalttiin ja sisällä esim. kankaaseen. Pian opit arvioimaan kunkin objektiivin käyttäytymisen ja osaat tarkentaa ne hämärässäkin.
5. Opettele havaitsemaan käyttämiesi zoom-objektiivien polttovälin muutoksen vaikutus tarkennukseen. Voitko muuttaa pottoväliä tarkennuksen huonontumatta vai joudutko tarkentamaan uudelleen? Kuinka paljon ja mihin suuntaan?
6. Opettele hyperfokaalinen tarkennus. Tämä vaatii hieman vaivaa ja laskurien käyttämistä aluksi, mutta pian osaatkin suoraan asettaa kullekin objektiiville ja polttovälille oikean aukkoarvon ja tarkentaa kohteen tietystä pisteestä vaikka äärettömään saakka.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2464041Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1272333Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575822006- 1411481
Hotelli kainuu
Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!37950Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan
Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein128949- 77939
Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?
Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!331860Pitäis vaan lopettaa
Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei8857J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti
Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl62780