Joni Skiftesvik

Pitkä Ysi

Luin aikoinaan Joni Skiftesvikin esikoiskirjan ja joitakin tuotannon alkupään kirjoja mutta sitten meni aikaa ennen kuin nyt tänä vuonna luin Perämies Jokelan kotiinpaluu -nimisen romaanin ja yllätyin kyllä kovasti.
Arvostin kirjailijaa jo alkupäätuotannon perusteellakin mutta tämän vuotinen kirja oli kyllä todella lukunautinto ja ihan kansainvälisen luokan kirja. Se vaati merenkulun alan asiantuntemusta kovasti kirjailijalta ja se on pointti jota korostan. Usein piiputtaa nimenomaan asiantuntemuksellinen puoli kirjoissa ja se jos mikään häiritsee lukijaa. Olen itse eläkkeellä oleva lentäjä ja tunnen usein itseni ihan vaivaantuneeksi kuin luen lentämiseen liittyviä kirjoja ja huomaan jo alkusivuilla että nyt mennään lentotermillä sanottuna niin sanotusti mäkeen.

15

356

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sampo

      Olen myös lukenut kaiken hänen kirjoittamansa. Ja Joni Skiftesvik on siitä loistava kirjailija, että hän pystyy säilyttämään tasonsa vuodesta toiseen. Tämä on hyvin harvinaista kotimaisessa kirjallisuudessa. Skiftesvik pesee mennen tullen Remekset, Paasilinnat, Mäet, Tervot jne.

      Ammattinsa taitava, löytää aina virheitä ja puutteita kirjailijoiden teksteistä. Riippumatta siitä vaikka pohjatyö olisi hyvinkin tehty. Hyvin ansaitsevat kirjailijat pystyvät käyttämään aikaa ja asiantuntijoita avustamaan kirjan tekemisessä. "Well Walloissa" varsinkin. Uskon kyllä, että esim. suosituista matkustajakoneen putoamisuhkakuvista, ”aito lentäjä” voi löytää virheitä. Elokuvissahan niitä vilisee jo purjelentäjän silmin katsottuna.

    • elämän virtuoosi

      Skiftesvik on meren ehdoilla elävien ihmisten taitavin kuvaaja Suomessa se nyt sanottakoon näin. Uskoakseni on rankkaa kirjoittaa asioista, joissa hyvä ja paha ovat vastakkain. Hyvässäkin kun on usein ainakin hitunen negatiivisia tuntemuksia mukanaan. Skiftesvik osaa erotella nekin.

    • Hyvä romaani

      Luin Perämies Jokelan kotiinpaluun ja en voi muuta kuin yhtyä kehuihin. Kun en itse merenkulusta mitään ymmärrä, Skiftesvikin asiantuntemus sektorilla jäi sivuseikaksi, mutta sitä enemmän arvostin hänen historiallista pohjatyötään.

      Vielä tärkeämpää oli, että Skiftesvik osaa kirjoittaa. Skiftesvikin minä-muotoinen kerronta, selkeä miehinen tarina, huumori ja tyyli kuitata mielenkiintoisetkin havainnot suppean luontevasti ja jopa arkisesti toivat mieleen pitkäaikaisen lempikirjailijani Antti Tuurin.

      Joni Skiftesvik oli minulle aiemmin tuttu lähinnä parista novellikokoelmasta ja tv-dramatisoinnista, joista jo jäi myönteinen kuva, mutta luultavasti nyt olen valmis tutustumaan myös hänen muihin romaaneihinsakin.

    • Tyttö luodolta

      Kaikkein paras kirja on Pirtukuningas, lukekaa ihmeessä tai vielä parempi jos saatte kirjastosta äänikirjana. siinä on lukijana taitava näyttelijä Esa Saario, virtuoosi hänkin omalla sarallaan
      Minusta Pirtukuningas vie mukanaan vetävällä tarinalla ja mainioilla tyypeillä.
      Luettuasi kirjoita ihmeessä tänne mitä pidit !

    • Luin yhteen menoon

      PIrtukuninkaan tarina on niin erikoinen, traaginen, koskettava ja kyyninen että sen täytyy olla totta!

    • Tosi lukija

      Parhaat stoorit ovat tosia,se on Päätalon suosion takanakin.

    • Lukukokemuksia

      Joni S:n Puhalluskukkapoika ja taivaankorjaaja on hienoin ja kaunein novelli mitä olen koskaan lukenut. Luimme sitä koulussa ja monesti se tulee mieleen nykyäänkin.
      Luin oman avioeroni aikoihin myös romaanin Tuulenpesä joka on lajissaan kyllä huippukertomus kuinka mustasukkaisuus voi tehdä ihmisen hulluksi.

      • Ankaria kirjoja

        Tuulenpesä on hyvä kirja mutta aika ankara ihmiselle joka luulee (korjaan: luuli) omistavansa toisen.Samaistuminen teki ainakin minulle hemmetin kipeää.
        Itse pidän parhaana Skiftesvikin kirjoista romaania Isäni, sankari.


    • Maanmittari_Koo

      Joo, aivan hulvattoman mestarillinen tarinankertoja. Itsekin olen joskus länsirannikon väyliä mittaillut ja ehkä voisin itsekin vääntää muutaman novellin noin 15 jätkän porukasta, joka joskus matkasi asuntolotjassa työmaalta toiselle...
      Mutta kyllä totisesti Skiftesvik hallitsee sekä tragedian että komedian. Nauroin joskus yksinäni isoon ääneen sitä juttua, missä suomalainen merimies on tekaissut ns. monirotuisen vahinkolapsen Brasilian Salvadorissa, lähtee hakemaan sitä Suomeen, siinä sivussa joutuu varastamaan museosta täytetyn albatrossin ja lopuksi miettii, mitä vastaa Suomeen tullessaan kysymykseen "onko tullattavaa?" Sen verran voin juonesta paljastaa, että se ei ole se albatrossi... :D))

    • Kaikki lukenut

      Minä luulen että monet sen jutut on tosia ainakin joltakin osin mutta jätkä panee kyllä niihin omiaan joukkoon.

    • Jonin fani

      Parhaat stoorit ovat tosielämästä,niinhän LInnan Tuntematonkin on ja Päätalon tarinat myös.

    • Lukenut

      Ei kai ne Linnan Tuntemattomassa olevat kohtaukset ole tosia kuin korkeintaan se Rokan konepislari teurastus ainakaan mitä julkisuudessa on siitä kirjasta puhuttu. Tietysti kirjailija on käyttänyt omaa elämänkokemustaan ja omia sota-ajan vaiheitaan mutta mistään tosikirjasta Tuntemattoman kohdalla ei pidä puhua.
      Skiftesvikin meritarinat ovat lienee syntyneet samalla tavalla eli ovat siis omaan kokemuspiiriinsä liippaavaa aineistoa. Pitää kuitenkin muistaa että kaikki on elämässä mahdollista ja minkä joku keksii kirjaansa sen joku on jossakin päin jo varmaan tehnyt tai kokenut.

    • Rahikainen2

      Linnahan oli itse rintamamies ja tiesi kyllä mistä kirjoittaa.

    • niinvaanon

      Onko kirjailijan elettävä se aika mistä kirjoittaa?
      Onko koettava ne tapahtumat mistä kirjoittaa?
      Ja höpö höpö! Valtaosa maailman kaunokirjallisuutta on täydellistä fictiota vai mitä sanotte esimerk. Harry Potterista ja Grimmin saduista?

    • arkistot apuna

      Mielenkiintoinen kysymys onko elettävä aika josta kirjoittaa. Hämmästyttävän hyvin monet kirjailijat kirjoittavat ajasta jossa eivät ole eläneet. Esimerkkinä olkoon Mika Waltarin Sinuhe, muitakin toki on.
      Ymmärtääkseni kyse on kyvystä ja viitseliäisyydestä etsiä lähdemateriaalia. Nykyäänhän sitä löytää paljon netistä. Toista oli Mika W aikana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 127
      3467
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      94
      3189
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2378
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1831
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1688
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1559
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1476
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1441
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1390
    Aihe