ahdistusta hormonivajeesta?

ei voi olla totta

Olen kokonaan pillerihormonien varassa ja siinä kävi sitten yksi päivä niin, että unohdin ottaa tabletin ajallaan ja sen vuoksi ajankohta siirtyi muutamalla tunnilla ja kaikki oli mukamas ok. Kuitenkin saman päivän iltana sain aikamoisen ahdistuskohtauksen, ja tuskaisen levoton olotila jatkui seuraavaan päivään kunnes normaaliin aikaan otetun tabletin jälkeen tasapaino palautui muutamassa tunnissa. Kuvittelenko vaan, koska on tässä ollut muutakin häikkää, mutta siltikin se oli jotenkin niin selkeä juttu näin jälkeenpäin arvioituna, vaikka en alkuunkaan osannut yhdistää sitä silloin kun se tilanne oli päällä. Onko kellään samanlaista havaintoa, että hormonivaje voisi aiheuttaa tuskaisuutta?

13

2273

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • DS

Kyllä todellakin estrogeenin puute voi aiheuttaa aikamoistakin ahdistuneisuutta - valitettavasti näin

• EE..

Hei! Elimistö tottuu estrogeeniin itselläni jos on päivä ilman niin jo seuraavana päivänä outo olo.

• huh huh

Olen kärsinyt ilmeisesti vaihdevuosista johtuvasta ahdistuksesta jo kolme kuukautta,paha olla koko ajan ja vaikea myöskin hengittää aika ajoin,kuluuko tämäkin vaihdevuosioireisiin??Saan itkukohtauksia monta kertaa päivässä ihan ilman mitään syytä...ne tulee vaikka keskellä kauppaa jos on tullakseen=)
      Veto on ihan pois,olen syönyt nyt hormoonikorvaushoitopillereitä kolme kuukautta ja odotan kuin kuuta taivaalta että olisin taas normaalikunnossa.Onko kellään samanlaisia oireita???

• EE..

Samoja oireita pillereirtä huolimatta.

• ei voi olla totta

No niin, nyt on migreeni, kuumottaa ja vuoto meinaa alkaa ennenaikaisesti. Näin vähäisestä, kun ajankohta viivästyi viitisen tuntia. Tosin ohjeiden mukaan ei saisi ottaa, jos on kulunut yli 12 tuntia ja sen voin hyvin uskoa tämän perusteella.

Kun nimimerkki 'huh huh' mainitsi itkuisuudesta, niin voihan se hyvinkin kuulua vaihdevuosien alkamiseen, koska muutos on sitäluokkaa että vie voimia ja vaatii sopeutumista. Itselläni esivaihdevuodet kesti pitkään ja muutenkin elämäntilanne oli sellainen, että olin jo mielestäni totuttautunut, vaikka mistäpä tässä voisi puhua, kun hormoneita popsitaan.

• huh huh

itkut vielä kestää mutta nenän tukkoisuus ja ahdistus ovat inhottavia,kai se nenäkin menee tukkoon jo itkemisestä...Tänään eka päivä jolloin en ole vielä "kollottanut"....
        Ehkäpä se tästä kun vaan malttaa odotella,töissä vaan hankalaa kun itku tulee koska tykkää...=)

• ..........

kyllä se vielä helpottaa, olen kuuskymppinen ja en itse enää mistään?, viiskymppisenä itkin joka jutusta melkein, alko jo päälle nelikymppisenä, vaikka olis paha, suututtaa vaan nykyisin..

• Tällainen ohje

Pillereistä kokonaan saatava estrogeeni häviää ruumiista melko nopeasti. Siksi oma gynekologini on antanut ohjeeksi ottaa pillerit puolikkaina tai jopa neljänneksinä pitkin päivää jotta estrogeenitaso pysyisi verenkierrossa tasaisempana.

• huh huh

Mielenkiintoista,täytyypä kysyä omalta gynekologilta....laitoin jossain kohtaa iltapäivisin estrogeeliä nahkaani,ehkä sama vaikutus kuin jos ottaisi pillerin useammassa osassa??

• Bambi37

Hei. Täällä 37v nainen. Kyllä tunnen ahdistusta varsinkin ovulaation, kierron puoliväilin aikaan. Kovin itkuinen myös. Ensimmäinen kuukausi Qlaira pillereitä takana, mutta myös ilman niitä omilla hormooneilla samoja oireita. Nyt siis muutaman kuukauden katson näillä pillereillä josko olot tasaantuisivat?!
      Eniten vaivaa hormonaalinen seksuaalinen haluttomuus, joka vaivannut jo monta vuotta myös ilman hormoonihoitoa. Jos joku osaisi kertoa MITEN NAISEN HORMONAALISTA SEKSUAALISTA HALUTTOMUUTTA HOIDETAAN, eli mistä se syntyy ja onko siihen apua estrogeenista, terstosteronista vai mistä aineesta?
      Kokemuksia olisi kiva saada tästä aiheesta.
      Ja tuo ahdistus on myös pelottavaa, voimia sinulle!
      Nainen 37v.

• violet70

Moikka, täällä kans yks jolla pahimpana oireena toi ahdistus. Oon neljättä kuukautta syöny Zoely-pillereitä estrogeenilisällä ja edelleen ajoittain tulee ahdistusaikoja, jotka on todella epämukavia. Tuntuu kun maailma loppuis just siihen :(
      Millasia esivaihdevuosioireita sulla "ei voi olla totta" oli? Mulla näitä oireita on ollu jo joitakin vuosia ja ikää vajaat 42 ja luulenkin että nää on vasta esioireita. Selviääkö näistä hengissä??
      Tuntuu että todellakin elää sellasta muutosvaihetta ja sellasta itsensä etsimisvaihetta. Kovasti odotan että kun tästä selviän saan elellä seesteisemmin.
      Tsemppiä kaikille ja kirjotelkaahan kuulumisia.

• EijaKatriina50

Olen käyttänyt 4 vuotta Estrogel-geeliä. Kaksi vuotta sitten hölmö päätin kokeilla laittaa sitä vain minimaalisen vähän (että turvotus laskisi) ja seurauksena oli kaksi kuukautta kestänyt unettomuus ja aivan hirvittävä jatkuva ahdistuneisuus. Sellaista ei voi edes sanoin kuvailla, yhtä piinaa. Sitten lisäsin annoksen entiseen ja vähitellen em. vaihdevuosioireet katosivat. Kyllä se niin on, että joillekin pääasiallisena vv-oireena on unettomuus ja ahdistuneisuus, johtuu estrogeenin vähentymisestä. Joillekin gynen mukaan jo vähäinen lasku tekee nuo oireet. Siispä en enää ala leikkiä vaan laitan geelit tunnollisesti ja voin hyvin!

• salvia

No sitähän se on. Ahdistusta ennen aaltoa ja välilläkin. Mutta juuri ennen aaltoa minulle tulee inhottava tuskainen olo.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      151
      1853
    2. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1741
    3. Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma

Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va
      Joensuu
      35
      1507
    4. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      196
      1198
    5. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      94
      1195
    6. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      1114
    7. Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä

Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta
      354
      992
    8. Lakkaa haaveilemasta.

Oon löytänyt uuden naisen. mieheltä. tutulle. Naiselle.
      Ikävä
      62
      869
    9. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      831
    10. Ois kiva nähdä

Ja viettää Iltoja sun kanssa
      Ikävä
      50