Fungerar

Suomenmaasta

Det är ovanligt många finskspråkiga som skriver sina inlägg på svenska. Detta betyder att tvångssvenskan har fungerat!!! Och visar nu sin resultat!!!

6

62

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anser jag

      De finskspråkiga som skriver på svenska här är duktiga,de är nog så fiffiga att de hade lärt sig svenska utan pakkoruotsi också.Men visst är det bra att få grunderna i skolan.

    • Nyttigt

      Absolut. Jag som är finskspråkig kan bara återigen säga att nytta har man haft av den skolsvenskan vi hade i skolan. Det var en härlig start på den svenskspråkiga "karriären" jag har haft. Nu är svenskan så pass implementerat i mitt liv att den har blivit ett riktigt andra språk. Voi kun muutkin kanssaihmisemme ymmärtäisivät tämän hyödyn. Se tarve voi tulla yllättäin vähää aavistamatta...

    • Någon

      Jag har alltid tyckt mera om svenska och varit mera hemma i svenska språket. Det var trevligt och lätt att lära sig svenska. Svenskan var aldrig tvångsvenskan för mig.

    • svenska för alla

      Jag tror att det finns ganska få människor som verkligen är mot tvåspråkighet. I själva verket anser jag att alla inläggen här som är på nåt sätt mot språket är gjort av samma människor. Liksom man kan läsa här, finns det också finspråkiga som är faktiskt intresserad av den svenska kulturen osv.

      Det här inlägget är också skrivit av en finne :)

      • axolotl

        De som är emot svenskan är bara så högljudda.Det är synd.


    • Finne här

      En till finne skriver här. Jag tror också att det är de samma hatiska personer som står bakom de elaka inläggen. Som sagt för många av oss finskspråkiga är svenska språket ngt som tillhör vårt älskade land. Svenskan är för mig iaf en del av min identitet. Utan den skulle kännas tomt, så länge har vi haft den och vill man lära sig språket, går det faktiskt. Skolsvenskan är ett bra spark på vägen mot tvåskpåkighet!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe