Olen 20-v. nainen ja odotan ensimmäistäni. Olen aivan raskauden alkumetreillä 4 3. Tiesin jo hyvissä ajoin ennen kuukautisten oletettua alkamispäivää, että olen raskaana, tein testin ja plussasin. Nyt on alkanut muiden raskausoireiden (pitää juosta pissalla, oksettaa, huimaa yms.) lisäksi tulla aivan äärettömän ikävän tuntuista alavatsakipua, joka tuntuu siltä kuin olis menkat alkamassa ihan juuri.. Nukun yleensä tosi sikeästi, mutta heräsin kahtena edellisenä yönä aamuyöllä siihen, että sattui niin pirusti! Ei auttanut vaikka kuinka yritti käpertyä palloksi.. Kipu on jollain lailla "aaltoilevaa", välillä lujempaa, välillä häviää. Mutta niin on inhottavaa ja sattuu, outoa paineen tunnetta..
Joten, onko muilla kokemuksia vastaavanlaisesta, ovatko nämä vain kohdun kasvukipuja ja liitoskipuja vai jotain muuta? Milloin pitäisi hakeutua lääkäriin tai ottaa yhteyttä neuvolaan..?
Kovat vatsakivut alkuraskaudessa
7
24462
Vastaukset
- mulla myös
Mulla oli ihan samanlaisia about viikon verran niihin aikoihin kun plussasin. Siis ihan kuin menkkakipuja, mut paljon tuskallisempia, mitä ikinä ennen olin kokenut. Ei oikein mikään asento ollut hyvä, ja jouduin särkylääkettäkin syömään. Just tollee yöllä kans heräsin kipuun, joka tuli aaltomaisesti. Eivät neuvolassa osanneet sanoa, mistä johtui. Nyt kuitenkin jo rv 31 menossa, joten ainakin itellä oli vaarattomia, toivottavasti sulla olis kans :)
- ekaraskaus___
Moi, mulla viikkoja tänään 7 ja alavatsalla kivut olleet melko voimakkaat jo parin viikon ajan. Toissapäivänä kävin gynekologilla ja kaikki on kunnossa joten normaaleja kasvukipuja taitavat olla ainakin mun kohdalla.
Sinuna varaisin ajan gynekologilel varhaisultraan vkolla 6-7 niin saat mielenrauhaa varsinkin jos kivut jatkuvat. - esikoista odottelen
Kiitos vastauksista! :) Pitää yrittää vaikka viikonlopun yli seurata, et jos kauheen pitkään jatkuvat, niin sitten soittaa neuvolaan tai mennä varhaisultraan.. Toivotaan vaan että nää itsestään lakkais ja ois ihan vaarattomia kasvukipuja. Mulla on kyllä aina ollut myös menkkojen aikaan tosi pahoja menkkakipuja, et voihan se olla, että kohdun kasvukivut ja liitoskivut sit samanmoisia.
- pkd
Ensiksi onnea plussasta! :)
Sitten sun oireista...Mä soittaisin kyllä lääkäriin aiemmin, koska jos kipu on noinkin voimakasta kyseessä saattaa olla myös kohdunulkoinen raskaus, mikä saattaa aiheuttaa hengenvaaran sinulle. Siihen liittyy toki muitakin oireita, kun kipu, mutta voimakas kipu on yksi oireista.
Toivottavasti kaikki on hyvin ja kyseessä on kasvukivut! - Ensimmäinen täälläki
Mulla myös on ollut tollasia melko koviakin menkkamaisia kipuja. Yhtenä yönä heräsinkin ja luulin menkkojen alkavan, kun niin kovasti sattui. Nousin ottamaan särkylääkkeen (vaikka kipu olikin jo hellittänyt, ei kestänyt kuin pari minuuttia) ja laittamaan siteen paikoilleen ja menin takaisin nukkumaan. Aamulla ei kuitenkaan menkkoja. Mä en odottanut olevani raskaana, odotin menkkojen alkavan, koska oli menkkakipuja. Mutta kun menkkakivut vaan jatkui ja jatkui, eikä menkkoja kuulunut ja sitten alkoi tissejäkin särkeä, niin tein testin. Ja plussaahan se näytti heti (tein peräti 3 testiä ja kaikki näytti kahta viivaa). Mä plussasin reilu viikko sitten, vaikka viikkoja on nyt kasassa "jo" 8 1, koska en tosiaan odottanut olevani raskaana niiden menkkamaisten kipujen takia, luulin menkkojen olevan myöhässä ihan muista syistä.
Nyt ei juurikaan menkkamaisia kipuja enää ole, välillä alamahaa vihlasee tai nipistää, mutta ei ole sellaista kovaa kipua enää (paitsi tissit!!). Tilalle olen sen sijaan saanut pahoinvoinnin ja heikotuksen... Pahoinvointia mulla onkin ollut vasta muutaman päivän. Alaselkää särkee edelleen jonkin verran, etenkin jos olen tietyssä asennossa liian pitkään. Johtuu ilmeisesti hormoneista tai jostain, niin muistelen jostain lukeneeni.
Nyt vaan odottelen pääsyä ultraan, että selviää, onko sikiö edes oikeassa paikassa. Niin ja siis mulla myös ensimmäinen raskaus kyseessä, joten kaikki on ihan uutta ja outoa ja nyt kun asian tietää, jää jokaista tuntemusta kuulostelemaan ;) - dusfjwengnewj
Minulla oli aivan samanlaisia kipuja viikoilla 4-6. Heräsin n. joka toinen tai joka kolmas yö aivan järkyttäviin kramppimaisiin kipuihin, hyvä etten ambulanssia soittanut. En pystynyt olemaan kuin lattialla kippurassa sen 20 min kun kipukohtaus kesti ja aivan tuskahiessä. soitin neuvolaan ja sanoivat että heti lääkäriin ja sieltä tyksiin tutkimuksiin. kivulle selittävää syytä ei koskaan löytynyt, kivut kestivät öisin sen kaksi viikkoa ja loppuivat. tyksissä meinasivat että se keltarauhashormoni siellä öisin kiukuttelee ja minua vaivaa..
Ensinnäkin: onnea kaikille tuleville mammoille :) Ihana kuulla että on muitakin jotka omaavat täysin samanlaisia oireita kuin minäkin! Mä olen nyt kahtena yönä heränny koviin kipuihin aivan hikipäässä, molempina öinä lämmin suihku on auttanut,mutta asentohoidot ei, koittakaa siis lämmintä suihkua !Yli viikon ajan on ollu päivittäin monta kertaa jomottavaa tunnetta alushousurajan alla,juurikin menkkamaista kipua. Kuvittelin että menkat alkais mutta sit kun niitä ei alkanut kuulua niin tein testi ja toisenkin ja molemmat näyttivät "raskaana". :) Minullakin siis nyt ensiraskaus ja ihan aluillaan,toukokuun lopussa vasta eka neuvola käynti. Olen 23 vuotias..Jännittää ihan hirveeti ja pelottaa jos kaikki ei menekkään hyvin,vaikka ei pitäis ajatella aina pahimpaa,mutta siihen on taipumus :) Mutta onnea meille kaikille odotukseen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481548Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 241060
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871036- 87965
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99835- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70779