Cnc-koneistajaksi Tampereella?

cnc-koneistajaksi

Ikää melkein 30 kohta, mutta vielä ei ole liian myöhäistä vaihtaa alaa. Työskentelen tällä hetkellä rakennusalalla toiminimellä, mutta olen kyllästynyt jokseenkin ykstoikkoiseen aivot nollilla -repimiseen kun olen älykäs ja osaan laskea ja ajatella. Olen opiskellut yliopistossakin.

Hommasin pari kirjaakin äskettäin: Keijo Määränen Koneistustekniikka ja Ansaharju-Koneenasennus ja kunnossapito sekä olen SolidWorksia jo jonkin verran kanssa käynyt läpi. Myös G-koodeja opetellut ulkoa.

Onkohan cnc-koneistajaksi mahdollista opiskella työssä oppimalla niin ettei tarvitsisi istua koulussa? Lompakko ei sitä oikein kestä. Sen verta on jo vastuita.

Millaiset palkat ammattilaisilla on? Onko yleistä, että sitä tehdään ns. alihankintana eli työntekijä on toiminimellään töissä.

12

818

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fgjhfgjg

Unohda se Solidworks, jos sen perusteet osaat, niin riittää. Jätä ne hommat insseille. Huomattavasti tärkempää on osata joku CAM hyvin, esim Mastercam, Powermill, SurfCAM...

Mastercam varmaan käytetyin, muttei paras! Ihan hyvä ensimmäinen valinta tosin lähteä opettelemaan. Muistat vaan että leikisti ohjelmia tekemällä oppii leikisti koneistamaan.

Kyllä alalla on tolkku äijille kysyntää. Töitä on, ja paljon on "piilotyöpaikkojakin" joita ei missään listattuna ole. Ei muuta kuin aluksi esim kaupungin rasvaisimmalle konepajalle kyselemään oppisopimuspaikkaa. Tällaisissa pajoissa oppii hyvin perusteet. Palkkaa en lupaa paljoa, mutta toimeen varmaan tulee.

Sitten kun on tutkinto alla, ja vähän työkokemustakin (ja CAM-osaamista) kannattaa alkaa suunnata esim. johonkin tiettyyn "nicheen" erikoistuneeseen alihankintafirmaan, tai vaikkapa työkaluteollisuuden puolelle (esim muottiteollisuus) Täällä voi alkaa jo saamaan suht. ok palkkaa - 2200-2600€/kk, ihan riippuen mitä osaa ja mitä pääsee tekemään, ja millä koneella, ja millainen pärstävärkki on.

Itse aloitin juurikin näin. Palkka lähti siellä rasvapajalla ~9€/h ja nyt olen kahden vuoden jälkeen työkalualalla, palkka ~14€/h KTA. Plus lisät.

Meillä parhaille ukoille maksetaan täällä n. 17-18€/h. Tiedän että muualla voisi saada enemmänkin. Homma on muuten kyllä ihan kivaa. 80% ohjelmien tekoa 4-akseliselle koneella ja asetusten suunnittelua ja 20% ruumiillista työtä.

Jos pälliä ja älliä riittää niin suunta tästä eteenpäin on jonnekin missä tehdään töitä 5-akselisilla koneilla, ja ohjelmat myös. Palkat on sitten ihan eri luokkaa.

Kannattiko? Kyllä mielestäni. Palkkani on jo nyt parempi mitä se oli, ja työ on mukavampaa.

• vggtytrtrgtfhffg

Keskipalkka on noin 2900e/kk metallimiehellä joten eipä tuo palkkasi ole kovin kummoinen. Tuon palkan saa helposti 2-akselisella vanhanaikaisella fanuccisorvillakin.

• cnc-koneistajaksi

Ok. Kiitos pitkästä ja asiallisesta vastauksesta.

Esitän pari lisäkysymystä.

Onko tuo tutkinto välttämättömyys? Saaks oppisopimusajalta palkkaa edes tuota 9 euroo tunti? Mä en oikeastaan ole kiinnostunut palkkatyöstä enää vaan vuokraisin itseni toiminimellä konepajalle. Tiedätkö yhtään onnistuuks se jo oppisopimusajalla?

Pälliä ja älliä kyllä riittää. Lopetin yliopiston kesken, koska ei kiinnostanut enää vuosia istua laitoksessa ja koska pelkkä paperinpyörittely ei yksinkertaisesti kiinnosta. Mulla on aivot, jotka haluaa hallita monimutkaisia kokonaisuuksia sekä mieli, jonka täytyy saada aikaan jotain konkreettista. Minkälaista palkkaa tuollaisen 5-akselisen koneen käyttäjä/ohjelmoija saa?

Mulle ihanteellinen tilaisuus olis painaa hommia toiminimellä läpituntiliksalla 60-80 tuntii viikossa :)

• fwefwfwfe
        vggtytrtrgtfhffg kirjoitti:

Keskipalkka on noin 2900e/kk metallimiehellä joten eipä tuo palkkasi ole kovin kummoinen. Tuon palkan saa helposti 2-akselisella vanhanaikaisella fanuccisorvillakin.

Paskapuhetta että saa juuri alalle tullut 2900€/kk ilman ylitöitä.

• fhdfhdfghdfh
        cnc-koneistajaksi kirjoitti:

Ok. Kiitos pitkästä ja asiallisesta vastauksesta.

Esitän pari lisäkysymystä.

Onko tuo tutkinto välttämättömyys? Saaks oppisopimusajalta palkkaa edes tuota 9 euroo tunti? Mä en oikeastaan ole kiinnostunut palkkatyöstä enää vaan vuokraisin itseni toiminimellä konepajalle. Tiedätkö yhtään onnistuuks se jo oppisopimusajalla?

Pälliä ja älliä kyllä riittää. Lopetin yliopiston kesken, koska ei kiinnostanut enää vuosia istua laitoksessa ja koska pelkkä paperinpyörittely ei yksinkertaisesti kiinnosta. Mulla on aivot, jotka haluaa hallita monimutkaisia kokonaisuuksia sekä mieli, jonka täytyy saada aikaan jotain konkreettista. Minkälaista palkkaa tuollaisen 5-akselisen koneen käyttäjä/ohjelmoija saa?

Mulle ihanteellinen tilaisuus olis painaa hommia toiminimellä läpituntiliksalla 60-80 tuntii viikossa :)

9-10€ on ihan realistinen palkka oppisopparilla noissa yllä kuvailemissani rasvapajoissa. Näissä ei tosiaan muuta opi kuin sitä miten toimitaan ja koneistajan logiikkaa saa tutkinnon.

En osaa sanoa toiminimellä toimimisesta. Kysymällä varmaan selviää.

Tuo 5-akselisen käytöstä saatavan palkan arviointi taas on tavallaan niin ympäripyöreää. Todella hyviä osaajia on vähän, hyviä jonkun verran, ja kohtalaisia löytyy tarvittaessa, joten sitä voisi jo tavallaan verrata korkeakoulutetun ihmisen palkkaamiseen.

Eli periaatteessa ei ole mitään "kattoa". Jos ukko tekee kolmen kia sorenton hintaisia kappaleita sujuvasti, niin kyllä alkaa jo olla pidemmän palkkaneuvottelun paikka. Jos välttämättä haluat jonkun arvion, niin veikkaan että liikutaan välillä 3500-6000€ kuussa, ihan riippuen siitä mitä tekee, mitä osaa, ja millä teollisuuden alalla. Lentokone- lääkintälaite- ja aseteollisuus edustavat varmaan parhaimpia palkkoja. Varmasti kohtuu vaikeaa päästä sisään.

• cnc-koneistajaksi
        fhdfhdfghdfh kirjoitti:

9-10€ on ihan realistinen palkka oppisopparilla noissa yllä kuvailemissani rasvapajoissa. Näissä ei tosiaan muuta opi kuin sitä miten toimitaan ja koneistajan logiikkaa saa tutkinnon.

En osaa sanoa toiminimellä toimimisesta. Kysymällä varmaan selviää.

Tuo 5-akselisen käytöstä saatavan palkan arviointi taas on tavallaan niin ympäripyöreää. Todella hyviä osaajia on vähän, hyviä jonkun verran, ja kohtalaisia löytyy tarvittaessa, joten sitä voisi jo tavallaan verrata korkeakoulutetun ihmisen palkkaamiseen.

Eli periaatteessa ei ole mitään "kattoa". Jos ukko tekee kolmen kia sorenton hintaisia kappaleita sujuvasti, niin kyllä alkaa jo olla pidemmän palkkaneuvottelun paikka. Jos välttämättä haluat jonkun arvion, niin veikkaan että liikutaan välillä 3500-6000€ kuussa, ihan riippuen siitä mitä tekee, mitä osaa, ja millä teollisuuden alalla. Lentokone- lääkintälaite- ja aseteollisuus edustavat varmaan parhaimpia palkkoja. Varmasti kohtuu vaikeaa päästä sisään.

Ok. Ihan mukava palkkataso. Mitä noi kolmen kia sorennon hintaiset kappaleet voisivat olla kokoluokaltaan tai materiaaliltaan?

Mä siis haluan oppia vaativimmat työtehtävät ja tulla työnantajalle "korvaamattomaksi" jos se vain on mahdollista.

Haluaisin tehdä tuota toiminimellä, koska siinä jää vähän enemmän käteen kuin palkkatyöstä. Voi vähän päättää kuinka kalliita vakuutuksia ja eläkemaksuja maksaa.

• fgdhdfhdfghd
        cnc-koneistajaksi kirjoitti:

Ok. Ihan mukava palkkataso. Mitä noi kolmen kia sorennon hintaiset kappaleet voisivat olla kokoluokaltaan tai materiaaliltaan?

Mä siis haluan oppia vaativimmat työtehtävät ja tulla työnantajalle "korvaamattomaksi" jos se vain on mahdollista.

Haluaisin tehdä tuota toiminimellä, koska siinä jää vähän enemmän käteen kuin palkkatyöstä. Voi vähän päättää kuinka kalliita vakuutuksia ja eläkemaksuja maksaa.

No esimerkiksi vaikkapa ruiskupuristusmuotti jolla tehdään joku hammaslääkärituolin muovinen runko-osa voisi olla sellainen. Siis kokonaisuutena. Tuommoisen kokoonpanon hinta on luokkaa 200 000-300 000€

Isoista simppeleimmistä kappaleista vaikka esim. joku 10-metrinen laivan hydrauliikkasylinteri.

• fgsrgwergwge
        fgdhdfhdfghd kirjoitti:

No esimerkiksi vaikkapa ruiskupuristusmuotti jolla tehdään joku hammaslääkärituolin muovinen runko-osa voisi olla sellainen. Siis kokonaisuutena. Tuommoisen kokoonpanon hinta on luokkaa 200 000-300 000€

Isoista simppeleimmistä kappaleista vaikka esim. joku 10-metrinen laivan hydrauliikkasylinteri.

Ai niin, materiaali esim. noissa ruiskupuristusmuoteissa on työkaluteräs, (Stavax ESR, Mirrax... googleta!) rouhinnan jälkeen muottilevyt karkaistaan erittäin kovaksi, joten viimeistely on tarkkaa ja hidasta hommaa.

• alalle aikova

Olisikohan tämä hyvä kirja:

Machining & Cnc Technology W/ Student DVD Mastercam X5: Mastercam X5 (Exp. 10/31/12)

Tosin tuo ohjelma näyttää menevän vanhaksi tämän vuoden lopulla.

• konneistaja

Koneistajan homissa ei älli riitä jos käsien ja aivojen välissä tuuman katkos!
        Ei kantisi paukutella henkseleitä vaikka oli 7 tutkintoo yliopistosta eikä mitään työkokemusta!
        Ite tässä menty 30vuotta koneistajan hommia seiskan keskiarvolla ja ammattikoulupohjalta.
        Ei niihin 5akseli kone hommiin ohjelmoijaks tosta vaan hypätä!
        http://www.youtube.com/watch?v=0LCaRqQ8Qf8

• cnc-koneistajaksi
        konneistaja kirjoitti:

Koneistajan homissa ei älli riitä jos käsien ja aivojen välissä tuuman katkos!
        Ei kantisi paukutella henkseleitä vaikka oli 7 tutkintoo yliopistosta eikä mitään työkokemusta!
        Ite tässä menty 30vuotta koneistajan hommia seiskan keskiarvolla ja ammattikoulupohjalta.
        Ei niihin 5akseli kone hommiin ohjelmoijaks tosta vaan hypätä!
        http://www.youtube.com/watch?v=0LCaRqQ8Qf8

En niin ajatellutkaan, että niihin vain hypättäisiin. Tarkoitin vain tuolla yliopistotaustan esiintuomisella, että älliä kyllä riittää, enkä mä henkseleitä paukuttele. Aivojen ja käsien välissä ei todellakaan ole tuuman katkosta. Päinvastoin. Tuuman mittainen jatkos. :D

• Sorvinaattori

Itsellä n. 17 €\h KTA. Ajan yhtä konetta ja istun 80% ajasta perseelläni. Näihin palkkoihin ei pääse ellei osaa pyytää. Luulen että mediaani pirkanmaalla joku 14...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      141
      7939
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      43
      2061
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      2000
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1663
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1595
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1060
    7. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      999
    8. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      51
      960
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      840
    10. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      832
    Aihe