rannekanavaoireyhtymästä

pillerinpopsija

Hei. Olen 21- vuotias nainen, jolla on ollu ranneoireita pitemmän aikaa. Lääkärit epäilevät rannekava-ahtaumaa. Oireina ovat peukalon, etusormen ja keskisormen puutuminen, lihasheikkous, rannekipu ja ranteen liikuttamisen vaikeus. Olen rampannut lääkärissä monta kertaa tämän vuoden aikana, mutta vasta pari kuukautta sitten sain lähetteen "enmg-madiracer"- tutkimukseen. Onko kyseessä ns. "neulaton tutkimus"? Lääkärin mukaan tutkimuksen tekee kuntoutushoitaja.

Toinen asia, joka mieltäni askarruttaa, on lääkäreiden suhtautuminen oireisiini. En meinannut ensin saada lähetettä jatkotutkimuksiin, koska lääkäri sanoi heti, että näin nuorelta ihmiseltä ei aleta rannetta leikkaamaan. Hän kuitenkin kirjoitti lähetteen.
Onko asia todella niin, että ikä vaikuttaa siihen milloin rannekanavaoireyhtymää on aiheellista leikata? Minulla ei vielä ole ammattia, vaan teen nyt työtä, jossa kädet kuormittuvat huomattavasti. Olen hakemassa ammattikorkeaan sosiaali- ja terveysalalle ja olen sitä mieltä, että jos tutkimuksessa löytyy mitään korjattavaa niin sitten korjataan nyt eikä viidentoistavuoden kuluttua. Mihin tahansa työhön kuitenkin tarvitaan molempia TOIMIVIA käsiä!
Oireita minulla on ollut jo pitkään ja ne ovat työperäisiä. (Siksi minulla olisi kiire opiskelemaan, mutta haluaisin kuitenkin tehdä töitä opiskelun lomassa. Paikkakunnaltani on vaikea löytää töitä, joten haluaisin pitää työpaikastani kiinni)

Kolmas asia on se, että kuinka luotettava Mediracer- tutkimus on? Voiko rannekanavassa olla ahtaumaa siten, että sitä ei tutkimuksessa saada selville? Typerältähän tämä ajatus tuntuu, myönnän. Pelkään vain, että jos kipuilun syytä ei löydy niin joudun aloittamaan lääkärissä ramppaamisen uudestaan. Odottaminen on ikävää kun pääsee mielikuvitus tällä tavalla laukkaamaan.

Kaipaisin kokemuksia rannekavaoireyhtymän kokekeilta. Kiitos! :)

8

5253

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näppitouhua

Minä kävin työterveyslekurilla, kutsu tulee johonkin hermojen toimintaa mittaavaan... Lääkäri epäili jo heti että pitää leikata.

Oireina ollut jo muutaman vuoden pahentuen kämmenen alueen, ja peukalontyviseudun kovaa kipua(rasitus pahentaa). Olen myös kömpelö, esim. kaupassa vaikea kaivaa rahaa esille,jne pikkunäpertelyssä hitautta/vaikeutta. Joskus vaan ei pelitä, esim paistinpannu, kevytkin putoaa yks kaks vaikka piti olla tukeva ote. Mikroliinojen vääntely työssä hyvin on mahdotonta. Kättä pitää ravistella esimerkiksi töissä, kun imuroin. Suksisauvojen lenkit tekee kaameeta kipua, ja joka tärähdyt tuntuu pahalle kun iskee sauvat lumeen.
      Ranne tuntuu aina "hellältä" molempi-

Ammatin takia huvittaisi leikkauskaan, kun pitää olla lomilla... Jos kesäloman alkuun onnistuisi järjestymään- mutta julkisen th asiat kun junnaa omalla painollansa.
      Neulomisen olen rajannut liki kokonaan pois, ja vielä kirjoitan käsin jonkin verran, käsiala huonontuu koko ajan- kun motoriikka ei pelaa kuten pitää.Nytkin muutama sormi tutisee, se riippuu missä asennossa koitan sormia pitää. Tässä näppiksellä on turha kauaa kirjoitella, pitää hoitaa vielä pari työkeikkaakin.
      Mitä rannekanavajutuujen itsehoitoja on olemassa? Minä käyn välillä terapia-altaassa, se kipu on alkuun kestämätöntä, kun hakkautan käsiä- jonkin verran auttaa, mutta seur. yö on kivulias.

• Himpurai

Mulla on käsien puutuminen etenkin yollä. Niitä joutuu ravistamaan, että saa aamulla kännykän käteen. Yleinen kömpelyys käsillä ja esineiden putoileminen on ollut ainakin kymmenen vuotta. Neulominen onnistuu kun kun pitää taukoja ja ja jumppaa käsiä.Teen fyysistä työtä seitenpäiväistä työviikkoa. Venyttelen ranteita ja käyn jumpissa. En ole vielä hakeutunut tutkimuksiin, kun edessä olis kuitenkin pitkät sairaslomat ja en ole täysin toimintakyvytön.

• keikkoja

Lieköhän minulla sit ollenkaan tuo oireyhtymä, kun puutumista on vain kämmenselissä, ja peukaloissa riippuen rasituksen määristä- kyynärpään tienoo kipuilee ja-
      No, selvinnee tutkimuksessa, keikkahommia minä teen, ja muuten pelaa, mut kivoja ne tilanteet, kun asiakas näkee kömpelyyteni-

• Mumes

Veikkaisin olkapään kiertokalvosimen tulehdusta. Itsellänin oli vuosia sitten sellainen ja se alkoi ranteesta, vaikka hullulta kuulostaa. Kipu oli melkein sietämätön ja jonkun päivän päästä se siirtyi kyynärpäähän. Taas kipu siirtyi ja seuraavaksi olkapäähän! Kävin lääkärissä ja testien jälkeen (hän taivutti kättä sivusuunnassa ylöspäin ja kipu oli valtaisa) diagnoosi oli juuri tuo kiertokalvosimen tulehdus. Hoidoksi lääkkeitä ja fysioterapiaa. Vaiva hellitti joidenkin viikkojen jälkeen, eikä ole enää palannut. Tästä on jo useampi vuosi.

• keikkoja

Niin millaisia ne oikeasti on rannekanavaoireet?Töissä taasen, vkl jälkeen pikkisen parempi, mutta maitotölkit, pesuainepullot, sun semmoinen liukuu kädestä- kahmin kaksin käsin.
      Kämmenselän, peukalontyven pintatunnottomuus, syvällä kipu, jäykkyyttä liikkeissä, illalla kun tein käsin tekstiä, oli hankala taas saada selvää omasta käsialasta. Puristusote on kivuliasta hyvin säännölleen. Kyynärnivelen luona oik. on ja kovaa kipua- ajoittain se helpottaa, ajoittain äityy, ollut kuukausia jo. En voi nyt käyttää kuin yhtä sormea näppiksellä.

Kutsu tutkimuksiin tuli! On minulle ilmainen, ta kait maksaa sen. Hei, ois kyl kiva kun joku kertois, onko samoja oireiluja, ja onko ketää leikkaus auttanut, että duuni maistuu taas, ja ei tavarat tipahtele, ja ole hidas kömpelö... töissä kömpelyys sapettaa. Ajastukset! Ja tippuvat imurikahvat, ja silleen...

• June4

Kerrompa oman kokemukseni aiheesta.
      Oireet alkoivat jo joskus parikymppisenä vähitellen, peukalon etusormen ja keskisormen puutumista, särkyä ranteessa ja käsivarressa. Öisin pahempana ja jouduin roikottamaan käsiä vuorotellen sängyn laidan yli että puutuminen hellitti.
      Sitten jäinkin kotiin lapsia hoitamaan useammaksi vuodeksi ja oireet hiukan helpottivat. Kun taas palasin töihin, oireet palasivat kovempina. Menin lääkäriin näyttämään ja siellä testattiin muistaakseni niin että lääkäri naputteli ranteen kohdalta sormellaan ja kovat tuikkaukset tuntuivat etusormen ja keskisormen päässä. Diagnoosi oli rannekanavan oireyhtymä. Vielä tehtiin se "sähkötutukimus" (sormiin laitettiin anturit ja pieniä sähköimpulsseja ohjattiin hermoja pitkin ja sain pieniä sähköiskuja). Oli aika kivulias toimenpide, mutta siinä varmistui myös taudin nimi. Lääkäri sanoi että minun olisi pitänyt tulla vaivan kanssa jo kymmenen vuotta sitten! Ensin leikattiin oikea käsi ja kolmen viikon päästä toinen, eli yhteensä 6 viikkoa sairaslomaa. Toimenpiteet tehtiin puudutuksessa ja käsivarteen kiedottiin tiukka liina estämään verenkiertoa ranteeseen. Kirurgi oli ihana ja luotettavan oloinen, ei pelottanut yhtään. Hän sanoi että varsinkin oikeassa ranteessa jänteet olivat jo arpeutuneet, eli aika huonolla mallilla oli tilanne,. Mutta leikkaukset onnistuivat todella hyvin, kaikki oireet jäivät leikkauspöydälle. Tavarat pysyivät taas käsissä, napin saaminen napinläpeen yhtä iloa ja kaikki säryt ja puutumiset loppuivat siihen. Ranteissa on hienonhienot arvet jotka eivät paljon edes näy, eikä niitä kukaan huomaa jollei näytä. Leikkauksesta on nyt noin parikymmentä vuotta.

• parrrrrturi

Hellou. Ite rampannu yksityisellä juuri nyt ranteiden takia ja sormien. Kävin siinä enmg tutkimuksessa ja ei ollut hermotpuristuksessa ja käski varata ajat ortobedille. Itellä kädet väsyy ja vasen peukalo kipeytyy ettei pysty kirjoittaan ja käsi turpoaa heti peukalon lihaksen kohdalta, punnertaa ei voi kun ranteisiin sattuu, tavarat tippuu, yöllä herään siihen kun kädet kipeät ja turvonneet, vaivannu jo 5v ja huomasin silloin oireet kun olin tarjoilija puolella ko ei pystynyt lautasia kantaan ja nyt olen parturi ja oma yritys, 21vuotias olen myös. Itellä on ranteissa kummassakin n 4kpl semmosia nestepatteja jotka on herneen kokosia ?

• polliP

Minulla tutkitaan rannekanavaoireyhtymää.
      Sain tutkimukseen (enmg-mediracer) ajan ja sitä tässä odottelen.
      Olin yht. 4 viikkoa sairaslomalla jonka aikana lepäsin, käytin rannetukia ja sain kortisonia, kipu hellitti - nyt sitten ollut viikon verran töissä ja oikea käsi taas sairaan kipee, enkä tiedä mitä tässä nyt tekisi.

Puutumisoireet, kömpelyys tuttuja jo pitkältä ajalta, kipuja ollut viime kuukausina jotka haitanneet yöunia ja elämää nyt muutenkin. Hyvä kun jaksaa paistinlastaa pitää ruokaa tehdessä kun pitää lepuuttaa kättä välillä, surkeeta tämä elämä on!
      Toivottavasti syy nyt löytyy, vähän pelottaa kyllä koska kipuilua on kyynärpäässä saakka että jos vika ei ookkaan ranteissa niin mitä sit ...

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1548
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      24
      1080
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      88
      1044
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      88
      970
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      906
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      851
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      845
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      821
    10. 70
      789
    Aihe