mua oksettaa nää jutut !

PAREMPAA

siis mua suoraan sanottuna V I T U T T A A ja sylettää nää P A S K A jutut mitä teinimammoista jauhetaan tänne. voisin linkata vaikka miljoona P
A S K A A juttua vanhemmista mammoista ja mulla ei siltikään tulis vielä hyvä mieli. jotenki nää vanhemmat mammat ja varsinki lapsettomat nettihiiret jotka täällä keskustelupalstoilla pyörii mollaamassa ja trollaamasa nuoria, saa mun niskavillat pystyy ja mun tekis mieli huutaa ku lukee jotain juttuja näil palstoilla mitä lukijat on vastanneet esim. nuorelle,joka on apua tilanteeseensa pyytänyt. itse en todellakaan puolusta,en nuorempaa tai vanhempaa lapsen äitiä,mulle se on se ja sama,onko se lapsen äiti 17 vai 37,kunhan niillä on kaikki hyvin ja ne pärjää. neuvolassahan ne huomion kiinnittää yleensä miltei samantien,jos huomaa,et jokin on vinossa tai joku homma pissittää linssiin ja pahasti. siel on asiaa tuntevat ihmiset ja siel on hienot käyrät,jolla ne voi mittailla,onks mamma jaksanu antaa joka hemmetin aamu aamupuuron lapselle ja miltä sen vaipan sisällä näyttää,paljonko siel on ihottumaa,vai onko ollenkaan ja sieltä huomaa esimerkillisen hyvin,kuinka on pidetty huolta lapsen hygieeniasta,ja tässäkin asiassa voi epäonnistua sekä nuoret,että vanhemmat äidit. on monenmoista selitystä aina,miksi se kakka jäi hetkeksi sinne vaippaan ja kuinka kaupassa oli niin kova hässäkkä,ettei kerennyt jäädä vessapolettia tiskille ruinaamaan. kaikki ne neuvolassa kuitenkin huomaavat. mun ei tarvi peitellä mun kokemuksista mitään, vaan voin ihan hyvin kertoa,kuinka mä olen lähikontaktini saanut nuoriin-sekä vanhempiin äiteihin,ni josko teidänki silmät pikkasen avartuis tähän ei niin julmaan maailmaan. mä olin 13v. ku mut huostaanotettiin ja rupesin seurustelemaan 14 vuotiaana nykyisen aviomieheni kanssa. mies oli huostaanotettuna toisella paikkakunnalla,toisessa laitosyksikössä,molemmat eri syistä. molemmat on aina halunnu lapset nuorena,ja pikkusen vajaa 17v me päätettiin,et jos luoja lapsen meille suo,niin tulkoot meidän syliin,otetaan se avosylin vastaan.muttei tiedetty,mitä kaikkea pahansuopaa yhteiskunta tarjoaa nuorille vanhemmille. mies kerkesi täyttää kolme kk ennen lapsen syntymää 18, ja pääsi pois laitoksesta,meidöt pistettiin ensi-ja turvakotiin,joka toimi tuolloin samassa rakennuksessa molemmat yksiköt. nähtiin joka päivä,kuinka uus perhe tuli,äiti lapsineen,ikää mittarissa mammalla ainakin se 30,silmät mustana,lapset kainalossa,oli yö tai päivä. kuinka ne lapset itki ja äiti itki ja ne pääs turvaan. kuinka narkkarimammat ootti lastaan,tai oli just saanu lapsen,mut uskollisesti piikittänny itteää raskauden loppuu asti ja lapsi syntyymän jälkeen morfiinihoidossa viikosta toiseen. kuka siellä mistäki syystä. ja nää kaikki mun tapaamat,jotka sinne tuli,tai jotka piikkiä ottanu, reippaasti yli 20 , joko eronnu,hakattu tai yksin. muutama nuori äitiki sinne tuli poikaystävänsä kaa. muutama kuukaus yksikössä,katottiin kuinka pärjäs ja pääs omilleen. hyvin pärjänny tähänki päivään asti. me saatiin meijän muksu, ja mee taisteltiin kuukausia,et päästiin omilleen mun, eli lapsen äidin iän,ja huostaanoton takia. oli hetken perhetyö tukena arjessa,mut kaikki loppu nopeesti. osotettiin, ett me nuoret pärjätään kyllä,jos halutaan ! meillä on nyt ens viikolla vuoden täyttävä napero, ja meidän arki on sitä samaa normaalia,ku varmasti kaikilla muillaki äideillä, käydään ulkoilemassa,on säännölliset ruokatottumukset ja päiväunet. hampaita tullu niin opetellaan harjaamaan hampaita. tehdään sitä normaalia arkea,mitä muutkin äidit, ja se on mahtavaa !! niin nuoret,ku vanhatki äidit on hyviä,jos on vanhemmissa sitä potenttiaalia! ei se,joka ei lasta mielellään tahdo,ja loppuun asti vastaan hangottelee,ehkä pärjääkkään niin hyvin,ku ne,kenellä sitä sisua on. jokainen asia,mitä elämässä tekee,on enimmäkseen itsestään kiinni. mua jäi inhottamaan jonkun kommentti jossain viestiketjussa, että ne teinimammat,jotka lapsia tekee,on yleensä lihavia,ja epäterveellisesti eläviä. useimmat mammat,joita tunnen,on ihan sopusuhtasia,ja sen verran terveessä kunnossa,et jaksaa muksun kanssa touhuta ja lenkkeilä. eiks se oo sitä normaalia käyttäytymistä ? ja niinku terveystieto sanoo, ei ole koskaan olemassa sitä ihannepainoa,johon ihmisen tulisi pyrkiä. kaikki ei ole luonnostaan lihavia. erillaisuus nähdään maailmassa rikkautena. itse olen satunnaisesti mallinkeikkaa heittävä mamma, ja kamppailen painoni kanssa, en yli, vaan lievän ali. pyytäisin jokaista joka tätä lukee, menemään hieman itseensä ja poistamaan sitä negatiivista itsekkyyttään,joita maailmaan kylvätte. teidän kaltaisilla ajatuksilla maailmasta kehkeytyy paha,itsekeskeinen,omaa napaa tuijottava maailma. en ole mikään parantaja,mut luodaan yhdessä se parempi maailma, ja hymyillään,jos leikkikentällä lasten kanssa kohdataan :) terveini : Rosa PS: JA HYVÄÄ VAPPUA ! KLARA VAPPEN !

17

295

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mene kouluun *

      evvk

      kannattaisko opetella kirjoittamaan kappalejaon kera, vai jäikö opinnot kesken peruskoulussa kun oikeinkirjoituskin näyttää tuottavan vaikeuksia?

      kaltaisesi pissaliisa varmaan onkin hyvä äiti lapselle..opetat kirosanat ja muut kiroamiset lapsellesi heti ensimmäiseksi ja kannustat teiniäitiyteen ja elämään tukiaisten varassa.

      mitäs jos teiniäidit jättäisi sen lisääntymisen AIKUISILLE ihmisille ja kävisivät itse koulunsa loppuun ennenkuin alkavat lapsia pykäämään heti ensimmäisen vastaantulevan "lökäpöksyn" kanssa. Voisi se lapsikin säästyä turhilta traumoilta, kun ei tarvitsisi alaikäiselle lissukalle syntyä.

      milloin viimeksi teiniäiti on ajatellut tulevan LAPSEN PARASTA?
      eiköhän teiniäiti pidä sen lapsen ihan siksi kun syyt ovat jotain tyyliin;"mä haluun ihqun vauvan, mun kaverillakii on, kyl mun äiti sitte hoitaa sen jos mä en jaksa, ihan sama kyl mä sitte saan rahaa sossust ja kelast jne".
      kannattaisi pohtia syvemmin tuota lapsen saamista, esim. onko resursseja itsellä kasvattaa ja hoitaa pientä lasta, ohjata ja auttaa elämässä, entä lapsen elättäminen, onko siihen varaa itsellä, tulisiko lapsella olemaan ehjä perhe johon olisi turvallista syntyä.

      jos haluaa alkaa perustamaan perhettä tulisi aina ensimmäiseksi pohtia LAPSEN PARASTA!

      • 482156332

        Haha, viestisi pisti kyllä naurattamaan! :D
        Kiitos illan piristeestä. :)
        Sulla on aivan loistava käsitys nuorista!!
        '' ainii sori piti laittaa ihqusti 2 huutista! ''


        T: 17v 12 1


    • olet mollaaja

      Sukin kannattaisi mennä kouluun, pisteen jälkeen tuleea aloittaa aina isolla kirjaimella ja sullahan se ei näytä onnistuvan, joten...
      Monikin teini on pitänyt hyvää huolta lapsestaan, olisi monellekin vanhemmallekin ollut hyvänä esimerkkinä!

      • huoo

        voi luoja, oli teksti miten päin kirjoitettuna millainen,ei se vaikuta siihen,miten lapsen kanssa pärjää.


    • Miesope

      Näistä avauksista ei ikinä tiedä, ovatko ne joiltakin osinkaan totta vaiko eivät. Pitkä vuodatus tuo teksti oli, mutta raskas lukea. Kappalejako olisi ollut todella hyväksi.

      Tämän avauksen tekijän on syytä muistaa sama totuus mikä muidenkin: todellinen vanhemmuus alkaa myöhemmin kuin lapsen ollessa vuoden iässä.

      En oikeastaan hahmota, mitä avaajalle sanoisin. Alkuelämä on ollut ilmeisen rankkaa ja ehkäpä se lapsi olisi ollut järkevää hankkia myöhemmin. En erityisesti usko, että avaus olisi totta. Oikeastaan toivon, että se ei ole.

      • pointti?

        En ymmärtänyt pointtiasi.. Toivot, että aloitus ei olisi totta, koska jollain nuorella äidille menee nykyisin hyvin? Pitäisikö jokaisella nuorella äidillä mennä huonosti, niin olet tyytyväinen?

        Toivon mukaan ymmärsin pointtisi väärin..


      • Miesope
        pointti? kirjoitti:

        En ymmärtänyt pointtiasi.. Toivot, että aloitus ei olisi totta, koska jollain nuorella äidille menee nykyisin hyvin? Pitäisikö jokaisella nuorella äidillä mennä huonosti, niin olet tyytyväinen?

        Toivon mukaan ymmärsin pointtisi väärin..

        En toivo avauksen olevan provo siksi, että avaajalla menee hyvin. Sitä hyvin menemistäkin on aika vaikea arvioida tuossa vaiheessa.


      • ed
        Miesope kirjoitti:

        En toivo avauksen olevan provo siksi, että avaajalla menee hyvin. Sitä hyvin menemistäkin on aika vaikea arvioida tuossa vaiheessa.

        Mielestäni voi jokaisessa elämänvaiheessa arvioida meneekö hyvin vai ei. Vaikka aloittajalla menee nyt hyvin, se ei tarkoita että menee jatkossakin kun lapsi tulee uhmaikään yms.


      • yäk.
        pointti? kirjoitti:

        En ymmärtänyt pointtiasi.. Toivot, että aloitus ei olisi totta, koska jollain nuorella äidille menee nykyisin hyvin? Pitäisikö jokaisella nuorella äidillä mennä huonosti, niin olet tyytyväinen?

        Toivon mukaan ymmärsin pointtisi väärin..

        trolliämmähän se täälläkin riehuu.


      • ....
        yäk. kirjoitti:

        trolliämmähän se täälläkin riehuu.

        En todellakaan ole trolli.. Kysyin, koska en ymmärtänyt pointtia.. Jos kysyminen tekee trolliksi, niin sinun viestisi tekee sinut idiootiksi :)


    • Huhuhuhhuuuuu

      Jos olisin elänyt avaajan elämää, en varmasti olisi koskaan halunnut/pystynyt tehdä lapsia!

    • huh heijaa vaan

      Toivottavasti tää tarina ei ollut totta, koska tämän pienokaisen elämästä ei hyvää seuraa tässä ympäristössä missä lapsuutensa viettää.Voi kamala sentään! toivottavasti saa jonkun hyvän sijaisperheen vielä ennenkuin on liian myöhäistä!

    • jjkjkljkljklj

      Muakin oksettaa lukea näitä avauksia, joissa kiroillaan näin paljon.

    • nipsuttajanen

      Minua suoraan sanottuna häiritsee nämä jutut, joita teiniäideistä kirjoitetaan. Voisin linkittää tänne miljoona juttua vanhemmista huonoista äideistä, eikä minulle siltikään tulisi hyvä mieli. Jotenkin nämä vanhemmat äidit ja etenkin lapsettomat nettihiiret, jotka täällä keskustelupalstoilla pyörivät mollaamassa ja trollaamassa nuoria saavat niskavillani pystyyn ja minun tekisi mieli huutaa, kun näen mitä näillä palstoilla lukijat ovat vastanneet nuorelle, joka on apua tilanteeseensa pyytänyt.

      Itse en todellakaan puolusta nuorempaa enkä vanhempaa lapsen äitiä, minulle se on se ja sama onko se lapsen äiti 17 vai 37, kunhan heillä on kaikki hyvin ja pärjäävät. Neuvolassahan huomio kiinnitetään samantien, jos huomaa että jokin on vinossa tai joku homma pissittää linssiin ja pahasti. Siellä on asiaa tuntevat ihmiset ja hienot käyrät, joilla voidaan mittailla onko äiti jaksanut antaa joka aamu aamupuuron lapselle ja miltä sen vaipan sisällä näyttää, paljonko siellä on ihottumaa, vai onko ollenkaan. Sieltä huomaa esimerkillisen hyvin kuinka on pidetty huolta lapsen hygieniasta, ja tässäkin asiassa voi epäonnistua sekä nuoret että vanhemmat äidit.

      On monenmoista selitystä aina, miksi se kakka jäi hetkeksi sinne vaippaan ja kuinka kaupassa oli niin kova hässäkkä, ettei kerennyt jäädä vessapolettia tiskille ruinaamaan. Kaikki neuvolassa kuitenkin huomaavat. Minun ei tarvitse peitellä kokemuksistan mitään, vaan voin ihan hyvin kertoa, kuinka olen saanut kontaktini niin nuoriin kuin vanhempiin äiteihin, niin josko teidänkin silmänne avautuisivat tähän ei niin julmaan maailmaan.

      Olin 13v., kun minut huostaaotettiin, ja aloin seurustelemaan 14 vuotiaana nykyisen aviomieheni kanssa. Mies oli huostaanotettuna toisella paikkakunnalla, toisessa laitosyksikössä, molemmat eri syistä. Molemmat olemme aina halunneet lapset nuorena, ja pikkusen vajaa 17v. me päättimme, että jos luoja lapsen meille suo, niin tulkoot meidän syliin, otamme sen avosylin vastaan. Muttemme tienneet, mitä kaikkea pahansuopaa yhteiskunta tarjoaa nuorille vanhemmille. Mies kerkesi täyttää kolme kuukautta ennen lapsen syntymää 18, ja pääsi pois laitoksesta. Meidät pistettiin ensi- ja turvakotiin, jotka moelmmat toimivat tuolloin samassa rakennuksessa. Näimme joka päivä, kuinka uusi perhe tuli, äiti lapsineen, ikää mittarissa äidillä ainakin se 30, silmät mustana, lapset kainalossa, oli yö tai päivä. Kuinka ne lapset itki ja äiti itki ja ne pääsivät turvaan.

      -- Erilaisuus nähdään maailmassa rikkautena. Itse olen satunnaisesti mallinkeikkaa heittävä mamma, ja kamppailen painoni kanssa. En yli- vaan lievän ali-. Pyytäisin jokaista joka tätä lukee, menemään hieman itseensä ja poistamaan sitä negatiivista itsekkyyttään, jota maailmaan kylvätte. Teidän kaltaisillanne ajatuksilla maailmasta kehkeytyy paha, itsekeskeinen, omaa napaa tuijottava maailma. En ole mikään parantaja, mutta luodaan yhdessä se parempi maailma, ja hymyillään, jos kohdataan lasten kanssa leikkikentällä :)

      terveisin: Rosa
      PS. JA HYVÄÄ VAPPUA ! KLARA VAPPEN !

      Hankala lukea tuollaista tekstiä, mitä alkuperäisen viestissä oli. Kyllä siitä selvän saa, mutta sitä alkaa miettimään, kuinka helpolla peruskoulusta pääseekään. Sen sijaan, että saivarreltaisiin yksittäisistä kirjoitusvirheistä (kirotusvirhe, tektiä, perukoulu), kiinnitetäisiin huomiota seuraaviin seikkoihin:

      Isot alkukirjaimet. Toivottavasti jokainen tuntee nämä.

      Välimerkit. Tunnetaan kansankielisesti pisteenä, pilkkuna, huuto- ja kysymysmerkkinä. Eli seuraavat: .,!? Välimerkkeihin kuuluu muitakin merkkejä, esimerkiksi kaksoispiste ja lainausmerkit.

      (jaan viestin kahteen osaan, se oli liian pitkä)

      • nipsuttajanen

        (jatkan)


        Välit pisteiden jälkeen. Ei näin .Tällaista tekstiä ei ole kiva lukea .Kuten kaikki varmaan tietävätkin.Ja vaikka olisikin, se ei ole kieliopillisesti oikein .
        Oikea kirjoitustapa on tällainen. Ja sitten väli pisteen jälkeen.

        Yhdyssanat. Pakko sanoa, että kirjoittajasta tulee yksinkertainen kuva, kun perus koulu on erikseen, yhdys sana virheitä vilisee. Yksin kertaisesti se on naurettavaa. Nämä on opetettu ala asteella. Tiesittekö. Yhdyssanojen tunnistukseen voivat yksinkertaiset ja lapset käyttää seuraavaa menetelmää: Koita laittaa sanojen väliin adjektiivi. Yhdys kaunis sana. Kaunis yhdyssana. Lopputuloksen on oltava järkevä. Tietysti olisi ollut helpompaa, jos olisitte kuunnelleet äidinkielentunneilla ja yhdyssanat olisivat selkärangassa.

        Luetun ymmärtämisellä on myös keskeinen osa. Jos joku käsittää tekstin aivan väärin, vaikkapa vivahteiden tai muiden 'hankalien' asioiden vuoksi, on todella rasittavaa selittää yhtään mitään. Koska toinen ei ymmärrä, ja jos ymmärtää, niin väärin.

        Väliviivat. Ne tulevat yhdyssanan sanojen keskelle, jos sanoja liittää kaksi samaa vokaalia. Rekkaauto on värin, rekka-auto oikein. Kaksoiskonsonantteihin väliviivaa ei tarvita. Yhdys-sana on väärin, yhdyssana on oikein.

        Hyvästi. Oli pakko purkaa tuntoja. Älkää valittako minulle kuinka nipottaja olen, ja kuinka 'en minä ainakaan jaksa nipottaa netissä kirjoitellessani'. Minusta oikeinkirjoituksen tulisi tulla selkärangasta, ei kovan pähkäilyn tuloksena.


    • MinäVaanTäällä

      No kait nyt aikuiset ihmiset osaavat lukea tekstiä ilman kappalejakoa?

      No eivät osaa kunnolla ilmeisesti. Vaan valittavat siitä jälkikäteen oikein marttyyrin elkein ;)

      Tämä eräskin oikein kopioi ja korjasi, kun niin haluaa olla aikuinen :)

    • Hohhoi teinit

      "No kait nyt aikuiset ihmiset osaavat lukea tekstiä ilman kappalejakoa?

      No eivät osaa kunnolla ilmeisesti. Vaan valittavat siitä jälkikäteen oikein marttyyrin elkein ;)

      Tämä eräskin oikein kopioi ja korjasi, kun niin haluaa olla aikuinen :)"

      Kappalejako helpottaa lukemista huomattavasti. Kokonaan samaan putkeen kirjoitettua puuroa ei ole mukava vaan hyvin puuduttava ja inhottava lukea ja tekstin pointtikin menee helposti sivu suun silloin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      152
      10934
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3073
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      210
      2912
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2157
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1908
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1729
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1716
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1617
    9. 84
      1593
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1563
    Aihe