Rasitusastman diagnosointi

Onko astma?

Miten teillä on rasitusastma diagnosoitu? Oletteko käyneet rasitustestissä ( spirometriassa) vai onko pelkkä PEF-seuranta riittänyt?

Itsellä ekassa PEF-seurannassa ja spirometriassa ei diagnoosi ollut selkeä, joten aloitettiin kolmen kuukauden lääkekokeilu flixotidellä ja ventolinellä. Tavanomaisissa rasitustilanteissa ei tuona aikana ole henki mennyt ahtaalle ja aamuinen liman nousu yskä on hävinnyt kokonaan. Nyt teen taas PEF-seurantaa ennen lääkärissä käyntiä, mutta arvot ei ole yhtään muuttuneet lääkekokeilun johdosta. Aamuarvot noin 350 ja iltapäivän lopulla noin 400. Ventoline ei niitä nosta kuin 30-40. Nämä arvothan eivät täytä astman kriteereitä ymmärtääkseni.

PEF-tasoni on matala (iän mukainen olisi 480) eikä avaava lääke sitä oleellisesti paranna. Kuitenkin koen, että kortisonilääkkeestä (Flixotide) on ollut selkeä hyöty. Onko minulla astma ja pitäisikö minun päästä rasitustestiin (ja mielellään vielä pakkasilmaan), jotta astmani saataisiin mittaamallakin kiinni?

14

5368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin täällä

      Tilanteesi kuulostaa melko samalta kuin minulla. Astman etsintä aloitettiin spriroilla, pef-seurannalla ja lääkekokeilulla. Näissä oli vain lieviä viitteitä astmasta. Kun oireet, etenkin limaisuus, ovat kuitenkin jokapäiväisiä niin jatkettiin tutkimuksia. Histmamiini antoi jonkinlaisia viitteitä astmasta, ja lopullinen diagnoosi saatiin juuri rasituskokeesta, jossa keuhkot tekivät selvän astmareaktion. Rasituskokeessa juoksin 10 minuuttia ulkona, oli sellainen leuto loskakeli, ettei varmaan edellytä pakkasta.

    • joskus hakisessa

      Mulla oli kans hakusessa tuo diagnoosi: pef-seuranta ja spirometria ei antaneet selvää diagnoosia, histamiinialtistuksessa tuli kohtalainen reaktio ja juoksurasituskokeessa "vain"noin 10% lasku peffiin vaikka oireita oli reippaasti.. Otettiin vielä yskösnäte ja sen easinofiilit oli merkittävästi koholla.. Ja hoitokokeilu tuottikin sitten lopullisen astmadiagnoosin..

    • wd

      alkoi PEF-seurannalla , sitten spirometriaan ja seuravaksi sama ilman avaavaa lääkitystä ja lääkityksen jälkeen. Sitten seuranta vuorokausivaihtelusta kahden viikon ajalta ja Astma-diagnoosi.

    • invalidisoitunut..

      Minulle tehtiin spirometria vai mikä se on, ja sen mukaan minulla ei pitäisi olla astmaa. Mutta kun lääkäri katsoi PEF-seurannan tuloksia, astmadiagnoosiin päädyttiin.

      Astmani alkoi rasituksen jälkeisellä hengenahdistuksella ja yskällä, joka meni ohi noin tunnissa. Sittemmin se paheni niin, että en voinut oikeastaan liikkua lainkaan, koska menin aivan tukkoon jo muutaman sadan metrin reippaasta kävelystä. Ja sama on jatkunut. Pienenkin rasituksen jälkeen iskee kohtaus, ja se on niin paha, ettei avaavaa lääkettä voi ottaa. Putket kerta kaikkiaan menevät tukkoon, ja kun on hengästynyt, tilanne on mahdoton. Ei saa ilmaa ja hengitystä olisi tasattava ja vetää hitaasti sen minkä saa kulkemaan, mutta minkäs teet, kun on hengästynyt...

      Olen melko varma, että astmani (joka alkoi keski-iän kynnyksellä) sai alkunsa kosteusvaurioisesta talosta, jossa asuin tuolloin.

      Tiedän, että minun pitäisi saada aikaan parempi hoitotulos, mutta sisäisesti nautittavia kortisoneja en suostu syömään, koska minulla on munuaisten vajaatoimintaa.

      Niin että haastattelu, spirometria ja PEF-seuranta ovat olleet minun diagnoosini perusteet.

    • Nainen vm. -86

      Minulle puhkesi astma syksyllä ja sain diagnoosin kuukausi sitten. Astmani puhkesi pitkittyneen ylähengitystietulehduksen seurauksena, joten sain heti syksyllä avaavan lääkkeen käyttöön, koska hengenahdistuskohtaukset vetivät hengen niin tiukalle. Käytin avaavaa päivittäin ja joulun tietämillä olin tervehtynyt. Lääkäri pyysi minua seuraamaan tilannetta vielä kuukauden ja jos sitten ottamaan yhteyttä, jos tilanne ei ole parantunut. No eihän se ollut ja aloitettiin PEF-seuranta. Puhaltelin PEFiä siis aamuin, illoin ja kohtauksen tullessa. Korkein puhallettu arvoni oli 600 ja alin, kohtauksen aikana tullut 450. Tilanne oli siis aika selkeä. Tuon jälkeen vielä puhaltelin työpaikka-PEFiä, koska työpaikallamme on sisäilmaongelmia ja kävin spirometriassa. Spirometriasta ei löytynyt mitään ja työpaikka-PEF näytti samanlaiselta, kuin perus PEF-seuranta. Kun huomioon sitten otettiin vielä atooppinen ihoni, pitkittynyt hengitystieinfektio ja lisääntyneet allergiat saimme astma-diagnoosin. Tällä hetkellä käytän kortisonia ja avaavaa satunnaisesti. Tilanne on helpottanut kortisonin myötä, mutta edelleenkin rasituksessa alkaa ahdistamaan. Saa nähdä helpottaako tilanne siitepölykauden jälkeen. Olisi ihan kiva, jos astmalääkkeistä voisi joskus päästä eroon, koska astmani on kuitenkin todella lievä.

    • asddvggf

      Kelan kriteerit täyttävään diagnoosiin tarvitaan PEF-seurannassa muistaakseni luokkaa 15% vaihtelut aamu- ja ilta-arvojen välillä vähintään kolmena päivänä seuratussa viikossa, tai vähintään 15% parantuminen useammissa arvoissa lääkkeen kanssa.

      Miten astma pitäisi diagnosoida riippuu astman tyypistä. Selvitä ensiksi, mitä tyyppiä astmasi on, eli altista itsesi ja tutki muutosta PEF-arvoon. Eli käy vaikka kovatahtisella lenkillä ja ota PEF sen jälkeen, tai jos sinulla on allergia niin altista itsesi sille ja katso miten PEF reagoi.

      Jos reaktio rasituskeen on vahva kuten ilmeisesti olisi niin mene rasitustesteihin. Pakkasta tuskin edes tarvitaan...

      Kuitenkin joudut luultavasti odottamaan nyt kuukauden, että kortisoni poistuu elimistöstä... Voit kuitenkin käyttää pitkävaikutteisia avaavia (esim serevent, formoterol) parin päivän päähän testistä ja montelukastia viikon päähän. Luultavasti tämän lääkityksen alla oireesi olisivat pienempiä kuin tällä hetkellä, mutta saat suostutella lääkärisi tähän, koska hän tod näköisesti pelkää sinun unohtavan koko diagnoosin ;)

    • Apua kiinalaisesta

      Moi tiedätkö mihin lääkkeesi vaikuttaa.Mene kiinalaiseen hoitoon ja kerro astmasta.Sillä voi helpottaa oireita paljon.Kaikki lääkkeet ovat pahasta elimistöön.Jos on paljon pakkasta kannattaa liikkua sisällä.ÄLÄ KERRO LÄÄKÄRILLE MISSÄ KÄYT koska sanoo tätä hoitoa ettei auta.

    • Avaruudenkulkija

      Toivotonta sanoisin
      Voi meitä ihmispoloja mitä saamme kokea tässä nykymaailmassa. Hengityselimistöämme on tuhonnut ja altistanut totaalisesti jo vuosikymmeniä myrkyillä ja saasteilla kyllästynyt hengitysilmamme niin työpaikoilla, kotona ja etenkin asutuskeskuksissa liikennesaasteet. Tuttua tekstiä mullekkin noi kaikkien vastanneiden oireet ja astmatutkimukset, se on vähän niinkuin että etsii etsii mutta ei soisi löytyvän. Minulta on etsitty ja tutkittu astmaa jo 33 vuotta, olen nyt jo 59v. Samanlaiset oireet ovat pahentuneet viimeisen 4vuoden aikana, eli iän myötä. Hengitystieinfektioita on vältettävä viimeiseen asti, se on jopa vaarallista. Käytän vain akuutissa oiretilassa, jonka laukaisee flunssaoireet, pakokaasut, pölyt, saasteet, voimakkaat hajut ja tuoksut, Symbicort turbuhaleria, kallista mutta jonka lääkäri onneks viimein määräs ku meinas lähtee henki. Että näin meillä.

    • eivinguenää

      Mulla oli kanssa vähän siinä ja siinä oliko astmaa vai ei. Henki vinku, limaa tuli, PEF oli kohtuu hyvissä lukemissa kuitenkin pääsääntöisesti. Lääkkeet auttoi jonkun verran, antihistamiinit myös. Jatkuvaa ympärivuotista nuhaa. Ei nyt mitään elämää estävää, mutta rasittavaa. Sitten alkoi tulla lisää ongelmia, allergiatestejä, löytyi vilja-allergiaa vaikkei olekkaan keliakiaa. Jätin gluteeniviljat pois ja astmasta ei tietoakaan. Sitten aloin miettimään mikä henkisesti ahdistaa, niin todella moni asia ja niitä käsittelen edelleen. Ja hengitys on helpottunut ajan saatossa paljon.
      Kyllä noista oireista voi päästä kokonaan eroonkin, kun jaksaa kaivella mikä omalla kohdalla ahdistaa.

    • tarkka tutkimus

      Älkää käyttäkö astma lääkkeitä ennenkuin on varmistettu että on astmaa.Myös sydän sairaudet antaa samalaisia oireita kuin astmassa.
      Jos käyttää astmalääkkeitä,vaikkei ole astmaa,saattaa sydänämmeen saada pysyviä vaurioita.
      Vaatikaa kunnon tutkimukset ,ei lääkkeitä summamutikassa.

    • eevitelma

      Puhalteli kaksviikkoa pef-putkeen,nyt sain ventoline diskus piipun.selkeesti helpompi hengittää.Tupakasta vaan pitäisi päästä eroon. Onko kellään kokemusta nikotiini nenä suihkeesta?`purkat, imeskelytabletit.kielen alle laitettavat,ja laastarit kokeiltu.

      • samma här

        Tilaapas sähkötupakkaa...Ennen puhaltelin 400 parhaimmillaan peffiin, sähkötupakkaan vaihtaessa saan jo 450. Älä mitään nikotiinittomia, vaan oikeaa tuotetta, suosittelen.


    • Liikkuvamies!

      Suosittelen liikuntaa lääkkeeksi. Omat arvoni huiteli siellä 510 tienoilla ja minun ikääiseni ja kokoiseni miehen pitäisi puhaltaa n. 640.

      Aloitin liikunnan, nykyisin arvoni huitelee siellä 580-610 tienoilla. Olin itse myös astmatestissä, myös allergiat laskevat pef tulosta. Tuossa pahimpana siitepölyaikana puhasin alle 500...

      suosittelen liikuntaa.

    • Astma-allergikko

      Itselläni todettiin astma sairastelujeni ja allergiatestien yhteydessä.

      PEF-testissä lukemat olivat ilman lääkettä n. 320 ja lääkkeen kanssa meni lähemmäs 450.

      Spirometria meni penkin alle, koska puhalsin ulos paljon vähemmän ja todella heikosti, kuin mitä vedin sisään. Syytä ei alettu tutkia, lääkäri vain totesi, "kuinka heikkoa".

      Minulla olisi ollut tutkimuksia muutaman kuukauden välein, mutta jätin ne kesken, koska en hyötynyt niistä mitään.

      Sain sain hoitavaa ja avaavaa lääkettä, joita otan nykyään vain siitepölykausina, koska silloin yskin muuten kokoajan niin kovasti, että oksennan/menen voimattomaksi.

      Yleensä myös ennen lenkkiä/muuta liikuntaa tai rasitusta (esim. eläinten lähellä oloa), otan avaavaa.

      Allergiaoireeni on todella pahoja, joten otan tabletteja maximi määrän, nenäsumutetta, silmätippoja ja molempia piippuja.

      Avaavan annosmäärää jouduin kerran käymään puolittamassa, koska tärisin paljon ja päässä alkoi heittää lääkkeenoton jälkeen. Lääkäri ei olisi halunnut puolittaa, mutta vaadin sitä. Kyllä minulla auttaa 100mikrogrammaa hyvin :) välillä otan kaksi henkäystä.

      Käytän avaavana Buventholia ja hoitavana Budesonidia (mitä lie).

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      294
      3286
    2. 202
      2908
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2504
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      224
      1969
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      15
      1398
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1327
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1308
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      163
      1252
    Aihe