Onko hän vl ?

Tiedonhaluinen

Onko keskustan puheenjohtaja ehdokas Juha Sipilä vanhoillislestadiolainen? Ainakin hän kotisivullaan puhui kristillisistä arvoista Pohjois-Suomessa.
http://www.juhasi.fi/5

62

1322

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 18+3

      Ei oo.

      • Anonyymi

        ON!!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ON!!!!

        Rauhansanalainen ei tietääkseni ole vanhoillislestadiolainen? Eikö ne ole kaksi eri liikettä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rauhansanalainen ei tietääkseni ole vanhoillislestadiolainen? Eikö ne ole kaksi eri liikettä?

        Pikkuesikoiset ovat vanhoillislestadiolaisia. Kuulumme vanhoillislestadiolaisen haaraan, joskin emme ole srk-vanhoillislestadiolaisisa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pikkuesikoiset ovat vanhoillislestadiolaisia. Kuulumme vanhoillislestadiolaisen haaraan, joskin emme ole srk-vanhoillislestadiolaisisa.

        Enpä ole koskaan kuullut teitä nimitettävän vl:ksi, no aina oppii uutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enpä ole koskaan kuullut teitä nimitettävän vl:ksi, no aina oppii uutta.

        > Enpä ole koskaan kuullut teitä nimitettävän vl:ksi, no aina oppii uutta.

        Lainaus: "Rauhansanalaisuus on siis vanhoillislestadiolaisuuden toinen haara, kuten tohtori Teemu Kakkuri totesi Kotimaa24:n haastattelussa aikaisemmin keväällä."

        https://www.kotimaa.fi/blogit/mita-rauhansanalaisuus-on/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rauhansanalainen ei tietääkseni ole vanhoillislestadiolainen? Eikö ne ole kaksi eri liikettä?

        Totta, karvoistaan koirakin tunnetaan ja tavat ovat luettavissa lestadiolaiseksi.
        Kukaan muu ei pysty yhtä härski olemaan muita kohtaan.


    • se on ohi nyt

      Taitaa lestadiolaistaustasta tulla poliitikoille melkoinen riippakivi pedofilia-skandaalin myötä.

      • Wallen

        Eipä tuo sanottavammin näkynyt vl-ehdokkaiden äänimäärissä viime eduskuntavaaleissa, jotka käytiin pf-skandaalin kuumimpiina aikoina. Silloinhan soppa kiehui kunnolla ja huhtikuussa oli sitten tuo kuuluisa SRK:n tiedotustilaisuus.


      • Korkeat äänimäärät
        Wallen kirjoitti:

        Eipä tuo sanottavammin näkynyt vl-ehdokkaiden äänimäärissä viime eduskuntavaaleissa, jotka käytiin pf-skandaalin kuumimpiina aikoina. Silloinhan soppa kiehui kunnolla ja huhtikuussa oli sitten tuo kuuluisa SRK:n tiedotustilaisuus.

        Juu, Tölli pääsi, samaten Inkeri Kerola ja lapin vaalipiiristä Lohi.


      • haurukylä.
        Korkeat äänimäärät kirjoitti:

        Juu, Tölli pääsi, samaten Inkeri Kerola ja lapin vaalipiiristä Lohi.

        Ja Sipilä pääsi lestojen äänillä paljoudessaan. Karjulan ent äänestäjiä yms. Kempeleessä tiedän suoraan nimiltä lestoja jotka yleisesti suosittelivat sipilää.


      • Ei hyvä ei
        haurukylä. kirjoitti:

        Ja Sipilä pääsi lestojen äänillä paljoudessaan. Karjulan ent äänestäjiä yms. Kempeleessä tiedän suoraan nimiltä lestoja jotka yleisesti suosittelivat sipilää.

        Sipilä on siis lestatiolaisten luottomies. Tämä asia on hyvä meijän muitten kepulaisten tietää.

        itse en halua että puolue leimaantuisi lestatiolaisten tukijaksi.


      • hgjjhkkjhg
        Korkeat äänimäärät kirjoitti:

        Juu, Tölli pääsi, samaten Inkeri Kerola ja lapin vaalipiiristä Lohi.

        Vaan Niilo Keränen jäi valitsematta ja vanhoillislestadiolaisten kansanedustajien määrä Oulun vaalipiirissä väheni yhdellä. Hyvä kehityssuunta.


      • öö.mm
        Ei hyvä ei kirjoitti:

        Sipilä on siis lestatiolaisten luottomies. Tämä asia on hyvä meijän muitten kepulaisten tietää.

        itse en halua että puolue leimaantuisi lestatiolaisten tukijaksi.

        Kepu pettää aina. Sen huomaa ylläpidostakin


      • Anonyymi
        Korkeat äänimäärät kirjoitti:

        Juu, Tölli pääsi, samaten Inkeri Kerola ja lapin vaalipiiristä Lohi.

        Töllikin on vl


    • Eikö muka

      Mikä on Juha Sipilän uskonnollinen tausta ellei lestadiolaisuus? Näin ainakin Oulun suunnalla kerrotaan hänen taustoistaan.

      • Se, että Sipilällä

        on kristilliset arvot, ei tarkoita sitä, että hän olisi vanhoillislestadiolainen.

        VL-lahkon ihmisillä ei ole kristillisiä arvoja siinä mielessä, mitä Raamatussa niillä tarkoitetaan. Sen lahkon arvot on nyt nähty näiden pedofiiliskandaalien, hoitokokousten yms. sellaisten asioiden noustua voimakkaasti julkisuuteen.
        Kaikesta tuollaisesta on kristillisyys kaukana - siinä ovat ihmissudet asialla.

        Kaikesta tällaista tapahtuneesta ja osittain yhä vieläkin jatkuvasta kuten hoitokokouksista yhä kerrotaan.


      • omatki aivot!!
        Se, että Sipilällä kirjoitti:

        on kristilliset arvot, ei tarkoita sitä, että hän olisi vanhoillislestadiolainen.

        VL-lahkon ihmisillä ei ole kristillisiä arvoja siinä mielessä, mitä Raamatussa niillä tarkoitetaan. Sen lahkon arvot on nyt nähty näiden pedofiiliskandaalien, hoitokokousten yms. sellaisten asioiden noustua voimakkaasti julkisuuteen.
        Kaikesta tuollaisesta on kristillisyys kaukana - siinä ovat ihmissudet asialla.

        Kaikesta tällaista tapahtuneesta ja osittain yhä vieläkin jatkuvasta kuten hoitokokouksista yhä kerrotaan.

        väärin! nimen omaan lestadiolaiset pysyvät raamatun opissa josta kirkko on erkanemassa!! ja nuo mediassa pyörivät jutut ei todellakaan anna oikeaa kuvaa lestadiolaisuudesta!! sen nyt jokainen täysijärkinen luulisi tajuavan!!!


      • Vastaa henkeen.
        omatki aivot!! kirjoitti:

        väärin! nimen omaan lestadiolaiset pysyvät raamatun opissa josta kirkko on erkanemassa!! ja nuo mediassa pyörivät jutut ei todellakaan anna oikeaa kuvaa lestadiolaisuudesta!! sen nyt jokainen täysijärkinen luulisi tajuavan!!!

        Veli todistaa hyvin. Meidän lastenraiskaamisemme rippisalailuoppeineen on Raamatun mukaista oppia ja tästä opista kirkko on erkaantumassa. Kirkon piispatkin ovat jopa arvostelleet tätä meille niin tärkeää lasten raiskaamistamme. Se osoittaa, että kirkko on aivan hukassa. Varmasti kirkon papitkaan eivät enää osaa salata lastenraiskaamisrikoksia, kuten meidän Ollimme Oulusta!


      • yks uskovainen

        Juha Sipilä kuuluu rauhansanalaisiin eli pikkuesikoisiin.


      • Saara-äiti

        Amen


      • Anonyymi
        yks uskovainen kirjoitti:

        Juha Sipilä kuuluu rauhansanalaisiin eli pikkuesikoisiin.

        pikkuesikoiset eli rauhansanalaiset ovat LESTADIOLAISIA nekin


      • Se, että Sipilällä kirjoitti:

        on kristilliset arvot, ei tarkoita sitä, että hän olisi vanhoillislestadiolainen.

        VL-lahkon ihmisillä ei ole kristillisiä arvoja siinä mielessä, mitä Raamatussa niillä tarkoitetaan. Sen lahkon arvot on nyt nähty näiden pedofiiliskandaalien, hoitokokousten yms. sellaisten asioiden noustua voimakkaasti julkisuuteen.
        Kaikesta tuollaisesta on kristillisyys kaukana - siinä ovat ihmissudet asialla.

        Kaikesta tällaista tapahtuneesta ja osittain yhä vieläkin jatkuvasta kuten hoitokokouksista yhä kerrotaan.

        Kerro kenellä lestadiolaisella on kristilliset arvot?


      • omatki aivot!! kirjoitti:

        väärin! nimen omaan lestadiolaiset pysyvät raamatun opissa josta kirkko on erkanemassa!! ja nuo mediassa pyörivät jutut ei todellakaan anna oikeaa kuvaa lestadiolaisuudesta!! sen nyt jokainen täysijärkinen luulisi tajuavan!!!

        Pysyvätkö?
        Miten syntien anteeksi keskenään antaminen, missä se on Raamatussa, missä Taivaaseen meno kuoltuaan, miten kaste, ripottelevat vauvan lakoonsa, miten ehtoollinen, jossa muut saavat syntiinsä anteeksi, sen tekstistä jätetään osa pois, miten nainen pelastuu vain lapsen tekemällä, siitäkin jakeesta jätetään osa pois.
        Kuka heille on antanut Taivasten valtakunnan avaimet, ja härskein väite, että He ovat Jumalan Valtakuntaa, vaikka se ei ole edes tullut, koska sitä ennen tulee tuhatvuotinen kausi.
        Missä Raamatussa on saarnavirka, törkeitä valehtelijoita. Opin vääristymää kuvaavat mm. sanonnat:

        1.”Ellei ole seurakunta äitinä maanpäällä ei ole Jumala isänä taivaassa”

        2.”Seurakunta-Äiti synnyttää uskon ihmisessä Jumalan sanan siittämänä”

        3.”Seurakunta-Äidin armoneuvojen varassa me pysymme uskomassa”

        4.”Hänestä jäi selkeä kuva seurakunnalle, että hänen sielunsa kelpasi Jumalalle”

        5.”Seurakunta ei voi erehtyä! Sen antamat ohjeet tulevat suoraan Jumalalta, eikä Jumala erehdy.”Jollei kuulu vanhoillislestadiolaiseen yhteisöön jäsenenä on jumalaton.

        2. Seurakunta synnyttää uskon, ei Jumalan sana.Raamatussa uskovaiset synnyttävät seurakunnan kokoontuessaan. SRK:n opetuksessa seurakunta synnyttää uskovaiset. Jeesus opettaa, ettei kukaan pääse Jumalan Valtakuntaan muuten kuin hänen kauttaan Jumalan lähettämänä. SRK:n opissa Jeesuksen korvaa synnyttäjänä seurakunta.

        3. Seurakunta Jumalan lapsen äitinä pitää hoivallaan ja neuvoillaan uskon voimassa, eivät Jumalan pyhät sakramentit, kuten Raamattu opettaa.

        4. Kuoltuaankin vl-uskovainen tarvitsee seurakuntaa. SRK:n oppi ei luota Jumalan kykyyn nähdä ihmisessä sydämen usko. SRK:n opetusta noudattavan seurakunnan on annettava Jumalan puolesta Jumalalle todistus kuolleen sielun tilasta. Seurakunta päättää kelpasiko vai eikö kelvannut kuollessaan Jumalalle.

        5. Kaikki päätökset ja valinnat, mitä SRK:n työvaliokunnassa, puhujainkokouksessa tai ry:n johtokunnissa tehdään, ovat Jumalalta tulleita erehtymättömiä päätöksiä, eikä niistä voi valittaa eikä epäillä. Jos seurakuntalainen näin toimii, hän nousee Jumalan Valtakuntaa ja itse Jumalaa vastaan.

        6. Joka näin tekee ei voi olla oikeassa elävässä uskossa.

        Ja; Jollei kuulu vanhoillislestadiolaiseen yhteisöön jäsenenä on jumalaton.

        2. Seurakunta synnyttää uskon, ei Jumalan sana.Raamatussa uskovaiset synnyttävät seurakunnan kokoontuessaan. SRK:n opetuksessa seurakunta synnyttää uskovaiset. Jeesus opettaa, ettei kukaan pääse Jumalan Valtakuntaan muuten kuin hänen kauttaan Jumalan lähettämänä. SRK:n opissa Jeesuksen korvaa synnyttäjänä seurakunta.

        3. Seurakunta Jumalan lapsen äitinä pitää hoivallaan ja neuvoillaan uskon voimassa, eivät Jumalan pyhät sakramentit, kuten Raamattu opettaa.

        4. Kuoltuaankin vl-uskovainen tarvitsee seurakuntaa. SRK:n oppi ei luota Jumalan kykyyn nähdä ihmisessä sydämen usko. SRK:n opetusta noudattavan seurakunnan on annettava Jumalan puolesta Jumalalle todistus kuolleen sielun tilasta. Seurakunta päättää kelpasiko vai eikö kelvannut kuollessaan Jumalalle.

        5. Kaikki päätökset ja valinnat, mitä SRK:n työvaliokunnassa, puhujainkokouksessa tai ry:n johtokunnissa tehdään, ovat Jumalalta tulleita erehtymättömiä päätöksiä, eikä niistä voi valittaa eikä epäillä. Jos seurakuntalainen näin toimii, hän nousee Jumalan Valtakuntaa ja itse Jumalaa vastaan.

        6. Joka näin tekee ei voi olla oikeassa elävässä uskossa.

        Lisää tulee, jos tilataan.


      • Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

        Pysyvätkö?
        Miten syntien anteeksi keskenään antaminen, missä se on Raamatussa, missä Taivaaseen meno kuoltuaan, miten kaste, ripottelevat vauvan lakoonsa, miten ehtoollinen, jossa muut saavat syntiinsä anteeksi, sen tekstistä jätetään osa pois, miten nainen pelastuu vain lapsen tekemällä, siitäkin jakeesta jätetään osa pois.
        Kuka heille on antanut Taivasten valtakunnan avaimet, ja härskein väite, että He ovat Jumalan Valtakuntaa, vaikka se ei ole edes tullut, koska sitä ennen tulee tuhatvuotinen kausi.
        Missä Raamatussa on saarnavirka, törkeitä valehtelijoita. Opin vääristymää kuvaavat mm. sanonnat:

        1.”Ellei ole seurakunta äitinä maanpäällä ei ole Jumala isänä taivaassa”

        2.”Seurakunta-Äiti synnyttää uskon ihmisessä Jumalan sanan siittämänä”

        3.”Seurakunta-Äidin armoneuvojen varassa me pysymme uskomassa”

        4.”Hänestä jäi selkeä kuva seurakunnalle, että hänen sielunsa kelpasi Jumalalle”

        5.”Seurakunta ei voi erehtyä! Sen antamat ohjeet tulevat suoraan Jumalalta, eikä Jumala erehdy.”Jollei kuulu vanhoillislestadiolaiseen yhteisöön jäsenenä on jumalaton.

        2. Seurakunta synnyttää uskon, ei Jumalan sana.Raamatussa uskovaiset synnyttävät seurakunnan kokoontuessaan. SRK:n opetuksessa seurakunta synnyttää uskovaiset. Jeesus opettaa, ettei kukaan pääse Jumalan Valtakuntaan muuten kuin hänen kauttaan Jumalan lähettämänä. SRK:n opissa Jeesuksen korvaa synnyttäjänä seurakunta.

        3. Seurakunta Jumalan lapsen äitinä pitää hoivallaan ja neuvoillaan uskon voimassa, eivät Jumalan pyhät sakramentit, kuten Raamattu opettaa.

        4. Kuoltuaankin vl-uskovainen tarvitsee seurakuntaa. SRK:n oppi ei luota Jumalan kykyyn nähdä ihmisessä sydämen usko. SRK:n opetusta noudattavan seurakunnan on annettava Jumalan puolesta Jumalalle todistus kuolleen sielun tilasta. Seurakunta päättää kelpasiko vai eikö kelvannut kuollessaan Jumalalle.

        5. Kaikki päätökset ja valinnat, mitä SRK:n työvaliokunnassa, puhujainkokouksessa tai ry:n johtokunnissa tehdään, ovat Jumalalta tulleita erehtymättömiä päätöksiä, eikä niistä voi valittaa eikä epäillä. Jos seurakuntalainen näin toimii, hän nousee Jumalan Valtakuntaa ja itse Jumalaa vastaan.

        6. Joka näin tekee ei voi olla oikeassa elävässä uskossa.

        Ja; Jollei kuulu vanhoillislestadiolaiseen yhteisöön jäsenenä on jumalaton.

        2. Seurakunta synnyttää uskon, ei Jumalan sana.Raamatussa uskovaiset synnyttävät seurakunnan kokoontuessaan. SRK:n opetuksessa seurakunta synnyttää uskovaiset. Jeesus opettaa, ettei kukaan pääse Jumalan Valtakuntaan muuten kuin hänen kauttaan Jumalan lähettämänä. SRK:n opissa Jeesuksen korvaa synnyttäjänä seurakunta.

        3. Seurakunta Jumalan lapsen äitinä pitää hoivallaan ja neuvoillaan uskon voimassa, eivät Jumalan pyhät sakramentit, kuten Raamattu opettaa.

        4. Kuoltuaankin vl-uskovainen tarvitsee seurakuntaa. SRK:n oppi ei luota Jumalan kykyyn nähdä ihmisessä sydämen usko. SRK:n opetusta noudattavan seurakunnan on annettava Jumalan puolesta Jumalalle todistus kuolleen sielun tilasta. Seurakunta päättää kelpasiko vai eikö kelvannut kuollessaan Jumalalle.

        5. Kaikki päätökset ja valinnat, mitä SRK:n työvaliokunnassa, puhujainkokouksessa tai ry:n johtokunnissa tehdään, ovat Jumalalta tulleita erehtymättömiä päätöksiä, eikä niistä voi valittaa eikä epäillä. Jos seurakuntalainen näin toimii, hän nousee Jumalan Valtakuntaa ja itse Jumalaa vastaan.

        6. Joka näin tekee ei voi olla oikeassa elävässä uskossa.

        Lisää tulee, jos tilataan.

        Onpas saalemi kiinnostunut vl:stä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onpas saalemi kiinnostunut vl:stä.

        En ole, enkä myöskään Sipulista.


    • Solitra

      Ei ole ja jos täysin varman vastauksen haluat, niin kysy Sipilältä itseltään?

      • Rauhan sana

        Hän on Rauhansanalainen.


      • Kuultua vaan
        Rauhan sana kirjoitti:

        Hän on Rauhansanalainen.

        Eikös hänet erotettu siitä?


      • Anonyymi
        Rauhan sana kirjoitti:

        Hän on Rauhansanalainen.

        eli lesta


    • tieto

      Sipilän lapsuuden koti on vl. Hänen vanhemmat ovat elossa ja ovat vl edelleen. Tiettävästi Juha ei ainakaan aikuisiässä ole ollut liikkeessä mukana, mutta arvopohja tulee vl kodista.

      • Vanhemmat ovat

        taustaltaan pikkuesikoisia eli rauhansanalaisia, mutta ovat kääntyneet vanhoillisuuteen, kun lapset ovat olleet jo aikuisia.


      • Että silleen!

        Sipilä on puolankalainen alkujaan.


      • yöperhonen1
        Vanhemmat ovat kirjoitti:

        taustaltaan pikkuesikoisia eli rauhansanalaisia, mutta ovat kääntyneet vanhoillisuuteen, kun lapset ovat olleet jo aikuisia.

        Tietääkö kukaan onko Kokkolalainen vl-saarnaaja Kalevi Sipilä sukua kyseiselle Juha Sipilälle?


      • Anonyymi

        Rauhansanalaiset ovat eronneet VL:stä jo 1930 luvulla. Lestadiolaisuus on itse asiassa jakaantunut jo yli 30:een eri suuntaukseen, joista VL on yksi, joksin kaikkein suurin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rauhansanalaiset ovat eronneet VL:stä jo 1930 luvulla. Lestadiolaisuus on itse asiassa jakaantunut jo yli 30:een eri suuntaukseen, joista VL on yksi, joksin kaikkein suurin.

        > Rauhansanalaiset ovat eronneet VL:stä jo 1930 luvulla.

        Eivät kaikki ”rauhansanlaiset” ole eronneet VL:stä. Suurin osa niistä joka alettiin laskemaan rauhansanalaisiksi, kuten ruotsinkieliset lestadiolaiset, eivät ole koskaan kuuluneet SRKhon tai olleet osaa SRK vanhoillislestadiolaisuutta.

        Toiseksi ne rauhansanlaiset joka olivat osaa SRK, eivät eronneet. Niitä erotettiin koska hyväksyivät että kolme saarnaaja olivat kärynneet saarnamassa pikkuesikoisille yhdysvalloissa.


      • Anonyymi

        sillähän on oma seurakunta Oulussa, jossa se itse toimii pääpuhujana, on lesta, minkä lie keksinyt seurakuntansa nimeksi


    • Puhutko todella arvopohja?
      Mikä arvopohja?

      Tunnen Juhan ja Hänellä on erilainen arvopohja kun VL:liilä. Hän toimii Rauhan sanassa ja on kristsitty, omat lapset, tytötkin saavat olla rauhassa, arvopohjansa mukaan.

      Kes.

      • pessi jullikka

        Miksi et tuntisi kun molemmat olette Kempeleestä. Molemmat myös jonkin sortin uskovaisa mutta Juhan ei tarvitse räkyttää täällä
        ENTINEN NIKKI OLI KEMPELAINEN


    • värminkoski

      Suviseuroissa oli vanhempiensa kanssa viime kesänä.

      • Ristiriitainen tieto

        Ai mistä se on sitten tullut että Sipilä olisi rauhansanalainen?


      • 10" 19
        Ristiriitainen tieto kirjoitti:

        Ai mistä se on sitten tullut että Sipilä olisi rauhansanalainen?

        Miksei voisi olla vaikka jehovalainen. Mitä ristiriita tuossa on, vapaa maa


      • 10" 19 kirjoitti:

        Miksei voisi olla vaikka jehovalainen. Mitä ristiriita tuossa on, vapaa maa

        Koska Juha kertoo olevansa kristitty, Jehovan toistaja ei ole Kristitty, vaan Jehovan "todistaja", jota kylläkin on suurin osa lestadiolaisistakin.

        Heille ei ole Jeesus kaikkivaltias, Herra.


      • hirsikesoili
        Kesitas kirjoitti:

        Koska Juha kertoo olevansa kristitty, Jehovan toistaja ei ole Kristitty, vaan Jehovan "todistaja", jota kylläkin on suurin osa lestadiolaisistakin.

        Heille ei ole Jeesus kaikkivaltias, Herra.

        Juha on älykäs keskustalainen vl-ihmisten läheinen ystävä. Sinunlaisiasi persuja ei hänen siivellä pyöri. Elä usko edes itse... :-D


      • hirsikesoili kirjoitti:

        Juha on älykäs keskustalainen vl-ihmisten läheinen ystävä. Sinunlaisiasi persuja ei hänen siivellä pyöri. Elä usko edes itse... :-D

        Kysytkö Juhalta sen, mikä on suhteemme?

        Ehkä sitten selviää.

        Toisaalta, en pyöri kenekään siivellä, sen verran on omat siivet kantaneet.

        Etkö jo voi rekiströidä nimimerkkiäsi, ja ottaa asian esille ollessamme nenätysten, ettei tarvitse tehdä kuten viimeksi, muistako?


      • pellikka katsuri
        Kesitas kirjoitti:

        Kysytkö Juhalta sen, mikä on suhteemme?

        Ehkä sitten selviää.

        Toisaalta, en pyöri kenekään siivellä, sen verran on omat siivet kantaneet.

        Etkö jo voi rekiströidä nimimerkkiäsi, ja ottaa asian esille ollessamme nenätysten, ettei tarvitse tehdä kuten viimeksi, muistako?

        ei ole jussille kirjoitusvirheet parantuneet vaikka aikoinaan nimimerkkiäkin vaihdoit.
        Miten siellä persujen puolueessa menee onko jytky jo laantunut.


      • 12+11
        pellikka katsuri kirjoitti:

        ei ole jussille kirjoitusvirheet parantuneet vaikka aikoinaan nimimerkkiäkin vaihdoit.
        Miten siellä persujen puolueessa menee onko jytky jo laantunut.

        lyö väiteesi pöytään lurjus!

        ja piä turpasi kiinni koijari, rek nimimerkkisi ja hanki laelle elämä tai aluksii edes kiikari!


      • Nyt huolestuttaa

        Ai kauhia minäkin kävin


    • ei kepua

      Varmaan samaa pataa,.. VL- on niin paljon Sipilän takana ja tekävt työtä sen eteen.

      • olen havainnut

        Joo, se on ollut silminnähden korostettua että juuri vl.t kannattavat Sipilää. Joku syy siihen täytyy olla.


    • Venho

      Haloo kirjoittajat, eikö Suomessa enää mitään yksityisyyttä ole, miten kehtaatte kirjoittaa täällä toisten asioita. Eikö joku viranomaistaho voi puuttua näihin epämääräisiin kirjoituksiin, Miksi vl kiinnostaa niin kovin keskustelupalstalla, muttei oikeasti viititä keskustella nenätysten?

      • wwwwweeeeeerrrr

        Uskonto ei ole mikään yksityisasia, jos uskonnollisia näkemyksiä käytetään poliittisen päätöksenteon perusteluina. Vanhoillislestadiolaiset kansanedustajat ovat esimerkiksi eduskunnan pahimpia homojen yhdenvertaisen aseman vastustajia.


      • Avoimin kortein
        wwwwweeeeeerrrr kirjoitti:

        Uskonto ei ole mikään yksityisasia, jos uskonnollisia näkemyksiä käytetään poliittisen päätöksenteon perusteluina. Vanhoillislestadiolaiset kansanedustajat ovat esimerkiksi eduskunnan pahimpia homojen yhdenvertaisen aseman vastustajia.

        Yhteiskunnalliseksi vaikuttajaksi ja meille kaikille lakien säätäjäksi ryhtyneen on syytä kertoa kansalaisille myös taustayhteisönsä ja muut sidonnaisuutensa.

        Vanhoillislestadiolaiset ovat perinteellisesti aina menneet vaaleihin sammutetuin lyhdyin, julkistamatta taustojaan.


    • tieto on valtaa

      Hyvä tietää taustat päättäjiltä jos keltä, Suomi-24 on hyvä tietolähde.

    • Uusimmassa

      Apu-lehdessä käytiin mm. seuraava vuoropuhelu toimittajan ja Juha Sipilän välillä:

      Minkä sortin uskovainen olet?
      -Kristilliset arvot ovat minulle tärkeitä, mutta en kuulu mihinkään lahkoon. Olen tämmöinen kirkkouskovainen.

      Sinulla on viisi lasta, mutta se ei liity lestadiolaisuuteen?
      -Ei.

    • Rehti kaveri

      Sipilä ei ole VL, eikä varmaankaan hyväksy raiskaajan rikoksen peittämistä ripillä.

      • Melkein päinvastoin

        Mikäli olen oikein lukenut niin Sipiä on nimenomaan VL, siis vanhoillislestadiolainen, vaan ei SRKvanhoillislestadiolainen.
        Siinä on aika iso ero, SRKlaiset eivät kutsu uskovaiseksi vaan eriseuralaiseksi, ja SRKlaisen ei sovi häntä äänestää, mieluumin vaikka jotain julkijumalatointa.

        SRKlestadiolaisuushan erkani omille poluilleen lopullisesti 70-luvulla


    • siinä syy

      Monikaan vl ei keskustele ns. syntisen kanssa mistään uskonasiasta, jos nyt et ole liittymässä samaan uskoon, on kai kiellettykin siinä liikkeessä, toisekseen monet ovat niin jyrkkälaitaisia että järkevä keskustelu on pois suljettu.

      • yöperhonen1

        Tietääkö kukaan onko Kokkolalainen vl-saarnaaja Kalevi Sipilä sukua kyseiselle Juha Sipilälle?


    • Sipilästä puhujaveli

      Älä täällä kysele, mene seuroihin!

    • Paras valittiin

      Sipilä on muuten hyvin järkevän oloinen kaveri. Ehdottomasti paras vaihtoehto niistä kolmesta ehdokkaasta, olipa hengellinen tausta mikä hyvänsä. Ei ole räksyttäjä tyyppi.

    • Anonyymi

      juha vieraili viikonloppuna rauhan sanan kesäseuroissa himangalla

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1329
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1324
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1193
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1023
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      887
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      328
      820
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      629
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe