Millaisia omavastuita

myhöhäisherännyt

teillä on kotivakuutuksessa? Minulla 400 €, joka ei käytännössä kata juuri mitään yksittäistä tavaraa.
Mikä on minimiomavastuu? Jätin soittopyynnön vakuutusyhtiöön, mutta menee näköjään maanantaille ennen, kuin soittavat.

11

321

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kotivakuutuksen ehdot kannattaa lukea tarkkaan, myös pienellä präntätty teksti. Minusta eri yhtiöiden kotivakuutusehdot ovat varsinainen viidakko. Maksuihin vaikuttavat monet tekijät, ja omavastuun nollaaminen voi tulla pitemmällä aikavälillä kalliiksi, ainakin, ellei vahinkoja sattuisi.

Oman kotivakuutukseni ehtoja en muista tarkalleen, en myöskään muita kuin matkavakuutuksen omavastuun. Se näkyi olleen 0,- euroa, kun pari vuotta sitten tein matkan jälkeen ensimmäisen kerran elämässäni vahinkoilmoituksen ja liittin mukaan poliisille matkakohteessa tehdyn rikosilmoituksen. - Järveen pudonneet silmälasit ja muutamat pikkuvahingot olen maksanut itse, kun kotivakuutus ei tullut riittävän ajoissa mieleenkään. Tyhmyydestä saa itse maksaa.;)

Kun muutan seuraavan kerran, aion taas ottaa selvää kotivakuutuksista ja pyytää tarjouksia ainakin parista yhtiöstä.

Onkohan jossain vielä koti-irtaimiston osalta käytössä ikävähennyksiä?
      Sen tiedän, että jos vanha polkupyöräni varastetaan, sen vakuutusarvo on jo ihan olematon.

• ...

Taulukot.

Antiikki ja muu oikeasti arvokas tietenkinpitää arvonsa tai arvo voi jopa nousta. Mutta melkein kaikki muu roina on lopulta arvotonta. Muistelen, että 5 vuotta vanha läppäri jää yleensä korvaamatta kokonaan, koska se käytännössä on vain ongelmajätettä. Sama monella muullakin roippeella, etenkin just elektroniikka.

=DW=

• meeriamanda

En ole lukenut tarkemmin vuosiin, mut markka-aikaan oli 700... maksanut kyl olen joten kaippa se jotain on :))

• Vähän "pihalla"

Tässä lueskelin laskussa olleesta vakuutuskirjasta että omavastuu on 130€ vahinkotapahtumaa kohti.
      Olen vain maksellut vuosikaudet vakuutusta enkä miettinyt sen kummemmin.
      Kerran olen saanut korvausta kun uusi polkupyöräni varastettiin pari vuotta sitten. Mitähän tarkoittaa huoneiston kiinteä sisustus? Enimmäiskorvausmäärä siitä on
      7 745€

• ...

Mun käsittääkseni parketteja ja sen sellaista, en oikein usko keittiökalusteiden kuuluvan, ne paljon kalliimpia yleensä, mutta sen tietää vakuutusyhtiö, niillä kai erilaisia käytäntöjä.

Tollanen perusvakuutus irtaimistolle on 50 000, se on niinkuin siltä varalta, että koko kämppä vaikka palaa. Ite koitin laskea sitä mökillä, kun kattelin ympärilleni, mikä siellä olisi niin arvokasta, kaikki kamat sais kirpparilta muutamalla tonnilla... Eli niistä saisi sitten vakuutuksessa muutaman tonnin.

=DW=

• Vähän "pihalla"
        ... kirjoitti:

Mun käsittääkseni parketteja ja sen sellaista, en oikein usko keittiökalusteiden kuuluvan, ne paljon kalliimpia yleensä, mutta sen tietää vakuutusyhtiö, niillä kai erilaisia käytäntöjä.

Tollanen perusvakuutus irtaimistolle on 50 000, se on niinkuin siltä varalta, että koko kämppä vaikka palaa. Ite koitin laskea sitä mökillä, kun kattelin ympärilleni, mikä siellä olisi niin arvokasta, kaikki kamat sais kirpparilta muutamalla tonnilla... Eli niistä saisi sitten vakuutuksessa muutaman tonnin.

=DW=

Mutta mitä kaikkea tuollainen 7 745€ oikein kattaisi? Eihän tuolla hinnalla saa nykyään mitään. Mitenkähän tuollaiseen noin tarkkaan summaan on päädytty?

• O - O

Ehdotan, että käyt keskustelemassa asiasta oman vakuutusyhtiösi toimistossa tai pyydät vakuutusyhtiön edustajan käymään kotonasi.
      Saat varmaa tietoa ja voit tarvittaessa tarkistaa ehtoja. Kuulet, mitä joidenkin yksikköjen oikeaan arvoon vakuuttaminen maksaisi, jos haluat sisällyttää ne vakuutukseesi.

Pelkään pahoin, että tuo 7745 euroa todellakin tarkoittaa kotisi kaikkea kiinteää sisustusta. Kysy ihmeessä, lasketaanko keittiökin mukaan siihen. Entä irtaimen osuus? Jos on vuosikausia maksanut kotivakuutusta ja luottanut sen korvaavan kaiken, jos koti tuhoutuisi, voisi olla karmea yllätys kuulla saavansa vain murto-osan kodin todellisesta arvosta.
      Toivottavasti sellainen tilanne ei osu kohdalle!

• ap.

Nyt sain tietää, että minimiomavastuu on 150€, mutta hinta on vielä epäselvä.

• Tilja K

Mitä väliä? Kotivakuutuksissa on monenlaisia omavastuita. Laitteiden särkyminen korvataan riippuen laitteen iästä. Samoin vesi- ja lämpöputkiviat.

Jos panttaat kotisi on pakko olla kotivakuutus tai lainaa ei tipu. Vasta korvaustilanteessa pääset toteamaan kuinka reilu vakuutusyhtiösi on. Itse en vakuuta mitään sellaista, minkä vahingon sattuessa pystyn itse kattamaan.

• L - L

100€ näkyy olevan.

Turhaan olen maksanut ko. vakuutusta kymmenet vuodet.
      Yksi ainoa vahinko on mennyt ko. vakuutuksen piikkiin.
      Markka-aikana junior tömäytti pp:llä uuden opelin kylkeen vääntäen oven ja puhkoen sivupellin.
      Oletettavasti korjaus oli rutkasti päälle silloisen omavastuun, 500mk.

Vakuutuksista yleensä.
      Kerran olemme tulleet SOS:lla Tanskasta kotiin.

Viimeisen 14:a kuukauden aikana on matkavakuutukseen lähtenyt korvaushakemukset 5:stä tapauksesta.
      Kaikista on korvaus tullut tositteiden mukaisesti.

Toivottavasti ainakin tämä kevät ja kesä menevät ilman ko. tapauksia.

• bessie*

KODIN VAKUUTUS

Vakuutussopimuksen alkamispäivä jne. jne.......

Vakuutussopimus on irtaimiston osalta sidottu kuluttajahintaindeksiin ja rakennuksien ja siihen rinnastettavan omaisuuden osalta rakennuskustannusindeksiin. Tästä poikkeavat indeksit on kerrottu vakuutusten kohdalla erikseen.

ESINEVAKUUTUS
      Irtaimiston enimmäiskorvaus 46285,- sisältäen arvo-omaisuutta ja kokoelmia, enimmäiskorvaus 9257,-.
      Kiinteiden kalusteiden enimmäiskorvaus 9257,-
      Omavastuu 150,-
      Vakuutus korvaa omaisuusvahinkoja myös kodin ulkopuolella Suomessa 12 kk ja ulkomailla enintään 45 päivän ajan matkan alkamisesta. Enimmäiskorvaus 4629,-

VASTUUVAKUUTUS
      Vakuutusmäärä henkilö- ja omaisuusvahingoissa 170 000,-
      Omavastuu 150,-
      Vakuutus on voimassa kaikkialla maailmassa enintään 12 kk ajan matkan alkamisesta

OIKEUSTURVAVAKUUTUS
      Vakuutusmäärä 8500,-
      Omavastuu 15 % kustannuksista, kuitenkin vähintään 200,-
      Vakuutus on voimassa Suomessa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      247
      4639
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      77
      3086
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2473
    4. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      28
      1813
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      45
      1777
    6. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      81
      1470
    7. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      85
      1295
    8. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      143
      965
    9. Tekiskö nainen mieli tavata...

Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      69
      958
    10. Sellainen tunne sydämessä

Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,
      Ikävä
      86
      894
    Aihe