Mikähän voisi olla 1-v. lapsen jalassa kun astuu toisella jalalla niin että varpaat ja koko jalkaterä on kääntynyt ulospäin sivulle?Neuvola on vasta tulossa ja kiinnostaisi tietää mikä mahtaisi olla vialla. En löytänyt asiaa koskien mitään netistä. Toisen jalan varpaat on eteenpäin niin kuin kuuluukin mutta toisen jalan koko jalkaterä on kääntynyt ihan kokonaan sivulle. Mistäköhän tälläinen vika voisi johtua? onko vika polvessa, lonkassa vai ihan nilkassa? Lapsi astuu "terveellä" jalalla askeleita mutta tätä vääntynyttä jalkaa vetää usein lattiaa pitkin. Kulkee tukia pitkin ja ei vältä jalan käyttöä. Onko kellään vastaavaa tullut eteen ja miten asiassa on edetty?
Lapsen jalat
8
1759
Vastaukset
- terveyt.
Odota sitä neuvola tai lääkärin aikaa eli ihan fysiatria.
Voi olla ihan tilapäistä.
Annathan riittävästi D-vitamiinia lapsellesi, jotta luusto kehittyy kunnolla?
THL valehtelee tässäkin asiassa. - Lonkkamalja?
Hei,
jalkaa näkemättä on vaikea arvioida, mutta äkkiseltään kuulostaisi, että vika on lonkassa, ellei polvi tai nilkka ole pahasti (näkyvästi) virheasennossa. Suosittelen kiirehtimään neuvolakäyntiä tai hakeutumaan tutkimuksiin jo aikaisemmin, jos neuvolakäyntin vielä pitkä aika. Eikö siellä ole jo aiemmin huomattu mitään?? Ei ole kun kukaan ei ole katsonut. Käyristä pidetään huolta. Joo neuvola on parin viikon päästä. Siis jalka on ihan normaalin näköinen mutta kun nousee ylös, seisoo kävelee jalkaterä on kääntynyt sivulle..ja ainoastaan toinen jalka.
Ja kyllä lapsi saa D-vitamiinia. Tiedän myös että tila voi olla tilapäinen ja en ole tekemässä mitään diagnoosia asiasta mutta olen myös oppinut kokemuksen kautta että ei ole paha asia että tietää mitä asia VOISI ehkä olla..- terveyt.
Fysiatri on oikea osote.
Neuvolan tippaiitatkin voi jotain tietää. terveyt: "THL valehtelee tässäkin asiassa" Mitä asioita tarkoitat??
Ja pitää niiden "tippaiitojen" kautta asiaa lähtee viemään eteenpäin koska ei sinne fysiatrille niin vaan mennä (paitsi yksityisen mutta se on kallis tie). Ja kyselen asiaa täällä siis täysin kiinnostuksesta lääketieteellisesti eri mahdollisuuksista ja sitten on vähän jotain tietoa jatkoa ajatellen.- terveyt.
D-vitamiinin viralisessa saannista THL valehtelee. Virallinen estää riisitaudin, ei muuta.
Mutta mene neuvolan kautta fysiatrille, jos he ovat sitä mieltä, jotta tarve vaatii.
Ei kukaan voi ilman koulutusta ja potilasta näkemättä täällä tietää, miksi lapsesi jalka toimii eri tavalla kuin toinen.
Syitä voi olla monia ja harva täällä käy. terveyt.: Se on ikävää jos tämä minun kysely on aiheuttanut päänvaivaa sinulle. Ja sellainen pieni huomautus sinulle että eihän näitä keskusteluja ole pakko kommentoida jos ei ole kommentoitavaa varsinaiseen aiheeseen.
Ja minkäs mukaan lapselle sitten pitäisi D-vitamiinia antaa muuta kuin VIRALLISEN??Minulle ei ole tapana annostella mitään lääkeitä eikä vitamiineja yli ohjeiden. Tiedän että asiassa on kaksi koulukuntaa mutta lapselle varsinkaan en antaisi muuta kuin virallisen ohjeen mukaan...
Ja jos nyt ei vielä tullut selväksi ollaan menossa kyllä neuvolaan ja asian siellä esitän mutta MIELENKIINNOSTA kyselen niitä monia syitä jotka asian taustalla voisi olla.
Asioistahan voi aina keskustella myös harvojen täällä kävijöidenkin kanssa.
Ja eikös nuo jalka-asiat kuulu aika vahvasti myös ortopedin alaan?yritän havainnollistaa jalkojen asentoa. Varpaat näyttävät normaalisti eteenpäin tai hieman sivuille vähän niinkuin näin \ / (\=vasen jalka, /=oikea jalka). Lapsella jalkaterät ovat näin _ / ( _=vasen jalka, /=oikea jalka) ja nuo viivat ovat siis jalkaterät eli maassa oleva osa. siis vasemman jalan varpaat näyttävät sivulle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881651
- 771273
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr1791234Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55952Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47898
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9833- 46822
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35789