Kiinnostaisi tietää miten 25-vuotiaana voisi hakeutua opiskelemaan ulkomaille, mielellään Ruotsiin. Ihan ratakiskosta saa vääntää, nämä asiat kun ovat ihan vieraita itselleni.
Kiinnostaisi mm.
- mistä koulus tarjontaa kannattaa etsiä?
- miten asunnon ja opintotuen hakeminen käytännössä menee ja mahdollisuudet niiden saamiseksi?
- onko aikuisopiskelijalla jotain erityistä huomioitavaa ulkomaille opiskelun lähdön kanssa?
Ja kuinkahan suureksi esteeksi esim. ruotsiin koulutuksen perässä muuttaessa välttävä ruotsinkielen taito muodostuu? Lomareissuilla pärjää kielitaidolla hyvin, mutta opiskelu/työ voi olla selvästi eri juttu. Onko englanninkielistä koulutustarjontaa?
Ruotsiin opiskelemaan aikuisena (esim. mediatekniikkaa)
2
389
Vastaukset
- kattu234r324
Täällä on kaikki (?) euroopan opiskelumahdollisuudet. Voit valita maan, opetuskielen, aineen tms mukaan.
http://www.mastersportal.eu/ Löytyy bachelor ja master sekä phd tasot.
Kannattaa erit. huomioida Eramus Mundus ohjelmat (maisteriohjelmat, joihin voi hakea bachelorin eli kandin jälkeen, jotkut ohjelmat vaativat myös aik. työkokemusta). Ne on listattu tuonne masterportaliin, mutta kannattaa myös googlettaa heidän koko tarjonta.
Ulkomaille saa opintotukea sekä asumislisää. Tsekkaa Kelan kattavat sivut. Heidän palvelualttiutensa on myös mielestäni ensiluokkaista, vastaavat meileihinkin viimeistään parissa päivässä. Eramus Mundus ohjelmissa EU opiskelijat saavat 500 euron stipendin kuukaudessa, jonka saa siis opintotuen päälle. Se lasketaan tuloiksi, joten ei kannata (jee!) edes mennä töihin opiskelun ohella, koska se on juuri siinä rajoilla että sitten opintotuki laskisi (siis tulojen suuruuden vuoksi). EM ohjelmat ovaat myös siitä mielenkiintoisia, että niissä opiskellaan vähintään 3 eri EU maassa.
Opintotuen haku sun täytyy tsekata itse kelan sivuilta, siihen kyllä pystyy kuka vain, olipa asia miten uusi tahansa. Sama periaate kuin Suomen opintotuen hakeminen.
Ruotsista en tiedä, mutta muissa maissa ollessani Euroopassa opiskelijana olen googlettanut asuntoja etukäteen ja sopinut näyttöjä omistajien tai välittäjien kanssa, ja heti saapumispäivänä mennyt ne katsomaan. yleensä on heti löytynyt, kerran olin pari yötä hostellissa kun halusin tsekata useamman vaihtoehdon. Ei siis vuokranmaksua etukäteen näkemättä asuntoa, koskaan! Joissain yliopistoissa on myös opiskelija-asuntoloita, varmasti ihan ok, mutta itse olen aina asunut vuokra-asunnoissa, joskus yksin, joskus kämppisten kanssa. Kun valmistautuu etukäteen (google!) varmasti löytyy asunto mistä vain.
Ruotsissa eläminen on varmaan sikakallista, kannaisi varmaan katsoa myös muun euroopan tarjonta.
Itse aloitin yhdessä EM maisteriohjelmassa 2 v sitten 31 vuotiaana, ja opiskelu on mielestäni ollut todella antoisaa. Olen kyllä asunut jo sitä ennen monta vuotta ulkomailla mutta en keksi mitään erikoista aikuisiin liittyvää. Ehkä vähän vähemmän biletystä ollut :))
Autan mielelläni lisää...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3187464Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662156- 1751827
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161372- 1121277
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91241Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691220RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j551151Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019