Minulle on vuodesta 2008 lähtien tullut aina välillä aivan käsittämättömiä päänsärkykohtauksia. Yleensä kohtaus alkaa rasituksen jälkeen, päätä alkaa särkeä ja se voimistuu nopeasti niin kovaksi, että makaan sikiöasennossa maassa eikä minuun saa puhekontaktia. En ole oksentanut säryn aikana koskaan. Olen käynyt lääkärissä vaivani kanssa, sanoivat särkyjen olevan migreeniä, mutta että minun pitäisi mennä lääkäriin kun kohtaus on päällä, mikä ei ole onnistunut vielä tähän päivään mennessä. Olen jutellut ystävieni kanssa joilla migreeniä, eivätkä he ole mielestään kokeneet kohtauksia tällä tavoin. Olen alle 30-vuotias perusterve mies. Mikäköhän minulla voi olla?
Kovat päänsärkykohtaukset
2
178
Vastaukset
- miggipotilas
Eihän sen kohtauksen tarvitse olla päällä että voi mennä lääkäriin hakemaan migreenilääkereseptin. Ihan turhaan kärsit. Mars lääkäriin, tarvitset hyvin nopeasti vaikuttavan migreenikohtauslääkkeen eli käytännössä se tarkoittaa nenäsumutteena otettavaa lääkettä.
- Aurallinen migreeni
Lääkäriin uudestaan heti vaan. Jos päänsärkysi on migreeniä, kohtauslääkkeet, triptaanit, auttavat siihen. Jos kyse on jostain muusta päänsärystä, niin silloin triptaaneista ei ole mitään apua. Tämä on jo yksi diagnostinen työkalu.
Lääkäri voi antaa sulle mukaan kokeilupakkauksen triptaania tai laittaa esim. 2tabl pakkauksen reseptillä, niin seuraavan kohtauksen aikana näet, mitä se auttaa. Jos se auttaa ja sulla sitten todetaan migreeni, niin sitten kannattaa miettiä lääkkeen vaihtoa kielen alla hajoavaan tablettiin, joka tehoaa nopeammin, tai nenäsumutteeseen.
Ei tuo ihan klassiselta migreeniltä kuulosta, mutta kyllä niitä voi olla hyvinkin erilaisia. Pahoinvointi on yleistä migreenikohtauksessa, mutta lääkärit silti menevät sekaisin senkin kanssa. Ja vaikka sulla ei ole pahoinvointia, se voi olla silti migreeniä. Mulla väitettiin kohtausten olevan jännityspäänsärkyä, vaikka oli aina erittäin kovat kivut ja pahoinvointia. Jälkeenpäin kuulin, ettei jännityspäänsärkyyn ikinä liity pahoinvointi. Mutta kun mulla oli aina pahojen kohtausten aikoihin niska-hartiajumia ja usein muutenkin, ja siihen liittyen jännityspäänsärkyä, niin migreeniä ei sieltä taustalta kukaan tajunnut. Migreeni diagnosoitiin vasta, kun se muuttui vuosien päästä auralliseksi ja mukaan tuli pahat neurologiset oireistot. Silloin oli jo myöhäistä ja migreeni ehti kroonistua, eikä reagoi enää mihinkään hoitoihin.
Siksi kipin kapin siis lääkärille, että selviää päänsärkysi aiheuttaja ja ettei tauti pahene tai kroonistu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä1404442Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3502240Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik42160Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2481891- 1071820
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4561797Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4841640MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar571499Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun4921370Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat441338