Minulle on vuodesta 2008 lähtien tullut aina välillä aivan käsittämättömiä päänsärkykohtauksia. Yleensä kohtaus alkaa rasituksen jälkeen, päätä alkaa särkeä ja se voimistuu nopeasti niin kovaksi, että makaan sikiöasennossa maassa eikä minuun saa puhekontaktia. En ole oksentanut säryn aikana koskaan. Olen käynyt lääkärissä vaivani kanssa, sanoivat särkyjen olevan migreeniä, mutta että minun pitäisi mennä lääkäriin kun kohtaus on päällä, mikä ei ole onnistunut vielä tähän päivään mennessä. Olen jutellut ystävieni kanssa joilla migreeniä, eivätkä he ole mielestään kokeneet kohtauksia tällä tavoin. Olen alle 30-vuotias perusterve mies. Mikäköhän minulla voi olla?
Kovat päänsärkykohtaukset
2
176
Vastaukset
- miggipotilas
Eihän sen kohtauksen tarvitse olla päällä että voi mennä lääkäriin hakemaan migreenilääkereseptin. Ihan turhaan kärsit. Mars lääkäriin, tarvitset hyvin nopeasti vaikuttavan migreenikohtauslääkkeen eli käytännössä se tarkoittaa nenäsumutteena otettavaa lääkettä.
- Aurallinen migreeni
Lääkäriin uudestaan heti vaan. Jos päänsärkysi on migreeniä, kohtauslääkkeet, triptaanit, auttavat siihen. Jos kyse on jostain muusta päänsärystä, niin silloin triptaaneista ei ole mitään apua. Tämä on jo yksi diagnostinen työkalu.
Lääkäri voi antaa sulle mukaan kokeilupakkauksen triptaania tai laittaa esim. 2tabl pakkauksen reseptillä, niin seuraavan kohtauksen aikana näet, mitä se auttaa. Jos se auttaa ja sulla sitten todetaan migreeni, niin sitten kannattaa miettiä lääkkeen vaihtoa kielen alla hajoavaan tablettiin, joka tehoaa nopeammin, tai nenäsumutteeseen.
Ei tuo ihan klassiselta migreeniltä kuulosta, mutta kyllä niitä voi olla hyvinkin erilaisia. Pahoinvointi on yleistä migreenikohtauksessa, mutta lääkärit silti menevät sekaisin senkin kanssa. Ja vaikka sulla ei ole pahoinvointia, se voi olla silti migreeniä. Mulla väitettiin kohtausten olevan jännityspäänsärkyä, vaikka oli aina erittäin kovat kivut ja pahoinvointia. Jälkeenpäin kuulin, ettei jännityspäänsärkyyn ikinä liity pahoinvointi. Mutta kun mulla oli aina pahojen kohtausten aikoihin niska-hartiajumia ja usein muutenkin, ja siihen liittyen jännityspäänsärkyä, niin migreeniä ei sieltä taustalta kukaan tajunnut. Migreeni diagnosoitiin vasta, kun se muuttui vuosien päästä auralliseksi ja mukaan tuli pahat neurologiset oireistot. Silloin oli jo myöhäistä ja migreeni ehti kroonistua, eikä reagoi enää mihinkään hoitoihin.
Siksi kipin kapin siis lääkärille, että selviää päänsärkysi aiheuttaja ja ettei tauti pahene tai kroonistu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984