Kovat päänsärkykohtaukset

PekkaPeeT

Minulle on vuodesta 2008 lähtien tullut aina välillä aivan käsittämättömiä päänsärkykohtauksia. Yleensä kohtaus alkaa rasituksen jälkeen, päätä alkaa särkeä ja se voimistuu nopeasti niin kovaksi, että makaan sikiöasennossa maassa eikä minuun saa puhekontaktia. En ole oksentanut säryn aikana koskaan. Olen käynyt lääkärissä vaivani kanssa, sanoivat särkyjen olevan migreeniä, mutta että minun pitäisi mennä lääkäriin kun kohtaus on päällä, mikä ei ole onnistunut vielä tähän päivään mennessä. Olen jutellut ystävieni kanssa joilla migreeniä, eivätkä he ole mielestään kokeneet kohtauksia tällä tavoin. Olen alle 30-vuotias perusterve mies. Mikäköhän minulla voi olla?

2

232

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miggipotilas

Eihän sen kohtauksen tarvitse olla päällä että voi mennä lääkäriin hakemaan migreenilääkereseptin. Ihan turhaan kärsit. Mars lääkäriin, tarvitset hyvin nopeasti vaikuttavan migreenikohtauslääkkeen eli käytännössä se tarkoittaa nenäsumutteena otettavaa lääkettä.

• Aurallinen migreeni

Lääkäriin uudestaan heti vaan. Jos päänsärkysi on migreeniä, kohtauslääkkeet, triptaanit, auttavat siihen. Jos kyse on jostain muusta päänsärystä, niin silloin triptaaneista ei ole mitään apua. Tämä on jo yksi diagnostinen työkalu.

Lääkäri voi antaa sulle mukaan kokeilupakkauksen triptaania tai laittaa esim. 2tabl pakkauksen reseptillä, niin seuraavan kohtauksen aikana näet, mitä se auttaa. Jos se auttaa ja sulla sitten todetaan migreeni, niin sitten kannattaa miettiä lääkkeen vaihtoa kielen alla hajoavaan tablettiin, joka tehoaa nopeammin, tai nenäsumutteeseen.

Ei tuo ihan klassiselta migreeniltä kuulosta, mutta kyllä niitä voi olla hyvinkin erilaisia. Pahoinvointi on yleistä migreenikohtauksessa, mutta lääkärit silti menevät sekaisin senkin kanssa. Ja vaikka sulla ei ole pahoinvointia, se voi olla silti migreeniä. Mulla väitettiin kohtausten olevan jännityspäänsärkyä, vaikka oli aina erittäin kovat kivut ja pahoinvointia. Jälkeenpäin kuulin, ettei jännityspäänsärkyyn ikinä liity pahoinvointi. Mutta kun mulla oli aina pahojen kohtausten aikoihin niska-hartiajumia ja usein muutenkin, ja siihen liittyen jännityspäänsärkyä, niin migreeniä ei sieltä taustalta kukaan tajunnut. Migreeni diagnosoitiin vasta, kun se muuttui vuosien päästä auralliseksi ja mukaan tuli pahat neurologiset oireistot. Silloin oli jo myöhäistä ja migreeni ehti kroonistua, eikä reagoi enää mihinkään hoitoihin.

Siksi kipin kapin siis lääkärille, että selviää päänsärkysi aiheuttaja ja ettei tauti pahene tai kroonistu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. SDP on vastuunkantaja, ja siksi suosituin kansan keskuudessa

Kiusaamiseenkin SDP puuttuu heti sellaisen tultua ilmi. Esimerkiksi persut lakaisevat nämä maton alle ja pahentavat site
      Maailman menoa
      229
      6720
    2. Punavihreät puolueet haluavat Suomeen satoja tuhansia kehitysmaalaisia

SDP, vihreät ja vassarit haluavat nostaa esim. pakolaiskiintiötä todella paljon. Orpon hallituksen aikana maahanmuutto
      Maailman menoa
      140
      5612
    3. Nyt tuli Suomen somaleista todella ikävää faktaa

sillä osa somalivanhemmista lähettää lapsiaan kotimaahansa kurinpitolaitoksiin, joissa heitä pahoinpidellään. Illan MOT
      Maailman menoa
      319
      3728
    4. Häirintäkohun keskellä olevalta kansanedustajalta Jani Kokolta (sd) rajua tekstiä somessa.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772322.html Ajaakohan tämä SDP:n kansanedustaja Jani Kokko oikein täysillä valoi
      Maailman menoa
      128
      3520
    5. Kähmijä puolueen kannatus romahtamassa

Erityisesti naiset ovat suuttuneet SDP:lle kertoo asiantuntijat
      Maailman menoa
      126
      2550
    6. Sinä et halunnut sitoutua

Samalla tavalla kyin minä ja koen vihdoinkin että se on ihan ok. Sitoutuminen merkitsi meille erilaisia asioita, eikä ne
      Ikävä
      24
      2365
    7. Kommentti: oikeuslaitos korvattava SDP:n johdolla

Näkisin että Suomessa tuomiovalta pitäisi olla demareiden johtoportaalla. Koska porvarimedia säestettynä persujen kirku
      Maailman menoa
      4
      2210
    8. Läppärit kahviloissa

Aika omituista nykyään, että mennään ”trendikkäästi” tekemään lämppärillä töitä kahviloihin ja viedään moneksi tunniksi
      Kahvilat
      60
      2064
    9. Persut pettävät ja valehtelevat aina

Petoksistahan jää kiinni kuten olemme persujen kannatusromahduksesta nähneet, mutta siitä huolimatta persut jatkavat val
      Maailman menoa
      63
      1813
    10. Onko kaivattusi spesiaali?

Millä tavalla ja miten?
      Ikävä
      106
      1584
    Aihe