Perävetolaite vai IPS

Tuleva kippari

Asiahan ei minulle kuulu, kun en ole vielä voittanut päävoittoa lotossa, mutta miten mahtaa olla eroa ylläpidossa (aika ja kustannukset) kun verrataan Volvo Pentan perävetoa ja IPSiä?

26

3087

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perkinssi

      no jolla on vara laitaa IPS systeemi niin eikai tarvi huoltokustannuksia miettiä ;)

      • Make kulmahuoneesta

        Näin se on. 10-20 vuoden päästä vasta aletaan palstoilla puhua noista.


      • 15
        Make kulmahuoneesta kirjoitti:

        Näin se on. 10-20 vuoden päästä vasta aletaan palstoilla puhua noista.

        Jos silloinkaan. IPS on tarkoitettu niin isoihin veneisiin, ettei niitä tule Suomessa montaa olemaan 20 vuoden päästäkään eikä niillä ajelijat luultavasti paljon netissä keskustele.


      • Rullakuulaneulalaakeri
        15 kirjoitti:

        Jos silloinkaan. IPS on tarkoitettu niin isoihin veneisiin, ettei niitä tule Suomessa montaa olemaan 20 vuoden päästäkään eikä niillä ajelijat luultavasti paljon netissä keskustele.

        IPS ei kyllä sovellu Suomen matalavetiseen ja kiviseen saaristoon. Lisää syvästä eikä pohjaosumassa jousta, niinkuin vetolaite. Voisi verrata akseli pohjan läpi ja tukipukkirakenteeseen. Ja en tähän nyt arvostele ollenkaan välittäjä-edk asiantuntemusta, ettei tätäkin viestiä poisteta....


      • viriili eläkeläinen
        Rullakuulaneulalaakeri kirjoitti:

        IPS ei kyllä sovellu Suomen matalavetiseen ja kiviseen saaristoon. Lisää syvästä eikä pohjaosumassa jousta, niinkuin vetolaite. Voisi verrata akseli pohjan läpi ja tukipukkirakenteeseen. Ja en tähän nyt arvostele ollenkaan välittäjä-edk asiantuntemusta, ettei tätäkin viestiä poisteta....

        Hyvä valinta.
        Ei muiden arvostelu kuulu sivistyneeseen käytökseen.
        Mutta nyt kun olet päässyt koneelle, niin selvittäisit sitä outoa ilmiötä, että miten laakerille tulee säteensuuntaista energiaa, tuo mysteeri jäi niin kaivelemaan.


      • Mene jo pois
        Rullakuulaneulalaakeri kirjoitti:

        IPS ei kyllä sovellu Suomen matalavetiseen ja kiviseen saaristoon. Lisää syvästä eikä pohjaosumassa jousta, niinkuin vetolaite. Voisi verrata akseli pohjan läpi ja tukipukkirakenteeseen. Ja en tähän nyt arvostele ollenkaan välittäjä-edk asiantuntemusta, ettei tätäkin viestiä poisteta....

        Etkös sinä laakerimies ole juuri se sama häirikkö, joka tällä palstalla riehuu eri nimimerkeilä, ainoana tarkoituksenaan vain muiden nälviminen, ja asiasisältö on vain pakollinen kehys tarkoituksen suojana.


      • Ei pysty tajuun...
        Rullakuulaneulalaakeri kirjoitti:

        IPS ei kyllä sovellu Suomen matalavetiseen ja kiviseen saaristoon. Lisää syvästä eikä pohjaosumassa jousta, niinkuin vetolaite. Voisi verrata akseli pohjan läpi ja tukipukkirakenteeseen. Ja en tähän nyt arvostele ollenkaan välittäjä-edk asiantuntemusta, ettei tätäkin viestiä poisteta....

        Mikä osa vetolaitteessa joustaa pohjaosumassa?


      • asdsdfdsaf
        Ei pysty tajuun... kirjoitti:

        Mikä osa vetolaitteessa joustaa pohjaosumassa?

        Vetolaitteen kulmaa voi säätää hydraulisesti - ja samalla säätää veneen trimmiä tai ajaa matalammassa vedessä. Jos vetolaite osuu kiveen niin se kääntyy ylös, hydraulisylintereissä on varoventtiilit tätä varten.

        IPS on kinteällä kulmalla, sitä ei voi säätää. Siinä on murto-kohta, josta se katkeaa kun se osuu kiveen. Täten veneen pohja pysyy tiiviinä - eli se ei murjase palaa pohjasta mukanaan.

        Oma mielipiteeni - Suomessa ei juuri ole veneitä jotka paranevat IPS asennuksesta. Se on hyvä yhdistelmä salonkidiisseliin, eli kokonaisuus joka on hyvin kaukana perinteisestä luotettavasta matalakierrosdieselistä ja akselivedosta. Eli kallis lyhytikäinen ratkaisu - sopii hyvin kalliiseen pieneen jahtiin muttei muuhun.


      • Mahtavia laitteita
        asdsdfdsaf kirjoitti:

        Vetolaitteen kulmaa voi säätää hydraulisesti - ja samalla säätää veneen trimmiä tai ajaa matalammassa vedessä. Jos vetolaite osuu kiveen niin se kääntyy ylös, hydraulisylintereissä on varoventtiilit tätä varten.

        IPS on kinteällä kulmalla, sitä ei voi säätää. Siinä on murto-kohta, josta se katkeaa kun se osuu kiveen. Täten veneen pohja pysyy tiiviinä - eli se ei murjase palaa pohjasta mukanaan.

        Oma mielipiteeni - Suomessa ei juuri ole veneitä jotka paranevat IPS asennuksesta. Se on hyvä yhdistelmä salonkidiisseliin, eli kokonaisuus joka on hyvin kaukana perinteisestä luotettavasta matalakierrosdieselistä ja akselivedosta. Eli kallis lyhytikäinen ratkaisu - sopii hyvin kalliiseen pieneen jahtiin muttei muuhun.

        Kaunis ajatus tuo vetolaitteen kulmansäätö matalassa vedessä, mutta ne veneet joihin nuo IPS ja Zeus tyyliset vetolaiteratkaisut on rakennettu, eivät todellakaan leiki rantavesissä vetouistelemassa :) eivät tekisi sitä perävetolaitteillakaan.

        IPS/Zeus vetolaitteellinen vene pysyy pinnalla vaikka vetolaitteeseen jokin osuisi, normaalilla vetolaitteella varustettu vene todennäköisesti uppoaa perälauden vuotoon.

        Kaikki kaksimoottoriset veneet hyötyvät käsiteltävyyden uskomattomasta paranemisesta, kuin myös suorituskyvyn ja kulutuksen pienenemisen muodossa IPS/Zeus laitteesta, johon muuten käy lähes millainen moottori tahansa jatkeeksi. Laivoissahan tuota systeemiä periaatteessa on käytetty ja käytetään.


      • Jfngnvkhnh
        Mahtavia laitteita kirjoitti:

        Kaunis ajatus tuo vetolaitteen kulmansäätö matalassa vedessä, mutta ne veneet joihin nuo IPS ja Zeus tyyliset vetolaiteratkaisut on rakennettu, eivät todellakaan leiki rantavesissä vetouistelemassa :) eivät tekisi sitä perävetolaitteillakaan.

        IPS/Zeus vetolaitteellinen vene pysyy pinnalla vaikka vetolaitteeseen jokin osuisi, normaalilla vetolaitteella varustettu vene todennäköisesti uppoaa perälauden vuotoon.

        Kaikki kaksimoottoriset veneet hyötyvät käsiteltävyyden uskomattomasta paranemisesta, kuin myös suorituskyvyn ja kulutuksen pienenemisen muodossa IPS/Zeus laitteesta, johon muuten käy lähes millainen moottori tahansa jatkeeksi. Laivoissahan tuota systeemiä periaatteessa on käytetty ja käytetään.

        No tätä vastaavaa rakennetta käytetän hyvin rajoitetusti laivoissa. Liian monimutkainen ja liikaa haittoja kaikkiin paitsi joihinkin erikoisaluksiin kuten hinaajin. Älä vaan sekoita tätä esim azipodiin, jossa on suora akseliveto moottorilta potkurille.

        ISP Ei sovi luontevasti Suomeen, liian isot veneet saaristoon, tekee vaan sika aaltoja kaikille muille. Avomerellä voi sitten ajella mielensä mukaan.


      • Tämä tyyppi pihalla
        Jfngnvkhnh kirjoitti:

        No tätä vastaavaa rakennetta käytetän hyvin rajoitetusti laivoissa. Liian monimutkainen ja liikaa haittoja kaikkiin paitsi joihinkin erikoisaluksiin kuten hinaajin. Älä vaan sekoita tätä esim azipodiin, jossa on suora akseliveto moottorilta potkurille.

        ISP Ei sovi luontevasti Suomeen, liian isot veneet saaristoon, tekee vaan sika aaltoja kaikille muille. Avomerellä voi sitten ajella mielensä mukaan.

        ??????


      • Stegutt

        Niin ips ja vastaavissa systeemeissähän syvyys myös pienenee merkittävästi ja niitä kyllä käytetään uudemmissa laivoista melkein poikkeuksetta Valmet ja rollsroi niitä isompia systeemejä valmistaa ja peräveto laitettava kukaan järkevä ei veneeseen laita ainakaan Volvon valmistamaa.volvon koneet on kyllä hyviä.


      • Anonyymi
        Make kulmahuoneesta kirjoitti:

        Näin se on. 10-20 vuoden päästä vasta aletaan palstoilla puhua noista.

        10 vuotta nyt aika keskustella


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        10 vuotta nyt aika keskustella

        Ei kumpikaan, ainoastaan akseli tuhdilla kytkin/vaihteistolla ja akselilinja kokopitkän kölin suojassa, tehokkaalla amabasadör köysileikkurilla.


      • Anonyymi
        Mahtavia laitteita kirjoitti:

        Kaunis ajatus tuo vetolaitteen kulmansäätö matalassa vedessä, mutta ne veneet joihin nuo IPS ja Zeus tyyliset vetolaiteratkaisut on rakennettu, eivät todellakaan leiki rantavesissä vetouistelemassa :) eivät tekisi sitä perävetolaitteillakaan.

        IPS/Zeus vetolaitteellinen vene pysyy pinnalla vaikka vetolaitteeseen jokin osuisi, normaalilla vetolaitteella varustettu vene todennäköisesti uppoaa perälauden vuotoon.

        Kaikki kaksimoottoriset veneet hyötyvät käsiteltävyyden uskomattomasta paranemisesta, kuin myös suorituskyvyn ja kulutuksen pienenemisen muodossa IPS/Zeus laitteesta, johon muuten käy lähes millainen moottori tahansa jatkeeksi. Laivoissahan tuota systeemiä periaatteessa on käytetty ja käytetään.

        Lukuisia onnettomuuksia ips vetarilla, kun ei napsahtanut poikki, vaikka niin suunniteltu.

        Ainakin kaksi on ollut vahinkolautakunnan syynissä ja VP saanut sapiskaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lukuisia onnettomuuksia ips vetarilla, kun ei napsahtanut poikki, vaikka niin suunniteltu.

        Ainakin kaksi on ollut vahinkolautakunnan syynissä ja VP saanut sapiskaa.

        Akoinaan kun Inkoossa upposi IPS vtolaite vene niin luin onnettomuun raporttia, ja katsoin kuvia.
        Eihän se IPS katkea, kun vene on niin heikko, että runko murtuu enenkuin pultit kastkeaa.


      • Anonyymi
        Mahtavia laitteita kirjoitti:

        Kaunis ajatus tuo vetolaitteen kulmansäätö matalassa vedessä, mutta ne veneet joihin nuo IPS ja Zeus tyyliset vetolaiteratkaisut on rakennettu, eivät todellakaan leiki rantavesissä vetouistelemassa :) eivät tekisi sitä perävetolaitteillakaan.

        IPS/Zeus vetolaitteellinen vene pysyy pinnalla vaikka vetolaitteeseen jokin osuisi, normaalilla vetolaitteella varustettu vene todennäköisesti uppoaa perälauden vuotoon.

        Kaikki kaksimoottoriset veneet hyötyvät käsiteltävyyden uskomattomasta paranemisesta, kuin myös suorituskyvyn ja kulutuksen pienenemisen muodossa IPS/Zeus laitteesta, johon muuten käy lähes millainen moottori tahansa jatkeeksi. Laivoissahan tuota systeemiä periaatteessa on käytetty ja käytetään.

        Käsiteltävyyshän noilla on huonompi, esim häviää kaarrostiukkuutta, eikä myöskään vastaa enää ohjaukseen yhtä hanakasti. Toki jos alla on 60 jalkainen jahti niin eipä sillä sen niin väliä, ei se mikään vesijetti ole minkä pitäisi hyppiä reimarin ympärillä.


    • IPS inssi

      hyvin on toiminut IPS 3m ilmapohjaisessa kumiveneessä.

      • fdsfasfd

        Oletko koittanut käyttää betonia ilman sijasta. Ei tarttisi kuparoida.


    • Hyp

      Tietenkin ips perävetolaitteella varustetulla veneellä et nuku öitä hyvin koska veneeseen voi upota laituriin vaikka ois kuinka tyyni paikka kyseistä systeemiä tekee vain muutama yritys ja kukaan ei saa toimimaan parhaiten zf mutta kalliita ainoita ammattikäyttöön valvoo ei enää ikinä aina joku vika jos vetolaitteissa ei sillähetkellä vikaa niin toimii ei toimi paska laite

      • eivajakki

        s eonmukavaalukeamis pellejenkirjoituksiajotkaovat jää neetluokalleysiluokantarkkiksellakinjakirjoittelelvattäällä ilmanmitäänvälimerkkejäpisteitäpilkkujapuilipiteitäisojakikrjaimiataioikeitalause jaottolujakappalejakjojataimuitaeivajakkienkrjoituksiissaanhyö dyntämiäkirjoituksiaselkeyttäviäyleisestijayhdessäta vaksimuodostuneitakirjoituussääntöjä


      • OppikoulunSiivooja
        eivajakki kirjoitti:

        s eonmukavaalukeamis pellejenkirjoituksiajotkaovat jää neetluokalleysiluokantarkkiksellakinjakirjoittelelvattäällä ilmanmitäänvälimerkkejäpisteitäpilkkujapuilipiteitäisojakikrjaimiataioikeitalause jaottolujakappalejakjojataimuitaeivajakkienkrjoituksiissaanhyö dyntämiäkirjoituksiaselkeyttäviäyleisestijayhdessäta vaksimuodostuneitakirjoituussääntöjä

        Olisit säästänyt itseäsi ja jättänyt tämän oksennuksen omalle koneellesi. Tämä ei todellakaan edistä mitään.


    • VeneSeta

      Håkan och Göran suosittelee perävetoa.

    • Anonyymi

      Suora akseli + vaihde joka kiinni dieselissä.

      Vetari on kallis ylläpitää.

      IPS * 10 on järkyttävän hintainen, kun stefat alkaa valskaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1468
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1012
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      745
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      70
      628
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe