Akne puhkesi, mikä avuksi??

Hei!! Olen koko murrosikäni kärsinyt pahasta aknesta. Söin noin 17-vuotiaana roacuttan-kuurin, jonka jälkeen ihotautilääkäri määäräsi vielä diane novat päälle varmuuden vúoksi, mikä oli vissiin aikamoinen virhe. Pillerien käytön ajan iho oli ok, silloin tällöin epäpuhtauksia. Mutta lopetin pillerit viime kesänä, koska terveydenhoitajani sanoi ettei diane novaa saa käyttää montaa vuotta peräkkäin, joten päätin lopettaa kokonaan pillereiden käytön. Ei mennyt kauaa, kun ihoni meni todella huonoon kuntoon jälleen. Luulin vihdoin päässeni eroon aknesta ja finneistä, mutta pillerien lopettamisen jälkeen niitä tuli entistä enemmän takaisin. En haluaisi enää käyttää mitään pillereitä, koska ei niitä kuitenkaan voi koko elämää syödä ja sama helvetti on sitten aina edessä kun ne lopettaa, näköjään! Onko kokemuksia tästä? Kuinka kauan kestää, kunnes hormonitasapaino rauhoittuu?? Joudun töissä ja harrastuksissa olemaan tosi paljon tekemisissä ihmisten kanssa ja mua ahdistaa jutella niiden kanssa koska tiedän ihoni olevan tosi huonossa kunnossa. En halua lähteä juhliin, enkä muutenkana poistua turhaan kotoa, koska haluaisin vain olla mahdollisimman paljon ilman meikkiä yksin kotona ja odottaa, että iho paranisi. Tämä akneni on siis selvästikkin hormoniperäistä, sillä finnit ovat enimmäkseen leuassa ja alaposkissa. Onko näin? Olen miettinyt pitäiskö syödä uudelleen roacuttan, mutta en mielelläään sitä söisi. Olen nyt 24 vuotias ja naamani näyttää pahemmalta kuin teini-iässä. Olen todella turhautunut. Mieliala ja itsetunto aivan maassa, enkä haluaisi nähdä ketään. Töiden ja harrastusten takia joudun pakosti kohtaaman paljon ihmisiä ja se on tällä naamalla todella ahdistavaa! Jos muilla on kokemuksia, niin auttakaa mitä mun kannattais tehdä?? Odottaa että hormonitasapaino palautuu vai hakea lääkkeitä vai mitä?? Oon tosi epätoivoinen! :( Pillereitä en enää aloita koskaan, se on varma!
181
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 1

Vanhimmat

Minulla oli alle kolmekymppisenä yksi aknevaihe, toinen vähän vanhempana ja ne kumpikin saatiin kuriin, kun keskussairaalan ihotautilääkäri laati itse sen hoitavan voiteen eli se sekoitettiin reseptin mukaan apteekissa. Tökötti haisi rikille kuin revonsyötti, mutta myös tehosi, kasvojen iho jäi siistiksi ja nyt olen yli viisikymppinen eikä aknetaipumuksesta ole muistona kuin jokunen tuskin havaittava merkki. Pelkäsin pillereiden käytön lopetusta, mutta siitä on jo vajaa vuosi eikä akne ole reagoinut. Uskon, että sinäkin saat kyllä avun, käypä uudelleen juttelemassa asiasta ihotautilääkärillä.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


Epätoivoinen kirjoitti:

Hei!! Olen koko murrosikäni kärsinyt pahasta aknesta. Söin noin 17-vuotiaana roacuttan-kuurin, jonka jälkeen ihotautilääkäri määäräsi vielä diane novat päälle varmuuden vúoksi, mikä oli vissiin aikamoinen virhe. Pillerien käytön ajan iho oli ok, silloin tällöin epäpuhtauksia. Mutta lopetin pillerit viime kesänä, koska terveydenhoitajani sanoi ettei diane novaa saa käyttää montaa vuotta peräkkäin, joten päätin lopettaa kokonaan pillereiden käytön. Ei mennyt kauaa, kun ihoni meni todella huonoon kuntoon jälleen. Luulin vihdoin päässeni eroon aknesta ja finneistä, mutta pillerien lopettamisen jälkeen niitä tuli entistä enemmän takaisin. En haluaisi enää käyttää mitään pillereitä, koska ei niitä kuitenkaan voi koko elämää syödä ja sama helvetti on sitten aina edessä kun ne lopettaa, näköjään! Onko kokemuksia tästä? Kuinka kauan kestää, kunnes hormonitasapaino rauhoittuu?? Joudun töissä ja harrastuksissa olemaan tosi paljon tekemisissä ihmisten kanssa ja mua ahdistaa jutella niiden kanssa koska tiedän ihoni olevan tosi huonossa kunnossa. En halua lähteä juhliin, enkä muutenkana poistua turhaan kotoa, koska haluaisin vain olla mahdollisimman paljon ilman meikkiä yksin kotona ja odottaa, että iho paranisi. Tämä akneni on siis selvästikkin hormoniperäistä, sillä finnit ovat enimmäkseen leuassa ja alaposkissa. Onko näin? Olen miettinyt pitäiskö syödä uudelleen roacuttan, mutta en mielelläään sitä söisi. Olen nyt 24 vuotias ja naamani näyttää pahemmalta kuin teini-iässä. Olen todella turhautunut. Mieliala ja itsetunto aivan maassa, enkä haluaisi nähdä ketään. Töiden ja harrastusten takia joudun pakosti kohtaaman paljon ihmisiä ja se on tällä naamalla todella ahdistavaa! Jos muilla on kokemuksia, niin auttakaa mitä mun kannattais tehdä?? Odottaa että hormonitasapaino palautuu vai hakea lääkkeitä vai mitä?? Oon tosi epätoivoinen! :( Pillereitä en enää aloita koskaan, se on varma!

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu