Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Peliriippuvuus - isää huolettaa

Oulusta_45v

Minulla on poika 15v joka kutsuu omaa tietokonetta omaksi tyttöystäväkseen ja saa raivarit jos katkaisen nettiyhteydet. Ei käytännössä tee muuta kuin pelaa ja olen yrittänyt rajoittaa peliaikaa erinäköisillä "porkkanoilla". Häntä ei kiinnosta muu kuin pelaamminen ja minun kärsivällisyyteni on aika finito. Tulisiko minun tehdä mitä..... antaa olla, odottaa murrosajan yli, netti kiinni, poika hoitoon, jokin uusi "porkkana", mitä muuta?

24

596

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wetweyt

      Hei, olen 18v poika ja nuoruuteni meni pelaamiseen. Suosittelen internetin pois ottamista ehdottomasti. Viikko tai pari saattaa olla vaikeaa, mutta vähän ajanpäästä poikasi ei enään haluakkaan koneelle.

      • Oulusta_45v

        Moro ja kiitti vastauksesta. Vaikutat asialliselta kaverilta ja tätä "totaalista" sulkemis konstia emme ole vielä tehneet mutta täytyy ottaa tämä hallituksessa esiin ....:)
        Hyvää jatkoa sulle !


      • toimenpiteisiin

        Todellakin pari ekaa viikkoa tekee tiukkaa mutta kyllä sitä siitä selkiytyy ja elämästä alkaa pikkuhiljaa löytyä muutakin. Omakohtaista kokemusta on


    • neuvoja...

      Poikasi on siinä pahimmassa teini-iässä tällä hetkellä, mutta koeata kestää. Nykypäivänä netti on tärkeää nuorille, koska siellä he käyttävät varmasti sosiaalisia verkkoja ja ovat kavereittensa kanssa yhteyksissä. Olin itse samanlainen sen ikäisenä ja voin kokemuksesta kertoa, että joskus kävi niinkin, että vanhempien rajoitusten takia sosiaaliset suhteeni kärsivät kaukana asuviin kavereihini. Pelaamistakin harrastan vielä nykyään, mutten niin paljoa kuin ennen.

      Vinkkinä voisin ehdottaa, että jos poikasi ei ole vielä kesätöitä saanut, niin voisit ehdottaa hänelle. Sitten kun poika saa omaa rahaa, niin ehkä voisit siirtyä siihen vaiheeseen missä pojalla on oma netti, jota hän itse maksaa. Töitä tekemällä poikasi voisi varmasti saada samanlaisen "ahaa" tunteen kuin minä aikanaan. Opin töitä tekemällä sen, että kun saan omaa rahaa, minulla on enemmän valtuuksia valita elämässäni, kuten oma netti tai tietokone.

      Sen vielä sanon, etten ymmärtänyt tuon ikäisenä sitä, mitä vanhemmat sillä netin pois ottamisella takoittivat. Sano vain suoraan pojallesi mitä tahtoisit tämän tekevän.

      En tunne tilannettanne kunnolla, mutta mitä viestistäsi ymmärsin, koetin vastata siihen pathaiten miten osasin. =)

      • Rajoitettava

        Vähintäänkin aikarajoitus koneelle 2 h päivä kone salasanojen taakse !
        Netin tärkeyden poika pystyy huolehtimaan kyllä 2 h päivässä.Katsoo näitä kellonaikoja mihin aikaan viestejä on kirjoiteltu pahaa nettiriippuvuutta osoittaa useamalla.


      • neuvoja....
        Rajoitettava kirjoitti:

        Vähintäänkin aikarajoitus koneelle 2 h päivä kone salasanojen taakse !
        Netin tärkeyden poika pystyy huolehtimaan kyllä 2 h päivässä.Katsoo näitä kellonaikoja mihin aikaan viestejä on kirjoiteltu pahaa nettiriippuvuutta osoittaa useamalla.

        Miten kellonajasta tietää nettiriippuvuuden? Samalla voisit määritellä, mikä sinun mielestäsi on riippuvuus.


      • Rajoitettava

      • Neuvoja...
        Rajoitettava kirjoitti:

        Wiki auttaa kaikkeen.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Peliriippuvuus

        En löytänyt kumpaankaan vastausta. Toinen juttu viel. Uhkapeliriippuvuus, josta laitoit linkin, on psykologisella tasolla täysin erilainen, kuin nettiriippuvuus.


    • noudata ite ensin.

      kannattaa varata aika psykologille.

      Vähintäänkin aikarajoitus koneelle 2 h päivä kone salasanojen taakse !

    • tyttötuollainen-99

      Kannattaisi viedä kone kokonaan ainakin väliaikaisesti pois. Mulla on kans isoveli 15, joka oli peliriippuvainen. Päivät pitkät koneen ääressä vaan pelasi ja siitä se sitten lähti, lintsaaminen. Eli enää ei koulukaan kiinnostanu vaan heti kun pääsi sängystä ylös, niin koneelle. Nyt sitte mun isoveli on nuorisokodissa sen takia, kun ei kouluunkaan enää jaksanut lähteä. Toivon, että sinä saat poikasi peliriippuvuuden itse kuriin, ettei käy näin. Mulla on tosi paha olo isoveljen puolesta ja hakisin sen pois mistä hinnasta hyvänsä. No joo, tsemppiä sulle!

    • 15 veee

      itse olen myös 15vee poika oulusta, ennen olin itsekkin todella paljon koneella,mutta se sitten vähän jäi kun sain mopon sitä sitten aina illat pitkät fiksailin ja huomasin että paljon mukavampaa kuin joku nörttäys :D jos pojallas on pöytä kone nii järkkää olkkarista joku tila sille niin pääset vähän rajoittamaan sitä käyttöä. Mutta jos pojallasi ei ole jo mopoa nii siinä olisi aika hyvä "porkkana hänelle" :)

    • a

      a

    • jämäkkyyttä

      Isä hei! Kun on tarjottu tarpeeksi porkkanoita, ei jää jäljelle kuin keppi. Niin se kulkee, aasikin.

    • Kokenutkajaanilainen

      Olen itse 17 vuotias poika. Pelasin tuossa iässä paljonkin. Vanhemmat tosiaan välillä pakottivat pelaamisen lopettamisen, mutta muistan edelleen nuo 2 tunnin aikarajat jotka tekivät kaikesta entistä paskempaa. Asutaan tosiaan aivan maaseudulla ja ei ole mahdollisuutta olla kavereiden kanssa vaikka mopo on, muttakun vanhemmat eivät päästä mihinkään kello 18.00 jälkeen. Sitten ihmetellään miksi viettää aikaa koneella kun ei ole muutakaan tekemistä kun kavereiden luona ei saa olla. Olen nykyäänkin todella paljon koneella samasta syystä mutta pelaaminen jäi, pelaamisessa on hyvätkin puolet jos poika koulussa käy eli siitä on kyllä selvä englannin kielen taidon kehittymisen etu ja yleinen 3d mallinnus paranee itsestään, mutta tosiaan keksi jotain porkkanoita, keksi hänelle parempaa tekemistä kuin koneet. Tytöt kiinnostavat tuossa iässä varmaan enemmänkuin mikään peli, joten naisrintama on oikea osoite!

    • potari

      Vedä turpaan sitä nörttiä.

    • 14v.tyttö*

      Kannatan myös sitä että netti pois.... keksi jotain muuta mukavaa tekemistä. (: urheilkaa yhdessä yms? (:

    • .

      kannattaa varata aika psykologille.

    • ano 3022

      kaikista pahin on että rajoitat sen koneella olemista esim netin katkaisemisella.. sä olet sellasessa asemassa ettet voi tehdä päätelmiä pojan elämänlaadusta, koneella oleva poikasti on ONNELLINEN, häntä ei kiinnosta muu maailma, hän ei jaksa välittää muusta.. itse neuvoisin sinua olemaan kiinnostunut siitä millä sivustoilla hän pyörii (Paitsi öisin ;D ) mun neuvo ei kyllä ole paras, mutta lähimpänä sitä sun pojan mielikuvaa, itsekkin olen " nettiriippuvainen " 15-vuotias poika. jännä tämä internetti, kokonaan uusi maailma

      have a nice life

    • 1.sellane nörtti=turpaan vaa huoleta
      2.poltat netti yhteys modun.
      3.heität sen ulos raittiiseen ilmaan
      4.lähet vittuu suomi 24 NUORTEN palstallt

    • Järkimies22

      Nykyajan nuoret pelaavat aivan liikaa.
      Rajota netin käyttöä ja yritä saada poika harrastukseen niin sillähän siitä selviää, kokemuksia on. :)
      Oppii poika harrastuksissa sosiaalisia taitoja ja sitten jo itsekkin osaa rajottaa netin käyttöä.

    • Hei mitä sitten tehään alataanko harastamaan sekisä vai? häh!

      • Koneet seis

        Sekin on parempaa kuin jatkuva pelaaminen mikä tekee hulluksi kuten annat ymmärtää.


    • Peliriippis

      Itse olen peliriippuvainen ja voin kertoa että voimakonstit eivät auta. Ne lähinnä rikkovat sinun ja poikasi suhteen. Saavat poikasi vihaiseksi ja pahimmillaan masentuneeksi. Paras konsti mitä voin ehdottaa on jutella poikasi kanssa, ja kysellä mikä häntä kiinnostaisi. Jos poikaa kiinnostaisi vaikka jokin urheilulaji tai vaikka autot niin voisitte yhdessä tehdä jotain aiheeseen liittyvää. Voit myös kannustaa poikaasi lähtemään kavereiden kanssa ulos. Pakottaminen ei ainakaan omalla kohdallani toiminut ja teki minusta vaan uhmakkaamman. Joten kokeile aluksi tälleen. Voit myös yrittää olla kiinnostunut poikasi peleistä tai kysyä voisiko hän kutsua kavereitaan pelaamaan teille. Pelaamisestakin voi tehdä hyvin sosiaalista jos ympärillä on 4-5 ihmistä pelaamassa.

    • Nuori__

      15-v poika täällä.
      -älkää katkaisko verkkoa tämä turhauttaa lasta lisää laittakaa parhaillaan yöksi kiinni.
      -laittakaa raja, selittäkää lapsellenne että jos tämä ei ole ulkona tai saa huonoja numeroita koulusta laitatte tiukemman rajan tälle
      -älkää kurkkiko jatkuvasti mitä lapsi koneella tekee tai tämä turhautuu
      -rajat loogisesti ei esim 12h tvn katsomista, 2 h tietokoneella tämä on totta ja äärimmäisen typerää ja lapsi miettii miksi saa katsoa passiivista ohjelmaa mutta ei saa ilmaista esim. 3d mallinnustaan tai muuta luovuuttaan
      -anna lapsen päättää mitä harrastaa, jos ei keksi itse ehdota että menet vaikka tämän kanssa uimaan, kalaan, lenkille yms.
      -kertokaa lapselle että tämän kuuluu itse myös tietää liian pelaamisen haitat ja jos lapsesi on alle 15v ymmärrän tiukat rajat, mutta jos lapsesi on 15-17 antakaa tälle vähän omaa tilaa päättää asioistaan
      -älä rajoita lapsesi kavereilla oloa sillein että tämän on pakko syödä tasan esim kuudelta ja että tämä ei voisi tulla silloin kun on nälkä, koulussakin syödään hei.
      -liialliset rajat johtavat siihen että lapsi pelaa yöllä kun ette voi vahtia.(ihan kuin itse en joskus ja sitten ihmetellään miksi olen väsynyt kek)
      -ymmärtäkää jo helvetti, online-pelejä ei voi pausettaa
      -kaikki tuntemani henkilöt luokaltani pelaavat koneella. Vain yksi on ylipainoinen, joka viittaa että jos tekee muutakin kuin on koneella ei painokaan kasva (itse tämä ylipainoinen en ole.)
      -jos lapsi on 14 ja pelaa 18v pelejä tähän ei mielestäni tarvitse puuttua sillä täällä olen e,delleen, en ole ampunut ketään pahoinpidellyt ketään, ei ole rikosrekisteriä ja keskiarvoni koulussa on 8.6.
      -jos teillä on koiria tai muita elukoita laittakaa lapsi ulkoiluttamaan niitä tai auttamaan sinua pesemään akvaario.
      -normi neuvona: älkääkä tonkiko nuoren kaikkia laatikoita. Ensinnäkään ette pidä siitä mitä löydätte eikä nuori tästä pidä sama pätee nuoren tekemisiin nämä ovat mielestäni myös yksityisiä.
      - älkää ottako konetta pois rangaistuksena, mieluummin netti ja viikkoraha jos sellaista lapsellenne annatte(itse en ainakaan saa.) tämä on jo tarpeaksi kiduttavaa sillä melkein jokainen koukuttava peli on netti peli ja suurin osa peleistä tai ohjelmista jotka ovat koneella ovat joko tylsiä tai niissä saa jotain hyödyllistäkin aikaan samalla kun tämä rohkaisee menemään ulos kun suosikki peliä ei voi pelaa
      -jos annatte lapsellenne viikkorahaa, sanokaa tälle että käyttää rahansa viisaasti. itse ainakin koen tällä hetkellä että jos menen vanhenpieni kanssa kauppaan en saa ikinä mitä haluan mutta silloin kun menen yksin voin päättää käytänkö esim 100sta eurosta 20 kenkiin ja loput takkiin ja housuihin vaiko 40e kenkiin ja sitten huppariin yms.
      -keskustelu ei yleensä auta paljoa. itselläni keskustelu oli yksipuolista, puoli äitini keksi valheita ja sääntöjä jotka ei olleet olemassa samalla kun uudet "sovitut" säännöt olivat täysin yksipuolisia ja en niihin voinut puuttua ilman että sain kuulla 40 minuuttia huutoa siitä kuinka "itserakas paska joka pelaa ja ei tee muuta" olen tälle nyt ei voi mitään muutakaan selittää. Kuten että miten on minun vikani jos et pese viemäriä ja sanot että se oli minun hommani vaikka itse lupasit sen tehdä.


      itsellä rajat ovat. ymmärrän ne ja noudatan niitä yleensä. en vain ymmärrä joitain asioita mitä täällä suosittelette. itsestäni tulee vain negatiivisempi jos yrittää pakottaa.
      sorry huonosta kirjoituksen sävystä ja kappalejaosta sekä listan pituudesta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2287
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2093
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1708
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1526
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1520
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1417
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1389
    8. 52
      1278
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      63
      1221
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1196
    Aihe