Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Hei kaikki ujot

kofdkdls

Arvostakaa tätä hienoa luonteenpiirrettä, joka teillä (meillä) on. Olemme aivan yhtä arvokkaita kuin suulaat kanssaihmisemme eikä meidän luonteemme ole yhtään sen vähäpätöisempi kuin kenenkään muunkaan luonne. Ujona saa usein kuulla vähättelyä, ihmettelyä, ärsyynnystä ym. omasta luonteestaan, mutta muistakaa se että meillä on oikeus olla juuri tällaisia kuin olemme. Ujojen itsetunto lytätään monesti jo lapsuudessa kun heistä yritetään leipoa rohkeampia ja enemmän samanlaisia muiden lasten kanssa. Monesti ehkä hyvää tarkoittavilla "no menehän nyt rohkeasti mukaan" "ei se ole yhtäään jännittävää" "meidän tyttö/poika se on niin arka ja hiljainen" tyyppisillä letkautuksilla saadaan lapsi vain tuntemaan itsensä jotenkin vialliseksi ja vääränlaiseksi. Ja ujous ominaisuutena sellaiseksi että sitä ei toivoisi kenellekään. Siitä ei ole muuta kuin riesaa.

Usein nämä kommentit tulevat ihmisiltä, jotka ovat itse ulospäinsuuntautuneita luonteeltaan ja joilla ei ole mitään käsitystä siitä mitä ujous on. En muista itse saaneeni keneltäkään oikeasti ujolta ihmiseltä ajattelemattomia kommentteja omaan luonteeseeni liittyen. He ovat ymmärtäneet, mitä on olla ujo. Olen saanut itsekin lapsuudessa ja läpi kouluiän kommenttia (vähän negatiivissävytteistä sellaista) ujouteeni ja hiljaisuuteen liittyen. Joskus olen ottanut palautteen todella raskaastikin itseeni ja välillä on oikeasti tuntunut siltä että en kelpaa tällaisenaan ja minussa on jotain vikaa. Välillä minuun ei ole uskottu sen takia että olen ujo tai on sanottu että en pysty johonkin koska luonteeni on tällainen.

Olen kuitenkin hakeutunut alalle, jossa täytyy olla aika sosiaalinen. Harjoittelujaksoilla olen saanut välillä aika tökeröäkin palautetta ujouteeni liittyen nimenomaan harjoittelun ohjaajilta. Asiakkaat ovat yleensä tykänneet minusta. Mieleni on tehnyt puolustaa itseäni ja sanoa ohjaajalleni vastaan, mutta olen mennyt tilanteessa niin lukkoon että en ole saanut sanottua haluamiani asioita. Tai ohjaaja on itse ollut niin päälle päsmäri, että häneltä on vaikea ollut saada puheenvuoroa. Harjoittelujaksoillani olen saanut kuitenkin myös positiivista palautetta luonteeseeni liittyen. Vihdoinkin joku kehuu, arvostaa niitä ominaisuuksia minussa, joita itse olen alkanut jo melkein itsessäni häpeilemään (ympäristöstä tulevan palautteen vuoksi). Puhuu ujoudesta positiiviseen sävyyn. Vihdoinkin saan ulkopuolista hyväksyntää sille, että olen hyvä tällaisena ja minulla on oikeastaan aika hieno luonne. Jossakin syvimmissä sopukoissani olen tiennyt sen aina, mutta välillä siihen on ollut itsekin vaikea uskoa.

Nyt vihdoin 23-vuotiaana kohta valmistuvana nuorena naisena alan tuntea, että olen ihan hyvä tällaisena. Olen alkanut huomaamaan oman luonteeni hyvät puolet sekä oppinut arvostamaan ja puolustamaan itseäni. Minun ei tarvitse häpeillä tai piilotella omaa ujouttani tai herkkyyttäni. Minun ei tarvitse yrittää muuttaa luonnettani samanlaiseksi kuin ulospäin suuntautuneilla ja räväköillä ihmisillä. Ainakin osa ihmisistä arvostaa minua juuri tällaisena kuin olen nyt.

20

419

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En näe ujoudessa mitään hyvää. Olen kohta 33 vuotias ja ujoudesta johtuen en ole koskaan ollut parisuhteessa.

      • ap

        En ole muuten minäkään ollut parisuhteessa. Tiedä sitten mistä johtuu, varmaan ujouskin on yksi syy taustalla. Näetkö sitten muidenkaan ihmisten ujoudessa mitään hyvää? Minulla ainakin parhaat ja lähimmät ystävät ovat itsekin vähän ujon puoleisia ja arvostan kyllä niitä ominaisuuksia ystävissäni, joten miksen arvostaisi niitä myös itsessäni.

        Parempi vaan hyväksyä oma perusluonteensa, koska ei sitä ihan hirveästi voi lähteä muuttamaankaan. Kyllä sitä on itselläkin hetkiä kun oikeasti toivoisi olevansa toisenlainen, mutta näillä mennään mitä on saatu.


      • ap kirjoitti:

        En ole muuten minäkään ollut parisuhteessa. Tiedä sitten mistä johtuu, varmaan ujouskin on yksi syy taustalla. Näetkö sitten muidenkaan ihmisten ujoudessa mitään hyvää? Minulla ainakin parhaat ja lähimmät ystävät ovat itsekin vähän ujon puoleisia ja arvostan kyllä niitä ominaisuuksia ystävissäni, joten miksen arvostaisi niitä myös itsessäni.

        Parempi vaan hyväksyä oma perusluonteensa, koska ei sitä ihan hirveästi voi lähteä muuttamaankaan. Kyllä sitä on itselläkin hetkiä kun oikeasti toivoisi olevansa toisenlainen, mutta näillä mennään mitä on saatu.

        En ole puolesta enkä vastaan, kai sitä ujona hieman paremmin ymmärtää muita ujoja. En tunne muita ujoja.


      • ap kirjoitti:

        En ole muuten minäkään ollut parisuhteessa. Tiedä sitten mistä johtuu, varmaan ujouskin on yksi syy taustalla. Näetkö sitten muidenkaan ihmisten ujoudessa mitään hyvää? Minulla ainakin parhaat ja lähimmät ystävät ovat itsekin vähän ujon puoleisia ja arvostan kyllä niitä ominaisuuksia ystävissäni, joten miksen arvostaisi niitä myös itsessäni.

        Parempi vaan hyväksyä oma perusluonteensa, koska ei sitä ihan hirveästi voi lähteä muuttamaankaan. Kyllä sitä on itselläkin hetkiä kun oikeasti toivoisi olevansa toisenlainen, mutta näillä mennään mitä on saatu.

        "En ole muuten minäkään ollut parisuhteessa. Tiedä sitten mistä johtuu, varmaan ujouskin on yksi syy taustalla."

        10 vuotta nuorempana NAISENA sulla on kuitenkin hieman paremmat mahikset.


      • wlfwd kirjoitti:

        En ole puolesta enkä vastaan, kai sitä ujona hieman paremmin ymmärtää muita ujoja. En tunne muita ujoja.

        Häh, et tunne muita ujoja. Eiköhän meitä nyt ole ihan pilvinpimein. Joka koululuokasta, työpaikalta, jokaisen suvusta ym. löytyy aina muutamia ujoja.


      • kirjoitti:

        Häh, et tunne muita ujoja. Eiköhän meitä nyt ole ihan pilvinpimein. Joka koululuokasta, työpaikalta, jokaisen suvusta ym. löytyy aina muutamia ujoja.

        Tiedän joitain kavereiden kavereja, jotka ovat ujoja, mutta en tunne heitä paremmin.
        Yksi kaveri oli lapsena ujo, mutta nyt ei ole ujoudesta tietoakaan.


      • ap
        wlfwd kirjoitti:

        "En ole muuten minäkään ollut parisuhteessa. Tiedä sitten mistä johtuu, varmaan ujouskin on yksi syy taustalla."

        10 vuotta nuorempana NAISENA sulla on kuitenkin hieman paremmat mahikset.

        Taas tää iänikuinen virsi. Oli sitten mahikset mitkä hyvänsä, niin ei se naisen parisuhteettomuus ole sen vähäarvoisempi asia kuin miehenkään. Eikä mun mielestä oo järkevää lähteä täällä nyt kilpailemaan siitä kenellä on kaikista kurjinta.

        "10 vuotta nuorempana NAISENA sulla on kuitenkin hieman paremmat mahikset." Tällä lauseella mitätöidään kaikki naisen kokemukset ja tämän mukaan nainen ei saisi edes koskaan tuntea ahdistavaa oloa tai huonoa fiilistä siitä että on sinkkuna. Ainoastaan miehellä on oikeus valittaa, koska hänellä on asiat aina vielä huonommin kuin naisella.


      • ap kirjoitti:

        Taas tää iänikuinen virsi. Oli sitten mahikset mitkä hyvänsä, niin ei se naisen parisuhteettomuus ole sen vähäarvoisempi asia kuin miehenkään. Eikä mun mielestä oo järkevää lähteä täällä nyt kilpailemaan siitä kenellä on kaikista kurjinta.

        "10 vuotta nuorempana NAISENA sulla on kuitenkin hieman paremmat mahikset." Tällä lauseella mitätöidään kaikki naisen kokemukset ja tämän mukaan nainen ei saisi edes koskaan tuntea ahdistavaa oloa tai huonoa fiilistä siitä että on sinkkuna. Ainoastaan miehellä on oikeus valittaa, koska hänellä on asiat aina vielä huonommin kuin naisella.

        Ei ollut tarkoitus pahoittaa kenenkään mieltä tai väheksyä toisten tuntemuksia ikisinkkuudesta. Mutta olen vain saanut sellaisen kuvan että ujoimmillekkin naislille löytyy seuraa.


    • rottasukka!

      Aploodeja ja ilotulituksia!
      Hyvä että joku edes arvostaa :)

    • Ujosteleva

      Kylläkai kainous piilee geeneissä.Todella lämmin ja lähimmäistä arvostava lähes poikkeuksesta on ujo.

    • kiitos<3

      Hieno kirjoitus, kuin olisi minun käsialaa muutaman vuoden takaa kun aloin arvostaa itseäni sellaisena kuin olen. Ei tarvitse kuin muuttaa omaa asennetta niin elämä ympärilläkin muuttuu vähitellen. Sieltä se muutos aina lähtee; sisältä ulospäin.

    • Ujo äijä imagolla

      Joo noi ujoudet ja parisuhteet ja miehet/naiset juttu. MIESTEN yleisesti ottaen oletetaan tekevän aloite milläs teet aloitteen jos olet ujo, NAISEN ei tarvitse kuin odottaa MIESTÄ joka ei ole ujo, eikä NAISEN välttämättä tarvitse laittaa tikkua ristiin koko asian eteen. "NAISEN ujous on viehättävää MIEHEN ujous on säälittävää". Tasa-arvo nyky maailmassa, salli mun nauraa ei ihmis-suhteiden suhteen ainakaan. MIEHILLE oikeus tulla isketyksi, MIEHILLE oikeus näyttää tunteita, MIEHILLE oikeus itkeä, nyt kaikki MIEHET barrikaadeille ja munasuojuksia polttamaan, että saadaan tasa-arvo tähän maailmaan.

    • ujo m23

      AP, on hienoa, että olet hyväksynyt itsäsi sellaisena kuin olet ja jopa rakastat luonnettasi.
      Mutta itse en näe mitään hyvää ujoudessa. Mitä hyvää voi seuraa ylimääräisestä jännittämisestä? Luettelemasi ujouden hyvät puolet, ovat kohteliaisuus, kyky ja tahto ottaa muut huomioon. On kyllä totta, että usein ujous tuo esille nuo ominaisuudet, mutta mielestäni ihmisellä voi olla nuo piirteet, vaikka ei olisi ujo.

      En halua vähätellä ujon naisen ongelmia, mutta miehelle ujous on erityisen tuhoisa. Koska miehen on tehtävä aloite, näin on ollut aina vapaassa yhteiskunnassa ja erityisesti eläinkunnassa. En syyttele ketään, enkä yritä muuttaa tuota tilannetta, totean vain. Ja vaikka netissä usein lukee "ujo mies on söpö", tai jotain muuta vastaavaa, todellisuudessa ujo mies joko ei tule puhumaan tai puhuessaan vaikuttaa epävarmalta tai jopa punastuu ja/tai alkaa änkyttää, jonka takia tulee torjutuksi. Onhan se totta, että miehen epävarmuus ei ole kovin viehättävää.

      Pitää kuitenkin huomioda, että yleisesti miehellä tunteellinen kipukynnys on paljon korkeampi kuin naisella. Pitää taas sanoa, etten vähättele naisten ongelmia, oikeastihan ongelman suurutta/vakavuutta ei voi vertailla. Mutta kun kuuntelee, mikä saa naisen ahdistuneeksi tai surulliseksi, mutta jos nuo ongelmat tapahtuisivat minulle en edes välittäisi.

      • ap

        "Mutta itse en näe mitään hyvää ujoudessa. Mitä hyvää voi seuraa ylimääräisestä jännittämisestä?" Siis ujoushan nyt on vaan sitä, että on vähän varautuneempi uusien ihmisten seurassa ja isommassa porukassa eikä ole heti suuna päänä tutustumassa toisiin. Ehkä tuosta on se hyvä puoli, että tulee tarkemmin harkittua mitä tekee eikä tule lähdettyä kaikkiin pöljäilyihin mukaan, siis tietynlainen suojamekanismi. Tietysti jos tuo jännittäminen on todella suurta niin silloin se alkaakin olla enemmän haitta. Kyllä siitäkin voi siedättämällä oppia ainakin jossain määrin pois.

        Itse ainakin olen huomannut sen, että esim. luokan edessä esittäminen ei juurikaan enää jännitä kun tuota on tullut niin paljon koulussa ja myös harrastuksen kautta useita kertoja. Tähän auttaa myös se kun voi valmistautua etukäteen ja osaa asiansa. Joku extempore –juttu kun pitäis yleisön edessä vetää niin olis varmaan aivan paniikissa. Yleensäkin varmaan kaikkeen uuteen totuttautuminen vie ujolta vähän kauemmin kuin ulospäin suuntautuneilta, mutta kun nuita uusia juttuja ja tilanteita harjoittelee tarpeeksi pitkäjänteisesti niin voi oppia jännittämään vähän vähemmän erilaisissa tilanteissa.

        Ulospäin suuntautuneilla ihmisillä on hyvät taidot luoda kontakteja muihin ihmisiin, ja yleensä heillä on paljon kontakteja moniin eri ihmisiin. Ujoilla taas ei niin paljon kontakteja eri ihmisiin, mutta saattaa olla muutamaan ihmiseen syvempi suhde. Kyllähän ujot on usein sellasia syvällisiä ja pohdiskelevia, mitkä ei musta ainakaan oo yhtään huonoja ominaisuuksia. Ja todella hienoja ajatuksia kuulee ujojenkin suusta, silloin kun ne saa kakaistua ne ajatuksensa ilmoille.

        Joo, siis ymmärrän kyllä tuon miesten ahdingon. Ehkä ujous on kuitenkin naisille jotenkin ”hyväksytympi” ominaisuus kuin miehille. Mutta joo olen kyllä itsekin huomannut, että kyllähän ujous hankaloittaa uusiin ihmisiin tutustumista ja sitä kautta miehen löytämistä. Ujona naisenakin huomaa sen, että miehet on kiinnostuneempia ja lähestyy lähinnä niitä ulospäin suuntautuneita ja puheliaampia naisia. Ja kyllähän tuo on ihan ymmärrettävääkin, itse saatan olla nuissa tilanteissa niin jännittynyt ja varautunut että en välttämättä oo kovin helposti lähestyttävän oloinen vaikka haluaisinkin olla. Ja sitten jos joku lähestyykin niin onnistun sössimään sen kuitenki jotenkin. No joo, mutta ei voi mitään ehkä tästä vielä joku päivä rohkaistuu.. Suurin ongelma ujoilla tuntuis kuitenki olevan se, että se tutustuminen on niin hankalaa. Sitten kun ollaan jo tutumpia niin asiat menee ihan omalla painollaan ja ujosta voi saada todella hyvän ystävän/kumppanin.


    • 32vmiesjhgjh

      Hyvä, että sinä olet sinut ujoutesi kanssa. Itse olen ujo ja olen tuntenut muutamia ujoja naisia opiskelupiireissä. Voin sanoa, että nämä naiset ovat olleet juuri niitä parhaimpia. Sen takia he varmasti olivatkin jo varattuja. Itse en näe ujoudessa mitään hyvää. Olen jollain ilveellä pystynyt kyllä kouluja käymään esim. ammattikorkeakoulun ja yliopiston. Esitelmän pito oli yhtä tuskaa, joten joutui syömään lääkkeitä, että ylipäätään onnistui esitelmän pitämään. Insinööritehtäviin haetaan kuitenkin asikaspalvelutaitoista ihmistä, joten ne työt olen joutunut unohtamaan parin pätkätyön jälkeen. Työhaastattelussa yleensä jo nähdään, että ei näin ujo sellaseen sovellu ja ei palkata töihin. Tästä syystä lähdinkin sitten opiskelemaan ammattikouluun. Naisiin kyllä on ollut mahdollisuuksia, mutta ujoudella on tullut ne tilanteet pilattua, enkä ole tähän päivään ns. seurustellut. Kaksi tärkeää asiaa eli perheen perustaminen ja vakiduunin saaminen jäävät nähtävästi vaan haaveeksi.

    • i6r

      Pikkasen vaikee arvostaa luonteenpiirrettä, joka pilaa KOKO VIТUN ELÄMÄN.

    • 1+1

      Se on jännä tuo ujous, kun sitä ei välttämättä mitenkään huomaa ihmisestä. Tunsin aikoinaan erään miehen , joka oli ns. paha poika. Antoi itestään tosi rohkeen ja itsevarman kuvan. Eräänä päivänä kysyin häneltä onko hän yhtään ujo ja vastaus oli " Oon, ihan helvetin ujo" Ja sen jälkeen rakastin tuota ihmistä entistä enemmän....

      • ujomiesjkfnsdjn

        Joo tuo on totta. Itse olen todella ujo tyyppi ja olen saanut kuulla muilta "ylpeäksi" nimittelyä ja joku nainen huusi jopa, että olen "itserakas hintti". Mukavaltapa tuntuu tuollaiset nimittelyt. Kummaa, kun kenellekään ei tule sitten ensimmäisenä mieleen, että olen hiton ujo.


    • 1+1

      Nii, muistakaahan ujot, te jotka ootte muita selvästi hiljaisempia, että myös se itsevarmanoloinen ja puhelias ihminen voi pohjimmiltaan olla älyttömän ujo...

      Mun mielestä se on vaan ihana ja viehättävä piirre miehessä jos hän on edes jonki verran ujo. Ymmärrän, että sellaisesta miehestä ujous on varmasti taakka jos se estää täysin tutustumisen toisiin ihmisiin.

      Joo, oon saanu puolustella muutamaan otteeseen ihmistä, jota on sanottu ylpeäksi. Kaverini mollasi erästä ihmistä ja sanoin, että hei se tyyppi voi olla ihan vaa ujo. Ei ihmiset aina todellakaan tajuu sitä, et kyse voi olla ihan yksinkertaisesti ujoidesta.

    • hilkka 89

      Täällä myös yksi ujo. Mulla se ujous on hyvinkin vaihtelevaa..joillekkin ihmisille uskallan sanoa vaikka mitä ja jopa "höpötän" välillä ihan mitä vaan,mutta sitten joissakin tilanteissa en vaan saa sanaa suustani. En sitten millään,vaikka haluaisinkin.Varsinkin porukassa iskee välillä totaalinen hiljaisuus.Ahdistun siitä kun hiljaisuuttani arvostellaan.Tätä on tapahtunut esim opiskelujen työssäoppimispaikalla.Asiakkaille kyllä uskallan puhua,mutta olen huomattavasti hiljaisempi silloin kun ohjaaja on vieressä kyttäämässä.Ja lähes joka harjoittelussa on sattunut olemaan oikeen rääväsuu ohjaaja,joka ei ole paljoa antanut tilaa. Osasyy hiljaisuuteen on myös se että asun kaksikielisellä paikkakunnalla, joten työssäoppimispaikatkin on ollut enemmän ruotsinkielisiä,joten olen joutunut käyttämään muuta kun äidinkieltäni. Toivottavasti joskus tästä reipastun.Olisi kyllä kivaa jos työssäoppimispaikallakin huomioisivat ujot.Ei ole helppoa mennä uuteen paikkaan jossa on ennenstään toisilleen tuttu työporukka,joka on saattanut työskennellä yhdessä vuosikaudet.Vielä kun itse on kuitenkin melko nuori ja kokematon 22v.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      84
      2190
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      49
      1906
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1828
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      71
      1570
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1568
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1472
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      22
      1379
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1342
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1301
    10. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1294
    Aihe