Elikkä olis tarkoitus putsata tuo vakio ilmansuodatin kotelossa oleva vapaavirtaus-suodatin. Tiedän että suodattimille myydään puhdistus-sarjoja jotka sisältää pesuaineen ja öljyn mutta tahtovat olla aika tyyriitä. Onko ketään puhdistanut sellaista kotikonstein? Millä pesuaineella sen voi pestä ja mitä öljyä siihen vois laittaa?. Suodatin on merkkiä JR. Kiitokset etukäteen neuvoja antaneille.
vapaavirtaus-suodattimen putsaus?
6
1807
Vastaukset
- eki
Tuota itsellä 2.2i ja tuli tuossa eräänä päivänä mieleen että jos laittaisi ton vaparin. Paljonkos muuten tulee hintaa kyseiselle kapistukselle. Sinulla selvästi taitaa olla tietoa, ja muutkin voivat sanoa jotka tietävät.
Ja huomaako sen olemassa oloa mitenkään vai onko se loppujen lopuksi ihan turha. Tehon lisäys arviot? Joku tuttu tokaisi että voisit tehdä 5-7%, pitääkö paikkansa?- TTM
Minulla on ollut K&N vapaavirtaussuodatin n. 120tkm TD Madzassa. Laitoin sen siksi, koska suodatin likaantuu aika kovasti niissä olosuhteissa, joissa olen ajanut ja vakiosuodattimille tulisi aika lailla hintaa kun vaihtaa niitä tiheämpään. Suodattimen pestävyys oli pääsyy. Muistelen vakiosuodattimen hinnaksi 12eur ja K&N:n 70 eur. Öljynä olen käyttänyt tarkoitukseen tehtyä sitkostettua ilmanputsariöljyä. Tavallinen öljy häipyy imuilman mukaan eikä sido pölyä. Peseminen on aika työlästä mutta bensalla on puhdistunut. Tehonnousu pitää minulla paikkansa niin, että koneesta saa nyt saman tehon hitusen pienemmällä kulutuksella. Vakiosuodattimessa imuvastus on suurempi ja varsinkin sitten kun se on likainen. Olen pessyt K&N suodatinta n. 20tkm välein eli tiheämmin, kuin vakiosuodatin pitäisi vaihtaa, joten myös siksi imuvastus pysyy alhaisempana. Tosi likainen se on joka kerta ollut. Kaikkia urpuja ja lehtiä sekä pölyä ja hiekkaa. Tyytyväinen olen suodattimeen ollut. Tehonnousu on varmasti moottorityypistä kiinni mutta tietenkin teho nousee jos vanha suodatin on ihan tukossa.
- mazdalogi
TTM kirjoitti:
Minulla on ollut K&N vapaavirtaussuodatin n. 120tkm TD Madzassa. Laitoin sen siksi, koska suodatin likaantuu aika kovasti niissä olosuhteissa, joissa olen ajanut ja vakiosuodattimille tulisi aika lailla hintaa kun vaihtaa niitä tiheämpään. Suodattimen pestävyys oli pääsyy. Muistelen vakiosuodattimen hinnaksi 12eur ja K&N:n 70 eur. Öljynä olen käyttänyt tarkoitukseen tehtyä sitkostettua ilmanputsariöljyä. Tavallinen öljy häipyy imuilman mukaan eikä sido pölyä. Peseminen on aika työlästä mutta bensalla on puhdistunut. Tehonnousu pitää minulla paikkansa niin, että koneesta saa nyt saman tehon hitusen pienemmällä kulutuksella. Vakiosuodattimessa imuvastus on suurempi ja varsinkin sitten kun se on likainen. Olen pessyt K&N suodatinta n. 20tkm välein eli tiheämmin, kuin vakiosuodatin pitäisi vaihtaa, joten myös siksi imuvastus pysyy alhaisempana. Tosi likainen se on joka kerta ollut. Kaikkia urpuja ja lehtiä sekä pölyä ja hiekkaa. Tyytyväinen olen suodattimeen ollut. Tehonnousu on varmasti moottorityypistä kiinni mutta tietenkin teho nousee jos vanha suodatin on ihan tukossa.
elikkäs ensimmäiseksi nimim.Eki. No kyllä mä tykkään että hengitys olis parantunut ja bensankulutus tippunut. Vaikea vähän sanoa tuota nousiko tehot, tehdas lupasi jotain 5-7 prosentin tehon nousua mutta kyllä sen huomaan varmaan parhaiten itse. Ostin/tilasin tuon JR suodattimen T.Muukkoselta (netistä löytyy) ja hinta pyöri muistaakseni 60-70 euron tienoilla, tavara tuli postiin muutamassa päivässä ja onhan se pitkänpäälle halvempi kun sen tarvii vaan pestä. Toiseksi nimim.TTM. Eli oletko ostanut K&N oman suodatin öljyn. Koska muistaakseni JR:llä oli kans myynnissä jokin puhdistus-sarja jossa oli öljy ja pesuaine. Kyllä kai tuon suodattimen vois pestä jollakin liuotinpesuaineella ja sen jälkeen huuhdella ja kuivata paineilmalla ja laittaa se suodatin öljy?
- eki
mazdalogi kirjoitti:
elikkäs ensimmäiseksi nimim.Eki. No kyllä mä tykkään että hengitys olis parantunut ja bensankulutus tippunut. Vaikea vähän sanoa tuota nousiko tehot, tehdas lupasi jotain 5-7 prosentin tehon nousua mutta kyllä sen huomaan varmaan parhaiten itse. Ostin/tilasin tuon JR suodattimen T.Muukkoselta (netistä löytyy) ja hinta pyöri muistaakseni 60-70 euron tienoilla, tavara tuli postiin muutamassa päivässä ja onhan se pitkänpäälle halvempi kun sen tarvii vaan pestä. Toiseksi nimim.TTM. Eli oletko ostanut K&N oman suodatin öljyn. Koska muistaakseni JR:llä oli kans myynnissä jokin puhdistus-sarja jossa oli öljy ja pesuaine. Kyllä kai tuon suodattimen vois pestä jollakin liuotinpesuaineella ja sen jälkeen huuhdella ja kuivata paineilmalla ja laittaa se suodatin öljy?
Paljonko olette huomanneet bensankulutuksessa eroa... ajatellaan nyt että jos ajan vaikka sen 100km/h:ssa tasaisesti maan tiellä niin tällä hetkellä toi 626:n 2.2i syö sitä 95E:tä noin 7L/100km onko se kulututuksen vähenimen suurempaa jos ajetaan suuremmilla nopeuksilla.
Eli jos nopeus on taisaisesti 120km/h 100km:lla, niin kulutus on jotain 8L/100km. Vaikuttaako tuossa kulutus määrässä jopa 0,5L/100km:lla???? Vai enemmän tai vähemmän, miten olette asian huomanneet?
Eli siis kokonais kustannus olisi, vapari 70e ja paljonko tulee kustannuksia siitä suodatin öljystä ja entä kuinka monesti sitä joutuu ostamaan... riittääkö esim. 3:een puhdistus kertaan? Bensalla puhdistuksesta tuskin tarvitsee laskea kuluja.
Tässä kun nyt ajattelee, niin... kun ajan suhteellisen puhtailla tie osuuksilla ja likaa kertyy erittäin vähän. Lähinnä vain pölyä. Joten varmaankin pystyisin puhdistelemaan sitä vaparia harvemmin. Esim, jos TTM putsaa 20tkm välein, niin voisin mahdollisesti laskea, että joutuisin putsaamaan sen 30tkm:n välein.
Ja jos polttoaineen kulutuskin vähenee, niin varmaankin olisi suhteellisen kannattava ostos.
En tiedä sitten miten sen tehon lisäyksen... tuskin sitä huomaa edes jos jotain esim. 5hv tulee lisää. Vääntö konehan tuo on, ei mikään tehomylly.
Juu... mut heittäkäähän kommenttia mahdollisimman moneen kysymykseen. :) Kiitoksia jo etukäteen.
T. Eki - mazdalogi
eki kirjoitti:
Paljonko olette huomanneet bensankulutuksessa eroa... ajatellaan nyt että jos ajan vaikka sen 100km/h:ssa tasaisesti maan tiellä niin tällä hetkellä toi 626:n 2.2i syö sitä 95E:tä noin 7L/100km onko se kulututuksen vähenimen suurempaa jos ajetaan suuremmilla nopeuksilla.
Eli jos nopeus on taisaisesti 120km/h 100km:lla, niin kulutus on jotain 8L/100km. Vaikuttaako tuossa kulutus määrässä jopa 0,5L/100km:lla???? Vai enemmän tai vähemmän, miten olette asian huomanneet?
Eli siis kokonais kustannus olisi, vapari 70e ja paljonko tulee kustannuksia siitä suodatin öljystä ja entä kuinka monesti sitä joutuu ostamaan... riittääkö esim. 3:een puhdistus kertaan? Bensalla puhdistuksesta tuskin tarvitsee laskea kuluja.
Tässä kun nyt ajattelee, niin... kun ajan suhteellisen puhtailla tie osuuksilla ja likaa kertyy erittäin vähän. Lähinnä vain pölyä. Joten varmaankin pystyisin puhdistelemaan sitä vaparia harvemmin. Esim, jos TTM putsaa 20tkm välein, niin voisin mahdollisesti laskea, että joutuisin putsaamaan sen 30tkm:n välein.
Ja jos polttoaineen kulutuskin vähenee, niin varmaankin olisi suhteellisen kannattava ostos.
En tiedä sitten miten sen tehon lisäyksen... tuskin sitä huomaa edes jos jotain esim. 5hv tulee lisää. Vääntö konehan tuo on, ei mikään tehomylly.
Juu... mut heittäkäähän kommenttia mahdollisimman moneen kysymykseen. :) Kiitoksia jo etukäteen.
T. EkiNo vaikee vähän sanoa tuota kulutusta kun ei oo itsekkään sitä kerinnyt sen kummemmin analisoimaan. Kyllä se varmaan voi viedäkkin 0,5 litraa sadalla vähemmän, riippuu tietysti ihan ajotyylistä. Omasta mielestä se vie kyllä vähemmän. Katselin tuosta netistä ja löysin että ainakin Freetechnics:llä oli myytävänä puhdistus-sarja joka sisälsi 0,5 litraa pesuainetta ja suodatin öljy spray = 20 euroa. Ainut moite oli että öljy on kuulemma punaista, JR-suodatin vaihtaa väriä. Mutta kyllä noita puhdistus-sarjoja myy muistaakseni moposport ja t.muukkonen joten varmaan liikkuu samoissa hinnoissa. Mä en osaa sanoa tuota puhdistuskertojen määrää, kun en oo itsekkään vielä puhdistanut suodatinta. PS: moposportilla löytyi K&N suodatin, pesuaineet ja öljyt. Suodatin oli kallis mutta hoitoaineet suht.edulliset.
- TTM
eki kirjoitti:
Paljonko olette huomanneet bensankulutuksessa eroa... ajatellaan nyt että jos ajan vaikka sen 100km/h:ssa tasaisesti maan tiellä niin tällä hetkellä toi 626:n 2.2i syö sitä 95E:tä noin 7L/100km onko se kulututuksen vähenimen suurempaa jos ajetaan suuremmilla nopeuksilla.
Eli jos nopeus on taisaisesti 120km/h 100km:lla, niin kulutus on jotain 8L/100km. Vaikuttaako tuossa kulutus määrässä jopa 0,5L/100km:lla???? Vai enemmän tai vähemmän, miten olette asian huomanneet?
Eli siis kokonais kustannus olisi, vapari 70e ja paljonko tulee kustannuksia siitä suodatin öljystä ja entä kuinka monesti sitä joutuu ostamaan... riittääkö esim. 3:een puhdistus kertaan? Bensalla puhdistuksesta tuskin tarvitsee laskea kuluja.
Tässä kun nyt ajattelee, niin... kun ajan suhteellisen puhtailla tie osuuksilla ja likaa kertyy erittäin vähän. Lähinnä vain pölyä. Joten varmaankin pystyisin puhdistelemaan sitä vaparia harvemmin. Esim, jos TTM putsaa 20tkm välein, niin voisin mahdollisesti laskea, että joutuisin putsaamaan sen 30tkm:n välein.
Ja jos polttoaineen kulutuskin vähenee, niin varmaankin olisi suhteellisen kannattava ostos.
En tiedä sitten miten sen tehon lisäyksen... tuskin sitä huomaa edes jos jotain esim. 5hv tulee lisää. Vääntö konehan tuo on, ei mikään tehomylly.
Juu... mut heittäkäähän kommenttia mahdollisimman moneen kysymykseen. :) Kiitoksia jo etukäteen.
T. EkiMulla laski luultavasti 0.1 litraa /100km kulutus TD:ssä. Vähän vaikea sanoa, kun ei kulutuskäyristä huomaa kummempaa eroa mutta noussut se ei ainakaan. Dieseleissä kulutusvaihtelut ovat muutenkin pienempiä kuin bensakoneissa ajo-olosuhteiden muuttuessa. En ole käyttänyt K&N omaa öljyä vaan tarvikeliikkeestä ostettua. K&N:n väri oli uutena muistaakseni punainen mutta nyt se on sininen, koska öljykin on. Öljyä on noin 0.5l pullollinen ja siitä olen pensselillä sitä sivellyt suodattimen pintaan niin kauan, että se on läpikotaisin öljyyntynyt. Olen antanut valua ylimääräisen öljyn pois eli heti en ole sitä paikalleen laittanut. Pullon ostin pari vuotta sitten enkä muista mitä se maksoi (5-10 euroa ehkä) mutta 5-6 kertaa olen siitä öljyä laittanut. Menekki riippuu siitä miten paljon roiskii hukkaan laittaessa. Spray olisi kätevämpi tapa levittää.
Suodattimen pesuohjeissa on maininta että sopiva pesuväli on jotain 50tkm mutta minulle se on aika paljon. Suodattimelle luvataan ikää 1600000 km mikä kuulostaa kans aika paljolta. Ikä riippuu tietysti pesujen rajuudesta ja tiheydestä. Paineilmalla sitä ei suositella puhallettavaksi, jotta puuvillat ei lennä tuuleen. Itse olen vähän ohjeita tulkiten pessyt sen maaliruiskulla, jossa on bensaa. Ruisku hajottaa paineen isommalle alalle ja bensa puhdistaa tehokkaasti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po2127480- 582933
- 1922343
Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101753Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.1651712Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.
Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke201396- 751251
Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,381173Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä271155Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty501029