Hei asiaan

''''''eetu34

selvyyttä::: Kun palkkaa remonttireiskan tuntitöihin ja tekee työsopimuksen niin laitetaanko myös tuntitöitätekevän remonttireiskan työsopimukseen aikaraja,- siis se raja jolloin työ tulisi olla VALMIS.....

8

150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Määräaikaisia sopimuksia on kahta perustyyppiä: jonkun työn tekemiseksi tai jonkun ajan kestäviä. Tokihan mahdollista on myös tehdä yhdistelmä noista, mutta käsittääkseni aika harvoin niin tehdään.

    • mmkktt

      Jos palkkaat sen tuntitöihin pyydät arvion kauan työ kestää maksaa. Tuon hän voi ylittää 15% mikäli ei lisätöitä tule. Tuntitöihin palkattaessa harva suostuu tarkkaa pvm antamaan (työmäärä kesto perustuu arvioon)

      Mikäli teet urakkasopimuksen (kiinteä hinta jota ei saa ylittää) voi tuohon myös lisätä pvm milloin työn tulisi olla valmis. Jos ei ole niin pikku sanktiopykälä ainakin auttaa.

    • öölööööö

      Vaikka tekisi tuntitöinä niin kannattaa sopia etukäteen:
      - milloin työ viimeistään on valmis
      - maksimityömäärä ja mitä sen ylittyessä tehdään
      - miten laatutaso määritetään ja kuka hyväksyy työn jäljen

      Itselläni on huonoja kokemuksia tuntitöinä teetettävistä hommista missä ei ole määritelty valmistumisaikaa. Meillä kävi klassinen tapaus että työt pitkittyivät sen takia että kavereilla olikin samaan aikaan muita hommia ja meidän työmaalla käytiin vain silloin tällöin tekemässä joku yksittäinen työvaihe kun toisella työmaalla sattui olemaan sopiva tauko. Eli käyttivät selvästi meidän työmaata "täyttämään aukot kalenterissa".

      Toinen mahdollisuus on tavoitehinta (googleta vaikka "tavoitehintaurakka"). En tiedä käytetäänkö sitä paljon ainakaan pientalorakentamisessa.

    • kari789

      alkuperäinen eli eetu34 kertoo PALKKAAVANSA ja tekevänsä TYÖSOPIMUKSEN. Silloin eetu on itse työnantaja ja vastuussa aikatauluista.

      Jos taas eetu tilaisi remonttipalvelua yrittäjältä, niin silloin tilanne olisi toinen.

      Kummastako nyt sitten mahtaakaan olla kysymys ?

      • Öööläääää

        No ensinnäkään ei kannata palkata ketään vaan ostaa kyseinen palvelu kyseisen "reiskan" yritykseltä.

        Käytännössä _jokaisella_ vähänkään ammattimaisemmin töitä tekevällä remonttireinolla on oma yritys tai toiminimi jonka kautta voivat tarvittaessa laskuttaa. Jos jampalla ei ole firmaa jonka kautta laskuttaa niin syynä voi olla joko:
        - on ajateltu kusettaa
        - on joku ulosotto tai liiketoimintakielto päällä vanhojen kepulihommien johdosta
        Tai:
        - on juuri päästy linnasta tai menossa sinne ja halutaan vain jotain nopeaa duunia oli se sitten astianpesua tai laatoitusta

        Ei ole mitään syytä eikä järkeä palkata remonttireiskaa. Siinä vain menettää loputkin niistä vähistä oikeuksista mitä rakennuttajalla tai remontin teettäjällä on!!


      • selitys

        Eetu tilaa remonttireiskan palvelua.


      • ldldldkkkkk
        Öööläääää kirjoitti:

        No ensinnäkään ei kannata palkata ketään vaan ostaa kyseinen palvelu kyseisen "reiskan" yritykseltä.

        Käytännössä _jokaisella_ vähänkään ammattimaisemmin töitä tekevällä remonttireinolla on oma yritys tai toiminimi jonka kautta voivat tarvittaessa laskuttaa. Jos jampalla ei ole firmaa jonka kautta laskuttaa niin syynä voi olla joko:
        - on ajateltu kusettaa
        - on joku ulosotto tai liiketoimintakielto päällä vanhojen kepulihommien johdosta
        Tai:
        - on juuri päästy linnasta tai menossa sinne ja halutaan vain jotain nopeaa duunia oli se sitten astianpesua tai laatoitusta

        Ei ole mitään syytä eikä järkeä palkata remonttireiskaa. Siinä vain menettää loputkin niistä vähistä oikeuksista mitä rakennuttajalla tai remontin teettäjällä on!!

        No joo, "Ööölää" on vähän turhan pessimistinen, mutta pääpiirteissään olen samaa mieltä.

        Työsuhteessa rakennuttaja on vastuussa myös työnlaadusta sekä lisäksi palkan- ja verojen maksuista jne. Lisäksi jos työntekijä sairastuu niin rakennuttaja joutuu työnantajan ominaisuudessa maksamaan myös sairasajan palkkaa. Työsuhteessa rakennuttaja maksaa palkan lisäksi myös työehtosopimuksen mukaiset matka-, työkalu- ja muut korvaukset. Näistä harvoin on puhetta etukäteen kun työsopimusta tehdään.

        Silloin kun rakennuttaja ostaa palvelun remonttireinon yritykseltä niin maksuasiat ovat hyvin selkeät, töitä tehdään joko tunti- tai urakkapalkalla ja rakennuttajalle ei tule palkan sivukuluista tms yllättäviä eriä. Lisäksi palvelun myynyt yritys vastaa virheistään kun työsuhteessa rakennuttajalla on työnjohtovelvollisuus.

        Mitään erityistä hyötyä työsuhteeseen palkkaamisesta ei mielestäni ole.


        http://www.prkk.fi/files/pdf/2646/2_10rakennushankkeen.pdf


      • Riski ratkaisee
        ldldldkkkkk kirjoitti:

        No joo, "Ööölää" on vähän turhan pessimistinen, mutta pääpiirteissään olen samaa mieltä.

        Työsuhteessa rakennuttaja on vastuussa myös työnlaadusta sekä lisäksi palkan- ja verojen maksuista jne. Lisäksi jos työntekijä sairastuu niin rakennuttaja joutuu työnantajan ominaisuudessa maksamaan myös sairasajan palkkaa. Työsuhteessa rakennuttaja maksaa palkan lisäksi myös työehtosopimuksen mukaiset matka-, työkalu- ja muut korvaukset. Näistä harvoin on puhetta etukäteen kun työsopimusta tehdään.

        Silloin kun rakennuttaja ostaa palvelun remonttireinon yritykseltä niin maksuasiat ovat hyvin selkeät, töitä tehdään joko tunti- tai urakkapalkalla ja rakennuttajalle ei tule palkan sivukuluista tms yllättäviä eriä. Lisäksi palvelun myynyt yritys vastaa virheistään kun työsuhteessa rakennuttajalla on työnjohtovelvollisuus.

        Mitään erityistä hyötyä työsuhteeseen palkkaamisesta ei mielestäni ole.


        http://www.prkk.fi/files/pdf/2646/2_10rakennushankkeen.pdf

        Ja kuka nuo kaikki maksut maksaa sitten, jos ostaa työn yritykseltä?
        No, ensin se yritys tietysti ja sen jälkeen laskuttaa asiakkaalta.
        Siis ihan normaalisti - asiakas maksaa aina ja kaiken.

        Kyse on vain siitä, että kuka ottaa riskin. Jos asiakas ottaa riskin, niin voi saada halvalla tai sitten normaalihinnalla tai sitten kalliilla.
        Jos yritys ottaa riskin, niin sitten asiakas saa normaalihinnalla. Mutta ei voi saada halvalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      75
      2196
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1442
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      134
      1434
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      145
      1123
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      977
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      366
      902
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    Aihe