Urtikarielli vaskuliitti

utrikaria vaskuliitt

Onko muilla diagnosoitu Urtikariellia vaskuliittia? (Urtikariaali vaskuliitti)
Mitä lääkitystä on määrätty?
Onko paranemista ollut havaittavissa ja millä aikataululla?

Olen todella kiitollinen kaikista vastauksistanne :D

2

3377

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sama tauti

Moro,

minulla on Urtikariaali Vaskuliitti eli ihovaskuliitti(?)
      eli pienten verisuonten tulehdustauti. Krooninen urtikaria -tyyppinen iho-oireilu, joka tulee milloin sattuu ja kestää n 2vko - 2kk kerrallaan.

Kortisonia olen joskus syönyt, mutta en suostu sitä enää käyttämään. Minulla on muutenkin ohut iho, se voi haurastuttaa luustoa. Mutta ehkä pienen pienenä annoksena (puolikas 5mg eli 2,5mg/aamu) vielä joku kerta suostun siihen.

Antihistamiinia Aerius Atarax iltaisin silloin kun tauti on aktiivivaiheessa. Muulloin ei mitään. (Oma valinta.)

Eli minulla tämä tauti aktivoituu noin 1krt - 3krt vuodessa.
      Vatsa on aina silloin "löysänä" ja peräsuoli kuulemma turpoilee :))

Eli limakalvot sekä sisältä että päältä (iholla) turpoilee. Jalkapohjien turpoilu on to-del-la v-mäistä.

Olen ymmärtänyt että tämä on Reuman kaltainen Autoimmuunisairaus, jonka kanssa on vain opittava elämään.

Joku vuosi on parempi ja joku toinen huonompi, ei vissiin koskaan parane kokonaan. Mitä sinulle on kerrottu?

Kerro lisää sinun tapauksesta?

• Yksikaksiseitsemän

Minulla on myös ihovaskuliitti. Minulla sairaus alkoi pitkästä korkeakuumeisesta keuhkokuumeesta joka sekoitti immuunipuolustukseni.

Ensimmäinen vaskuliittikohtaus oli kauhea, jalkani olivat napaan asti täynnä veriläiskiä jotka yhdistyivät toisiinsa siten että tervettä ihoa ei enää näkynyt ja nilkoista alkoi iho mennä kuolioon... Kuulostaa pahalta mutta parissa päivässä oireet katosivat ja parissa viikossa iho oli normaali.

Sen jälkeen parin vuoden ajan vaskuliitti palasi aina jos rasitin itseäni.

Nykyään vaskuliitti oireilee vain jos yhdistyy kaksi asiaa, flunssa ja rasitus. Eli pari kertaa olen lievästi kuumeisena ja flunssassa kävellyt liikaa ja rehkinyt jolloin täplät palaavat jalkoihin. Mutta vain silloin ja nykyään ei pilkkuja ole näkynyt pariin vuoteen.

En ole koskaan saanut lääkitystä sillä aina täplät alkavat kadota itsekseen. Parantumaton tämä kai ei ole sillä kuuluu näihin mysteerisairauksiin, jos sen saa kerran ei se välttämättä tule koskaan uudelleen.

kaiken a ja o on pitää immuunipuolustuksensa vahvana niin ettei se ylikuorimitu pikkuviruksista ja ala sekoilemaan :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4282
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      154
      1812
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1513
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      35
      1278
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1063
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      56
      914
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      78
      904
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      167
      829
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      811
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      781
    Aihe