Migreeni ja e-pillerit.

tuleva vihannes?

Olen selaillut netissä erilaisia keskusteluja ja artikkeleita kyseisestä asiasta. Kovin sekavaa. Puhutaan tätä, puhutaan sitä.. Mikä tän asian oikea laita on?

Yhdessä keskustelussa sanottiin, että jos migreeni johtuu e-pillereistä niin se lisää silloin aivoinfarktin riskiä. Ja silloin ei saisi syödä niitä sitten.

Sain itse aamulla elämäni ensimmäisen migreenikohtauksen, joka kylläkin meni tavallisella särkylääkkeellä ohi tunnissa. Tätä edelsi näkökentän laidalla olevat sahalaidat (tästä ymmärsin siis että oli migreeni).

Pillereitä en kuitenkaan halua lopettaa. Olen syönyt Yasminea yli kolme vuotta, ei voi johtua niistä. Menkkoja ei myöskään tällä hetkellä ole, joten ei voi johtua hormooneista. (Luin että joillekin tulee pillereiden tauon aikana migreeniä, johtuen hormoonien tason vaihtelusta).

Tiedän, että on olemassa muitakin ehkäisykeinoja mutta kyseeseen niistä minulla tulisi vain minipillerit ja niitä en ala syömään, en todellakaan.

Kondomikin on kovin epäkäytännöllinen ja ärsyttävä, miehen kanssa sitä käytettiin ennenkuin aloitin pillerit.

En tiedä. Kai se pitää ottaa riski että olen kohta vihanneksena sairaalassa.

Kertokaa nyt jotain faktaa tuosta riskistä! Ja luotettavia linkkejä saa laittaa, nyt menen soittamaan tutulle ja kyselemään asiasta...

11

582

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uyluluil

      Luultavasti migreenisi johtuu ehkäisypillereistä. Itselläni alkoi migreeni kolmen vuoden käytön jälkeen. Migreeni tuli kahden viikon välein ja kesti torstaista lauantaihin. Hormoniehkäisyn lopettamisen jälkeen migreeniä ei ole ollut kertaakaan.

      Riskistä en tiedä, koska itse lopetin lääkeen käytön. Sen verran tiedän, että jos lääkäri määrää tietoisesti migreeni-potilaalle yhdistelmäehkäisypillereitä niin tästä saa virkavirhe huomautuksen.

    • ArRe101

      Minun kohdallani e-pillerit pitivat mikreenin poissa. Otin e-pillereita 5vuotta yhteen menoon ja eika ollut mikreenia, ei painon nousua ja verenpaine oli samoilla lukemissa.
      Heti kun lopetin e-pillereita, niin alkoivat myoskin mikreeni kohtaukset.
      Kevat on se vuoden aika joillaoin mina karsin mikreenista.

    • Janika

      Söin e-pillereitä 9 vuotta ja sitten alkoi tulla migreenikohtauksia melko tiuhaan. Ei varmasti pillereistä johtuen. Kohtauksia ennen tuli sahalaitaa ja sitten tehtiinkin migreenitutkimuksia ja todettiin aurallinen migreeni. Jouduin siis lopettamaan e-pillerit, koska lääkärin mukaan aivoinfarktin vaara on paljon suurempi kun tämä sairaus on olemassa, vaikka onkin nuori ihminen. Kehotti ehdottomasti vaihtamaan ehkäisyä. Sitä riskiä en todellakaan halunnut ottaa että makaisin vihanneksena lopun elämääni. Joten vaihdoin minipillereihin. Oon tykänny kyllä niistä paljon. Miksi et haluaisi niitä käyttää?? Suosittelisin kyllä lopettamaan e-pillerit!! Turhaan otat noin suurta riskiä sairastua vakavasti loppu elämäksi!! Kysyin sillon myös terveydenhoitajan mielipidettä, joka sanoi että vaihda ehdottomasti e-pillerit pois. Jos yhtään polttelet, niin sekin vielä lisää riskiä. Toivottavasti tästä oli apua!

    • e x embolikko.

      eikö nuo e-pillerit ole juuri monelle aiheuttanut tukoksia
      lueppa tuolta sydän ja verisuoni osastolta otsikko massiivinen keuhkoveritulppa.
      pillereistä kyllä varoitetaan riskeistä,ja ne kannattaa ottaa todesta .ne pienet hyytymät jotka menevät keuhkoista läpi menevät seuraavaksi aivoihin .

    • tuota.

      Suosittelen ettei pillereitä missään nimessä.

      • tuota.

        Myös keltarauhashormonipillerit aiheuttavat lisää migreeniä useille ja voi lihoa tyyliin 12 kiloa lyhyessä ajassa. Siitä on vaikea päästä hoikemmaksi taas. Gyne toki voi väittää ihan muuta... Mutta silti ei laastarikaan sovi eikä normaalit ehkäisypillerit.


      • Janika
        tuota. kirjoitti:

        Myös keltarauhashormonipillerit aiheuttavat lisää migreeniä useille ja voi lihoa tyyliin 12 kiloa lyhyessä ajassa. Siitä on vaikea päästä hoikemmaksi taas. Gyne toki voi väittää ihan muuta... Mutta silti ei laastarikaan sovi eikä normaalit ehkäisypillerit.

        Mulle ei ainakaan oo lisänny migreeniä. Eikä oo grammaakaan tullu lisää painoa kun vaihdoin pillereitä..En oikeen jaksa uskoa että pelkistä pillereistä voi tulla 12kg. Eiköhän sillon oo ruokailutottumuksetki syynä.. Mut tietty pillereitten sivuoireet on aina yksilöllisiä..Kaikille pillerit tai laastarit ei sovi. Sillon pitää käyttää hormonitonta ehkäisyä.


    • ei turhaa stressiä

      Tuota...sanoisin nyt kyllä aloittajalle, että jos sinulla on ollut vasta yksi migreeni, joka on kaiken lisäksi vielä mennyt ohi tunnissa tavalisella särkylääkkeellä, niin ei sen takia kannata alkaa vielä mitään e-pillereitä lopettamaan. Oletko ihan varma, että kyseessä edes oli migreeni, kun meni ohikin vielä tunnissa tavallisella särkylääkkeellä? Näköhäiriöitä, sahalaitoja ja villkuvaloja voi tulla muutenkin kovan päänsäryn ja väsymyksen yhteydessä tai esim. noustessa nopeasti ylös makuu/istuma-asennosta. Minulla on tällaisia oireita silloinkin kun niska on jumissa. Siihen tavallinen särkylääke saattaakin auttaa. Seuraa nyt kuitenkin tilannetta vähän aikaa ja keskustele lääkärin kanssa. Jos olet muuten nuori perusterve nainen, on aika epätodennäköistä että sinulle aivoinfarkti kehittyisi hetkessä.

    • lekuritar

      Aurallisesta eli klassisesta eli esioireisesta migreenistä kärsivä ei saa käyttää mitään yhdistelmäehkäisymenetelmää, joihin tavalliset e-pilleritkin kuuluvat. Pelkkää keltarauhashormonia sisältävät menetelmät kuten minipillerit ja ehkäisykapseli ovat sallittuja, kuten myös hormoni- ja kuparikierukat jotka sopivat myös synnyttämättömille.

      Auralliseen migreeniin liittyy kohonnut riski aivoverenkiertohäiriöihin ("aivoveritulppaan") jota e-pillerit nostavat entisestään. E-pillerit eivät aiheuta kenellekään migreeniä mutta ne voivat elimistön hormonitasoja muuttamalla vaikuttaa migreenin esiintymistiheyteen. Auratonta eli esioireetonta migreeniä sairastavilla ne voivat toimia jopa estolääkkeen tavoin. Ratkaisevaa on nimenomaan se, onko kyseessä esioireeton vai aurallinen migreeni; nämä ovat kaksi eri sairautta. Esioireettomaan ei liity kohonnutta aivoverenkiertohäiriöriskiä.

      • lekuritar

        Tässä faktaa tämänhetkisistä hoitosuosituksista:
        http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnus/hoi36050

        Aivan ehdoton ei kielto yhdistelmäehkäisypillereille ole, mutta jos potilas tupakoi ja on ylipainoinen ja hänellä on aurallinen migreeni, en ainakaan itse suostu kirjoittamaan e-pillereitä koska olen tavannut useita parikymppisiä aivoinfarktin saaneita migreenikkoja jotka ovat syöneet e-pillereitä. Infarkti voi viedä ajokyvyn ja romuttaa työkyvyn. Se on liian kova hinta maksaa siitä, ettei vaivautunut etsimään itselleen turvallista ehkäisymuotoa.


    • sj

      minäkin syön yasminea ja kyllä, minulla on migreeniä.
      Mutta lääkärini, sekä gyne että neurologi sanoivat että voin käyttää yasminea, koska minulla ei ikinä ole kohtauksen aikana/sen jälkeen/sitä ennen ollut näköhäiriöitä, ei siis sahalaitaa tms.


      Eli lyhyesti, jos kärsisin näköhäiriöistä migreenikohtauksen yhteydessä, olisi minun lopetettava yasmin-pillerit.

      yhteenaikaan migereeniä oli väh.kerran viikko, nykyään harvemmin.
      Minulla migreeni laukesi usein johtuen stressistä, liian vähäisestä unesta, jännityksen laukeamisesta ja pelosta.

      Mutta nykysin vaikka edelleen käytän yasminia, ei ole migreeneitä pahemmin näkynyt. =)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      130
      9962
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      52
      2901
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      178
      2690
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      2074
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1834
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      16
      1657
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1562
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      16
      1520
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      13
      1518
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1348
    Aihe