Voiko kissa elää pelkästään kuivaruoalla?

20+18

Miten on?
Vai onko sellainen märkäruoka välttämätön?

9

4873

Vastaukset 9

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KiZzuLi

Voi elää, kuolemaansa saakka.

Tässä on yksi argumentoija joka vastustaa kuivaa ruokaa. Yksi suuri ongelma on vewden saanti, kissa ei välttämättä 'ymmärrä' juoda tarpeeksi. Toinen hankala kysymys on se että jos ja kun kissa kuolee 4-12 vuotiaana, on vaikea osoittaa kuoleman johtuvan ravinnosta.

Tietysti herää kysymys miksi kissalle tarjottaisiin vain kuivamuonaa. Kuivaruoka on ihmisen helpotukseksi tehty keksintö, kuivaruuan rahtaaminen kotiin on kevyemppää kuin märkä ruuan, lisäksi pilaantumis ja haju kysymykset puoltavat kuivaruokaa, mutta kissan terveys voi olla asia joka tekee kuivaruuan välttelemisen kannatettavaksi.

• ongelmia

Ei välttämättä ole hankalaa osoittaa ravinnosta johtuvaksi jos kissalla on useita pissavaivoja ja vaivat lopulta aiheuttaa munuaisiin ongelmia. Virtsan liiallinen väkevöityminen eli konsentroituminen eli tiivistyminen aiheuttaa paljon ongelmia - tulehduksia, kiteitä ja kiviä. Tulehdukset nousee helposti munuausiin ja sitä kautta lisää vaivojen määrää ja vakavuutta. Neste on tärkeää rakon huuhtelun kannalta, kuivaruoka ottaa loputkin nesteet kissan elimistöstä, se kun toimii kuin pesusieni.

Kuivamuonalla on muitakin vikoja, se aiheuttaa helposti liikalihavuutta joka taas on yksi diabeteksen syypää. Lihavuus aiheuttaa myös muita ongelmia, ihan niin kuin tekee ihmisillekin.

Kuivamuona voi aiheuttaa allergioita ja ummetusta sekä suoliston muita ongelmia. Syynä kuivamuonissa usein oleva liiallinen viljapitoisuus.

Kuivamuonan eduksi on mainittu hampaille saatu työ, mutta se ei pidä paikkaansa kun kuivamuona halkeaa eikä tee hankausta hampaan pinnalle, mikä taas estäisi plakin muodostusta.

Kuivamuona voi olla yhtenä osana ruokavaliota, mutta silloinkin kannattaa valita laatua. Eli sellaista missä ei viljaa kovin paljon ole ja lihapitoisuus olisi mahdollisimman korkea.

Sekaruokinta jossa on lihaa (raakaa), sisäelimiä, märkäruokaa ja kuivaruokaa, olisi se turvallisin. Silloin vitamiinien, kivennäisten ja hivenaineiden suhteen ollaan paremmalla tolalla, mutta ei oltaisi liian kuivan ja vehnäpitoisen ruoan huonojen vaikutusten piirissä. Lihassa on vettä noin 70 % painostaan, märkäruoassa yleensä 80 %, mutta kuivaruoassa vain alle 10 %

Tämä ei ole tarkoitettu pelkästään edelliselle kirjoittajalle, vaan pääsääntöisesti kysyjälle.

• Voi tottakai!

Esim. minun kaksi kissaani elävät ihan vain ja ainoastaan kuivaruualla. Eivät syö minkäänlaisia märkäruokia, ei lihaa, ei mitään! Jauhelihaa saattaa satunnaisesti mennä peukalonpään kokoinen nökäre, mutta sekin TODELLA harvoin.
      Kun eivät syö niin eivät vaan syö.

• Ei kuivaruokia.

Edes vanhempani kissat eivät elä pelkällä kuivaruualla, ja ne kissat ovat navettakissoja. Isäni ei kissoista tykkää eikä äitinikään ylettömän suuri kissanystävä ole. Mutta koska on navetta ja hiiret pitää pitää poissa, niin kissoja on otettu.
      Kissat saavat silloin tällöin kaupasta ostettua märkäruokaa ja ihmisiltä jääneet lihat ja kalastetut kalat. Plus tietenkin itse pyytämät hiiret ja linnut (tosin ovat äärettömän laiskoja/huonoja pyytäjiä)
      Kissat kuitenkin onneksi muuttavat pian luokseni ja saavat unohtaa kuivaruuat :)

• Kissan käpälä

voisikos kuivaruuan kostuttaa tai peräti liottaa, jolloin ainakin nestettä tulisi tarpeeksi

• Märkäruokaa syötän

Kuivaruoka ei edes ole kissoille sopivaa ruokaa, kohtuuttoman suuret viljamäärät jopa laadukkailla merkeillä johtuvat siitä että viljaa tarvitaan jotta nappula pysyisi koossa. Kissa ei tarvitse viljaa muuta kuin sen määrän mitä niiden saaliseläinten masussa on.
        Märkäruuissa asiat ovat huomattavasti paremmin, jos siinä on oikeasti lihaa eikä vain jauhettua viljamössöä.

• pentti liharuokanen

No varmaan voi elää ja elääkin aikansa. Ei se kuitenkaan kissan terveyden kannalta ole parasta mahdollista elämää. Ja en uskoisi elämästä tulevan kovin pitkää.

• Roope ja emäntä15

Olen ollut kissanomistajana noin vuoden verran, Roope on 5-7 vuotias, ollaan tässä opeteltu yhdessä mitä ruokia laitettaisiin.
      Sydän on Roopen herkkua, kana,possu myös menevät. Kala ei maistu. Kinuaa kaikkea mitä itsekin syön, saa siis maistaa kaikkea, paitsi jos on suolaist aja mausteista. Aamulla pitää saada viiliä, purkki nuollaan puhtaaksi, kun olen itse ensin syönyt. Jos syön jotain hedelmää, esim. vesimeloni ja hunajamelonia menisi varmasti enemmän mutta annan pienen nokareen.
      Itse asiaan, raksuja menisi vaikka kuinka, mutta olen vähentänyt niiden antamisen ruokalusikalliseen silloin tällöin, niin kuin herkkuna, koska kuivaruuan jälkeen juo vettä silmittömästi, oli laatu sitten halpa tai kallis. Siis päädyimme siihen että ainoastaan märkäruokaa ja sisäelimiä, Turkki kiiltää ja leikki luistaa.

• Lennu

En suosittelisi pelkkää kuivamuonaa (vaikka sitäkin on laadukasta ja viljatonta). Meillä pääruokana syödään pääasiallisesti märkäruokaa ja toisinaan raakaa lihaa (pakastan minicrip-pusseihin sopivina annoksina). Kissalla on kuitenkin tarjolla jatkuvasti myös raksuja, mutta se syö niitä lähinnä muutaman välipalana ja iltapalana, siis todella vähän. Nimimerkin "ongelmia" argumentit allekirjoitan täysin. Kuivamuonamerkkejä, joissa ei viljaa ovat mm. Acana ja Orijen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tässä ovat Elämäni biisi vieraat lauantai 19.9. - Yksi vieras on kohuttu TTK-juontajaehdokas

Elämäni biisi vieraslista on harvinaisen mielenkiintoinen lauantaina. Mukana myös kohuttu TTK-juontajaehdokas, josta ei
      Tv-sarjat
      20
      1334
    2. Mies joka on oikeasti kiinnostunut

Ja näkee sut pitkäaikaisena kumppanina, siirtää vaikka vuoria selvittääkseen asiat eikä ota pienintäkään riskiä menettää
      Ikävä
      133
      1231
    3. 64
      1220
    4. Mikä sun salaisuus on,kun näytät niin nuorelta..

Vaikka oot jo noin vanha!?
      Ikävä
      108
      1205
    5. Kunnanhallitus

Miten käy täällä vuosia tuomioita jakaneelle valittajalle, hovioikeus hylännyt kaikki syytteet.
      Puolanka
      67
      1039
    6. Onko nyt kaikki asiat käyty läpi?

Mun mielestä on👍
      Ikävä
      109
      999
    7. Rauha, sopiiko

Ei häiritä enää toisiamme. Annetaan molemmille rauha unohtaa, pyydän tätä todella. Kiitos. Miehelle.
      Ikävä
      94
      957
    8. Miesten (epä)viehättävyydestä kysymys

Mieltä askarruttava asia, liki dilemma. Palstallahan jotkut miesoletetut usein toteavat, että kaikki naiset tavoittelev
      Sinkut
      182
      923
    9. Minkä kappaleen

haluaisit soivan, kun astellaan alttarille?
      Ikävä
      83
      843
    10. MiltäKaivattusi

Näyttää? !
      Ikävä
      43
      824
    11. Ei siitä pääse yli, eikä ympäri!

Pakko se on myöntää ja tunnustaa. Olisin halunnut p*nna sinua sydämeni kyllyydestä. Itseäni vanhemmalle naiselle
      Ikävä
      66
      791
    12. Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi

Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....
      Ikävä
      50
      676
    13. Vieläkö tykkäät

Minusta niin paljon että olisit valmis?
      Ikävä
      43
      656
    14. Tykkäätkö minusta

Mies vai et? -nainen
      Ikävä
      58
      653
    15. Mitä meidän välillämme

On käynyt näiden vuosien aikana?
      Ikävä
      70
      636
    16. Olit hyödytön.

Mulle hyödytön..
      Ikävä
      98
      628
    17. Humppila korvasi johtajia tekoälyllä

https://yle.fi/a/74-20215155 Humppilassa on lakkautettu teknisen ja hallintojohtajan virat. Säästöä tuli hetkessä 150
      Maailman menoa
      87
      608
    18. Perhoseni (miehelle)

Miksi et usko, että mun rakkaus sinuun on aitoa ja vilpitöntä? Tai että se oli jo silloin? Miksi ajattelet, ettet ole r
      Ikävä
      123
      582
    19. Olen tavattavissa

tänään klo 17-02 siinä ravintolassa. Tulethan sinäkin?
      Ikävä
      52
      554
    20. Kumpi tästä nyt

Teki niin vaikeaa?
      Ikävä
      60
      544
    Aihe