Miten on?
Vai onko sellainen märkäruoka välttämätön?
Voiko kissa elää pelkästään kuivaruoalla?
9
4228
Vastaukset
- KiZzuLi
Voi elää, kuolemaansa saakka.
Tässä on yksi argumentoija joka vastustaa kuivaa ruokaa. Yksi suuri ongelma on vewden saanti, kissa ei välttämättä 'ymmärrä' juoda tarpeeksi. Toinen hankala kysymys on se että jos ja kun kissa kuolee 4-12 vuotiaana, on vaikea osoittaa kuoleman johtuvan ravinnosta.
Tietysti herää kysymys miksi kissalle tarjottaisiin vain kuivamuonaa. Kuivaruoka on ihmisen helpotukseksi tehty keksintö, kuivaruuan rahtaaminen kotiin on kevyemppää kuin märkä ruuan, lisäksi pilaantumis ja haju kysymykset puoltavat kuivaruokaa, mutta kissan terveys voi olla asia joka tekee kuivaruuan välttelemisen kannatettavaksi.- ongelmia
Ei välttämättä ole hankalaa osoittaa ravinnosta johtuvaksi jos kissalla on useita pissavaivoja ja vaivat lopulta aiheuttaa munuaisiin ongelmia. Virtsan liiallinen väkevöityminen eli konsentroituminen eli tiivistyminen aiheuttaa paljon ongelmia - tulehduksia, kiteitä ja kiviä. Tulehdukset nousee helposti munuausiin ja sitä kautta lisää vaivojen määrää ja vakavuutta. Neste on tärkeää rakon huuhtelun kannalta, kuivaruoka ottaa loputkin nesteet kissan elimistöstä, se kun toimii kuin pesusieni.
Kuivamuonalla on muitakin vikoja, se aiheuttaa helposti liikalihavuutta joka taas on yksi diabeteksen syypää. Lihavuus aiheuttaa myös muita ongelmia, ihan niin kuin tekee ihmisillekin.
Kuivamuona voi aiheuttaa allergioita ja ummetusta sekä suoliston muita ongelmia. Syynä kuivamuonissa usein oleva liiallinen viljapitoisuus.
Kuivamuonan eduksi on mainittu hampaille saatu työ, mutta se ei pidä paikkaansa kun kuivamuona halkeaa eikä tee hankausta hampaan pinnalle, mikä taas estäisi plakin muodostusta.
Kuivamuona voi olla yhtenä osana ruokavaliota, mutta silloinkin kannattaa valita laatua. Eli sellaista missä ei viljaa kovin paljon ole ja lihapitoisuus olisi mahdollisimman korkea.
Sekaruokinta jossa on lihaa (raakaa), sisäelimiä, märkäruokaa ja kuivaruokaa, olisi se turvallisin. Silloin vitamiinien, kivennäisten ja hivenaineiden suhteen ollaan paremmalla tolalla, mutta ei oltaisi liian kuivan ja vehnäpitoisen ruoan huonojen vaikutusten piirissä. Lihassa on vettä noin 70 % painostaan, märkäruoassa yleensä 80 %, mutta kuivaruoassa vain alle 10 %
Tämä ei ole tarkoitettu pelkästään edelliselle kirjoittajalle, vaan pääsääntöisesti kysyjälle.
- Voi tottakai!
Esim. minun kaksi kissaani elävät ihan vain ja ainoastaan kuivaruualla. Eivät syö minkäänlaisia märkäruokia, ei lihaa, ei mitään! Jauhelihaa saattaa satunnaisesti mennä peukalonpään kokoinen nökäre, mutta sekin TODELLA harvoin.
Kun eivät syö niin eivät vaan syö. - Ei kuivaruokia.
Edes vanhempani kissat eivät elä pelkällä kuivaruualla, ja ne kissat ovat navettakissoja. Isäni ei kissoista tykkää eikä äitinikään ylettömän suuri kissanystävä ole. Mutta koska on navetta ja hiiret pitää pitää poissa, niin kissoja on otettu.
Kissat saavat silloin tällöin kaupasta ostettua märkäruokaa ja ihmisiltä jääneet lihat ja kalastetut kalat. Plus tietenkin itse pyytämät hiiret ja linnut (tosin ovat äärettömän laiskoja/huonoja pyytäjiä)
Kissat kuitenkin onneksi muuttavat pian luokseni ja saavat unohtaa kuivaruuat :) - Kissan käpälä
voisikos kuivaruuan kostuttaa tai peräti liottaa, jolloin ainakin nestettä tulisi tarpeeksi
- Märkäruokaa syötän
Kuivaruoka ei edes ole kissoille sopivaa ruokaa, kohtuuttoman suuret viljamäärät jopa laadukkailla merkeillä johtuvat siitä että viljaa tarvitaan jotta nappula pysyisi koossa. Kissa ei tarvitse viljaa muuta kuin sen määrän mitä niiden saaliseläinten masussa on.
Märkäruuissa asiat ovat huomattavasti paremmin, jos siinä on oikeasti lihaa eikä vain jauhettua viljamössöä.
- pentti liharuokanen
No varmaan voi elää ja elääkin aikansa. Ei se kuitenkaan kissan terveyden kannalta ole parasta mahdollista elämää. Ja en uskoisi elämästä tulevan kovin pitkää.
- Roope ja emäntä15
Olen ollut kissanomistajana noin vuoden verran, Roope on 5-7 vuotias, ollaan tässä opeteltu yhdessä mitä ruokia laitettaisiin.
Sydän on Roopen herkkua, kana,possu myös menevät. Kala ei maistu. Kinuaa kaikkea mitä itsekin syön, saa siis maistaa kaikkea, paitsi jos on suolaist aja mausteista. Aamulla pitää saada viiliä, purkki nuollaan puhtaaksi, kun olen itse ensin syönyt. Jos syön jotain hedelmää, esim. vesimeloni ja hunajamelonia menisi varmasti enemmän mutta annan pienen nokareen.
Itse asiaan, raksuja menisi vaikka kuinka, mutta olen vähentänyt niiden antamisen ruokalusikalliseen silloin tällöin, niin kuin herkkuna, koska kuivaruuan jälkeen juo vettä silmittömästi, oli laatu sitten halpa tai kallis. Siis päädyimme siihen että ainoastaan märkäruokaa ja sisäelimiä, Turkki kiiltää ja leikki luistaa. - Lennu
En suosittelisi pelkkää kuivamuonaa (vaikka sitäkin on laadukasta ja viljatonta). Meillä pääruokana syödään pääasiallisesti märkäruokaa ja toisinaan raakaa lihaa (pakastan minicrip-pusseihin sopivina annoksina). Kissalla on kuitenkin tarjolla jatkuvasti myös raksuja, mutta se syö niitä lähinnä muutaman välipalana ja iltapalana, siis todella vähän. Nimimerkin "ongelmia" argumentit allekirjoitan täysin. Kuivamuonamerkkejä, joissa ei viljaa ovat mm. Acana ja Orijen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.1232448- 1341905
Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos631246Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K1061225En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k771111Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik331091Tykkäsit nainen
Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.451049HESARI: Kahden Pasin pankki OmaSp
Toinen entinen työntekijä sanoi, että Turtio oli organisaatiossa “Jumalasta seuraava, ylöspäin” https://www.hs.fi/visio241036Kerroppas nyt
M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉831009The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut9944