Pennun parhaaksi(ko)??

neuvoton alokas

Pitääkö pennun kanssa leikkiä aina kun se on hereillä?? Eli kun se on hereillä ja vinkuu ja tuo lelun, niin pitää leikkiä niin kauan et se väsyy ja menee taas nukkumaan??
Ja kun pentu haluaa ulos muuten vain ja ei päästä, ni onko kuitenki parempi et sen päästää sinne silloin kun se haluaa???
Pentu on jo sisäsiisti, eli ei tarvitsisi sen takia joka kerta päästää että se oppii sen siisteyden.
Kun jos sen kanssa ei leiki kun se herää, se on levoton, ulisee/vinkuu, hyppii vasten, koettaa saada kaikin tavoin huomion, ulvoo ja haukkuu.
Ja jos ei leiki, niin pitääkö se olla sitten koulutusta, eli AINA kun pentu on hereillä, sen kanssa pitää joko leikkiä tai kouluttaa sille jtn???
JOS EI näin tehdä, niin miten tuon s**tanan ulinan uikutuksen huomion haun levottomuuden saa pois??

15

3954

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä vain :)

Leikin varjolla on hyvä ruveta opettamaan pennulle perusasioita :)
      Oma pentuni oli myös kova vaatimaan leikkimistä, joten päätin että leikit eivät ikinä ala koiran aloituksesta vaan minun. Siinähän vinkui ja hyppi vähän kunnes tajusi ettei sillä tavoittanut mitään. Mieheni ei tosin pystynyt pysymään kovana vaan antoi yleensä periksi ja lähti leikkiin, edelleenkin koira vaatii miestäni leikkiin muttei ikinä minua :)
      Nyt kun sää on niin kaunis kannattaa olla pennun kanssa mahdollisimman paljon ulkona, ei tarvitse kävellä koko ajan, jo haistelu ja katselu kuluttaa pikkuisella energiaa. Leikkimisestä vielä, pennun on hyvä oppia leikkimään itsekseen myös, kannusta siihen :)

• aika-avutonta

Pentu voi leikkiä myös itsekseen leluilla, puruluilla yms. Oletko jo opettanut sen käyttäytymään vaativasti, eli annat huomiota aina kun se haluaa? S**tanan ulina uikutus huomion haku on opittua käytöstä, johon itse olet syypää.
      Oikea tapa on leikkiä pennun kanssa olemalla itse aloitteentekijä, ja lopettamalla leikki silloin kuin itse haluaa. Ja sitten täysi välinpitämättömyys pennun huomiohakuiselle käytökselle. Siis omistaja laatii pennulle päiväjärjestyksen, jossa huomioidaan pennun tarpeet. Ja sen mukaan mennään, ei pennun aloitteesta.

• ...

Ihan mielenkiiinnosta kysyn tuosta:

Omistaja siis laatii pennulle päiväohjelman pennun tarpeiden mukaisesti.

Miten omistaja tietää pennun tarpeet, jos pentu ei saa ilmaista niitä? (Ei siis saa esim ilmoittaa sitä milloin ja miten usein haluaa leikkiä?)

Ja kaakit sanon minä... Aloittaja voi miettiä myös koiransa hyvinvointia, eläin (sis. ihmisen) voi hyvin kun sen tarpeet on tyydytetty, se ei voi hyvin jos se tyydyttää vain omistajansa tarpeita ja omistaja määrittää sen tarpeet. Koirakin kyllä osaa kertoa mitä se on vailla, mikä tekee sen sillä hetkellä onnelliseksi ja aivan kuten pienten lasten kanssa, myös koiranpentujen kanssa; kyllä aikaa riittää huomaamaan ettei aina voi olla yhtä onnellinen, ei sitä teennäisesti pidä taimelle opettaa, vaan taimen elämäntehtävä on edelleenkin vain perusluottamuksen syntyminen, sosiaalistuminen läheisiinsä ja elinympäristöönsä. Mitä onnellisempi se on elinympäristössään alkutaipaleellaan, sitä paremmin se myös myöhemmin tulee kestämään sitä, ettei se aina voi olla täydellisen onnellinen.

• muumuun

Ihan kauniita ajatuksia, mutta koiran kanssa eläminen on melko vaivalloista, jos sillä ei ole mitään opetettuja tapoja, joita ihmisten kanssa tarvitaan. Huomionhaku on opittua käytöstä, jos huomionhakuun vastaa huomiolla, se vahvistuu. Jos tämä huomionhaku on ulinaa, haukkumista jne kyllä siinä aika rautahermoinen saa olla, että voi ajatella, että siinä se verso kasvaa onnellisena. Epäilen kyllä että pentukaan tuossa tilanteessa ole erityisen onnellinen, stressaantunut kylläkin. Se että ei pomppaa jokaisesta ulaisusta pystyyn ja ryhdy leikkimään, ei tee pennusta onnetonta, eikä tarkoita, että koskaan ei ihminen edes vilkaise pentua. Kaikki nuo luettelemasi asiat tulevat tyydytetyiksi, vaikkei joka hetki tanssi koiran mukaa.

Jos haluaa, että koira osaa rauhoittua, täytyy tätä harjoitella. Jos pennun jokainen valveillaolohetki on täynnä toimintaa, se ei opi olemaan rauhassa. Pentu kasvaa nopeasti ja pian sinulla on koira, joka odottaa toimintaa noin 12 tuntia päivässä, koiran ja ihmisen unirytmi poikkeaa hieman, meille riittää noin 8 tuntia unta.

Itse en tulkitsisi pennun ei toivottua huomionhakua "komenteluksi", koira on oppinut juuri sen, mitä sille on opetettu, vastuun ottakoon kouluttaja. Itse vastaan pennun ja aikuisten koirienikin huomionhakuun, jos ne tekevät sen tavalla, jota haluan vahvistaa. Päälle tunkeminen, ulina, pureminen, haukkuminen ei ole tälläisia tapoja. Jos taas koira tulee viereeni lelun kanssa ja istuu odottamaan, vastaan tähän usein leikkimällä koiran kanssa.

Nyt aloittaja voi miettiä ryhtyykö sammuttamaan jo syntyneitä käytöksiä, eli lakkaat reagoimasta. Tästä seuraa, että käytökset voimistuvat alussa, tämä kannattaa tiedostaa. Sammuttaminen on aina vietävä loppuun, jos reagoitkin, kun pentu hakee huomiota entistä kovemmin, käytös vahvistuu, pentu alkaa jatkossa hakemaan huomiota entistä röyhkeämmin. Voit myös ennakoida, kun huomaat, että pentu on tulossa hakemaan huomiota, pyydät siltä jonkin helpon käytöksen, esim istumisen. Kun pentu istuu, huomiot sitä näin pentu oppii toivotun tavan hakea huomiota. Molempien toteuttaminen on myös hyvä ajatus, pyri ennakoimaan ja suuntaamaan pennun käytös johonkin toivottuun ennen kuin ei-toivottua käytöstä esiintyy, huomioit onnistumiset. Jos ei toivottu käytös jo on tullut esiin, et reagoi siihen mitenkään. Jossain vaiheessa pentu hoksaa, miten sen kannattaa käyttäytyä, tiedossa voi olla myös tilanne, jossa pentu ensin ulisee ja haukkuu ja kokeilee sitten istumista, jolloin huomaat tämän. Pentu tarvitsee palautteen välittömästi oikein tehtyään, sinun on oltava haltioissasi pennun taidoista vaikka päässäsi kiehuu sen aikaisempi riekkuminen.

• _suffeli_

Kuten aikaisemmat kommentoijat jo sanoivat, leikki alkaa aina sinun aloituksesta, ei pennun vinkunasta. Olet pennun kanssa pian suurissa vaikeuksissa, jos teet aina niin kuin se haluaa. Pennun vaatimukset kasvavat, ja se tietää, että voi komennella sinua.

Toki pennun kanssa kannattaa touhuilla paljon, mutta ei silloin, kun pentu sitä vinkuu.

• neuvoton alokas

Juu no pitää lähtee ostelee korvatulppia tai vastaavia. Ni säilyy mun korvatki ja toivon mukaan oon huomaamatta pentua..
      Mites sitten se et pitääkö sen kanssa aina kun on hereillä, ni peuhata? Et ainoat mun omat ajat kotona ollessa on ne ku pentu nukkuu tai syö?
      Ja *aika-avutonta*: einpä o ikinä nähny ton pennun leikkivän yksinään, joko mä leikin sen kaa, tai se kinuaa mua leikkiin, tai sit se menee nukkumaan. Ja mitkään puruluut ei herätä sillä mielenkiintoa paria minuuttia kauempaa, ei edes raakaluut

• Minulla koiralle oli pentuna(2kk-5kk) selkeät leikkiajat: aamulla ennen töihinmenoa, ruokatunnilla ja töiden jälkeen. Kaikki ulkona pihalla: pallon heittoa, vetoleikkejä, etsimistä ym. Sisällä ei sitten leikitty ja vaikka oli innokas hakemaan huomiota, ei sitä kyllä saanut muulloin kuin silloin, jos minua sattui huvittamaan.

• neuvoton alokas

Jepsis no pitääpä siirtyä sit toho ulkona peuhaamiseen. Tosiaan, tuntuu et ainut oma aika mitä saan on just ku pentu nukkuu. Jos käyn pesulla pennun hereillä ollessa ni sit o vielä kauheempi mekkala ja se roijaa niitä sen leluja sinne suihkun lattialle (pidän siis ovee raollaan et ilma kulkee paremmin/kuulen jos se tekee tuhoa). Tänääki viimeks se oli nii hirveetä se sen mekkala, kuulin suihkuun asti ku se pomppi takaovea vasten ja haukkua päjäytteli vinkumisen yhteydes. No ok, sil oli kyl p*ska hätä, mut ei siit oikee saa selvää millo sil o hätä ja millon ei, ku se pyytää ulos hädällä samallail ku mitä se haluis muuten vaan.

Toi o kyl oudoksuttanu, et pitääks tosiaan temuta sen kaa koko ajan, et eiks koirat osaa ottaa lunkistikki nukkumisen jälkee va aina pitäis olla jtn tekemistä, vai onkse va toi pentuvaihe et koko ajan pitää jotain tehä?

• ...

Itsellä ollut nyt kuukauden päivät koiran pentu talossa. Muistan siis vielä hyvin tuoreesti kokemasi tunteet, edellisestä pentuajasta meilläkin oli yli kymmenen vuotta...

Pentu nukkuu, sitten leikkii, sitten nukkuu, sitten leikkii, kolme kertaa päivässä siinä välillä syö, leikkii ja sitten taas vähän nukkuu.

Alle kaksi viikkoa oli meillä pentu ollut, kun ei enää sisällä kierroksia juuri nostele, sisällä suoritetaan enää siis vain tuo syömis ja nukkumisosuus. Siihen on päästy sillä yksinkertaisella linjalla, että silloin kun pentua riehututtaa se lähtee ulos.

Aina itse leikkimään pennun kanssa sinne ulos? Toiveunta, kumpa pääsisikin. Silloin menen kun pääsen.

Nyt ollaan jo siinä tilanteessa, että pentu on sisällä rauhallinen. Kierrokset nousee kun näkee, että itse alamme pukeutua ulos lähtöä varten, siksi lähtee ulos jo ennen meitä. Meillä on pieni lapsi, joten, koska olen ollut lomalla koko pennun meillä olo ajan, ulkoilemme useita kertoja jo lapsen takia ja silloin pentu saa leikkiä tunti tolkulla sielunsa kyllyydestä, painuu sisälle mielellään nukkumaan jo ennen kuin me itse olemme tulossa sisään. otin lomaa töistä koiraa varten juuri tämän takia; vähintään kolme kertaa päivässä ulkona pari tuntia kerrallaan, eikä pennulle kasva mitään pahoja tapoja sisäkoiraksi.

• canis.familiaris

"Kierrokset nousee kun näkee, että itse alamme pukeutua ulos lähtöä varten,"...en mitenkään neuvo, mutta oletko ajatellut jättää koiran toisinaan kotiin, kun menette lapsen kanssa ulos?

"otin lomaa töistä koiraa varten juuri tämän takia"
      "eikä pennulle kasva mitään pahoja tapoja sisäkoiraksi"...voisi ajatella, että jättäisit vaihtelevasti ja järjestyksessä koiran yksin kotiin, niin oppisi sen homman, eikä tulisi "puuntakaa", kun se yksinolo aika tulee..

• ...

Pienen lapsen ja koiran pennun yhdistäminen on käytännössä hankalaa pukeutumistilanteissa. Pentu kuljettaa lapsen vaatteet muihin huoneisiin, varastaa minkä ehtii, kun on kierroksilla ja sillä välin kun käyn metsästämässä vaatteita takaisin lapsi kerkeää riisua kaiken mitä olemme kerenneet pukea sitä ennen... Siksi pentu lähtee ulos ensimmäisenä, ennenkuin rukkaset ja kengät levitetään lattialle.

Meillä koirat jäävät pääasiassa ulkoilun kautta yksin kotiin, niin myös tämän pennun kohdalla. Ulkona ollaan, sitten koira laitetaan tupaan ja lähdetään. Näin tulee olemaan myös kun palaan töihin, ovella vaihto elukat ja ihmiset, sisä- ja ulkopuolelle, olen hyvin laiska lenkkeilemään aamuisin, siksi vain pikainen lenkki aamulla ja muuten koira saa olla ulkona sen ajan kun teen aamutouhut. Tosin pentua ei varmaan jätetä yksin pitkien työpäivien ajaksi vielä aikoihin, eläkkellä olevat vanhemmat ovat siitä hyvä juttu, eikä noita pitkiä yksinoloja kerrykään paljoa kun olen kolmessa vuorossa...

Mutta hyvä idea, pitäisi varmaan ihan käytännön syistä harjoitella myös sitä, että vain me lähdemme, varmuuden vuoksi, arjessa meillä ei tuota tule niinkään koettua.

• imsd

En ikinä antaisi koirani rettuuttaa lastenvaatteita..

Ja ei, ei tarvi kokoaikaa leikkiä ja temmeltää, pitää pennun oppia olemaan rauhallinen vaikka onkin hereillä ja sinä kotona. Jos pentu huutaa lähes jatkuvasti sinua leikkimään kanssaan, riittää että se on huudon välissä edes sen ajan hiljaa, että kerkeät napata lelun ja alkaa leikkimään sen kanssa. Hiljaisuus -> palkka. Älä enää jatkossa ala leikkimään sen kanssa kun se huutaa/riekkuu. Vain rauhallisuus palkitaan. Ihmisen pitäisi päättää aina, milloin koira menee ulos, milloin sisälle. Milloin koira saa ottaa ruokaa ja milloin kuppi otetaan pois. Millon koira menee ovesta jnejnejne. Lista on pitkä.

• ...

Mielenkiinnosta jälleen kysymys:

"En ikinä antaisi koirani rettuuttaa lastenvaatteita.. "

Miten käytännössä teet? Tilanne siis 12 viikkoinen riehuva koiran pentu ja kaksi vuotiaan vaatteet lattialla.

Minäkään en anna, koska pukeutumisesta tulee loputon suo jos antaisin, siksi koira lähtee meillä ulos, mutta käsitinkö oikein, että sinä tekisit jotain muuta, siis saisit jotenkin koiran lopettamaan vaatteiden "tappamisen"?

• 12kl13jk14hj

Koiranpennun tarpeet. Se onkin vähän eri asia, kuin että mitä pentu haluaa just nyt. Esimerkkinä koulu: ei siellä kysellä lasten mielihaluja, vaan toteutetaan oikein eduskunnassa päätettyä opetusohjelmaa, jonka viisaat ovat hyväksi havainneet. Koirienkin kehitystä on paljon tutkittu ja tietoa on tänään enemmän kuin koskaan. Ihminen voi varsin hyvin tähän perustuen laatia päivä/viikko-ohjelman, joka tukee koiranpennun kehitystä optimaalisesti. Parhaaseen tulokseen päästään, jos omistajalla on kokemusta ja koiranlukutaitoa.

• Jdjsbdkd

Itsellä on 9kk suomenlapikoira ja minä oon tehnyt aina näin että muutaman kerran päivää ns. "nujutaan" (härkin,leikin,painin yms.mutta ei liian kovasti) pennun kanssa.Välillä kun pentu tarjoo lelua niin saatan leikkiä hetken mutta en joka kerta.
      Jos ulisee tai vinkuu nii en huomioi ollenkaan (menee hetki ennenkun totut olemaan ärsyyntymättä vinkumisesta). Vasta kun pentu istuu hiljaa edessäsi niin siinä vaiheessa kehun ja saatan leikkiä. Sinä määräät millon leikitään ja miten pitkään leikitään.Kun lopetat leikin nii lähdet pois huoneesta tai et vaan huomioi enää. Nämä on toimineet meillä mutta ei välttämättä toimi teillä mutta kannattaa kokeilla.Muista kumminkin että pennun kanssa täytyy olla loputtomat hermot! Suuttuminen tai räyhäämine ei auta ollenkaan!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      91
      2920
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      299
      1686
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1567
    4. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1391
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      402
      1384
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      402
      1308
    7. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1089
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1047
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      329
      874
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      257
      855
    Aihe