Tack alla

Agera mera

ni skall ha tack för att ni orkar kämpa för tvåspråkigheten. Vi är nog fler finskspråkiga som vill se svenskan kvar i vårt land. Det råkar bara vara dessa rötäggen som skriver sina elaka, fula inlägg. Stå ut och syns mer, få vår regering veta vad ni tycker. Ut på gatan å demonstrera!!!

9

55

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • axolotl

      Tack för er finskspråkiga som står på vår sida.

      • 228w

        Visst blir man ledsen och sårad att läsa de här osakliga inläggen.Vi finlandssvenskar är bara så vana att inte bry oss.Svårt att få folk på barrikaderna.


      • Kämpa på!!
        228w kirjoitti:

        Visst blir man ledsen och sårad att läsa de här osakliga inläggen.Vi finlandssvenskar är bara så vana att inte bry oss.Svårt att få folk på barrikaderna.

        Kämpa på. Det tog tid för mig som finskspråkig att förstå hur viktigt ens modersmål och sin egen identitet är. Om jag ska vara ärlig så förstod jag det då jag hade bott utomlands fast även innan dess så tyckte jag redan om svenska språket, redan som barn och hade alltid högsta betyg i svenskan. En gång fick jag 10 i svenska provet, , inofficiellt eftersom jag mötte min svenska lärare av en slump i stockholm på sommarlovet. Vilket sammanträffande! Miitt tycke för svenskaspråket uppstod pga de många släktingar som en gång i tiden flyttade till Sverige för att jobba. Vi är nog många finländare som tycker om och vill bevara vårt värdefulla kulturarv!!


      • kustbo
        Kämpa på!! kirjoitti:

        Kämpa på. Det tog tid för mig som finskspråkig att förstå hur viktigt ens modersmål och sin egen identitet är. Om jag ska vara ärlig så förstod jag det då jag hade bott utomlands fast även innan dess så tyckte jag redan om svenska språket, redan som barn och hade alltid högsta betyg i svenskan. En gång fick jag 10 i svenska provet, , inofficiellt eftersom jag mötte min svenska lärare av en slump i stockholm på sommarlovet. Vilket sammanträffande! Miitt tycke för svenskaspråket uppstod pga de många släktingar som en gång i tiden flyttade till Sverige för att jobba. Vi är nog många finländare som tycker om och vill bevara vårt värdefulla kulturarv!!

        Vi sulle bara behöva så många flera finskspråkiga som skulle ställa upp.Det är inte lätt,ni blir ofta kallade landsförrädare och ännu värre saker.Det bara värmer så när man vet att ni finns.


      • Jag håller med
        kustbo kirjoitti:

        Vi sulle bara behöva så många flera finskspråkiga som skulle ställa upp.Det är inte lätt,ni blir ofta kallade landsförrädare och ännu värre saker.Det bara värmer så när man vet att ni finns.

        Jag förstår vad du menar. Så fort man ställer dig på er sida är man...ja du vet jag behöver inte ens förklara. Läs ngra av dagens inlägg. Det går inte varken förklara eller diskutera med dessa inbita skogstrollar om ngt. Det är så orespektabelt att jag vill bara kräkas...


      • antån
        Jag håller med kirjoitti:

        Jag förstår vad du menar. Så fort man ställer dig på er sida är man...ja du vet jag behöver inte ens förklara. Läs ngra av dagens inlägg. Det går inte varken förklara eller diskutera med dessa inbita skogstrollar om ngt. Det är så orespektabelt att jag vill bara kräkas...

        Som pensionär känns det ännu bittrare,hela sitt liv har man jobbat och betalat skatt och nu är man inte värd någonting för att modersmålet råkar vara svenska.


      • Väl mött
        antån kirjoitti:

        Som pensionär känns det ännu bittrare,hela sitt liv har man jobbat och betalat skatt och nu är man inte värd någonting för att modersmålet råkar vara svenska.

        Så ska det inte vara. Jag kan berätta att vi har ett par ingifta finlandssvenskar i vår finskspråkig familj/släkt. Så fort finlandssvenskarna kom in i vår familj har uppfattningen av tvåspråkighet och annat förändrats. Alla familjemedlemmar, släktingar ser det som rikedom och inte som belastning, Jag tror att all denna diskriminering handlar om okunskap.


      • antån
        Väl mött kirjoitti:

        Så ska det inte vara. Jag kan berätta att vi har ett par ingifta finlandssvenskar i vår finskspråkig familj/släkt. Så fort finlandssvenskarna kom in i vår familj har uppfattningen av tvåspråkighet och annat förändrats. Alla familjemedlemmar, släktingar ser det som rikedom och inte som belastning, Jag tror att all denna diskriminering handlar om okunskap.

        Så är det,de flesta som skäller på finlandssvenskar känner inte personligen någon.De håller fast vid gamla uppfattningar om "bättre folk ",och det att alla svenskspråkiga är rika och bor på herrgårdar.Tyvärr hör vi inte alla till släkten Wahlroos.


      • Medeltida tänkandet
        antån kirjoitti:

        Så är det,de flesta som skäller på finlandssvenskar känner inte personligen någon.De håller fast vid gamla uppfattningar om "bättre folk ",och det att alla svenskspråkiga är rika och bor på herrgårdar.Tyvärr hör vi inte alla till släkten Wahlroos.

        Det är det medeltida tänkandet som maler i gamla kvarnar. Otroligt att det kan bara så!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      1700
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      72
      1339
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1268
    4. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      183
      1152
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      163
      1051
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      64
      1043
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      892
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      62
      876
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      826
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      794
    Aihe