En nyt tiedä ollenkaan olenko toiminut oikein, vai onko kaikki mennyt päin piip -mutta aloin viime syksynä opettaa koiralleni kontaktissa olemista lenkillä. Olen käyttänyt naksutinta kouluttamisessa, eli sillä merkkaan oikean käytöksen ja sitten palkkaan ja vasta sitten kun koira huomaa mistä palkka tulee, alan lisätä mukaan jonkin komentosanan...
No kun olimme lenkillä, niin jos koira sattui katsomaan minuun päin, naksautin merkiksi siitä, että se teki oikein. Mutta ennen kuin ehdin lisätä mukaan mitään sanaa, koko juttu meni siihen, että koira alkoi kävellä koko lenkin ajan pää kenossa tuijotellen minuun... En tietysti tahdo sellaistakaan, vaan että se vain tarvittaessa ottaisi kontaktin, joten talven ajaksi jätin koko jutun pois eli teeskentelin kuin en huomaisikaan koko koiraa silloin kun se alkaa tuijotella minua, ja koira unohti tuon viimein.
Kysynkin siis, että onko opetus mennyt jo alkutekijöissään päin hanuria, vai mikä mättää? Miten saan koiran "vapaalle" miten ilmaista sille, että "nyt riittää, voit taas katsella eteenpäin"?
Kontakti -ongelma
11
209
Vastaukset
- ...
Hieno juttu, että ongelma on näin päin. Monet olisivat erittäin tyytyväisiä koirasi kaltaiseen eläimeen, ole innoissasi sinäkin!
Nyt lisäät sen sanan, eli se merkitsee koirallesi, että vain silloin kun se sana on kuulunut sinua kannattaa tuijotella makupalan saadakseen, muulloin ei juurikaan hyödytä tuijotella.
Sitten opetat sille vapaa termin, eli vapautuksen siitä työskentelystä. Omille koirille olen opettanut helpoiten maahan käskyn jälkeen, tällöin koiralle tulee selkein muutos toimintaan; makuu asennosta ylös ja muuhun toimintaan. Eli koira maahan ja palkkaus. astelet muutaman askeleen päähän koirasta ja koira makaa siellä maassa. Sanot vapaa erittäin innostuneella äänellä ja ryntäät juoksuun kädet heiluen, jolloin koirasikin innostuu ja ponkaisee ylös. Ja kehut päälle... Lenkillä olessa pois kontaktista saamiseen saattaa toimia myös pallo; sanot vapaa ja samalla viskaat pallon ja koiran tekeminen siirtyy heti muuhun.
Olet ymmärtänyt naksutin koulutuksen idean hyvin. Viet vain vielä loppuun. Nyt koirallesi naksaus tarkoittaa kontaktin ottamista; se tietää, että naksauksen saa kuulumaan katsomalla sinua silmiin. Jotta voit opettaa muutakin naksuttimella, sinun pitää nyt tuoda se sana liikkeeseen (eli ehdollsitaa koirasi sanaan, ei naksaukseen), muutoinhan koirasi luulee aina että pitää ottaa kontakti, vaikka saatat haluta opettaa vaikka istumaan menemisen...- Hjelp mig
Kiitos, tuosta oli paljon apua, sillä olen perusjuttuja opettanut naksuttimen avulla, mutta tuota "vapaa" -käskyä en ole osannut sille opettaa, joten nyt kun neuvoit tuon maasta vapauttamisen, niin kiitos suuresti! Hyvähän se on, jos koira kiinteästi tuijottelis silmiin koko lenkin ajan, mutta tuntuu, että lenkki ei ole sille kovinkaan hauska sillä tavalla, ja kai niskatkin kipeytyy... No nyt siis kun se talven aikana on tuon kontaktin ottamisen unohtanut, niin opetankin sille ensin vapaa -käskyn ja vasta sitten siirryn uudelleen tuohon kontaktiin.
- JepJep
Njaha, olisikohan tuosta konstista apua siihen kun koirani pitää lenkillä irtiollessaan turhan pitkän välimatkan minuun. Jos katoan, tulee aina luokseni, ja tulee hyvin kutsusta luokse. Yritän vain ennakoida sitä tilannetta kun koirani tuosta vanhenee, ja kuulo heikkenee, jos se on kovin kaukana, ei ehkä kuule kutsua. Millä saisi välimatkaa lyhyemmäksi ??
- ...
Yksinkertaisesti sillä, että puhut koiralle ja kiittelet, annat välillä makupaloja.
Eli kun lähdette lenkille, astutte ovesta ulos (jos koirasi on vapaa jo tuolloin) alat jutella sille "Hyvä, hieno sesse" ja annat makupalan. Jatkat kiittelevää juttelua niin kauan kun koira on mielestäsi tarpeeksi lähellä ja välillä vahvistat sanaasi niillä makupaloilla, eli teet selväksi, että nyt menee hyvin. Kun koirasi pinkoaa jonnekin kauemmaksi hiljenet ja kun taas pääset sopivalle etäisyydelle, esim. koira pysähtyy haistelemaan ja tulet muutaman metrin päähän siitä, aloitat taas ylistämisen. Kyllä koira pian huomaa etäisyytenne ja juttelusi yhteyden. Välimatka on opetuskysymys.Laumaviettisille/miellyttämishaluisillehan tuo on helppo nakki.Ne kun useinmiten pitää jo itsestään yhteyttä ja pysyy lähellä.Pientä viilausta vain joskus tarvitaan(saalisvietin toteuttaminen sitten oma lukunsa).
Minulla on rodut olleet pääasiassa itsenäisiä,eikä pahemmin mielyttämishaluisia.
Eli niille se kontaktin ja matkan pitäminen on opetettava.
Perusta on pennusta asti hyvä kontakti/suhde.
Lenkillä sitten harjoitellaan niin,että useasti pyydän ne luokse.Ja aina saa kovat kehut ja jotain oikein herkkua.Eli ajetaan sitä mamin helmoissa pysymissä kivaksi.Koirille opetetaan myös joku sana,joka tarkoittaa,että pysähtyy odottelemaan tai hiljentää vauhdin niin,että saavutan.Alusta asti myös asetetaan raja,minkä asti saa irrota.Eli jos liikaa menee,niin aina tuo pysäys.Myös ehdoton se,ettei minkään perään lähdetä.Se osaltaan tukee oikeaa matkaa,koska lipsumisia ei missään sallita.
Eli lyhyesti,opetetaan,motivoidaan ja vaaditaan,ja mistään ei tingitä koskaan.Oma auktoriteetti vahvaksi,että jo sen puolesta ei lipsumisia tule ja positiiviseksi,että myös kannattaa totella ihan itsestään.
Noin minulla jokainen koira on oppinut pysymään sallitun matkan päässä.Ja muutaman vuoden jälkeen oppivat jo hyvinkin pitämään itsestään matkaa,pysähtymään ja odottamaankin itsestään.
Niin,ja itse aina kehun koiraa,kun se nuorena oppii vilkaisemaankin minua oma-aloitteellisesti ja lenkillä aina vielä palkka mukana,jota usein annan niin katseesta kuin odottelustakin.
Vanhanakin vielä noita usein vahvistan.
Ps.minä en heitä herkkua koskaan,vaan opetan aina kädelle.Eli vahvistan suoraa kontaktia.
Ja alusta asti on siis tärkeää,että koira ei saa lähteä yhtään kertaa litomaan.Se estetään,ja jos lähtee omine luoineen,niin siitä seuraa noottia.molossi kirjoitti:
Välimatka on opetuskysymys.Laumaviettisille/miellyttämishaluisillehan tuo on helppo nakki.Ne kun useinmiten pitää jo itsestään yhteyttä ja pysyy lähellä.Pientä viilausta vain joskus tarvitaan(saalisvietin toteuttaminen sitten oma lukunsa).
Minulla on rodut olleet pääasiassa itsenäisiä,eikä pahemmin mielyttämishaluisia.
Eli niille se kontaktin ja matkan pitäminen on opetettava.
Perusta on pennusta asti hyvä kontakti/suhde.
Lenkillä sitten harjoitellaan niin,että useasti pyydän ne luokse.Ja aina saa kovat kehut ja jotain oikein herkkua.Eli ajetaan sitä mamin helmoissa pysymissä kivaksi.Koirille opetetaan myös joku sana,joka tarkoittaa,että pysähtyy odottelemaan tai hiljentää vauhdin niin,että saavutan.Alusta asti myös asetetaan raja,minkä asti saa irrota.Eli jos liikaa menee,niin aina tuo pysäys.Myös ehdoton se,ettei minkään perään lähdetä.Se osaltaan tukee oikeaa matkaa,koska lipsumisia ei missään sallita.
Eli lyhyesti,opetetaan,motivoidaan ja vaaditaan,ja mistään ei tingitä koskaan.Oma auktoriteetti vahvaksi,että jo sen puolesta ei lipsumisia tule ja positiiviseksi,että myös kannattaa totella ihan itsestään.
Noin minulla jokainen koira on oppinut pysymään sallitun matkan päässä.Ja muutaman vuoden jälkeen oppivat jo hyvinkin pitämään itsestään matkaa,pysähtymään ja odottamaankin itsestään.
Niin,ja itse aina kehun koiraa,kun se nuorena oppii vilkaisemaankin minua oma-aloitteellisesti ja lenkillä aina vielä palkka mukana,jota usein annan niin katseesta kuin odottelustakin.
Vanhanakin vielä noita usein vahvistan.
Ps.minä en heitä herkkua koskaan,vaan opetan aina kädelle.Eli vahvistan suoraa kontaktia.
Ja alusta asti on siis tärkeää,että koira ei saa lähteä yhtään kertaa litomaan.Se estetään,ja jos lähtee omine luoineen,niin siitä seuraa noottia.Viestini siis jepjepille eli liian kauas irtaantumiseesta.
- jooo
... kirjoitti:
Yksinkertaisesti sillä, että puhut koiralle ja kiittelet, annat välillä makupaloja.
Eli kun lähdette lenkille, astutte ovesta ulos (jos koirasi on vapaa jo tuolloin) alat jutella sille "Hyvä, hieno sesse" ja annat makupalan. Jatkat kiittelevää juttelua niin kauan kun koira on mielestäsi tarpeeksi lähellä ja välillä vahvistat sanaasi niillä makupaloilla, eli teet selväksi, että nyt menee hyvin. Kun koirasi pinkoaa jonnekin kauemmaksi hiljenet ja kun taas pääset sopivalle etäisyydelle, esim. koira pysähtyy haistelemaan ja tulet muutaman metrin päähän siitä, aloitat taas ylistämisen. Kyllä koira pian huomaa etäisyytenne ja juttelusi yhteyden.öö mit vithua oikeesti? :D ihan homma varmasti hallussa
- Joobax
Mä käsken koiran "nuuskimaan". Eli mulla on vapautukselle oma sanansa. Liekö siitä sulle apua? Lenkillä tuijottamaan jäämistä palkkaan aika-ajoin, onhan se hyvää kontaktinpitoa. Toisinaan kehun ja rapsutan vähän. Sitten vaan sanon, että nuuskimaan, enkä sen jälkeen noteeraa koiraa enempää kuin normaalistikaan. Kuljetaan vain eteenpäin. Kävelemässä koira kulkee vieressä, joten mulle on oikeastaan aika sama minne se katselee..
- JepJep
Hyvä idea, heittäisin koiralleni jonkun herkun kun se kääntyy katsomaan, pitääpäs huomenna kokeilla.Kun on uusi paikka, lenkkipaikka, se kiinnostuu niin hajuista että menee turhan kauas eteen, mutta pitää puuttua siihen irtautumiseen ajoissa ja heittaa joku mukava juttu eteen tai lähelle.Koirani on aika itsenäinen luonne, ja ulkona se ei hevin leluista innostu, mutta noutaja kun on, ruoka voi toimia.
Kokeilen. Kuten sanottu, jos häviän, se etsii minut välittömästi, karkuun se ei lähde, pientä viilausta vain tuossa kontaksissa olisi hyvä saada. - JepJep
Kiitos Molossi !
Meilllä toimii kaikk hienosti jos ollaan tavallisella lenkillä, mutta jos uusi paikka, tahtoo edetä liian kauas. Tässä on nyt varmaan itselleni koulun paikka siinä suhteessa että sanon *odota* ( meillä se sana jolla pysähtyy ). ja käytän sitä niin kauan että into uutuudesta hellittää. Koira on melkoisen itsenäinen, mutta ei mahdottomiin irtoakaan, mutta silti, jos esim. toinen koira on paikalla siellä kauempana, on noloa ja typerää minun ruveta kaukaa huutelemaan että paikka /tänne.Matkan kasvaessa, riskit lisääntyy - tyyliin.
Mutta vallankin suljetulla alueella kun kaverin koirien kanssa ulkoillaan, huomaa että kavein koirat on siin kohtuu lähellä, ja minun omatoimimatkaaja on matkan päässä, katselee sieltä toki että olenko näkyvillä, mutta turhan kaukana kuitenkin.
Kuten usein, omistaja koulunpenkille =)- JepJep
Vielä Molossi =)
Minulla on periaate että min koiralle herkkuja anna, mutta suostun nyt kokeilemaan lihapulla koulutusta, saas nähdä kuin vanhan käy , hih.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1524934Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa193575Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1603381Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss352861Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu982611Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy181863Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky101645Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1511485Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo111482Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?
Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut111277