Tuba aperta

Voimaton

Moikka,

Minulla on todettu tuba aperta jo yli kymmenen vuotta sitten. Silloin korvaani asennettiin putki, vaikka olinkin jo parikymppinen. Välitöntä apua siitä ei ollut, muistaakseni vasta sitten kun putki lähti pois. Vaiva oli jossain määrin vuosia pois, ilmeni kyllä aina silloin tällöin. Vuosi sitten sain pahan flunssan ja korvatulehduksen. Terveestä korvasta puhkesi tärykalvokin. Tämä korva jossa tuba aperta on, alkoi taas oireilemaan vasta sen jälkeen. Nyt vaiva on palannut takaisin, eikä helpotusta tunnu löytyvän. Korva on lähes päivittäin auki ja alan henkisesti olemaan aivan rikki asian suhteen. Olen lopettanut kuntonyrkkeilyn, juoksemisen, liikunnan jossa hengästyn ja nyt pahimpana tärkeän harrastuseni, eli musiikkiteatterin, sillä en pysty kunnolla laulamaan kun korva on auki.

Pääsin korvalääkäriin, joka oli hyvin ylimielinen ja sanoi, että "korvan tehtävä on kuulla. Ole onnellinen että kuulet. Hyväsky asia, niin sen kanssa on helpompi elää". Lääkäri sanoi, että korvaan voidaan asentaa putki, mutta hän ei suostu asentamaan, koska se on tyhmää, että voin kysy toista lääkäriä. Lisäksi sanoi, että lihota pari kiloa. Mitään dramaattisia painovaihteluita ei ole ollut ennen eikä nyt. Vaikka rasvaprosentti kehossani onkin nyt tahtomattani kasvanut hiukan, ei sillä mitään vaikutusta ole.

Tämä ei voi olla niin, että luovun kaikesta itselleni tärkeästä korvan takia. Korva rajoittaa jo elämääni. Vain sellainen jolla tämä on, voi ymmärtää. Tärykalvoni on myös usein kipeä ja arka, en mielelläni edes puhu kännykällä siinä korvassa saatika pidä kuulokkeita tai handsfreetä. Tärykalvo kipeytyy kun korva aukeaa ja sitten yritän saada sitä lukkoon pitämällä nenästä kiinni ja hengittämällä sisäänpäin. Helpottaa juuri niin pitkään kunnes nielaisen seuraavan kerran, niin aukeaa taas. Itselläni korvan aukaisee pienikin hengästyminen jo kävellessä, saatika muu urheilu, lisäksi jännittäminen, joskus ilman kummempaa syytä. Lisäksi kurkussani on paksun liman tunnetta, jota alan hengästyneenä nielemään, muttei se liiku minnekkään. Liian tehokas nieleminen siis lähes takuuvarmasti aukaisee korvan.

Löysin vanhan keskustelun tältä palstalta. Siellä joku antoi neuvoksi alla olevan ja joku toinen mainitsi purkasta (josta en itse ole apua löytänyt).

"ENsinnäkin, säännölliset elämäntavat ovat a ja o. Tarkoittaa elimistön suolotasapainon ylläpitämistä. Ja verenpaineen sekä verensokerin ja nestetasapainon ylläpitämistä. Näiden kaikkien olen päätellyt vaikuttavan asiaan, sillä urheillessa (kun hikoaa), jos ei tankkaa nestettä ja suolaa , kahvia yhtään liikaa juodessa (kun elimistöstä poistuu nopeasti nestettä), sekä liian vähän syödessä tai liikaa sokeria syödessä, liikaa tai liian vähän nukkuessa, sekä palellessa ja jännittäessä (verenpaine ja veren jakautuminen eri kehonosien välillä), korvat melko takuuvarmasti alkavat temppuilla."

Jos joku osaa tarkentaa noita, niin otetaan vastaan.

Olen normaalipainoinen ja muutenkin elän mielestäni terveellistä elämää. Mitään allerioita ei ole, mutta olen menossa astmakokeisiin siitä liman tunteesta kurkussa ja siitä että hengästyessä ja jännittäessä henkitorvi tuntuu ahtaalta.

Olen usein ärtyinen kun korvani on auki, lähinnä turhautunut. Olen surullinen, ärtyisä ja voimaton. Tälle ei tunnu olevan loppua.

Vain ne joilla on tuba aperta, voivat todella ymmärtää mitä tämä on.
Pyydän apuanne, olen voimaton.

48

16418

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voimaton

      Unohdin viel ämainita, että limakalvoni ovat usein, lähes aina turvoksisa. Kuvailin lääkärille, etten pysty hengittämään nenän kautta. Hän katsoi nenääni jollain ohuella mikroskoopilla ja sanoi ettei se ole ihmekkään, kun nenän limakalvot olivat niin turvoksissa, ettei meinannut ohutta laitettaan saada sieraimista sisään. Määräsi naxopren kortisonisuihketta nenääni, jonka taas korvalääkäri kielsi seuraavalla viikolla. Samainen kauhea korvalääkäri:( Onko mitään reseptivapaata lääkettä joka supistaisi limakalvoja tai sitten reseptillä, olen kuitenkin menossa lääkäriin tällä viikolla. Uskon tämän olevan moninainen ongelma, eli että kaikki nämä nenän- aja hengen ahtaus vaikuttaa tähän korvaan.

      • avoin korvatorvi

        Vielä sinulle tuosta korvalääkäristä - onko sinulla mahdollisuutta vaihtaa lääkäriä? Älä mene enää tuolle lääkärille vaan pyydä, josko löytyisi joku toinen lääkäri. Aina ei ole ns. kemiaa tai yhteistä säveltä lääkärin kanssa. Luottamus on se sana, johon itse kyllä panostan. Putket korviin - Redol Comp tai joku muu hengitysteitä avaava lääke voisi auttaa - ainakin auttoi minua 10 ml aamulla ja illalla ennen nukkumaan menoa saman verran. Ja ainahan lääkärille voi sanoa, että kokeillaan, ja jos ei ole apua, niin on ainakin kokeiltu! Ja sitten kokeilette jotain muuta jos ei toimi!

        Nykyinen lääkärini aina kertoo mitä tekee ja miksi. Ja hoitosuunnitelmaan hän kirjaa aina kaiken mitä on edellisellä kerralla sovittu. Älä luovuta vaan mene läpi sen harmaan kiven tavalla tai toisella! Ja heti kun oireet helpottaa tee sitä mikä on sinulle tärkeää, älä jätä sitä mikä on sinulle hyvästä!


    • tuubat korvissa

      Minullakin on TA, kärsin siitä lähes päivittäin. Ainoa hetkellinen apu siihen on, että laitan pään alaspäin, jolloin korvatorvi paineen avulla sulkeutuu. Sitten jos nielaisen taas niin korva oikkuilee heti. Todella raivostuttavaa töissä jossa joutuu puhumaan työkavereiden kanssa paljon ja kuulee oman hölötyksen ja hengityksen pään sisällä. Voin siis kuvitella ettei laulaminenkaan onnistu. Minulla on myös hiukan turvotusta nenän limakalvoissa, lääkäri totesi sen johtuvan katupölystä, mitään tiettyä allergiaa ei minullakaan ole todettu. Kuiva huoneilma voi ehkä olla syy myös.

      Joskus siis TA tulee, koska limakalvot ovat kuivat joka taasen voi olla hormonaalista, kannattaa tsekata ne, jos olet nainen ja syöt esim e-pillereitä siinä voi olla syy. Itse olen tätä miettinyt omalla kohdallani. Toisille tähän vaivaan on auttanut A-vita-nenäsumute. Itse en valitettavasti saanut siitä apua.

      Tsemppiä sulle kanssakärsijä!

      • avoin korvatorvi

        Nenäsumutteisiin voi jäädä koukkuun eli niihin voi tulla riippuvuus. Itselleni tuli sumutteista reikä nenän väliseinään - se tosin kasvoi umpeen. Mutta kaikki mahdollinen kannattaa kokeilla, jos vain apua niistä saisi. Ja ehkä myös kannattaa kokeilla maidotonta ruokavaliota jonkin aikaa, juustoja syön, että saan päivittäiset kalsiumit. Jos ei maidoton auta, niin sitten vaan kokeilla jotain muuta. Mutta luovuttaa ei saa!


    • 15+10

      Itseni silmiini pisti tuo aloittajan viestissä maininta korvalääkärin ylimielisyydestä korvavaivaista potilastaan kohtaan. Ja jotta miksi korvalääkäreissä on sellaisia???

      Itsekin olen kohdannut vuosia jatkuneen korvaoireiluni puitteissa korvalääkäreitä, joiden puhuttelusta osittain potilastaan kohtaan ei voi muuta mainita kuin että huh,huh, täysin moukkamaista ja asiatonta kielenkäyttöä, jota ei ikipäivänä olisi voinnut uskoa kuulevansa (kuulen vielä toisella korvallani nimittäin) hoitavan lääkärin suusta ilmoille tulevankaan.

      Ei kai ole potilaan vika, etteivät itseään pätevänäkään korvalääkärinä pitävät osaa ja ymmärrä saada tutkittua potilaan korvan oireilun syitä ja selvitettyä niitä.

      • avoin korvatorvi

        Itse olen kärsinyt ko vaivasta jo kymmenen vuotta. Itä-Suomessa PKS:ssä korvalääkärit olivat kaikki enemmän ja vähemmän ylimielisiä, ja yksi ylilääkäri jopa nosti kädet pystyyn - kun eivät voineet vaivaani apua antaa - sain läheteen myös psykologille, jotta lakkaisin ravaamasta korvapolilla rasittamasta heidän jonotusjärjestelmää - kerroin kyllä lääkärille, että vika on korvissa ei korvien välissä. Ja lääkäreiden kirjoittamat potilaskertomukset olivat luokkaa "kuulee oman äänensä päässään", olo oli muutenkin tukala korvien tukkeutumisen vuoksi, ja sitten vielä lääkärit pompottaa ja nostaa kädet pystyyn. Ja kun yksi lääkäri siellä kirjoitti lähetteen korvien putkitukseen, ja sitten toimenpiteeseen mentyäni, toinen lääkäri kieltäytyi laittamasta niitä ns. terveeseen korvaan, vaikka hänellä oli diagnoosi ja toisen lääkärin hoitosuunnitelma - huh, huh, painajaismaista, mutta niin totta! Tätä riepottelua kesti noin neljä vuotta...

        Paikkakunnanvaihto toi minut pääkaupunkiseudulle ja täältä löytyikin sellaiset korvalääkärit, että voin vain ihmetellä niitä pohjoiskarjalan touhuja. Nyt hoitona on viimesten noin 10 vuoden aikan ollut korvien putkitus ja välillä käytän RedolComp-yskänlääkettä, joka määrättiin kerran keuhkoputkentulehdukseen, kun käytin lääkettä, huomasin, että korvatkin ovat "normaalit", joten saan reseptin ko yskänlääkettä yleensä noin vuodeksi nykyiseltä lääkäriltäni. Minulla on korvissa titaaniputket ja joskus ne pysyvät 3 kuukautta ja kerran putki pysyi korvassa 1,5 vuotta. Ja voin jo vähän vitsailla vaivallani, ja kerronkin yleensä, että menen sairaalaan vaihtamaan "korvakorut". Ja putkien laittamisen jälkeenkin olen normaalisti töissä, tosin liiallista rasitusta tulee vältää pari päivää putkien laittamisen jälkeen.

        Ja nyt viimeisen vuoden aikana olen ollut maidottomalla ruokavaliolla vatsaoireiden vuoksi ja huomasin vain, että myös korvat ovat olleet lähes oireettomat ja jätin myös RedolCompin pois - mahtavaa! Putket ovat yhä korvissa ja niistä olen saanut avun. Ja lääkärini totesi, että tapauksessani olisi hyvä, että tärykalvoihini jäisi pieni reikä (tärykalvojen puhkaisemisesta syntyvästä arpikudoksesta) ja se ilmastoisi korvani ja että jatkossa ei putkia ehkä tarvitsisi enää laittaa. Ja kaikki tämä on varmasti yksilöllistä, joten kaikkea kannattaa kokeilla ja olla itse aktiivinen. Eivät ne lääkärit tule kotiin hoitoa tarjoamaan ja jos yksi keino ei toimi, kannattaa kokeilla jotain toista! Älkää luovuttako - pitäkää puolenne, kysymys on kuitenkin loppupeleissä teidän elämästä ja sen laadusta! Vaiva ei parane tai mene itsestään pois, mutta sen kanssa voi elää normaalia elämää - kun löytää oikeanlaisen lääkärin.

        Ärtymys, kiukku olivat sitten korvien lukkiutumisen lisäksi ne kammottavimmat oireet - ei jaksanut olla kiva - kun v---tutti koko ajan kun kovat lukkiutuivat ja kuuli oman äänen tunnelin sisältä ja oman hengitysäänen korvissaan. Puhuminen ja seurustelu eivät olleet niitä ensimmäisenä mieleen tulleita aktiviteetteja - sosiaalisuus katosi totaalisesti. Ja diagnoosi on loppuelämän - se ei mene pois tahdonvoimallakaan, ja siksi kouluttauduin uudestaan 40-vuotiaana ja vaihdoin ammatin sellaiseen, jotta ei tarvitse niin paljoa puhua, mutta nyt kun hoitotoimenpiteet ovat kohdallaan, voisin tehdä jopa puhetyötä.

        Ja myös minulle sanottiin, että pitäisi lihoa noin 10 kiloa, jotta vaiva katoasi, mutta toinen lääkäri totesi, että olet normaalipainoinen, ja mitään tieteellistä tutkimusta tästä painoindeksin nostamisesta ei ole, joten jotta ei tulisi muita lihavuuden aiheuttamia vaivoja, kannattaa pitää nykyinen normaalipaino!!!! Ja lisäksi hän sanoi, että tapauksessani, minulla on erittäin kapeat korvakäytävät, eli vika on enemmänkin synnynnäinen.

        Ja voin vain todeta, että on kun olisi saanut uuden elämän, kun löytyi sellainen lääkäri, joka ei luukuta miunua terveyskeskuksen tai yksityisen kautta julkiseen sairaalanhoitoon, vaan voin vain ilmoittaa sairaalan hoidonvaraukseen, että putki on irti ja pääsen yleensä noin kahden viikon varoitusajalla putkitukseen.


      • avoin korvatorvi

        Lääkärilläkin on hyviä ja huonoja päivä, mutta se ei anna kenellekään oikeutusta epäasialliseen käytökseen.

        Sanokaa niille lääkäreille vastaan, kerran totesin eräälle vanhemmanpuoleiselle mieslääkärille että mikäs se tohtoria nyt noin ärsyttää... ja lääkäri vastasi, että hän on tehnyt tätä työtä yli 20 vuotta, ja että häntä ei neuvota näissä asioissa... hoitajaa nauratti kovin, ja totesin vain, että minähän neuvoin, kun tohtori ei oikein ymmärtänyt, että minuun koskee, kun hän törkkii niitä tötteröitä korvakäytävääni. Ja sen jälkeen en ole sille lääkärille saanutkaan enää aikaa =) tosin pääsin tämä toteamuksen vuoksi takaisin sille hyvälle lääkärille. Ja jos on jo 10 vuotta saanut säännöllisesti putket korviin, niin silloin on jo vara sanoa, että puudutusta voisi käyttää myös korvakäytävässä! Tai että mikä toimii ja mikä ei!


    • SophieFrance

      Hi guys, there is a Facebook page 'Patulous Eustachian Tube' that exists where all PET sufferers are sharing their experience. You're more than welcome to join. The more we are...

      • onko kelläänsamaa...

        Tänään tuli postitse PatulEnd nenätippoja,ja ihme ja kumma sain avun jo25 vuotta jatkuneeseen vaivaan.
        Tipat auttoivat välittömästi :)
        En Olisi ikinä uskonut että näin voi käydä.


      • tiiuli65
        onko kelläänsamaa... kirjoitti:

        Tänään tuli postitse PatulEnd nenätippoja,ja ihme ja kumma sain avun jo25 vuotta jatkuneeseen vaivaan.
        Tipat auttoivat välittömästi :)
        En Olisi ikinä uskonut että näin voi käydä.

        Miten sä sait ne tilattua, tuliko ongelmia tullin kanssa ? Käytetäänkö niitä tippoina nenään ? Onko vastaava tuotetta suomessa saatavilla?


    • onko kelläänsamaa...

      Kokeile ihmeessä PatulEND nenätippoja,minulla auttoivat välittömästi.

    • Tosi kiusallista

      Kokeilepa PatulEnd tippoja saa tilattua täältä http://earfdn.org/.
      Aivan takuuvarmasti auttaa,he ovat tähän kiusalliseen vaivaan perehtyneet ja kehittäneet nämä tipat,tosiaankaan se ei ilmeisesti ole mikään lääke tuolla Jenkkilässäkään vielä.
      Uskomatonta! mullakin 25vuotta jatkunut vaiva ohi.

      • KorvistaKärsivä

        Olen myös käyttänyt Patul end-tippuja, mutta koin kirvelyoireet niin pahoiksi, etten ole nähnyt tarvittavaa haitta-hyötysuhdetta. Miten olette onnistuneet saamaan tipat oikeaan paikkaan? Kokeillut olen vaikka mitä. Joskus onnistuin, usein en kovin hyvin. Ja hajuaisti kärsi huomattavasti.


    • Saannamia

      laitetaanko nämä patulend tipat nenään? Olisin kiitollinen jos joku osaisi kertoa ja käyttäjäkokemuksiakin lukisin mielellään.

      • tuba aborta

        hei,

        kävin korvalääkärillä ja hän neuvoi kuinka tipat laitetaan nenään, sen tuntee heti korvassa, että tippa on laitettu oikein.tu


    • Tuba-90

      Hei, olen 24-vuotias nuori nainen, ja mulla myös todettu tuba aperta, eli avoin korvatorvi, vuonna 2011 eli noin kolmisen vuotta sitten. Ensimmäisen kerran vaiva ilmeni lukioaikoina wanhojen tanssi-harjoitusten yhteydessä. Tällöin en vielä hakeutunut lääkäriin, sillä vaiva oli silloin vielä aika lailla "kertaluonteista", eli ilmeni lähinnä vain liikunnan yhteydessä ja erittäin harvoin. Aina mulla on tosin melko herkät korvat tainnu olla, koska esim. juostessa tai pyöräillessä helposti myös kipeytyvät, etenkin syksyllä, kun tuulinen sää. Myös korvavahaa kertyy paljon, mutta tiedän, ettei se ole korvavaivojeni takana. Myöskään allergioita minulla ei ole, ainakaan todettu.

      Lukion jälkeisinä ammattikouluaikoina varsinainen tuba aperta paheni niin, että se alkoi häiritä viikoittain, välillä päivittäinkin. Korvat, lähinnä oikeanpuoleinen korvani, meni lukkoon jatkuvasti siten, että kuulin oman hengitys- ja puheääneni ikään kuin pääni sisällä. Korvien "lukkiutuminen" ei yleensä kestä kohdallani kerralla kovinkaan kauaa, vaan korvat oireilevat menemällä ärsyttävästi vuorotellen auki, lukkoon, auki, lukkoon, auki... jne. Tämä on todella raivostuttavaa, etenkin erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa ja rakkaan lauluharrastukseni kannalta. Minäkin ärsyynnyn helposti silloin, kun oireet ovat pahimmillaan.

      Kun sitten lopulta päädyin korva-, nenä- ja kurkkutautien erikoislääkärin vastaanotolle, sain vaivalleni nimen, ja lääkäri ehdotti minulle korvien putkitusta. Samalla lääkäri tosiaan myös mainitsi, että vaiva on yleisempää hoikkarakenteisilla naisilla ja että se saattaa olla hormonaalista. Tiedä siitä sitten, mutta äitini kertoi minulle kärsineensä vastaavanlaisesta ollessaan raskaana, eli eiköhän hormoneilla jotakin osuutta ole asiassa. Olen myös miettinyt, voisiko e-pillereiden lopettamisesta olla apua...Toisaalta, avoimen korvatorven toiminnan häiriöt eivät minulla olleet selkeästi yhdistettävissä e-pillereiden aloittamiseen, sillä ehdin käyttää niitä useamman vuoden ennen kuin korvaoireet alkoivat.

      Putkittamisesta on joka tapauksessa ollut minulle paljon apua, sillä korvieni oireilu väheni putkien aikana sekä niiden poistumisen jälkeen huomattavasti, lähes olemattomaksi, ja putket pysyivät paikoillaan jopa 1-1,5 vuotta. Toimenpide oli kuitenkin hyvin kivulias, enkä kyllä enää suostuisi siihen ilman nukutusta. Tällä hetkellä kysymys korvien uudelleen putkittamisesta on ajankohtainen, sillä korvatorvi vaivaa taas, (nyt joka päivä tällä viikolla korvat reistailleet). Masentavaa, sillä luulin jo päässeeni vaivasta pysyvästi eroon.

      Putkittaminen on luultavasti kohdallani ihan ok ratkaisu, mutten haluaisi joutua putkittamaan korviani lopun ikääni. En edes tiedä, onko se mahdollista. Jostain täältä nettipalstoilta luin myös, että joku oli saanut apua korvatorven pienennysleikkauksesta tai jostain vastaavasta. Paljonkohan tällainen operaatio maksaisi ja missä sellaiseen on mahdollisuus? Myös muita hyväksi havaittuja keinoja otetaan vastaan.

      • kenkku_vaiva_juu

        Hei, olen pahoillani, että myös sinä kärsit tästä hiton vaivasta. Minulla tämä vaiva on ollut jo yli 15 vuotta. Lääkäri sanoi, että se vaiva on ikuinen ja siitä ei parane, joten täytyy vain sopeutua ja kokeilla kaikenlaisia vaihtoehtoja. Itse olen käynyt putkittamassa molemmat korvat jam viimeksi olen ollut leikkaussalissa noin 4 vuotta sitten, eli lopulta putket tulevat pysymään hyvin paikallaan, kun tärykalvoon tulee arpikudosta ja sen jälkeen putket pysyvät hyvin paikallaan. Putkitus on kivulias, mutta siihenkin tottuu. Oletko kysynyt lääkäriltä, josko he voisivat puuduttaa myös korvakäytävän, minulla se on auttanut, ja putkitus ei enää satu. Ja voit aina pyytää lisää tai enemmän puudutusainetta, miun lääkäri laittaa sitä kyllä aina lisää, jos huomaa, ettei saa laitettua putkia korviini. Ja kun se putkitus tuo sinulle avun, niin toimenpide kestää vain hetken ja sitten on taas hyvä kun ei mene korvat lukkoon.

        Osasyynä omaan vaivaani koen tuon mainitun hoikkuuden, olen nostanut painoani ja jätin myös maitotuotteet pois ruokavaliosta ja luulen että suurin vaikutus oli tuolla ruokavaliolla, maito ei muutenkaan sovellu minulle, ja nyt vatsaoireet poistuivat ja myös korvat ovat pysyneet hyvin auki.

        Toinen asia mikä vaikutti mielestäni myös korvien lukkiutumiseen oli minulla tietyt kasvovoiteet - huomasin tämän kun tuoksuton suosikkirasvani loppui enkä ostanut uutta purkkia vaan vaihdoin kavovoiteet luomu argan öljyyn - nyt voin sanoa, että olen lähes normaali korvien lukkiutumisen suhteen. No tosin korvat menivät taas lukkoon kun alkoi aurinkorasvan käyttö! Minulla tämä voi olla myös osaltaan allergiaakin, jos ne tuotteet jotenkin turvottavat limakalvoja. Ja kun en voi olla ilman aurinkovoidetta, niin kesäisin sitä sitten on "tukossa" niinä päivinä, kun joutuu laittamaan aurinkosuojaa. Hajusteetonta.

        Kannattaa kysyä lääräriltä noista leikkausvaihtoehdoista suoraan, jos et saa vastausta - vaihda lääkäriä, kyllä niitä hyviäkin on - ainakin tämä nykyinen minulla. Tsemppiä ja jaksamista, tiedän miten v-mäinen vaiva tämä on, kun ei pysty keskittymään mihinkään kun kuulee oman hengityksenkin välillä korvissa.


      • Anonyymi
        kenkku_vaiva_juu kirjoitti:

        Hei, olen pahoillani, että myös sinä kärsit tästä hiton vaivasta. Minulla tämä vaiva on ollut jo yli 15 vuotta. Lääkäri sanoi, että se vaiva on ikuinen ja siitä ei parane, joten täytyy vain sopeutua ja kokeilla kaikenlaisia vaihtoehtoja. Itse olen käynyt putkittamassa molemmat korvat jam viimeksi olen ollut leikkaussalissa noin 4 vuotta sitten, eli lopulta putket tulevat pysymään hyvin paikallaan, kun tärykalvoon tulee arpikudosta ja sen jälkeen putket pysyvät hyvin paikallaan. Putkitus on kivulias, mutta siihenkin tottuu. Oletko kysynyt lääkäriltä, josko he voisivat puuduttaa myös korvakäytävän, minulla se on auttanut, ja putkitus ei enää satu. Ja voit aina pyytää lisää tai enemmän puudutusainetta, miun lääkäri laittaa sitä kyllä aina lisää, jos huomaa, ettei saa laitettua putkia korviini. Ja kun se putkitus tuo sinulle avun, niin toimenpide kestää vain hetken ja sitten on taas hyvä kun ei mene korvat lukkoon.

        Osasyynä omaan vaivaani koen tuon mainitun hoikkuuden, olen nostanut painoani ja jätin myös maitotuotteet pois ruokavaliosta ja luulen että suurin vaikutus oli tuolla ruokavaliolla, maito ei muutenkaan sovellu minulle, ja nyt vatsaoireet poistuivat ja myös korvat ovat pysyneet hyvin auki.

        Toinen asia mikä vaikutti mielestäni myös korvien lukkiutumiseen oli minulla tietyt kasvovoiteet - huomasin tämän kun tuoksuton suosikkirasvani loppui enkä ostanut uutta purkkia vaan vaihdoin kavovoiteet luomu argan öljyyn - nyt voin sanoa, että olen lähes normaali korvien lukkiutumisen suhteen. No tosin korvat menivät taas lukkoon kun alkoi aurinkorasvan käyttö! Minulla tämä voi olla myös osaltaan allergiaakin, jos ne tuotteet jotenkin turvottavat limakalvoja. Ja kun en voi olla ilman aurinkovoidetta, niin kesäisin sitä sitten on "tukossa" niinä päivinä, kun joutuu laittamaan aurinkosuojaa. Hajusteetonta.

        Kannattaa kysyä lääräriltä noista leikkausvaihtoehdoista suoraan, jos et saa vastausta - vaihda lääkäriä, kyllä niitä hyviäkin on - ainakin tämä nykyinen minulla. Tsemppiä ja jaksamista, tiedän miten v-mäinen vaiva tämä on, kun ei pysty keskittymään mihinkään kun kuulee oman hengityksenkin välillä korvissa.

        Juuri näin,oma hengitys tuntuu korvassa ja sosiaalista elämää ei silloin tee mieli käyttää,ärtymys on silloin suuri,hankaloittaa elämää suunnattomasti


    • SiSiMa

      Itse sain apua a-vitamiinia sisältävästä nenätipoista. Kolmisen kertaa päivässä, parin viikon ajan ja tilanne rauhoittui siedettäväksi. Ja kun tunnen, että oireet ovat palaamassa, aloitan tippahoidon heti. Kannattaa kokeilla.

      Todella ärsyttävä ja voimia vievä vaiva kaikin puolin tuba aperta.

    • Pillerit

      Kärsin vaivasta 1,5 vuotta, mutta olen juuri saanut apua vaihtamalla e-pillerimerkin samaksi, jota käytin ennen vaivan alkua. Cypretyl ei sopinut minulle. Muistan kyllä lukeneeni jostain, että vaivaan voi vaikuttaa hormonaalinen muutos, mutta erittäin sietämättömästä molempien korvien vaivasta huolimatta en saanut aiemmin aikaiseksi vaihtaa takaisin, vaikka olin todennut vaivan alkaneen pian muutoksen jälkeen. Käytin a-tippoja viimeisen vuoden, mutta en huomannut niistä apua. Toivottavasti joku muukin saisi apua pillerimerkin vaihdosta ja muille voimia vaivan kanssa elämiseen!

      • Mirena

        Auttaisikohan jos poistauttaisin mirena-kierukan?


    • tyktyk

      Itse olen kärsinyt vuosia ajoittaisesta korvassa tuntuvasta pulssista, joka on todella veemäinen vaiva. Lääkärillä olen käynyt useamman kerran eikä mitään vakavampaa ole epäilty. Oire myös saattaa hävitä välillä ja olla 2 vuotta pois. Sitten taas jatkua kuukausitolkulla, ei liity allergiaan tai flunssaan. Avointa korvatorvea ei ole kukaan koskaan epäillyt, ennemminkin linjaus on ollut unohda koko juttu. Luulosairas en todellakaan ole enkä juuri koskaan käy lääkärillä muuten eli mistään sellaisesta ei ole kyse. Nyt kokeeksi kuitenkin kokeilin tuota A-vitamiinitippa-juttua. Olen laittanut ongelmakorvan puolelle sieraimeen noita tippoja useamman kerran päivässä ja kas kummaa, jotain tapahtui. Selitys on jotenkin korvatorven huonoon toimintaan liittyvä, koska tämä vaiva on vain laimea muisto enää entisestä. Kokeilkaa nyt ihmeessä tätä sitkeästi vaikka pari viikkoa. Ja huomatkaa. että olen käynyt erikoislääkärillä tästä vaivasta ja mitään ei sielläkään selvinnyt.

    • Tuba-90

      Millaisista A-vitamiinitipoista olette kokeneet saaneenne kaikkein parhaimman hyödyn? Vai onko merkillä väliä? Itse ainakin kokeilin ja koin saaneeni suurimman hyödyn Takedan jääkaapissa säilytettävistä mentholia sisältävistä A-Vita nenätipoista, mutta harmikseni/harmiksemme juuri nämä tipat vedettiin tänä keväänä markkinoilta kokonaan pois, eikä vastaavaa lääkettä ilmeisesti ole tulossa myyntiin. A-vita Plus-tipat ovat myös Takedan, mutta mielestäni niitä on todella vaikeaa saada tiputettua sieraimiin niin, että menisivät korvaan saakka niiden vaseliinimaisen koostumuksen vuoksi. Suihkeillakaan ei tunnu olevan yhtä hyvä teho tähän avoimen korvatorven vaivaan...

    • Korvakarva

      Mulla on sama vaiva, ollut vuodesta 2011 alkaen. Välillä vaiva on puoli vuotta poissa, välillä puoli vuotta riesana, useita tunteja päivässä. Joskus voi olla pari päivää ettei oireita ole, mutta sen jälkeen oireita onkin sen edestä. Pään sivulle kallistus auttaa hetkeksi, mutta palaa usein. Samoin urheilu pahentaa. Kärsin myös kuivasta suusta, se myös pahentaa. Usein syöminen auttaa, ja juon paljon vettä päivässä. Purkka auttaa myös jonkin verran, koska se lisää syljen eritystä, mutta jatkuvasta purkan syömisestä on sitten vatsa kipeä ja turpoaa. Öisin vaivaa ei ole ja usein iltaa kohden helpottaa, mutta aamulla ja päivällä vaiva on paljon läsnä. Stressi pahentaa, ja usein vaiva tuleekin esim. Treffeillä tai jos nään jotain tärkeää ihmistä. Ajattelin, että hommaan niitä A-vitamiinitippoja nenään, jos auttaisi vähän.

    • Mirena

      Ensin a-vita plus tippoja ja perään suolatppoja... Vaiva ollut yli puoli vuotta, eikä nämä ihmeitä ole vielä tehneet.

    • Tuba

      Viimeisen 15t vuoden aikana tärykalvoputkitus 1 x vuosi molempiin korviin tuo täydellisen avun tähän vaivaan. Päiväkirurginen toimenpide ja vaivat häviää heti.

    • 49plus

      Mulla tuli tämä vaiva vasempaan korvaan lokakuussa 2018, kun lensin hieman flunsaaisena työmatkalle. Harvoin olen lentänyt, joten en osannut varautua mihinkään erikoiseen: minulla ei ollut mitään putkia avaavaa lääkettä tms käytössäni. Jotakin muljahti korvassa lennon nousussa tai laskussa , ei silti käynyt tuskaisen kipeästi.

      Sen jälkeen korva ei ole auennut. Korvalääkäri totesi kahteen kertaan: viikon ja kuukauden päästä, että luonto korjaa. Toinen korvalääkäri sanoi, kun vaiva oli ollut 2 kuukautta, että tinnitus, äläkä päästä sitä pään sisään. Epäili kyllä tuba apertaa mutta jätti kertomatta tarkemmin.
      Yleislääkäri sitten laittoi lähetteen tutkimuksin, jossa nenä-nielutähystyksessä ei huomattu muuta kuin ahdas ja kuiva nenä. Tärykalvot ehjät, siistit ja liikkuvat, eli normaalit. Kuulosta oli kadonneet korkeat äänet (en ole edes 50-vuotias). Korvatorvea ei tutkittu, en tiedä, voiko sitä edes tähystää. Tiedättekö te? Toiveestani tehtiin reikä tärykalvoon, jos se helpottaisi. Ei auttanut oloa yhtään.

      Nyt minua vaivaa, jos mulla on korvatorvi ilmanpaineen takia vahingoittunut pysyvästi mutta sitä ei kukaan ole todennut! Että mikä siellä meni rikki? Jos se onkin jotain, mitä voisi korjata?

      Summa summarum: vasen korva on koko ajan lukkoisen tuntuinen, välillä enemmän, välillä vähemmän. Ääneni ei kaiu korvissani mutta sydän lyö "korvassa", hengästyminen liikunnan jälkeen tuntuu korvassa, alkoholi vasta tuntuukin (tämä vaiva tekee minusta kohta absolutistin). Pahinta on uniongelmat. Nukahdan yleensä mutta jos yöllä herään, en oikein saa unta korvavaivan takia. Lääkärit (korva- ja yleislääkärit), joita olen tavannut jo 4-5 ei kukaan kirjoittanut unilääkkeitä tai rauhoittavia, koska eihän mun vaiva ole vakava ja etten tulisi riippuvaiseksi! Ja näin he ovat sanoneet, vaikka minulla edelleenkään ei ole diagnoosia, kohta 4 kk:n jälkeen tapahtuneesta.
      Aloitin a-vitamiinitipat viikko sitten. Vielä ei mitään apua.
      Luin, että Celine Dionilla oli tuba aperta viime keväänä, jolloin hän jätti keikkailut. Hän kävi läpi jonkun leikkauksen, mutta minkä, sitä ei lukenut missään. Nyt hän kuitenkin esiintyy taas.
      Onko teillä muilla tietoa, mitä leikkausta tähän on?

    • Tuskainen_tuba

      Hei,
      vastaanpa tähän nyt minäkin. Minulle tuba aperta on ollut tuttu parin vuoden ajan. Ensimmäisen kerran se tuli cross trainerilla hengästymisen seurauksena, jatkui jonkin aikaa ja hävisi. Toissa kesänä aloitin juoksemisen pidemmän tauon jälkeen ja hyvin pian ilmaantuivat todella pahat ja haittaavat oireet. Kestivät loppupäivän ja seuraavan lenkin aikana ilmaantuivat uudelleen. Kävin korvalääkärillä ja hän totesi tuba apertan, kysyi olenko laihtunut mutta muuta kantaa hän ei oikein ottanut. Tosin totesi ettei juokseminen olisi vaivaan yhteydessä. Jatkoin juoksemista jonkusen viikon ja vaiva jatkui todella kamalana, sitten lopetin lenkkeilyn ja vähitellen korvat rauhoittuivat.

      Olin jo unohtanut koko kamaluuden mutta nyt vajaa pari viikkoa sitten sain ikävän flunssan. Toissapäivänä nenää niistäessä tuba aperta palasi, tällä kertaa vain vasempaan korvaan. Menin paniikkiin. Nyt vaiva on kolmatta päivää päällä, iltaisin se on lievittynyt kun roikottaa tarpeeksi kauan päätä alaspäin mutta seuraavana päivänä oire palaa. Tämä on ihan kamalaa ja niistämistä ei voi välttää. En ole vielä hakeutunut lääkäriin mutta jotenkin on jo valmiiksi toivoton olo kun tuntuu että kunnon hoitokeinoja tähän ei oikein ole. Pitää varmaan kokeilla noita nenätippoja jotka monet ovat maininneet. Mietin myös että olisiko nenähuitelukannusta apua mutta en ole uskaltanut kokeilla koska en halua että vaiva pahenee. Voi kun tähän keksittäisiin toimiva hoitokeino....

    • Anonyymi

      Tää on jo vanha ketju mut josko joku vastais..
      Mulla on epäilty tuota tuba albertaa ja nyt mulle asennettiin sen takia putki korvaan aamulla. Miten nopeaa sen pitäisi auttaa jos auttaa? Nyt putken laiton jälkeen mulla kuuluu tinnitystä ja vielä enempi painetta korvassa ku aikaisemmin :( Kuulo on kyllä nyt liiankin hyvä... Pystyykö tuota putkea ottaan pois jos ei hellitä???

      • Anonyymi

        Moikka.Tehtäiskös Facebookkiin suljettu ryhmä tästä Tuba Abertasta kun jokseenkiin tuntuu että on yleistä ja kanssa ihmiset ei sitä ymmärrä että miksi on sulkeutunut ja ns,ärtynyt ja puhumaton kun tosiaan niin vittumainen vaiva...


      • Anonyymi

        ihanaa että on kanssa ihmisiä tään vitun vaivan kanssa kärsiviä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moikka.Tehtäiskös Facebookkiin suljettu ryhmä tästä Tuba Abertasta kun jokseenkiin tuntuu että on yleistä ja kanssa ihmiset ei sitä ymmärrä että miksi on sulkeutunut ja ns,ärtynyt ja puhumaton kun tosiaan niin vittumainen vaiva...

        Moi, joko tästä on ryhmä Facessa?


    • Anonyymi

      Hei kaikille,

      Tämän ärsyttävän vaivan tiimoilta kaipailisin vertaistukea. Sitä ei meinaa lähipiiristä löytyä, kyseessä senverran harvinainen vaiva. Jos jotakuta kiinnostaa vaihtaa ajatuksia ja saada ja antaa tukea toiselle vaivasta kärsivälle niin laita meiliä tuubapaassa(a)outlook.com. Lisäksi kiinnostaa täälläkin mainitut lääkärit jotka kyseistä vaivaa hoitavat pk-seudulla, siitäkin saa laittaa meiliä :)

      • Anonyymi

        Hei vieläkö juttuseura kiinnostais? Itsellä kans tämä kamala vaiva ollut jo monta vuotta


    • Anonyymi

      Hei.olen jo 53 vuotias ukkeli ja tämä TA on vaivannu minua jo 35vuotta,apua en siihen ole saanut,huomasin tuon ainoastaan kun lopetin tupakoinnin niin vaiva ei ollut niin paha,ilman kissoja olin 5 vuotta ja nyt kun palasin entiseen,kissat,tupakointi,nukun pitkään,jne niin sen jälk.TA pahenee,SÄÄNNÖLLINEN RYTMI VIIKOTTAIN ,ETTÄ EI NUKUTA LIIAN PITKÄÄN JA JNE. SE AINUASTAAN TOIMII. Kyllä tää TA ON VAIKUTTANUT MINUN SOSIAALISEEN ELÄMÄÄN TOSI RANKASTI,EI OLE ELÄMÄNKUMPPANIA KUN ON ÄRTYNYT JA OMA OMA HENGITYS HUMISEE PÄÄSSÄ

    • Anonyymi

      Olen itse tosi hoikka ukkeli.Vaikka sanotaan että tämä on hoikkien naisten vaiva,niin se ei kyllä pidä paikkaansa.

    • Anonyymi

      Yritin löytää Googlen kuvahaulla kuvaa, missä näkyisi nenästä se reitti korvatorveen, mutta en löytänyt mitään hyvää kuvaa. Yritän selvittää, mitä reittiä ne A-tipat sinne korvatorven huiteille parhaiten menisi. Neuvoisiko joku tai laittaisi kuvaa, kiitos.

      Korvalääkäri oli jollekin kertonut, että sen kyllä tuntee, kun se tippa menee oikeaan paikkaan, mutta en kyllä itse sitä hoksaa, vaikka miten päin pidän päätä tippoja laittaessa.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Itselläni kun niistän, haukottelen tai nielen niin välillä aukeaa ja jää auki tuo korvatorvi. Nipistämällä sormillani nenääni ja niistämällä sisään itselläni auttaa, ei luultavasti onnistu sinulla, mutta kannattaa kokeilla.

    • Anonyymi

      Mulla todettiin myös tuba aberta vasemmassa korvassa. Koko päivä menee aivot ihan sumussa, voiko tämä vaiva vaikuttaa siihen, että pää tuntuu sumuiselta ja aistit ovat heikentyneet, välillä ihan normaali olo, mutta suurimman osan ajasta pää tukossa? Välillä tuntuu olo niin heikolta, että vähän tuntuu sellaiselta huteralta..

      • Anonyymi

        Hei.

        Minulla myös todettiin oireiden ( hengityksen kuuluminen korvassa, oma ääni kaikuu korvassa, oireet helpottavat kun laskee pään alaspäin ja palautuu kun nielaisee) perusteella avoin korvatorvi. Minulla se on valitettavasti molemmissa korvissa. Syy on epäselvä. Kysyin korvalääkäriltä putkittamisesta, mutta hänen mukaansa putkitus ei ole hoito ko.vaivaan. korvatorven ahtautusoperaatiota voi kokeilla. Todella kiusallinen vaiva tämä ja hoitokonstit on vähissä. Öljytipat nenään ja pään kallistus sängyn reunan yli taaksepäin auttaa hieman.

        Olisi mukava kuulla, miten putkitukseen on muilla suhtauduttu, koska tässäkin keskusteluketjussa on useita putkituksesta avun saaneita, ja oma lääkärini ei suositellut sitä lainkaan.


    • Anonyymi

      Vaikka aloitus on monta vuotta vanha, monella vaikuttaisi edelleen olevan avoimen korvatorven aiheuttamaa vaivaa ja epätietoisuutta.

      Itselläni oireet alkoivat pari vuotta sitten, aluksi liikunnan yhteydessä, sitten janoisena, nälkäisenä, liian vähän nukkuneena ja stressaantuneena pahenivat merkittävästi. Lopulta korvat olivat "lukossa" suurimman osan päivästä. Tärykalvot liikkuivat hengityksen tahtiin, räksyivät ja poksuivat. Paineen tunnetta korvissa ja päässä muutenkin, oma puheääni kuului kaivuvasti. Laittaessa pään alas oireet hävisivät.

      Menin lääkäriltä toiselle, määrättiin kortisonia vuodeksi nenäsuihkeena. Käytin 3kk,pahensi oireita tietysti. Menin yksityiselle, joka ymmärsin heti mistä on kyse. Sain lähetteen yliopistolliseen keskussairaalaan ja siellä todettiin sama.

      Hoitovaihtoehdoiksi ehdotettiin korvien putkitusta tai tärykalvojen vahvistusta. Kirurgin näkemys oli, että avointa korvatorvea itsessään on erittäin vaikea korjata, eivätkä läheskään kaikki sen omaavat saa mitään oireita. Avoin korvatorvi yhdistettynä hermostollisesti liian herkästi toimivaan tärykalvoon aiheuttaa oireita. Siispä kokeilumielessä toisen korvan tärykalvoon pistettiin reikä, sillä ajatuksella, että mikäli se helpottaa, korvat putkitetaan. Toiseen korvan tärykalvoon puolestaan laitettiin rasvaa ja silikoniliuska, joka demonstroi tärykalvon vahvistusta. Parin viikon päästä kirurgi kysyi, kumpi on parempi. Valitsin ehdottomasti tärykalvon vahvistuksen, koska reikä vain pahensi oireita.

      Toinen tärykalvoni vahvistettiin eilen leikkauksella, jossa korvakäytävästä otettiin pala rustoa ja kiinnitettiin tärykalvon kalvojen väliin. Päiväkirurginen toimenpide. Verenvuotoa on kestänyt nämä pari päivää, varsinkin öisin. Kipujakin on, mutta toivon, että tämä nyt vihdoin auttaa.

      Avoin korvatorvi on oman kokemukseni perusteella alidiagnosoitu vaiva, joka pahimmillaan eristää, ahdistaa, pelottaa ja rajoittaa merkittävästi normaalia elämää. Toivottavasti tekin saatte apua oireisiinne.

      • Anonyymi

        Terve
        Itse kärsin todella paljon todennäköisesti avoimesta korvatorvesta, kun tämän keskustelun oireet ovat minulla jotakuinkin yhteneväiset. Sain juuri testimielessä vasempaan korvaan putken ja se vain pahensi oireita. Oikeastaan kohtuullisen hyvä on olla ainoastaan kyljellään maaten. Heti kun nousee ylös valtaa humina ja paineen tunne vasemman korvan. Kiinnostaisi saitko apuan tuosta tärykalvon vahvistamisesta? T.Juha


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Terve
        Itse kärsin todella paljon todennäköisesti avoimesta korvatorvesta, kun tämän keskustelun oireet ovat minulla jotakuinkin yhteneväiset. Sain juuri testimielessä vasempaan korvaan putken ja se vain pahensi oireita. Oikeastaan kohtuullisen hyvä on olla ainoastaan kyljellään maaten. Heti kun nousee ylös valtaa humina ja paineen tunne vasemman korvan. Kiinnostaisi saitko apuan tuosta tärykalvon vahvistamisesta? T.Juha

        Hei, huomasin vasta nyt kommenttisi, pahoittelut!
        Tärykalvojen vahvistuksesta rustolla oli todellakin apua, joten se toteutettiin molempiin korviin. Tunnen edelleen paineen tunnetta korvissa, mutta muutoin oireet ovat käytännössä kadonneet. Nyt on ollut enemmän stressiä ja oireet jälleen pahentuneet (huimausta, painetta), mutta joka tapauksessa elämä on huomattavasti helpompaa näin leikkauksen jälkeen. Suosittelen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Terve
        Itse kärsin todella paljon todennäköisesti avoimesta korvatorvesta, kun tämän keskustelun oireet ovat minulla jotakuinkin yhteneväiset. Sain juuri testimielessä vasempaan korvaan putken ja se vain pahensi oireita. Oikeastaan kohtuullisen hyvä on olla ainoastaan kyljellään maaten. Heti kun nousee ylös valtaa humina ja paineen tunne vasemman korvan. Kiinnostaisi saitko apuan tuosta tärykalvon vahvistamisesta? T.Juha

        Lisäys vielä edelliseen:
        jokaisella on tietysti omat niksinsä oireiden hoitoon ja toiset toimii toisille, mutta omalla kohdalla seuraavat asiat helpottivat oireita:
        -riittävä juominen ja magnesiumin saanti
        -sopiva määrä unta (unenpuute ja liikaa nukkuminen pahentaa oireita)
        -säännöllinen ruokarytmi (verensokeri, verenpaine)
        -stressin välttäminen
        -kahvin välttäminen (diureetti)
        -hyvä peruskunto (hengästyminen pahentaa oireita, mutta jos on hyvä peruskunto, ei hengästy niin nopeasti)


    • Anonyymi

      Vaikea uskoa että tää olisi niin kovin harvinainen. Itse ainakaan en tajunnut 30 vuoteen mennä lääkärille, kun luulin että kaikilla kumahtaa urheilussa korva ”lukkoon” (sittemmin hoksannut että liiankin auki) ja kuulostaa kun oma hengitys menisi korvannkautta sisään ja ulos 😅 ja oma puhe kaikuu silloin niin kovalla että tuntuu kuin joku aitä megafonilla tuuttasi suoraan korvaan. Eiköhän vaivasta kärsivät tiiä mistä puhun 🫢

      Tosiaan A-vitamiinisuihketta (tai mitä tahansa suihkutettavaa öljyä, itse en ole lähteny testaan oliiviöljyä) nenään minulle ohjeistettiin. Ilmeisesti limakalvojen saaminen vähän ilmaisemmaksi vois auttaa siihen, että se läppä pysyis paremmin kiinni. (Edellä muuten oli e-pillereistä keskustelua, tuli mieleen voiko sillä olla merkitystä, että nekin voi kuivattaa limakalvoja?)

      No, en ole käyttänyt oikein mitään asiaan, ehkä silsi että olen liikkunut nyt harvinaisen vähän muutenkin. Olen muuten luonnostani alipainoinen nainen.

      Mutta, tsemppiä kohtalotovereille!

    • Anonyymi

      Onko tästä aiheesta perustettu esim. Facebook ryhmää? Olisi kiva saada vertaistukea tähän todella ikävään vaivaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      724
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe