Treenaatteko lihaskuntoa?

Kuorma-auton kuljett

Tässä iässä on jo pakko tehdä lihaskuntoliikkeitä, muuten lahoaa pian ihan kokonaan. Käsilihaksissakin sellainen voimaton olo. Esim kun lamppua vaihtaa (tmv) niin noissa olemattomissa lihaksissa sellainen polttava tunne.

36

398

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cloetta...

Minäkin innostuin noin vuosi sitten käymään salilla ja treenaamaan nimenomaan käsilihaksia, samalla myös muita. En ole himopuuskuttaja ja painot ovat pieniä mutta parempi sekin kuin ei mitään. Miehelläni on erittäin hyvä kunto ja lihakset sopivan kiinteät. Kivaa kun on yhteinen harrastus, ikää meillä 53 ja 57.

• voima-nainen

No en erikseen treenaa. Pyörälenkeillä kesäisin saa koko kroppa voimaa kun nousee välillä seisaaltaan polkemaan. hiihto, sauvakävely ja uinti vahvistaa hyvin koko kehoa. En kauhean usein kuntoile mutta kerralla 1-2 tuntia. Minusta toistoliikkeet vaikka painboilla on aika tylsiä, ei oikeen innosta.

• L - L

Lempiaiheeni!

Siispä tunkeudun rutkasti yli-ikäisenä häiriköimään koska biologinen ikä ei aina seuraa kalenteria.

5 kertaa viikossa punttisalilla.
      Kaupallisten neuvottelujen ajauduttua umpikujaan 9-vuotta käyttämäni saliyrittäjän kanssa siirryin oman seuran maksuttomalle punttisalille.

Viime kesäinen vatsan raatelu aiheutti useamman kuukauden täydellisen katkoksen harrastukseen mutta hiljalleen on yritettävä.

Ihmisen hyvinvoinnin kannalta tärkein on keskivartalo, selkä ja vatsa.
      Revittyä vatsaa yritän kuntouttaa päivittäin.
      Torstai on maastavetopäivä mätipuolen vastavaikuttajan treenaamiseen.
      Jalat ovat, keskikropan ohella, hyvinvointielimiä.
      Niistä huolehdin kyykkäämällä maanantaisin.

Palautuksia seuraan sykkeestä ja kellosta. Pulssin laskettava alle 120:n ennen seuraavaa sarjaa.
      Palvelee myös aerobista kuntoutumista.

Muina arkipäivinä vuoroin koukistajat ja ojentajat sarjapituuksia ja vastuksia vaihdellen.
      Periaatteena, että junnaavien, pitkien sarjojen ohella kerran viikossa kunkin liikeryhmän nopeat, submaksimaaliset toistot.

Olkapäät eivät enää hyväksy tempauksia eikä leuanvetoja lisäpainoilla.
      Revityn vatsan ja anusoireilun johdosta varon pohjakyykkyjä.

Viimeisen vuoden ( kuukausia makuulla ) aikana on ihoni alle ilmestynyt löysää.
      Vyön yläpuolelle muodostunut, senttinen löllö ei ole kovin esteettinen näky mutta enpähän ole ensi kesänä menossakaan uimarannalle poseeraamaan.
      Vaimoa tuo ei tunnu häiritsevän.

• Ich bin...

Kyllä.

Teen kaksi lihaskuntotreeniä ja kaksi aerobista treeniä viikossa. Tavoitteena on hyvän toimintakyvyn ja fyysisen kunnon (unohtamatta henkistä vireyttä) säilyttäminen läpi elämän.

Oman kehon hyvinvointiin kannattaa ehdottomasti satsata.

• SAS*

En treenaa kuntosalilla, vaan ihan hyötykuntoilua harrastan. Teen metsätöitä ja puutarhatöitä sekä hiihdän ja pyöräilen.
      Tuntuu usein siltä, kun menisi ihan rasituksen puolelle. Kropassa kun on kulumia, selässä, niskassa ja olkapäissä. Mutta niin sanotaan, että liike on lääke.

• Juu-juu, treenaan toki. Ei ole voimaton olo eikä koske eikä kolota mihinkään :)

• tiinaex...

tällä hetkellä en treenaa kuntosalilla joskus aina sillon tällön tulee sellasia kausia että tulee käytyä mutta lihakset on kunnossa semmoinen kymmenen tunnin bodaaminen kolmetoistakiloisen puntin kanssa ei tunnu missään lihaksissa hyvin nousee ja hyvin jaksan kantaa paikasta a paikkaan b työ pitää huolen myös omalta osaltaan ettei pääse lihaskunto repsahtaan.

• qq

Juu, tulee käytyä satunnaisesti mutta kahdenviikon jaksoissa. Kolme x viikkoon ja pariviikkoa tekee jo ihmeitä keholle. Lihasta on vaikka grillijuhliin:)

• Eiköhän nuo saa ihan riittävästi treenausta ilman mitään ylimääräisiä treenauksia.
      Kyllä niillä nyt nippa nappa vielä vähän isommankin lampun vaihtaa.

• L - L

Selkälihaksien ylikuormitustila.

Aamupäivällä vedin normaalin maastavetotreenin. Nyt mahainvalidina sarjat 140kg:oon.
      Päälle leuanvetosarjat.

Iltapäivällä ajauduin tehdashaalariosastomme talkoisiin.
      Purimme pienellä porukalla yli 100m2 puolilahoa terassia joka oli rakennettu 3" x 6" lankuista ja naulattu kestämään ikuisuuksia.
      Naulaiset lankut siirtolavoille.

Kun niitä raskaita, märkiä, puolilahoja lankkuja olin repinyt ja kannellut vajaa 4-tuntia tauotta niin kävi mielessä, että aamuisen jumpan olisi voinut jättää tekemättä.

Selkälihaksissa tuntuu ja myöskään jalkalihakset eivät olleet täysin palautuneet maanantaisesta kyykkytreenistä.
      Mave kun kohdistuu, selän ohella, myös reisiin.

Käsilihaksissa ei lamkkujen kiskominen ja heittely tunnu lainkaan joten menen huomenna salille ja vedän ojentajakäsilihastreenin.
      Submaksimaaliset painot ja 5 > 1 sarjat maksiminopeudella.

Kyllä vanhan, syöpäleikatun miehen on tehtävä jotain pysyäkseen koossa.

• jep tällaisella jumppakepillä silloin tällöin ja myös joogaa venytyksiin, pari hyvää liikettä selälle jotta iskias irtoaa, kobra, kissa, krokotiili...

Niin ja uimassa käyn säännöllisesti sekä työmatkat pyöräilen.

http://www.gymstickpro.fi/gymstick-original-jumppakeppi/

• chase.

Oletko erehtynyt palstasta "miljoona", et kyllä näytä 50 -vuotiaalta :-) !

• Mulla on toi sun linkkisi väline myös ja ahkerassa käytössä. Sitten teen myös tällaista treeniä: http://www.youtube.com/watch?v=idbv0AzTPD0&feature=related

Noilla kun olen lämmitellyt vetäsen päälle vielä muutaman kilsan juoksulenkin ja ihan omaehtoisesti :) Hyvin kestää paikat juosta kun on jumpannut ja venytellyt ensin hyvin :) Ei ole tuntunut tylsältä. Haastan itseni.

• chase. kirjoitti:

Oletko erehtynyt palstasta "miljoona", et kyllä näytä 50 -vuotiaalta :-) !

Ihan oma kuva mutta hieman tuunattu. Saahan sitä laittaa hiukan virtuaalimeikkiä ja kampausta. Tuo muotokuvien muokkaaminen kaikenlaisilla ohjelmilla on nykyaikaa. Onhan se Saulinkin kuva paranneltu...Tässä ohjelma ja aika helppo käyttää.

http://www.harpersbazaar.com/beauty/makeup-articles/virtual-makeover

• PupuPuskasta kirjoitti:

Mulla on toi sun linkkisi väline myös ja ahkerassa käytössä. Sitten teen myös tällaista treeniä: http://www.youtube.com/watch?v=idbv0AzTPD0&feature=related

Noilla kun olen lämmitellyt vetäsen päälle vielä muutaman kilsan juoksulenkin ja ihan omaehtoisesti :) Hyvin kestää paikat juosta kun on jumpannut ja venytellyt ensin hyvin :) Ei ole tuntunut tylsältä. Haastan itseni.

ohoh oletpas sinä reipas. minä ei kyllä juosta jaksa, mutta reipasta pävelyä menee nykyään mäetkin ylös.

• kulunut selkä
        PupuPuskasta kirjoitti:

Mulla on toi sun linkkisi väline myös ja ahkerassa käytössä. Sitten teen myös tällaista treeniä: http://www.youtube.com/watch?v=idbv0AzTPD0&feature=related

Tuo ekan linkin väline sopii varmaan naisille, jotka haluavat jatkaa treenejä vielä kotonaan.

Toisen linkin laitteella, voimapyörällä, minäkin jumppasin vielä muutama vuosi sitten, kunnes selkäni alkoi valittamaan! Luultavasti en saisi tehdä mitään vastaavaa liikettä, kun kymmenisen vuotta sitten selästäni hoidettiin murtuma!

Eipä monikaan 50 -vuotias kykene tekemään voimapyörällä vartalo suorana edes yhtä kertaa! Polvilla minulta sujui hyvin 4 x 20 -sarja, mutta varpailta on ihan toinen juttu...

Vieläkin treenaisin tuollaisella, mutta kun ei niin ei!

• kulunut selkä kirjoitti:

Tuo ekan linkin väline sopii varmaan naisille, jotka haluavat jatkaa treenejä vielä kotonaan.

Toisen linkin laitteella, voimapyörällä, minäkin jumppasin vielä muutama vuosi sitten, kunnes selkäni alkoi valittamaan! Luultavasti en saisi tehdä mitään vastaavaa liikettä, kun kymmenisen vuotta sitten selästäni hoidettiin murtuma!

Eipä monikaan 50 -vuotias kykene tekemään voimapyörällä vartalo suorana edes yhtä kertaa! Polvilla minulta sujui hyvin 4 x 20 -sarja, mutta varpailta on ihan toinen juttu...

Vieläkin treenaisin tuollaisella, mutta kun ei niin ei!

Hassu juttu, mutta minulle voimapyörästä kertoi 50 mies, jolta oli myös murtunut ja operoitu monia vuosia sitten selkäranka. Hän oli alkanut kuntouttamaan mm. sillä itseään ja saanut siitä apua. Kuulema jatkuvat kovat kivut olivat saaneet yrittämään ja hyvät lihakset tunnetusti tukevat rankaa.

En ole ajatellutkaan pääseväni ikinä varpailta suoraksi lankuksi ja siksi laitoin videolinkiksikin liikkeen, johon vielä itse pystyn reilusti yli 50-vuotiaana naisena. Siinä on jo vähän haastettakin.

• sama asento

miksi aina on oikeanpuolein kroppa jumissa, olisko tämä netti syynä..

• seniori-treenaaja

Huono selkä vaatii kuntouttamista ja sen vuoksi olen harrastanut kuntasalia nyt yhtäjaksoisesti melkein neljä vuotta. Nuorempana harrastin sitä myös joitakin vuosia, mutta jossakin välissä harrastus vain jäi. Neljästi viikossa kahta sarjaa, välillä täysillä loppuun saakka, välillä pienemmillä painoilla pitempiä toistoja.

Täällä ei olla mainittu mitään tärkeästä mittarista, nimittäin vyötärön ympäryksestä! Monet meidänkin salilla käyvät itseään kiusaamassa, mutta harvalla miehellä näyttää vatsan ympärysmitta jäädä sinne 90 sentin alle!

Pyrin tekemään vatsoja joka salipäivä, kotona ne jostain syystä tuppaavat jäämään tekemättä. Olenkin saanut vatsan ympäryksen sinne 90:n alle, mutta työtä se vaatii! Pituutta minulla on runsaat 180 senttiä ja paino pysyttelee 85 kilossa. Eli ihan miehen mitoissa kuitenkin...

Miksiköhän useimmat rautaa paljon nostelevat näyttävät olevan varsin mahakkaita kavereita! Minulle on tärkeämpää pysyä kohtuu mitoissa, kuin saada 150 penkiltä ylös! No, penkki onkin heikko kohta, 110 on tiukassa :-(

Selkäni murtui kymmenisen vuotta sitten katolta putoamisen seurauksena. Kuntosalitreenit ovat ihan lääkärin määräyksestä tulleet jokaviikkoisiksi. Eipä selkäsärkyjä liiemmin olekaan ollut (koputtaa puuta). Vasemman jalan nimetön varvas ja koko pohje vaan jatkuvasti puuduksissa... Lääkäri varoitti, että jos vasen reisi alkaa puutumaan, pitää hakeutua kiiruusti lääkäriin. Päivä ja treeni kerrallaan, katsotaan mihin tässä ehditään...

• Pullakat puntikolistelijat!

Kaikki ketkä jähyävät saleilla, kutsuvat itseään bodareiksi!
        Lähivuosina ko. alan kirjoittelu on keskittynyt SYÖMISEEN!
        Mitä pitää syödä ja miten paljon.
        Mitä bulkkareita ja palkkareita.

Varsinaiset treenit ovat sitten välttämätöntä pakkopullaa.
        Kaverit hakevat lihaksia eivätkä tehoa. Tehon hankkiminen on hankalampaa.

Kyllä siellä läskien alla yleensä lihaksiakin on ja monella jopa perusvoimaa mutta painoluokitetussa lajissa ei valtaosa veikoista pärjäisi.

Ko. veitikoille en tekisi kovin hyvää, terveyttä koskevaa ennustetta 6-kymppisinä.

Viimeiset 2kk olen käynyt oman seuran salilla jossa ei pysty tekemään aerobisia harjoitteita mutta normaalisti salilla olen yhdistänyt suurten lihasryhmien perusharjoitteet pienempien trenaukseen ja aeroisiin jumputuksiin.
        Aikaa käytin silloin n. 10h / viikko.
        Nykyään n. 7h.

• Tein tänään aamupäivällä lihaskuntoliikkeitä ennen suolistoni tyhjennystä ja huomista tirkistelyä.

- Syväkyykkyjä 60kg:lla 4 x 10 toistoa.
      - Leuanvetoja omalla painolla 4 x 5 toistoa.
      - Ranskalaisia 40kg, 4 x 10 toistoa.
      - Ylätaljaa eteen 4 x 10 jollakin möykyllä 10kg.
      - Punnerruksia niskan takaa 40kg, 4 x 10 toistoa..
      - Hauis tuettuna 30kg, 4 x 10 toistoa.
      - Vipareita käsipainoilla 4 x 10 toistoa.
      - Reispenkki 3 x 10, kuormaa en tiedä.

Painot eivät paljoa hurmaa mutta toissapäiväinen, submaksimaalisilla tehty normaalitreeni on taustalla.

Näiden lihaskuntoliikkeiden ohella olen aloittanut tunnin pyöräilylenkit. Ilmoista riippuen 2 - 3 kertaa / viikko.

Poikkeuksellinen jähypäivä koska nyt saattaa tulla ainakin viikonlopun ylittävä tauko.
      Ensi maanataina täytyy palata normaaliin viikkojärjestykseen.

• seniori-treenaaja

Laitoit tuon ohjelmasi varmaan suuntaa antavaksi, kaikillahan on omat kuvionsa ja varmaan sullakin nuo painot ja toistot vaihtelevat. Ainakin minä teen niin monta toistoa kuin jaksan kulloisellakin painolla, tosin välillä on tietty ns. huilipäiviä, jolloin teen pitempiä toistoja enkä loppuun saakka.

Toisilla meistä on jalat paremmat, toisilla taas selkä jne. Minulla tuntuu jalat ja reidet olevan hyvässä kunnossa, kiitos pitkäselkäisyyden! Samasta pitkäselkäisyydestä johtuu myös selän huono lihaskunto. Sekä tietty myös 35 - 50 ikävuosien välillä ollut tauko kaikessa lihasharjoittelussa.

Vaikka selkä on huonossa kunnosssa, enkä rintalihaksiakaan ole saanut vielä vahvoiksi, on käsivarsissa sentään voimaa! Sivusilmällä olen seurannut toisia (tekevätkö kaikki miehet näin), millä vastuksella he esimerkiksi tekevät ojentajia ylätaljassa ja olen yllätyksekseni havainnut pystyväni tekemään samoilla vastuksilla kuin minua riskimmät kaverit. Onneksi edes reisissä ja käsissä jotenkin sujuu... :-)

Miten paljon venyttelette te 50 miehet ja naiset? Minulla tuppaa jäämään vähiin, vaikka tiedän venyttelyn tärkeyden. Vatsoja sentään pyrin tekemään jokaisena treenipäivänä, mutta en kotona. Omakotitalon remppaajana vatsakin saa kyytiä, mutta ei tarpeeksi!

• seniori-treenaaja kirjoitti:

Laitoit tuon ohjelmasi varmaan suuntaa antavaksi, kaikillahan on omat kuvionsa ja varmaan sullakin nuo painot ja toistot vaihtelevat. Ainakin minä teen niin monta toistoa kuin jaksan kulloisellakin painolla, tosin välillä on tietty ns. huilipäiviä, jolloin teen pitempiä toistoja enkä loppuun saakka.

Toisilla meistä on jalat paremmat, toisilla taas selkä jne. Minulla tuntuu jalat ja reidet olevan hyvässä kunnossa, kiitos pitkäselkäisyyden! Samasta pitkäselkäisyydestä johtuu myös selän huono lihaskunto. Sekä tietty myös 35 - 50 ikävuosien välillä ollut tauko kaikessa lihasharjoittelussa.

Vaikka selkä on huonossa kunnosssa, enkä rintalihaksiakaan ole saanut vielä vahvoiksi, on käsivarsissa sentään voimaa! Sivusilmällä olen seurannut toisia (tekevätkö kaikki miehet näin), millä vastuksella he esimerkiksi tekevät ojentajia ylätaljassa ja olen yllätyksekseni havainnut pystyväni tekemään samoilla vastuksilla kuin minua riskimmät kaverit. Onneksi edes reisissä ja käsissä jotenkin sujuu... :-)

Miten paljon venyttelette te 50 miehet ja naiset? Minulla tuppaa jäämään vähiin, vaikka tiedän venyttelyn tärkeyden. Vatsoja sentään pyrin tekemään jokaisena treenipäivänä, mutta en kotona. Omakotitalon remppaajana vatsakin saa kyytiä, mutta ei tarpeeksi!

Laitoin oikeastaan varoittavaksi sekasotkuksi.
        Pienet vastukset rohkaisuksi muille.

Kahdesta kohdasta, syöpäleikkauksen vuoksi hajalle revitty alavatsa, estää tehokkaasti kunnolliset harkat.
        Tekee mitä tahansa kunnolla niin vatsa jännittyy.

Lisäksi, 68-vuotisen ukon makuukuukaudet tekevät tuhoisan vaikutuksen.

Normaalisti teen yhtenä päivänä viikossa maven kapeana pyramidina.
        Ennen leikkausta max. 180kg, nyt 140kg.
        Samassa suhteessa ovat muutkin tippuneet.

Pystypunnerrus > raaka työntö sarjat 75% - 90%, toistot 5 > 1.
        Sama rinnallevedoissa ja kyykyissä.
        Eilen junnasin tarkoituksella pitempiin sarjoihin tottumattomana paikkoja tukkoon.

Muut lutkutukset ovat täydentäviä, sykkeen ylläpiseen tarkoitettuja.

Usean kuukauden makaaminen 15cm x 15cm levy vatsassa jäykisti ukon perusteellisesti.

Revityn vatsan ohella ponnisteluni tasoa rajoittaa loppupäästään lyhennetty suoli.
        Se ei ole vielä oppinut ymmästämään rooliaan nestettä poistavana välivarastona vaan yrittää tarjota tavaraansa ennen aikaisesti.

Vatsani on niin hajalla etten kuvittelekaan sen toipumista ennalleen.
        Ennen leikkausta pidin rajana minuutin pitoja pitkässä lankussa.
        = päinmakuulle, kädet ja jalat suorina, jalkaterät ojennettuina.
        Kehon paino ilman kyynärpää- tai polviavustusta kämmenien ja varpaiden kynsipuolten varaan ja minuutin pitoja kahden palautuksilla.

Ylpeänä vatsani kunnosta tein kerran netistä poimimani jenkki fitnesstytön 20min vatsaohjelman. Alkuun oli lapsellisen helppoa.
        Ajan juostessa alkoivat 1 - 2min sarjat puolen minuutin palautuksilla tuntumaan ja loppupäässä en kestänyt enää määrättyä aikaa staattisissa pidoissa.

Tarttee varmaan nyt jälkisyöpäläisenä ottaa siitä mallia.

• laiska-lasse kirjoitti:

Laitoin oikeastaan varoittavaksi sekasotkuksi.
        Pienet vastukset rohkaisuksi muille.

Kahdesta kohdasta, syöpäleikkauksen vuoksi hajalle revitty alavatsa, estää tehokkaasti kunnolliset harkat.
        Tekee mitä tahansa kunnolla niin vatsa jännittyy.

Lisäksi, 68-vuotisen ukon makuukuukaudet tekevät tuhoisan vaikutuksen.

Normaalisti teen yhtenä päivänä viikossa maven kapeana pyramidina.
        Ennen leikkausta max. 180kg, nyt 140kg.
        Samassa suhteessa ovat muutkin tippuneet.

Pystypunnerrus > raaka työntö sarjat 75% - 90%, toistot 5 > 1.
        Sama rinnallevedoissa ja kyykyissä.
        Eilen junnasin tarkoituksella pitempiin sarjoihin tottumattomana paikkoja tukkoon.

Muut lutkutukset ovat täydentäviä, sykkeen ylläpiseen tarkoitettuja.

Usean kuukauden makaaminen 15cm x 15cm levy vatsassa jäykisti ukon perusteellisesti.

Revityn vatsan ohella ponnisteluni tasoa rajoittaa loppupäästään lyhennetty suoli.
        Se ei ole vielä oppinut ymmästämään rooliaan nestettä poistavana välivarastona vaan yrittää tarjota tavaraansa ennen aikaisesti.

Vatsani on niin hajalla etten kuvittelekaan sen toipumista ennalleen.
        Ennen leikkausta pidin rajana minuutin pitoja pitkässä lankussa.
        = päinmakuulle, kädet ja jalat suorina, jalkaterät ojennettuina.
        Kehon paino ilman kyynärpää- tai polviavustusta kämmenien ja varpaiden kynsipuolten varaan ja minuutin pitoja kahden palautuksilla.

Ylpeänä vatsani kunnosta tein kerran netistä poimimani jenkki fitnesstytön 20min vatsaohjelman. Alkuun oli lapsellisen helppoa.
        Ajan juostessa alkoivat 1 - 2min sarjat puolen minuutin palautuksilla tuntumaan ja loppupäässä en kestänyt enää määrättyä aikaa staattisissa pidoissa.

Tarttee varmaan nyt jälkisyöpäläisenä ottaa siitä mallia.

Tässä on ihan tarpeeksi vatsatreeniä meiän ikäsille ja muillekin, kun toistaa jokaista kuntonsa mukaan 10-30 kertaa ja sama uuvestaan... Mie teen näitä myös, mutta ei kyllä sikspäkki näy - onneksi... pitää sitä olla vähän rasvaakin luitten ja lihasten päällä :)
        http://www.youtube.com/watch?v=fSYrH5Dt-vw

Tässä on ihan tarpeeksi vatsatreeniä meiän ikäsille ja muillekin, kun toistaa jokaista kuntonsa mukaan 10-30 kertaa ja sama uuvestaan... Mie teen näitä myös, mutta ei kyllä sikspäkki näy - onneksi... pitää sitä olla vähän rasvaakin luitten ja lihasten päällä :)
        http://www.youtube.com/watch?v=fSYrH5Dt-vw

Kallen kotitreeni soveltuu kaikille kunnostaan kiinnostuneille
        Valikoima oli siinä mielessä hyvä, että siinä painottuvat asentoa tukevat, syvät vatsalihakset jotka ovat selän hyvinvoinnin kannalta tärkeimmät.

Hieman ehdottaisin hienosäätöä.

Mielestäni suorat rutistukset on parempi tehdä sääret istuimella jolloin voi paremmin keskittyä itse rutistukseen.
        "Laiskan linkkarit" ovat niin helppoja että Kalle olisi voinut painottaa suuremman toistomäärän merkitystä.
        Lyhyessä lankussa Kallen takamus oli, ollakseen mannekiini, silmiinpistävän korkealla.

Selän kaarijännitykset ovat tyhjää parempia mutta kotioloissa, ilman apuvälineitä, selän treenaus on vaikeaa.

Kalle olisi saanut hieman liioitella loppuasennon pidon kestoa ettei jäljittelijöiltä menisi pelkiksi nytkyiksi.
        Kyllä hän siitä mainitsee.

Alavatsani molemmin puolin poikkisyin tehty raatelu häiritsee pahiten syvien vatsalihasten toipumista.
        Liikettä tuottavat alkavat toimimaan joten, kuten mutta ei vielä tyydyttävästi.
        Riipuksissa, nilkkojen nostot jalat suorina ranteisiin, menee helposti ilman nilkkapainoja.
        Samoin vinolla penkillä kiinnitetyin nilkoin.

Kallen kotitreeni soveltuu kaikille kunnostaan kiinnostuneille
        Valikoima oli siinä mielessä hyvä, että siinä painottuvat asentoa tukevat, syvät vatsalihakset jotka ovat selän hyvinvoinnin kannalta tärkeimmät.

Hieman ehdottaisin hienosäätöä.

Mielestäni suorat rutistukset on parempi tehdä sääret istuimella jolloin voi paremmin keskittyä itse rutistukseen.
        "Laiskan linkkarit" ovat niin helppoja että Kalle olisi voinut painottaa suuremman toistomäärän merkitystä.
        Lyhyessä lankussa Kallen takamus oli, ollakseen mannekiini, silmiinpistävän korkealla.

Selän kaarijännitykset ovat tyhjää parempia mutta kotioloissa, ilman apuvälineitä, selän treenaus on vaikeaa.

Kalle olisi saanut hieman liioitella loppuasennon pidon kestoa ettei jäljittelijöiltä menisi pelkiksi nytkyiksi.
        Kyllä hän siitä mainitsee.

Alavatsani molemmin puolin poikkisyin tehty raatelu häiritsee pahiten syvien vatsalihasten toipumista.
        Liikettä tuottavat alkavat toimimaan joten, kuten mutta ei vielä tyydyttävästi.
        Riipuksissa, nilkkojen nostot jalat suorina ranteisiin, menee helposti ilman nilkkapainoja.
        Samoin vinolla penkillä kiinnitetyin nilkoin.

Kyllä noi liikkeet ovat kaikki mielestäni tarpeeksi tehokkaita tavallisen keski-ikäisen kotijumppaan. Mielestäni tosin hiukan tylsä ohjelma. Voi tulla motivaatio-ongelmia toteutukseen.

Kaikilla meistä 50 ei vielä todellakaan ole aikaa/mahdollisuutta kuntosalilla käyntiin työ- ja perhekiireiden takia. Vatsalihakset ovat kuulema jopa metsureilla melko huonossa kunnossa, vaikka muuten ovat lihaksiltaan hyvässä kunnossa. Itselläkin oli sama ongelma siihen aikaan, kun tein raskasta fyysistä työtä. Vatsa ei treenaantunut vaikka kuinka muuten hikoili töissä ja muu kroppa pysyi hyvässä kunnossa ikääkuin työn suomana "luontaisetuna".

Kyllä noi liikkeet ovat kaikki mielestäni tarpeeksi tehokkaita tavallisen keski-ikäisen kotijumppaan. Mielestäni tosin hiukan tylsä ohjelma. Voi tulla motivaatio-ongelmia toteutukseen.

Kaikilla meistä 50 ei vielä todellakaan ole aikaa/mahdollisuutta kuntosalilla käyntiin työ- ja perhekiireiden takia. Vatsalihakset ovat kuulema jopa metsureilla melko huonossa kunnossa, vaikka muuten ovat lihaksiltaan hyvässä kunnossa. Itselläkin oli sama ongelma siihen aikaan, kun tein raskasta fyysistä työtä. Vatsa ei treenaantunut vaikka kuinka muuten hikoili töissä ja muu kroppa pysyi hyvässä kunnossa ikääkuin työn suomana "luontaisetuna".

Vielä Kallen kommenteista.
        Ei voi riittävästi painottaa Kallen lausumaa keskivartalon lihaskunnon merkityksestä ihmisen hyvän olon kannalta!

Olen sanonut nuorille jähyäjille ettei 6-kymppisenä ole merkitystä paljonko on pattia hihassa. Six- bäkki on kaikilta kadonnut mutta ilmeistä näkee onko selkä ja masuli kunnossa.

Itselläni ei ole koskaan ollut selkä kipeä vaikka vietin välillä 38-rappiovuotta.
        Esimakua olen saanut pakaran kramppaamisesta.
        Eräällä kaupunkimatkalla hiivin vaimoni viihteeksi päivittäin useita tunteja.
        rappujen nousu oli tuskallista.
        Samoin istumasta nousu.
        Vika ei ollut selässä vaan toisen pakaralihaksen yläpään krampissa.

Miltä se tuntuisikaan jos selkä kipuilisi?
        En halua edes kuvitella.

Toistoa. Terve selkä edellyttää kunnossa olevia, syviä vatsalihaksia.

Vielä Kallen kommenteista.
        Ei voi riittävästi painottaa Kallen lausumaa keskivartalon lihaskunnon merkityksestä ihmisen hyvän olon kannalta!

Olen sanonut nuorille jähyäjille ettei 6-kymppisenä ole merkitystä paljonko on pattia hihassa. Six- bäkki on kaikilta kadonnut mutta ilmeistä näkee onko selkä ja masuli kunnossa.

Itselläni ei ole koskaan ollut selkä kipeä vaikka vietin välillä 38-rappiovuotta.
        Esimakua olen saanut pakaran kramppaamisesta.
        Eräällä kaupunkimatkalla hiivin vaimoni viihteeksi päivittäin useita tunteja.
        rappujen nousu oli tuskallista.
        Samoin istumasta nousu.
        Vika ei ollut selässä vaan toisen pakaralihaksen yläpään krampissa.

Miltä se tuntuisikaan jos selkä kipuilisi?
        En halua edes kuvitella.

Toistoa. Terve selkä edellyttää kunnossa olevia, syviä vatsalihaksia.

Sitten allit voi treenata lihaksiksi tällaisella yksinkertasisella treenillä :). Minulla ainakin on lihakset eikä mitkään allit...
        http://www.youtube.com/watch?v=xgQPduwCwyA

Sitten allit voi treenata lihaksiksi tällaisella yksinkertasisella treenillä :). Minulla ainakin on lihakset eikä mitkään allit...
        http://www.youtube.com/watch?v=xgQPduwCwyA

< P - P Jos näkis niin kävis varmaan katteeks.

Minunkin pitäisi varman kokeilla tuota sohvanytkytystä.
        Omat allini eivät ole ainakaan pienentyneet.
        Kahta puolen vuoden ja useita kuukauden, kahden taukoja lukuun ottamatta, olen kohta 8-vuotta jyystänyt allipuolta pari, kolme kertaa viikossa.

Edestä ja takaa pystypunnerruksia, vauhtipunnerruksia, työntöjä, ranskista, joskus ojentajataljaa ja kick-backiäkin.
        Ei auta mikään.
        Käsivarren kun ojentaa sivulle vaakatasoon niin allini eivät tahdo mahtua aikamiehen kouraan.
        Kyllä hävettää!

Kun sinulla on tietoa tuosta kehon muotoilusta niin mitä minun pitäisi tehdä pakaroiden ja reisien kanssa?
        Helpolla tehokkaasti supistavia liikkeitä?

< P - P Jos näkis niin kävis varmaan katteeks.

Minunkin pitäisi varman kokeilla tuota sohvanytkytystä.
        Omat allini eivät ole ainakaan pienentyneet.
        Kahta puolen vuoden ja useita kuukauden, kahden taukoja lukuun ottamatta, olen kohta 8-vuotta jyystänyt allipuolta pari, kolme kertaa viikossa.

Edestä ja takaa pystypunnerruksia, vauhtipunnerruksia, työntöjä, ranskista, joskus ojentajataljaa ja kick-backiäkin.
        Ei auta mikään.
        Käsivarren kun ojentaa sivulle vaakatasoon niin allini eivät tahdo mahtua aikamiehen kouraan.
        Kyllä hävettää!

Kun sinulla on tietoa tuosta kehon muotoilusta niin mitä minun pitäisi tehdä pakaroiden ja reisien kanssa?
        Helpolla tehokkaasti supistavia liikkeitä?

Älä nyt sitten naura tälle vastaukselle tuohon viimeiseen: Ala ratsastamaan. Jo tasapainon säilyttämiseksi tarvittava staattinen lihastyö pitää pakarat ja reidet kunnossa eikä rasita niveliä.

Ei mulla ole mitään erityistä liikettä jaloille ja pakaroille. Minun jalkani pysyvät nykyisellä hölkkäämisellä hyvässä kunnossa eivätkä tarvitse mitään erityistä harjoitusta sen lisäksi kun vaan muistan venytellä myös. Hyvät jalkineet tietysti :) Ei ole mitään jalkaongelmia, olen perinyt vanhemmiltani varmaan hyvät jalat. Niiden kanssahan voisi olla vaikka mitä ongelmia jo, jos olisi ollakseen.

Älä nyt sitten naura tälle vastaukselle tuohon viimeiseen: Ala ratsastamaan. Jo tasapainon säilyttämiseksi tarvittava staattinen lihastyö pitää pakarat ja reidet kunnossa eikä rasita niveliä.

Ei mulla ole mitään erityistä liikettä jaloille ja pakaroille. Minun jalkani pysyvät nykyisellä hölkkäämisellä hyvässä kunnossa eivätkä tarvitse mitään erityistä harjoitusta sen lisäksi kun vaan muistan venytellä myös. Hyvät jalkineet tietysti :) Ei ole mitään jalkaongelmia, olen perinyt vanhemmiltani varmaan hyvät jalat. Niiden kanssahan voisi olla vaikka mitä ongelmia jo, jos olisi ollakseen.

> P - P Olen ratsastanut kolmesti. Olen tullut alas hallitsemattomasti kolmesti.
        Satula ja jalustimet saattaisivat auttaa selässä pysymistä.

Viimeinen tuntumani hevosiin oli 1963 RUK:ssa lastausharjoitus.
        Seurauksena osittain särkynyt pilttuu ja hirveästi kapiaisten huutoa!

Pitäisi löytää vähemmän pelottava ja halvempi keino.

• Antti Hinus

Täytyyhän noita pissalihaksia ainakin treenata ettei tule ennenaikaista.

• Rimmir tänään

Huomenna se alkaa. Osallistuin tässä uuden vuoden jälkeen erääseen arpajaiseen ja "voitin" muutaman rahan personal trainingiin. No joskus tammikuulla sitten kutsuttiin sinne esittäytymään, mutta se oli niin himskutin kallis juttu kuitenkin niin pyysin päästä noin kolme kertaa halvempaan muutaman hengen ryhmään kun sinne sellainen ilmestyisi.
      Aikoja sitten on katsottu kehon rasvaprosentit ja niitä on hirmuinen määrä. Aivan äklöttää itseäänkin, ei auta tuo kerran viikossa hikiharrastuksessa käynti , eikä tavanomainen liikunta, kun ruoka ja makea maistuu vielä suussa hyvälle ja antaa jonkinlaisen nautinnon noin psyykkisesti ajateltuna.
      Tänään iltapäivällä soi matkapuhelimeni töissä ollessani ja kukas muu sieltä sitten soitti kuin tuleva treenaajani. Hän sanoi että nyt se sitten alkaisi, sopisiko minulle, hän huomasi etta epäröin hetken vaan sitten sanoin että kyllä, nyt jos ei koskaan.
      Siis huomenna illalla alkaa uusi elämäni, saan jälleen piilossa olevat lihakseni kannattamaan ryhtiäni ja jos jaksan samanaikaisesti aloittaa myös terveellisemmän ruokavalion. Lihaksistoni on todella rapakunnossa juuri nyt ja toivon sydämestäni että treenaajani jaksaa kannustaa tulevaa urakkaamme, sitä tulee olemaan kaksi kertaa viikossa enkä koskaan ennen ole harjoitellut tulevalla tavalla. En ole puhunut tästä kenellekään en perheelleni enkä töissä. Haluan kannustaa itseäni näkemällä heidän ilmeensä kuukauden kuluttua. Sekä siskoni ilmeen kesälomalla. Siskoni kun on tosi timmi tyttö vaikka on jo 60 .

• liian hoikka poika

Kirjoituksesi "Rimmir tänään" kuulostaa vähän provolta tai jopa uhoamiselta! Toki joku nuorempi saattaisi saadakin näkyviä tuloksia jo kuukaudessa, mutta se vaatisi todella ankaraa ja säälimätöntä treeniä ja lisäksi korjattua ruokavaliota.

Jos ei ole koskaan kuntosaliliikuntaa tai muuta vastaavaa harrastanut, voi harrastuksen mielekkyyden ylläpitäminen tuottaa vaikeuksia. Tarkoitan että jonkin aikaa harrastanut pääsee "sisään" harrastukseensa ja alkaa jopa nauttia siitä. Mutta valitettavasti koskaan harrastanut ei sitä tunnetta saavuta kuukaudessa! Sorry ikävät sanat :-(

Olen harrastanut kuntasalia kymmenisen vuotta, keski-iän kynnyksellä se vain jäi noin kymmeneksi vuodeksi, nyt olen taas viisikymppisenä ravannut salilla viitisen vuotta. Tuloksia olen saanut "milli kerrallaan", tai siltä sen on ainakin tuntunut! Aloittaessani uudelleen treenit sinä syksynä, luulin jo kesällä olevani "rantakunnossa". Toisin kävi, lihakset varmaan kiinteytyivät kyllä, mutta mitään näkyvää ei tullut. Itse asiassa mitään näkyvää ei ole tullut edes viimeisen puolen vuoden aikana, vaikka käyn neljästi salilla ja vedän melkein joka kerta sarjat "loppuun asti"

Toki meissä treenaajissa on eroja, toinen saa läskit häviämään helpommin kuin toinen, toinen taas saa treenata melkein veren maku suussa saamatta mitään näkyvää aikaan! Ja veikkaan näin olen useimmilla meistä, tämän olen muista kolleista salilla havainnut.

Minullakin oli aluksi kuntosaliohjaajan laatima harjoitusohjelma, että kyllä oikeita liikkeitä tulee tehtyä. Kyllähän vuosien harjoittelulla ja alasta kiinnostuneena muutenkin tietää jo oikeat liikeradat ja tuntee lihakset.

Toiveenani on, että jonakin päivänä vielä saan minäkin penkiltä taas 140 kiloa, ennenkuin lihasten veltostuminen pakottaa lopettamaan koko harrastuksen...

• L - L

Aloittajien kiire! Ja tavoitteet?

Olen kehoittanut alkajia kärsivällisyyteen ehdottaen vähintään 3kk:n alkujaksoa ennen lopullisempaa mielipiteen muodostusta.

Esteettisen puolen paineet voisi unohtaa pitkäksi aikaa ja keskittyä oman kunnon ja terveyden seurantaan.
        Vaaka on vihon viimeinen vekotin!
        Jos treenit ovat onnistuneet niin ylipainon puolelta lähteneellä paino pysyy nutta mitat muuttuvat!

Pitkäkestoinen, aerobinen liikunta on toinen juttu.

Aloitin itse 6-kymppisenä rapakuntoisena polvi-invalidina joka ei päässyt kyykystä ylös omalla painollaan kuin leikkaamattoman polven varassa.
        Verenpainelääkitys maksimissaan ja kolestroli 8:ssa.

Terveydentila koheni puolessa vuodessa lääkitsemättömänä paremmaksi kuin oli ollut lääkittynä.
        Ruokailutottumukset ja paino pysyivät mutta vyörärö kapeni tuona aikana 5 - 6cm.

Tavoitteeni oli 65:na vetää maasta 200kg mutta juuttui 180kg:oon.

Syöpäleikkauksen aiheuttamat makuukuukaudet merkitsivät kastastrofaalista takaiskua ja varsinki hajalle revitty vatsa on todella vakava haitta.
        Ennen kuukauden taukoa olen nyt lädössä salille viimeisen kerran.
        Mavea ( toissapäivänä 140kg ) ja kyykkyjä ( etukyykky pohjaan 90kg ) lukuun ottamatta, käyn läpi koko kropan.
        Pahiten vatsa haittaa juuri mavessa ja kyykyissä.

Lihasten veltostumista voi hidastaa mutta ei pysäyttää.
        65:sta leikkausta edeltävään ikään, 67, pysyi lihaskuntoni melkein vakiona.
        Kävin salilla 6krt/viikko koska viikolla ei saanut tehdä maastavetoa.
        Aikaa noin 10h / viikko.

Tempaukset ja lisäpainoleuat ovat selvimpiä "menetyksiä" ohjelmistossani.

• Rimmir tänään

Hei hoikka poika

Katsos kun olen sellainen huonon itsekurin omaava henkilö eikä minulla tule yksin lähdettyä minnekään punnerrussalille harjoittelemaan, enkä ole koskaan ennen sellaisessa harjoitellutkaan. Nyt ovat kaikki lihakset jotka kannattavat kehoa ja päätä, rapistuneet siihen kuntoon että on aivan kammottava ryhtikin.
        En halua tätä laihduttamisen kannalta vaan että pääsisin näistä jomottavista kivuista jotka johtuvat yksinomaan omasta aikaansaamattomuudesta ja laiskuudesta.
        Tähän ohjelmaan kuuluisi myös LCHF diettii samanaikaisesti. Tuota diettihommaa en ole vielä aloittanut.

Kun tämä on sitten suoritettu niin tarkoitus on tietenkin jatkaa tavallisessa kuntosalissa koko loppuelämän. Mutta en halua mitään kamalia punnertamisia painojen kanssa vaan että surkastuneet lihakset alkaisivat toimimaan uudelleen.
        Nyt oli jopa vaikeuksia saada kepin avulla suorat kädet selän taakse ja sieltä takaisin eteen. Ei tahtonut onnistua millään. Niin olen rapakunnossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3245
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1187
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1162
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      53
      1102
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1042
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      49
      928
    7. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    8. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      25
      874
    9. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      867
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    Aihe