Pyöräilijän liikennesäännöt

Opinsauna autuas

54

536

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joo, siis ei

      Noi Liikenneturhan jutut ovat vähän sinne päin. Osa jopa ihan lain mukaan kirjoitettuja, mutta ei kaikki. Mukana on jopa vaarallisia neuvoja, kuten se älynväläys vasemmalle kääntymisestä!

      • Pysähdy pyöräilijä!

        Suojatie

        "Jos pyörätie tai kevyen liikenteen väylä jatkuvat suojatienä tien yli,
        pyöräilijä voi ylittää tien ajamalla suojatietä pitkin."

        "Pyörätie ei kuitenkaan anna pyöräilijälle etuajo-oikeutta,
        vaan häntä koskevat pyörätieltä ajoradalle tulevan pyöräilijän
        väistämissäännöt."

        "Jos jalkakäytävä jatkuu suojatienä, pyöräilijä ei saa ajaa tien yli,
        vaan hänen on talutettava pyörää. Jalkakäytävällä saavat ajaa vain
        alle 12-vuotiaat lapset."


        Tätä väistämissääntöä suuri osa pyöräilijöistä tai autoilijoista ei tunne!

        http://www.liikenneturva.fi/www/fi/index.php?we_objectID=8363

        "Liikenneturvan tuoreen tutkimuksen mukaan autoilijat ja pyöräilijät eivät aina tiedä, kenen kuuluu väistää pyörätien jatkeella. Vain joka kolmannes vastaajista tietää, että pyöräilijä väistää molemmista suunnista tulevia autoilijoita tasa-arvoisessa risteyksessä."

        "Väistämisvelvollisuus pyörätien jatkeella muuttui vuonna 1997. Aiemmin autoilijan ja pyöräilijän välillä oli voimassa ns. oikean käden sääntö, eli vasemmalta tuleva väisti oikealta tulevaa myös pyörätien jatkeella. Vuodesta 1997 pyöräilijän on kuitenkin pitänyt pyörätieltä ajoradalle tullessaan väistää suoraan ajavaa autoilijaa, elleivät liikennemerkit osoita toisin. Kääntyvän auton tulee väistää risteävää tietä ylittävää pyöräilijää."


        Suojatie ja pyörätien jatke ovat eri asia

        "Suojatie on jalankulkijoille tarkoitettu tienylityspaikka. Suojatiellä ei saa pyöräillä, ei edes alle 12-vuotias, jolle jalkakäytävällä ajaminen on sallittu."

        "Kun kävelytie ja pyörätie kulkevat rinnakkain tai ne on yhdistetty, kävelijä käyttää tietä ylittäessään suojatietä ja pyöräilijä pyörätien jatketta."

        "Suojatie ja pyörätien jatke on vielä monin paikoin merkitty yhtenäisellä seepraviivoituksella, mikä voi aiheuttaa sekaannusta. Vuoden 2017 loppuun mennessä pitää kaikkien ylityskohtien olla sellaiset, että jalankulkijan suojatie ja pyörätien jatke on merkitty erikseen. Tällöin pyöräilijä näkee helposti, missä tien ylittäminen pyörällä ajaen on sallittua."


        Pyöräilijät Uudenmaantiellä Kupittaan kohdalla, Nummen ja Halisten alueella ym. kohteissa päivittäin kuvittelevat olevansa etuajo-oikeutettuja yhdistetyillä suojatiellä/pyörätien jatkeilla ylittäessään katua. Autoja ei väistetä ja tie ylitetään edes katsomatta tulevia autoja. Osa vieläpä heristää nyrkkiä lähestyessään suojatietä/pyörätien jatketta jos ohiajava auto ei pysähdykään ja pyöräilijä joutuu hidastamaan vauhtiaan. Opetelkaa nyt edes liikennesäännöt ennen kuin ajatte turvattomalla kulkupelillä kuin tuulispäät autojen joukossa.


      • Sekavaa pränttiä
        Pysähdy pyöräilijä! kirjoitti:

        Suojatie

        "Jos pyörätie tai kevyen liikenteen väylä jatkuvat suojatienä tien yli,
        pyöräilijä voi ylittää tien ajamalla suojatietä pitkin."

        "Pyörätie ei kuitenkaan anna pyöräilijälle etuajo-oikeutta,
        vaan häntä koskevat pyörätieltä ajoradalle tulevan pyöräilijän
        väistämissäännöt."

        "Jos jalkakäytävä jatkuu suojatienä, pyöräilijä ei saa ajaa tien yli,
        vaan hänen on talutettava pyörää. Jalkakäytävällä saavat ajaa vain
        alle 12-vuotiaat lapset."


        Tätä väistämissääntöä suuri osa pyöräilijöistä tai autoilijoista ei tunne!

        http://www.liikenneturva.fi/www/fi/index.php?we_objectID=8363

        "Liikenneturvan tuoreen tutkimuksen mukaan autoilijat ja pyöräilijät eivät aina tiedä, kenen kuuluu väistää pyörätien jatkeella. Vain joka kolmannes vastaajista tietää, että pyöräilijä väistää molemmista suunnista tulevia autoilijoita tasa-arvoisessa risteyksessä."

        "Väistämisvelvollisuus pyörätien jatkeella muuttui vuonna 1997. Aiemmin autoilijan ja pyöräilijän välillä oli voimassa ns. oikean käden sääntö, eli vasemmalta tuleva väisti oikealta tulevaa myös pyörätien jatkeella. Vuodesta 1997 pyöräilijän on kuitenkin pitänyt pyörätieltä ajoradalle tullessaan väistää suoraan ajavaa autoilijaa, elleivät liikennemerkit osoita toisin. Kääntyvän auton tulee väistää risteävää tietä ylittävää pyöräilijää."


        Suojatie ja pyörätien jatke ovat eri asia

        "Suojatie on jalankulkijoille tarkoitettu tienylityspaikka. Suojatiellä ei saa pyöräillä, ei edes alle 12-vuotias, jolle jalkakäytävällä ajaminen on sallittu."

        "Kun kävelytie ja pyörätie kulkevat rinnakkain tai ne on yhdistetty, kävelijä käyttää tietä ylittäessään suojatietä ja pyöräilijä pyörätien jatketta."

        "Suojatie ja pyörätien jatke on vielä monin paikoin merkitty yhtenäisellä seepraviivoituksella, mikä voi aiheuttaa sekaannusta. Vuoden 2017 loppuun mennessä pitää kaikkien ylityskohtien olla sellaiset, että jalankulkijan suojatie ja pyörätien jatke on merkitty erikseen. Tällöin pyöräilijä näkee helposti, missä tien ylittäminen pyörällä ajaen on sallittua."


        Pyöräilijät Uudenmaantiellä Kupittaan kohdalla, Nummen ja Halisten alueella ym. kohteissa päivittäin kuvittelevat olevansa etuajo-oikeutettuja yhdistetyillä suojatiellä/pyörätien jatkeilla ylittäessään katua. Autoja ei väistetä ja tie ylitetään edes katsomatta tulevia autoja. Osa vieläpä heristää nyrkkiä lähestyessään suojatietä/pyörätien jatketta jos ohiajava auto ei pysähdykään ja pyöräilijä joutuu hidastamaan vauhtiaan. Opetelkaa nyt edes liikennesäännöt ennen kuin ajatte turvattomalla kulkupelillä kuin tuulispäät autojen joukossa.

        Tuntuu olevan puuta-heinää.
        Tekstissä liikaa puuta-heinää, turhaa sekottamassa, jalkakäytävät,
        alle 12 vuotiaat.
        Eikö nyt sentään tasa-arvoisessa risteyksessä vasemmalta tuleva
        autoilija väistä oikealta tulevaa pyörää, kun ajoradalla ajetaan.

        Eikö molemmista suunnista tulevat autoilijat väistä suojatietä taluttavaa
        pyöräilijää, ajaa ei saa.

        Onko niitä tasa-arvoisia paljonkaan. Ajotiestä erotettu samansuuntainen
        pyörätie on monesti etuajo-oikeutettu. Risteävillä kaduilla kolmiot, eli
        autot väistää.


      • niinpä..
        Sekavaa pränttiä kirjoitti:

        Tuntuu olevan puuta-heinää.
        Tekstissä liikaa puuta-heinää, turhaa sekottamassa, jalkakäytävät,
        alle 12 vuotiaat.
        Eikö nyt sentään tasa-arvoisessa risteyksessä vasemmalta tuleva
        autoilija väistä oikealta tulevaa pyörää, kun ajoradalla ajetaan.

        Eikö molemmista suunnista tulevat autoilijat väistä suojatietä taluttavaa
        pyöräilijää, ajaa ei saa.

        Onko niitä tasa-arvoisia paljonkaan. Ajotiestä erotettu samansuuntainen
        pyörätie on monesti etuajo-oikeutettu. Risteävillä kaduilla kolmiot, eli
        autot väistää.

        Mutta kun pyörätie ylittää kadun suojatien kohdalla pyörätien jatkeena, eikä sitä ole erikseen merkitty etuajo-oikeutetuksi niin pyöräilijä väistää autoja kummaltakin puolelta pyörätietä risteävää katua. Jos jalkautuu satulasta niin voi suojatietä pitkin kävellä ja autot joutuvat väistymään. Mutta jos on pyörän päällä niin autoja odotat.
        Kupittaan kulmassa siinä huoltamon kohdalla pyöräilijät ajavat tien yli autoista välittämättä, vaikka siinä ei ole merrkiä etuajo-oikeudesta. Monasti joku fillaroi hulluna autojen eteen kuvitellen olevans aikeassa. Varsinkin pimeän aikaan ja syksyisin saa olla varovainen ettei joku sujahda äkkiä auton eteen.


      • näin on
        niinpä.. kirjoitti:

        Mutta kun pyörätie ylittää kadun suojatien kohdalla pyörätien jatkeena, eikä sitä ole erikseen merkitty etuajo-oikeutetuksi niin pyöräilijä väistää autoja kummaltakin puolelta pyörätietä risteävää katua. Jos jalkautuu satulasta niin voi suojatietä pitkin kävellä ja autot joutuvat väistymään. Mutta jos on pyörän päällä niin autoja odotat.
        Kupittaan kulmassa siinä huoltamon kohdalla pyöräilijät ajavat tien yli autoista välittämättä, vaikka siinä ei ole merrkiä etuajo-oikeudesta. Monasti joku fillaroi hulluna autojen eteen kuvitellen olevans aikeassa. Varsinkin pimeän aikaan ja syksyisin saa olla varovainen ettei joku sujahda äkkiä auton eteen.

        http://www.liikenneturva.fi/eNewsletter4/kuvat/2012/vaistamissaanto.jpg

        Tämä kuva kertoo kaiken, eli pyöräilijät väistävät kun ylittävät kadun suojatiellä pyörätien jatkeessa, jonka osoittavat nuo suojatien pienemmät valkoiset maalaukset.

        Jos kyseessä on pelkkä suojatie, niin pyöräilijä taluttaa pyöränsä tien yli. Suojatiellä ei saa ajaa pyörällä!


      • saahan...
        näin on kirjoitti:

        http://www.liikenneturva.fi/eNewsletter4/kuvat/2012/vaistamissaanto.jpg

        Tämä kuva kertoo kaiken, eli pyöräilijät väistävät kun ylittävät kadun suojatiellä pyörätien jatkeessa, jonka osoittavat nuo suojatien pienemmät valkoiset maalaukset.

        Jos kyseessä on pelkkä suojatie, niin pyöräilijä taluttaa pyöränsä tien yli. Suojatiellä ei saa ajaa pyörällä!

        Missä lukee että suojatiellä ei sais pyöräillä? Kyllä saa jos se on kevyenliikenteen väylän jatkeena, riippumatta siitä että onko siinä pyöräkaistaa eriksene tai ei.

        JALKAKÄYTÄVÄLLÄ ei saa pyöräillä, eikä tietysti silloin myöskään JALKAKÄYTÄVÄN jatkeena olevalla pyörätiellä.


      • korjaus
        saahan... kirjoitti:

        Missä lukee että suojatiellä ei sais pyöräillä? Kyllä saa jos se on kevyenliikenteen väylän jatkeena, riippumatta siitä että onko siinä pyöräkaistaa eriksene tai ei.

        JALKAKÄYTÄVÄLLÄ ei saa pyöräillä, eikä tietysti silloin myöskään JALKAKÄYTÄVÄN jatkeena olevalla pyörätiellä.

        siis:JALKAKÄYTÄVÄLLÄ ei saa pyöräillä, eikä tietysti silloin myöskään JALKAKÄYTÄVÄN jatkeena olevalla suojatiellä.


      • eikä saa
        saahan... kirjoitti:

        Missä lukee että suojatiellä ei sais pyöräillä? Kyllä saa jos se on kevyenliikenteen väylän jatkeena, riippumatta siitä että onko siinä pyöräkaistaa eriksene tai ei.

        JALKAKÄYTÄVÄLLÄ ei saa pyöräillä, eikä tietysti silloin myöskään JALKAKÄYTÄVÄN jatkeena olevalla pyörätiellä.

        Pyörätien jatkeessa saa ainoastaan pyöräillä, ei suojatiellä. Kaikkia pyörätien jatkeita ei ole vielä kuitenkaan erikseen merkitty, vaan niissä on se suojatien viivoitus. Tästä huolimatta pyörätien jatke on nimi niissä tien ylityspaikoissa, joissa saa pyöräillä. Suojatiellä ei siis saa koskaan pyöräillä, vain pyörätien kjatkeissa. Mikä ei mene jakeluun?


      • lue
        eikä saa kirjoitti:

        Pyörätien jatkeessa saa ainoastaan pyöräillä, ei suojatiellä. Kaikkia pyörätien jatkeita ei ole vielä kuitenkaan erikseen merkitty, vaan niissä on se suojatien viivoitus. Tästä huolimatta pyörätien jatke on nimi niissä tien ylityspaikoissa, joissa saa pyöräillä. Suojatiellä ei siis saa koskaan pyöräillä, vain pyörätien kjatkeissa. Mikä ei mene jakeluun?

        "Kun kävelytie ja pyörätie kulkevat rinnakkain tai ne on yhdistetty, kävelijä käyttää tietä ylittäessään suojatietä ja pyöräilijä pyörätien jatketta."

        "Suojatie ja pyörätien jatke on vielä monin paikoin merkitty yhtenäisellä seepraviivoituksella, mikä voi aiheuttaa sekaannusta. Vuoden 2017 loppuun mennessä pitää kaikkien ylityskohtien olla sellaiset, että jalankulkijan suojatie ja pyörätien jatke on merkitty erikseen. Tällöin pyöräilijä näkee helposti, missä tien ylittäminen pyörällä ajaen on sallittua."


      • ITSE ASIA UNOHTUI,
        lue kirjoitti:

        "Kun kävelytie ja pyörätie kulkevat rinnakkain tai ne on yhdistetty, kävelijä käyttää tietä ylittäessään suojatietä ja pyöräilijä pyörätien jatketta."

        "Suojatie ja pyörätien jatke on vielä monin paikoin merkitty yhtenäisellä seepraviivoituksella, mikä voi aiheuttaa sekaannusta. Vuoden 2017 loppuun mennessä pitää kaikkien ylityskohtien olla sellaiset, että jalankulkijan suojatie ja pyörätien jatke on merkitty erikseen. Tällöin pyöräilijä näkee helposti, missä tien ylittäminen pyörällä ajaen on sallittua."

        Siinä väännettiin jo rautalangastakin.
        Kupittaankadulla vissiin on kolmio ja jos posti/ tps-talon editse ajetaan
        pyörätietä kupittaankadun yli, silloin kupittaankatua, kolmion takaa tulevat väistää,
        eli myös AUTOT VÄISTÄÄ uudenmaankadun suuntaista pyörätietä ajavia.
        Uudenmaankadun ylittävillä suojateillä ei saisi ajaa.

        "NIINPÄ" Pyöräilijöitä sujahtelee auton editse samoin kuin autoja, aina
        kun autollasi, kolmion takaa lähestyt pyörätietä, riippumatta maalauksista.

        Kuvan suojatie ei näytä olevan risteysalueella.
        Onko se sillä tavalla tasa-arvoinen, että risteävällä raitilla liikkuvaa
        kulkuneuvoa tulee varoa ?
        Tuskin siinä pyörällä ajo kiellettyä on, jos autoa ei missään näy.
        Maskuun pyörätietä mopolla mentäessä, ei sitäkään työnnetä
        risteyksen yli.

        Sammaa mieltä, pyörätien jatketta saa ajaa, oli katuviiva maalia eli ei,
        kunhan autolle on kolmio risteyksessä.
        Tiemaalaukset ei voi olla liikennesääntöjä, koska keväisin ne uupuu.


      • luulet vaan
        eikä saa kirjoitti:

        Pyörätien jatkeessa saa ainoastaan pyöräillä, ei suojatiellä. Kaikkia pyörätien jatkeita ei ole vielä kuitenkaan erikseen merkitty, vaan niissä on se suojatien viivoitus. Tästä huolimatta pyörätien jatke on nimi niissä tien ylityspaikoissa, joissa saa pyöräillä. Suojatiellä ei siis saa koskaan pyöräillä, vain pyörätien kjatkeissa. Mikä ei mene jakeluun?

        Älä höpötä, missään ei ole kielletty suojatiellä pyöräilyä.


      • ihme luuloja
        ITSE ASIA UNOHTUI, kirjoitti:

        Siinä väännettiin jo rautalangastakin.
        Kupittaankadulla vissiin on kolmio ja jos posti/ tps-talon editse ajetaan
        pyörätietä kupittaankadun yli, silloin kupittaankatua, kolmion takaa tulevat väistää,
        eli myös AUTOT VÄISTÄÄ uudenmaankadun suuntaista pyörätietä ajavia.
        Uudenmaankadun ylittävillä suojateillä ei saisi ajaa.

        "NIINPÄ" Pyöräilijöitä sujahtelee auton editse samoin kuin autoja, aina
        kun autollasi, kolmion takaa lähestyt pyörätietä, riippumatta maalauksista.

        Kuvan suojatie ei näytä olevan risteysalueella.
        Onko se sillä tavalla tasa-arvoinen, että risteävällä raitilla liikkuvaa
        kulkuneuvoa tulee varoa ?
        Tuskin siinä pyörällä ajo kiellettyä on, jos autoa ei missään näy.
        Maskuun pyörätietä mopolla mentäessä, ei sitäkään työnnetä
        risteyksen yli.

        Sammaa mieltä, pyörätien jatketta saa ajaa, oli katuviiva maalia eli ei,
        kunhan autolle on kolmio risteyksessä.
        Tiemaalaukset ei voi olla liikennesääntöjä, koska keväisin ne uupuu.

        "Uudenmaankadun ylittävillä suojateillä ei saisi ajaa."'

        Mistä ihmeestä olette saaneet päähänne että pyörällä ei saisi ajaa suojatietä?!?

        Saa tietysti, ajaa mutta pyöräilijä väistää silloin autoja, kun taas autot väistää jalankulkijaa.

        Sivu 7

        http://www.liikenneturva.fi/www/fi/liitetiedostot/turvatieto/Pyorailyesite_suomi.pdf


      • "ihme luuloja-luulet
        luulet vaan kirjoitti:

        Älä höpötä, missään ei ole kielletty suojatiellä pyöräilyä.

        Ihminen on erehtyväinen.
        Sillä tavoin uudenmaankadun ylittävillä suojateillä ei saa pyörällä ajaa,
        jos ne ei ole kupittaankadun suuntaisen pyörätien jatkeena.
        Mikäli kupittaankadun suuntaisesti kulkee pyörätie, tai koko
        katu on kevyen liikenteen käytössä, on tilanne toinen.

        Asuin einespalan nurkilla 61-66, voi olla liikennejärjestelyt muuttuneet.


      • näin se menee
        "ihme luuloja-luulet kirjoitti:

        Ihminen on erehtyväinen.
        Sillä tavoin uudenmaankadun ylittävillä suojateillä ei saa pyörällä ajaa,
        jos ne ei ole kupittaankadun suuntaisen pyörätien jatkeena.
        Mikäli kupittaankadun suuntaisesti kulkee pyörätie, tai koko
        katu on kevyen liikenteen käytössä, on tilanne toinen.

        Asuin einespalan nurkilla 61-66, voi olla liikennejärjestelyt muuttuneet.

        Jos tien molemmilla puolilla on pyörätie, niin kyllä se suojatie on silloin pyörätien jatkeena.

        Pääsääntöisest paikoissa joissa on luvallista ajaa pyörällä, on myös luvallista ajaa suojatiellä.


      • "Näin se menee,Joo"
        näin se menee kirjoitti:

        Jos tien molemmilla puolilla on pyörätie, niin kyllä se suojatie on silloin pyörätien jatkeena.

        Pääsääntöisest paikoissa joissa on luvallista ajaa pyörällä, on myös luvallista ajaa suojatiellä.

        Jos kuppiskadulla on pyörätie, saisi uudenmaankadun ylittävällä
        suojatiellä ajaa, ellei pyöräilijä tulisi kolmion takaa.

        Ellei näin ole, kyseinen suojatie ylitetään pyörää taluttaen.
        Ajoradalla tietysti saa ajaa.


    • hieman epäselvää

      Osaan mielestäni liikennesäännöt hyvin, mutta edelleen minulle tuottaa vähän vaikeuksia pyöräilijän suojatie säännöt. Eli paikka jossa suojatie ylittää ajoradan, eikä ole liikennevaloja tai väistämisvelvollisuuden osoittavia liikennemerkkejä eikä auto ole kääntymässä, siis ihan rehellinen kevyenliikenteen ja ajoradan "tasa-arvoinen" risteys.

      Jos pyöräilijä tulee ajaen, niin se on silloin selvä että pyöräilijä väistää autoliikennettä.

      Mutta kun pyöräilijä pysähtyy ja jalkaantuu pyöränsä viereen, niin eikös hän sillon muutu jalankulkijaksi ja autoilijan pitää antaa hänelle vapaa pääsy suojatietä pitkin ajoradan yli? Muuttuuko asia miksikään jos tämä jalat maassa oleva kevyt liikkuja pitää pyörää jalkojensa välissä, eli seisoo sen päällä?

    • autokuski

      suurin osa pyöräilijöistä ajaa ihan päin vittua... itse tässä jokunen aika sitten näin kun pyöräilijä vaan vetää punaisiapäin ja kääntyy oikealle... ja toinen kerta ensi ajoradalla poukkoilua siitä kävelytielle ja punaisia päin, poliisit muuten vois mennä sinne tyksin kohdalle missä sampopankkikin on, kun siinä on se yks liikennevalo ja suojatie niin yks päivä siitä meni putkeen ainakin 5 pyöräilijää ja 3 kävelijää punaisiapäin... on se perkele et autoilijoiden pitää kyl kaikkia sääntöjä noudattaa mut pyöräilijät ja jalankulkijat sitte ei noudata mitään sääntöjä... toivon vaan et ne jotka ei noudata sääntöjä jää joskus auton alle ni sittenpähä ottaa opiksi. ps en sääli niitä jotka ovat jääneet alle omaa tyhmyyttään, ja toiseksi itse en ainakaan liikenteessä anna yhdellekkään jalankulkijalle tietä missään suojatiellä... koska porukat ei sääntöjä noudata, niin miksi pitäisi sitten tietä antaa? ;)

      • liikennevideo

      • Liikenne-yhteistyötä
        liikennevideo kirjoitti:

        Tässä pari esimerkkiä kevyen liikenteen tempauksista ja näitä näkee ihan joka päivä.

        http://youtu.be/r5JFtYc0uf0

        http://youtu.be/ZGT5dl7FDjM

        "Polkupyörä on polkupyörä".
        Polkupyörällä käydään kaljoilla.
        Polkupyörä on kuin hevonen "villissä lännessä".
        Polkupyörällä liikkuu ikäihmiset ja lapsukaiset, joilla ei ole koskaan
        ollutkaan ajokorttia, joten liikennesäännöt ei niin hallussa kuin autoilijalla.

        Pyöräilijän suojatien ylitys-säännöt voi vaikuttaa monimutkaisilta,
        joten tien ylitykset on turvallisempi tehdä taluttaen pyörää.
        Suojatietä kannattaa ajaa ainoastaan valo-ohjatussa paikassa
        pyöräilijälle vihreän palaessa.

        Autoilijan tulee liikkua peltipanssarillaan pyöräilijän havaitessaan
        "villi-länsi" mielessään, koska mitä tahansa äkkinäistä voi olla
        odotettavissa. Autoilijan tulee kuitenkin parhaansa mukaan olla
        tönimättä näitä panssarittomia "villin-lännen" fillaristeja.


      • 23
        Liikenne-yhteistyötä kirjoitti:

        "Polkupyörä on polkupyörä".
        Polkupyörällä käydään kaljoilla.
        Polkupyörä on kuin hevonen "villissä lännessä".
        Polkupyörällä liikkuu ikäihmiset ja lapsukaiset, joilla ei ole koskaan
        ollutkaan ajokorttia, joten liikennesäännöt ei niin hallussa kuin autoilijalla.

        Pyöräilijän suojatien ylitys-säännöt voi vaikuttaa monimutkaisilta,
        joten tien ylitykset on turvallisempi tehdä taluttaen pyörää.
        Suojatietä kannattaa ajaa ainoastaan valo-ohjatussa paikassa
        pyöräilijälle vihreän palaessa.

        Autoilijan tulee liikkua peltipanssarillaan pyöräilijän havaitessaan
        "villi-länsi" mielessään, koska mitä tahansa äkkinäistä voi olla
        odotettavissa. Autoilijan tulee kuitenkin parhaansa mukaan olla
        tönimättä näitä panssarittomia "villin-lännen" fillaristeja.

        Siis pyöräilijää pitää varoa koska saattaa käyttäytyä kuin villihevonen!

        Vikuroi ja on tyhmä

        Jes!


      • AI JAA:
        liikennevideo kirjoitti:

        Tässä pari esimerkkiä kevyen liikenteen tempauksista ja näitä näkee ihan joka päivä.

        http://youtu.be/r5JFtYc0uf0

        http://youtu.be/ZGT5dl7FDjM

        Kuinka sattuikaan sattuikaan olemaan kamera päällä tuossa ekassa filmissä autoilijalla?

        Mutta turha osoitella kun päivittäin näkee miten autoilijat ajelevat päin punaisia - jos ei muuten niin "vielä ehtii".

        Jokainen vihaa toistaa. Polkupyöräteillä muuten on kiva kun ajetaan väärällä puolella tietä. Ja toisaalta taas yhdistetyllä kävely-polkupyörätiellä jalankulkija saa valita kummalla puolella kävelee.... Joo.


      • siitä se soppa
        AI JAA: kirjoitti:

        Kuinka sattuikaan sattuikaan olemaan kamera päällä tuossa ekassa filmissä autoilijalla?

        Mutta turha osoitella kun päivittäin näkee miten autoilijat ajelevat päin punaisia - jos ei muuten niin "vielä ehtii".

        Jokainen vihaa toistaa. Polkupyöräteillä muuten on kiva kun ajetaan väärällä puolella tietä. Ja toisaalta taas yhdistetyllä kävely-polkupyörätiellä jalankulkija saa valita kummalla puolella kävelee.... Joo.

        Eihän Turussa vielä vaan ole niitä PYÖRÄTASKUJA?


      • samat tyypit
        AI JAA: kirjoitti:

        Kuinka sattuikaan sattuikaan olemaan kamera päällä tuossa ekassa filmissä autoilijalla?

        Mutta turha osoitella kun päivittäin näkee miten autoilijat ajelevat päin punaisia - jos ei muuten niin "vielä ehtii".

        Jokainen vihaa toistaa. Polkupyöräteillä muuten on kiva kun ajetaan väärällä puolella tietä. Ja toisaalta taas yhdistetyllä kävely-polkupyörätiellä jalankulkija saa valita kummalla puolella kävelee.... Joo.

        Aika harvoin näkee että lähdetään paikoiltaan riesteyksen yli autolla päin punaista, mutta jalankulkijat ja pyöräilijät kyllä tekee sitä jatkuvasti. Eikä se ole kevyelle liikenteelle mitkään puolustus että autoilijatkin ovat huonoja noudattamaan sääntöjä. Eiköhän ne ole ihan samat tyypit jotka ajaa autoilla vanhoilla vihreillä ja loikkii hetken päästä jalankulkijana päin punaita ja seuraavana päivänä pyörällä päin punaista. Poliisin pitäisi vain valvoa liikennevalokuria paremmin.


      • haha xy
        samat tyypit kirjoitti:

        Aika harvoin näkee että lähdetään paikoiltaan riesteyksen yli autolla päin punaista, mutta jalankulkijat ja pyöräilijät kyllä tekee sitä jatkuvasti. Eikä se ole kevyelle liikenteelle mitkään puolustus että autoilijatkin ovat huonoja noudattamaan sääntöjä. Eiköhän ne ole ihan samat tyypit jotka ajaa autoilla vanhoilla vihreillä ja loikkii hetken päästä jalankulkijana päin punaita ja seuraavana päivänä pyörällä päin punaista. Poliisin pitäisi vain valvoa liikennevalokuria paremmin.

        NO turha sitä on kaikkia haukkua, jos on jonkun nähnyt tekevän noin ja näin.

        Eihän tuokaan pyöräilijä paikoiltaan lähtenyt vaan ajoi suoraan päin. Niin kuin tekee moni autoilijakin.

        Joo, liikennevalot pois ja liikennepoliisi risteykseen seisomaan, kyllä se siitä! Poliisin määrärahat vaan ei riitä.


      • liikennevideo
        AI JAA: kirjoitti:

        Kuinka sattuikaan sattuikaan olemaan kamera päällä tuossa ekassa filmissä autoilijalla?

        Mutta turha osoitella kun päivittäin näkee miten autoilijat ajelevat päin punaisia - jos ei muuten niin "vielä ehtii".

        Jokainen vihaa toistaa. Polkupyöräteillä muuten on kiva kun ajetaan väärällä puolella tietä. Ja toisaalta taas yhdistetyllä kävely-polkupyörätiellä jalankulkija saa valita kummalla puolella kävelee.... Joo.

        Sattui? Kamera on aina päällä, eikä tarvi pitkää lenkkiä ajaa kun näitä saa nauhalle.

        http://youtu.be/exPrJ_dQE8A

        Liikennekuri Turussa on SURKEAA. Niin, tai siis piittaamattomat erottuu ja heitä on paljon. 80% noudattaa sääntöjä hyvin


      • onpas.
        liikennevideo kirjoitti:

        Sattui? Kamera on aina päällä, eikä tarvi pitkää lenkkiä ajaa kun näitä saa nauhalle.

        http://youtu.be/exPrJ_dQE8A

        Liikennekuri Turussa on SURKEAA. Niin, tai siis piittaamattomat erottuu ja heitä on paljon. 80% noudattaa sääntöjä hyvin

        Joo, olen aina pitänytkin turkulaisia kummallisina, minkä vain vahvistaa tuokin harrastus, että kuvaa liikenteessä kaiken, tsekkailetko kotona sitten ettei vain mitään olisi jäänyt huomaamatta itseltäsi.

        Vau.


      • Nimet Selkään
        haha xy kirjoitti:

        NO turha sitä on kaikkia haukkua, jos on jonkun nähnyt tekevän noin ja näin.

        Eihän tuokaan pyöräilijä paikoiltaan lähtenyt vaan ajoi suoraan päin. Niin kuin tekee moni autoilijakin.

        Joo, liikennevalot pois ja liikennepoliisi risteykseen seisomaan, kyllä se siitä! Poliisin määrärahat vaan ei riitä.

        Kuka tässä on liikennevaloja vaatinut poistettavaksi? Riittää että sääntöjä noudattamattomat pistetään kuriin. Ei niitä sakkoja viitsi kovin monesti maksaa, joten kyllä siinä tyhmempikin oppii aika nopeasti.

        Pitäisi olla nimet selässä kuten pelipaidoissa, niin voisi haukkua nimeltä.


      • liikennevideo
        onpas. kirjoitti:

        Joo, olen aina pitänytkin turkulaisia kummallisina, minkä vain vahvistaa tuokin harrastus, että kuvaa liikenteessä kaiken, tsekkailetko kotona sitten ettei vain mitään olisi jäänyt huomaamatta itseltäsi.

        Vau.

        En käy videoita läpi, otan talteen jos sattuu jotain rikkeitä nauhalle. Netti on näitä vidoita pullollaan ja lisää tulee kaiken aikaa.

        Vaviskaa liikennerikolliset, teitä kytätään ;)


      • vai niin.
        Nimet Selkään kirjoitti:

        Kuka tässä on liikennevaloja vaatinut poistettavaksi? Riittää että sääntöjä noudattamattomat pistetään kuriin. Ei niitä sakkoja viitsi kovin monesti maksaa, joten kyllä siinä tyhmempikin oppii aika nopeasti.

        Pitäisi olla nimet selässä kuten pelipaidoissa, niin voisi haukkua nimeltä.

        Onneksi autoissa on rekkari ja puhelimella saa sen perusteella tietää nimet - tai ainakin kenen nimissä auto on, kuskihan voi olla joku muukin!


      • Saa salaisiksi
        vai niin. kirjoitti:

        Onneksi autoissa on rekkari ja puhelimella saa sen perusteella tietää nimet - tai ainakin kenen nimissä auto on, kuskihan voi olla joku muukin!

        Et saa puhelimella tietoja kun laittaa haltiatiedot salaisiksi ja mitäpä kukaan niillä tiedoilla teksikään? Jos on aihetta, niin sitten yhteydenotto poliisin kautta.

        Itse ajelen aika paljon ja joskus sattu kaikenlaista, joten olen varmuuden vuoksi laittanut yhteystiedot salaisiksi. Voi joskus säätää joltain harmilta.

        Videoita nettiin vaan, jos se vaikka jarruttiaisi jonku päätöntä liikennekäytöstä.


      • liikennevideo kirjoitti:

        Tässä pari esimerkkiä kevyen liikenteen tempauksista ja näitä näkee ihan joka päivä.

        http://youtu.be/r5JFtYc0uf0

        http://youtu.be/ZGT5dl7FDjM

        Toi Aura- ja YO-kadun risteys on aika vaikeesti tulkittava. Siinä on ristiin palavat kevyenliikenteen valot ja jatkeena kevyenliikenteenväylä ns. kävelykatu. Itse en tee noin mutta joskus ko. kohdassa pakko lähteä liikkeelle päin punasta koska ko. valo ei reagoi fillareihin.

        Hupparimies otti huikkaa, olikohan maistissa? Ei silti punaisiapäin saa kävellä, mut en sitä näin videon kera lähtis ihmettelemään.


      • säännöistä piittaama
        mahonkikanootti kirjoitti:

        Toi Aura- ja YO-kadun risteys on aika vaikeesti tulkittava. Siinä on ristiin palavat kevyenliikenteen valot ja jatkeena kevyenliikenteenväylä ns. kävelykatu. Itse en tee noin mutta joskus ko. kohdassa pakko lähteä liikkeelle päin punasta koska ko. valo ei reagoi fillareihin.

        Hupparimies otti huikkaa, olikohan maistissa? Ei silti punaisiapäin saa kävellä, mut en sitä näin videon kera lähtis ihmettelemään.

        Miks tuo risteys ragoisi fillareihin, kun se toimii pekästään aikojen kanssa, eikä reagoi ylipäätään mihinkään ajoneuvoihin. Kuspäiset pyöräilijtä ei vaan välitä säännöistä vaan ajaa päin punaisia.


      • Pitää jaksaa
        mahonkikanootti kirjoitti:

        Toi Aura- ja YO-kadun risteys on aika vaikeesti tulkittava. Siinä on ristiin palavat kevyenliikenteen valot ja jatkeena kevyenliikenteenväylä ns. kävelykatu. Itse en tee noin mutta joskus ko. kohdassa pakko lähteä liikkeelle päin punasta koska ko. valo ei reagoi fillareihin.

        Hupparimies otti huikkaa, olikohan maistissa? Ei silti punaisiapäin saa kävellä, mut en sitä näin videon kera lähtis ihmettelemään.

        Ei siinä mitään sekavaa ole, odotat vaan niin kauan että valo vaihtuu vihreäksi, ei siellä ole mintään tunnistimia.


      • jonna23222

        Tyypillinen suomalainen idiottikuski. Onneks ulkomailla asujana ei tartte tollasia juntteja katsella ja pelältä liikenteesä :-D


      • säännöt tähänkin
        liikennevideo kirjoitti:

        Sattui? Kamera on aina päällä, eikä tarvi pitkää lenkkiä ajaa kun näitä saa nauhalle.

        http://youtu.be/exPrJ_dQE8A

        Liikennekuri Turussa on SURKEAA. Niin, tai siis piittaamattomat erottuu ja heitä on paljon. 80% noudattaa sääntöjä hyvin

        Onkohan tuo ihan laillista? Tuo kuvaaminen?


    • Moni Mutkainen

      Mites se nyten olikaan?

      Missä nykyään on suojatie? Ennen se oli aina rotuaarin jatke, nykyään ilmeisesti vain siellä, mihin se on erikseen kadun molemmin puolin liikennemerkein merkitty ja katuun piirretty?

      Entäs miten pitää ajaa, nykyään niin valtavasti lisääntyvissä kiertoliittymissä, joita ennenmuinoin myös liikenmneympyröiksi kutsuttiin? Kuka väistää missä, milloin ja ketä?

      Entäs mistäs tiedät, polkija, milloin pyörätie on niin etäällä risteysalueesta, jotta kadunylittämissäännöt ovatkin erilaiset? Pitänee pitää mittanauhaa takataskussa!?

      • Säännöt selviksi

        "Missä nykyään on suojatie"

        Mitäs tuota miettimään, jos on raitoja tiessä tai liikennemerkki edes jommalla kummalla puolella, niin silloin siinä on suoja tie. Eikä se nyt suuri rikos ole vaikka käytäytyisi autossa niin kuin tulisi suojatielle, vaikka sellaista ei virallisesti olisikaan.

        "Entäs miten pitää ajaa, nykyään niin valtavasti lisääntyvissä kiertoliittymissä"
        Mitä epäselvää tuossa on? Yleensä ympyrään menevien väistämisvelvollisuus on osoitettu kärkikolmiolla, joten ympyrässä ajavia väistetään ja tietysti myös suojatietä jos siinä on sellainen. Kun ympyrästä käännytää pois, niin väistetään suojatietä kuten aina risteyksestä kääntyessä.

        Sellaisia liikenneympyröitä ei taida enää edes oll, jossa ei olisi kolmioita? Mutta periaatteessa, jos kolmioita ei ole, niin silloin väistetään oikealta tulevia, eli ympyrään tulevia.

        "milloin pyörätie on niin etäällä risteysalueesta"

        Joo, kyllähän tuossa on tulkinnan varaa mutta aika harvassa paikassa. Useinmiten pyörätie kulkee ns. valtaväylän vierellä ja poikkitiet sekä kadut on kärkikolmiolla osoitettu väistämisvelvollisiksi ja silloin on selvää että jos tuo kolmio on poikkikadulla ennen suojatietä, niin silloin suojatietällä ajavaa pyörääkin pitää väistää.

        Kannattaa opetella liikennesäännöt ja opetella katselemaan liikennemerkit, myös tutuissa paikoissa ajaessaan.


    • Kansanpuistontien

      Ylitys kevyenliikenteen raittia pitkin. Onko väistämisvelvollisuutta jollakin.
      Taitaa olla tasa-arvoinen autolle ja kevyelle liikenteelle, vai ???

      Yleensäkin suojatiesäännöt auttaa myös onnettomuuden jälkeen
      vakuutuskysymyksissä.
      Mikäli jalankulkija ylittää suojatietä oikein ja auto kuitenkin tönäsee
      vaikka liukkauden tähden, häviää jalankulkija suojatiestä huolimatta
      törmäyksen luunmurtumilla. Suojatie auttaa korvauksissa.

      Jalankulkijan/pyöräilijän kannattaa myös liikkua ennakoiden tulevia
      tilanteita. On hyvä joskus katsoa autokuskia, etsiikö pudonnutta
      puhelinta jalkatilasta vai aikooko antaa tietä. Sama valo-ohjatussa
      risteyksessä on autoilija voinut saada sairaskohtauksen ylittäen
      risteyksen hiljentämättä. Pitää seurata autoja vasemmalla ja oikealla.

      Jalankulkijan ei tule suojatietä ylittäessään ottaa ainoatakaan
      juoksuaskelta, suojatie ylitetään kävellen, juoksu teettää onnettomuuksia.

      • ei mitään epäselvää

        "Onko väistämisvelvollisuutta jollakin.
        Taitaa olla tasa-arvoinen autolle ja kevyelle liikenteelle, vai ???"

        Kevyen liikenteen väylän ja ajoradan risteys ei ole KOSKAAN tasa-arvoinen.

        Autoilija väistää AINA jalankulkijaa.

        Pyöräilijä taas väistää AINA autoa, PAITSI silloin kun auto kääntyy ja kohtaa suojatien jolloin autoilija väistää ja tietysti jos ennen suojatietä on kolmio tai liikennevalot, niin sitten ajetaan niiden mukaan.


      • Taksin asenne
        ei mitään epäselvää kirjoitti:

        "Onko väistämisvelvollisuutta jollakin.
        Taitaa olla tasa-arvoinen autolle ja kevyelle liikenteelle, vai ???"

        Kevyen liikenteen väylän ja ajoradan risteys ei ole KOSKAAN tasa-arvoinen.

        Autoilija väistää AINA jalankulkijaa.

        Pyöräilijä taas väistää AINA autoa, PAITSI silloin kun auto kääntyy ja kohtaa suojatien jolloin autoilija väistää ja tietysti jos ennen suojatietä on kolmio tai liikennevalot, niin sitten ajetaan niiden mukaan.

        Takseissa on myös ajoharjottelijoita.

        En olisi noin saletti kansanpuistontien ylityksestä kuvan perusteella.
        Ei näy suojatiemaalia, eikä liikennemerkkejä.
        Toispaikkakuntalainen ei osaa väistää edes kävelevää mummoa siinä,
        pyörätie on heikosti havaittavissa.

        Sääntöjen mukaan liikuttaessa pyöräilijä on lähes yhtä hyvin suojattu,
        kuin jalankulkija, eli AUTOILIJA VÄISTÄÄ AINA PYÖRÄILIJÄÄ,
        autoilija ei missään tapauksessa saa ajaa pyöräilijän päälle.
        Mikäli autoilija näin tekisi, syyllistyisi hän varomattomuuteen liikenteessä.


      • Noudatetaan sääntäjä

        Katseletko autolla ajaessa risteävän kadun kuskeja että ovat huomanneet punaisen valon, vai ovatko kenties kaivelemassa puhelinta lattialta?

        Voin kertoa että minä en katsele. Lähden liikeille kun vihreä syttyy. Usein olen miettinyt että mitä jos tulisi hälytysajoneuvo päin punaista, mahtaisinko huomata.

        Jos autolla ajaessa luotetaan siihen että muut noudattaa väistämisvelvollisuutta, niin aika omitusita että jalan liikkuessa tästä oletuksesta pitäisi luopua.


    • Ketä sai sakot?

      Paras muistisääntö liikennelain määryksistä: polkupyöräilijän on aina suojatietä katua ylittäessään talutettava pyörää!

      Muutoin määräykset milloin minkäkinlaisissa ja milloin mitenkin sijaitsevissa pyöräteissä tai niiden kuvitteellisissa jatkeissa käyttäytymisessä, ovat käsittämättömän vaikeaselkoisesti laadittuja. Niistä ei aina ota äkkipäätään edes asiantuntija selvää. On kohtuutonta, että joka kerta kun ylität pyörällä katua, oikeutesi ja velvollisuutesi selkiää vasta millimetrin tarkkojen mittapiirustusten jälkeen hovissa!?

      Usein pyöriljiä on entinen, jäätyään auton alle. Sen jälkeen on ihan turha miettiä mikä menin väärin - ainakin ruumiin kannalta asiaa katsottuna! Se on satavarmaa.

      • "polkupyöräilijän on aina suojatietä katua ylittäessään talutettava pyörää! "

        Älä sotke!

        Kadulla ei saa pyöräillä (paitsi infantit varovaisuutta noudattaen). Kevynliikenteenväylän jatkeena olevalla suojatiellä pyräillään. Risteyksestä riippuu, kumpi väistää.

        Ei niissä säännöissä ole mitään vaikeaa! Lue ne ja kysy viisaammalta jos et ymmärrä. Mut älä luota siihen mitä ala-asteen opettaja tai naapuri sanoi.


      • höpsistä

        Misäs llaissa ukee että pyörä pitäisi taluttaa suojatien yli?!?


      • olet väärässä, usko

        Olet keksinyt itse omat sääntösi. Pyörää ei tarvi taluttaa suojatien yli, jos se on pyörätien jatkeena.

        Muistelemasi asia liittyy siihen kun alle 12 vuotias pyöräilee jalkakäyvällä, silloin hänen on talutettava pyörä suojatien yli.


      • sääntöjen mukaan
        mahonkikanootti kirjoitti:

        "polkupyöräilijän on aina suojatietä katua ylittäessään talutettava pyörää! "

        Älä sotke!

        Kadulla ei saa pyöräillä (paitsi infantit varovaisuutta noudattaen). Kevynliikenteenväylän jatkeena olevalla suojatiellä pyräillään. Risteyksestä riippuu, kumpi väistää.

        Ei niissä säännöissä ole mitään vaikeaa! Lue ne ja kysy viisaammalta jos et ymmärrä. Mut älä luota siihen mitä ala-asteen opettaja tai naapuri sanoi.

        Kadulla saa pyöräillä, mutta kevyenliikenteen väylää on käytettävä jos sellainen on olemassa. Jalkakäytvällä ei saa pyöräillä, eikä tietenkän jalkakäytävän jatkeena olevalla suojatielläkään, sen sijaan pyörätien jatkeena olevalla suojatiellä saa pyöräillä, eikä maalaustavalla ole merkitystä, merkintöjen siirtymäaikaa on vielä vuosia jäljellä.

        Ketjusta on käynyt aika hyvin selväksi se että porukat ei osaa pyöräilysääntöjä.


    • Mies ja viikate

      Usein yhdistetyllä kävely- ja pyörätiellä kulkija, myös pyöräilijä, ryhtyy tulkitsemaan muihin suuntiin näkyviä valoja ja kuvittelee voivansa ylittää kadun vaikka edessä olisikin punainen valo! Huonosti siinäkin voi käyvä? Monissa risteyksissä on nykyään automaattisesti liikennemäärien mukaan toimivat ja esimerkiksi joitain suuntia määrättyinä vuorokaudenaikoina suosivat valot, jotka saattavat yllättää!?

      Älä myöskään lähde jatkamaan kadunylitystäsi keskisaarekkeelta, kun vastapäätä palaa punainen. Ylitys koituu helposti kuolemaksesi!

    • Reilu peli

      Äärimmäisen harvoin näkee pyöräilijän taluttavan pyöräänsä suojatiellä. Yleensä sille ajetaan vaikka omalla ajoradalla palaisi punainen. Sitten vaan suojatielle ja vitonen silmään!

      Kaikki muutkin liikennesäännöt on pyräilijäin mielestä tarkoitettu "järkeä käyttäen" noudattamatta jätettäviksi.

      Kun yleensä jalankulkijalle syttyy vihreä valo hieman ennen kuin kääntyvälle autooilijalle, pyörailijä muuttaa itsensä alta aikayksikön jalankulkijaksi ,joka ajaa pyörällä suojatietä - ja suoraan kääntyvän autokolonnan alle!

      Samoin pyöräilija tietää, että kun hän ajaa kovempaa kuin jalankulkija kävelee, hän ehtii vielä punaisen palaessa ylittämään kadun keksikorokkeen ylittäenkin.- ja taas autoilijoiden alle! Pyöräilijä tekee ilmeisesti kiusaa autoilijoille, jotta näitä ei mahtuisi risteykseen yhtä enempää. Näin pyöräilijät voivat todistaa kuinka paljon nopeammin pyörällä pääsee - kuin autolla - toriparkkiin!?

      • ihan selvä

        "Kun yleensä jalankulkijalle syttyy vihreä valo hieman ennen kuin kääntyvälle autooilijalle, pyörailijä muuttaa itsensä alta aikayksikön jalankulkijaksi ,joka ajaa pyörällä suojatietä - ja suoraan kääntyvän autokolonnan alle! "

        Autojen kuuluukin väistää tuossa tilanteessa.


    • totuuskuitenkin.

      Miten tuon nyt selkokielellä sanoisi sitten;: että jalankulkijalla sekä pyöräilijällä tulee olla riittävä aseistus mukana tuhotakseen lakia rikkovan autoilijan, esim. ilmatorjuntakranaattia, käsikranaattia, tai RPG-ohjusta, jotta mersu ja sen matkustajat varmasti kuolevat kaikki..

      • Lapinlahdella sama

        Sielläkin pölöt osaa ajaa mersua.


    • jdujjsuusj
    • Kyllä autoilijat

      ...nuo tuntee, mutta pyräilijöistä suurin osa ajaa ilman valoja, ajaa pitkin jalkakäytäviä, jalkakäytäviltä suoraan suojateille ja useimmat ilman kypärää.

      Jos ei oma henkikulta kiinnosta niin sil vu plee, kyllä ihminen itsemurhan saa tehdä.

      • Itsemurhanteko

        autolla on huomattavasti yleisempää kuin fillarilla.
        Meinaat noin, fillaristi kun hyppää auton rattiin,
        ajaa hän aina oikein.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      80
      4073
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      30
      3139
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      150
      2524
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      14
      1825
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1472
    6. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1366
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1140
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      999
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      953
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      852
    Aihe