Meillä on kiikarissa yksi kohde jonka pyynti on n. 120 000€. Myyntiaika on ollut TODELLA pitkä, joten ajattelimme tarjota todella paljon alakanttiin tuosta pyyntihinnasta. Saimme myös vihjeen, että omistaja saattaisi olla halukas reiluun tinkaamiseen. Ajatuksena jopa n. 90 000€ kauppahinta, mielestäni se itse asiassa myös vastaisi hyvin asunnon nykyistä arvoa (paljon remontoitavaa).
Onko hyviä vinkkejä tinkaamiseen? Ja mieleen jopa välähti välittäjän lahjominen, onko ihan tuhoon tuomittua? Onko paikalla ketään välittäjää, oletteko itse kohdanneet lahjontaa? Ajatuksena lähinnä se, että jos välittäjä saisi prosenttipalkkion niin se palkkiohan olisi jo merkittävästi pienempi tuollaisen valtavan tingin jälkeen.. Ja sillon välittäjällä tulisi kiusaus yrittää vedättää kauppahintaa ylöspäin ihan vain oman välityspalkkionsa vuoksi.
Mutta jos lupaisinkin pienen osan kauppasummasta välittäjälle, niin kävisikö sillon niin että välittäjä ei enää miettisi omaa välityspalkkiotansa (koska se olisi yhtä suuri kuin ilman tinkaamista), ja sitten jopa suosittelisi myyjää kaikin keinoin hyväksymään kaupan? Mitä olette mieltä? Kellään kokemusta tällaisesta? Onko ihan epätoivoista vai voisiko jopa toimia?
Asunnosta tinkiminen, välittäjän lahjominen
7
476
Vastaukset
- asuntoa ostamassa
Tarkennuksena vielä edelliseen, että ajatuksena ei ollut mikään veroa kiertävä lahjominen, vaan että yksinkertaisesti ehdottaisin välittäjältä, että hän laskuttaa minulta sen osuuden kaupan tekemisen jälkeen.
- Luki.
Välittäjät eivät lähde mihinkään epärehellisyyteen yhden kaupanteon takia,kannattaa uskoa tieto on varma.
Mutta kerron esimerkin:eräs ostaja vakavarainen teki juuri kaupat 50% alennuksella vedenääreltä ja paritalo maalämmöllä osti koko talon ja tontin rantoineen,itse en ostanut edes noilla prosenteilla kohdetta.
Mutta sai edullisesti t 120m2 ja toinen 100m2 molemmissa takka huoneet ja maalämpö,kolme autotallia,kunnallistekniikka.omatontti ja ranta laitureineen.
Tämäkin kohde oli myytävänä toista vuotta.Ilman välittäjää.
Mielestäni jos ostaa välittäjän kautta niin usein miten kauppa on tuomittu,he ovat antaneet hintaarvion myyjälle ja sitä tavoitellaan,pientä joustoa on yleensä jos kohde on ollut myymättä kauan.
Mutta välittäjän kautta tehty kauppa on yleensä ilman maksua,olen myynyt kohteita joissa välittäjä välittää ja kohde on hetkessä 3-4 kertaistunut ja välittäjä välittää ilmaa ostajalle.
Lainalla ostajat sen ostaa,se joka ostaa omilla rahoillaan tietää yleensä mistä maksaa ja on paljon takempi kuin lainalla ostaja.
Älä lähde välitt'jän lahjomiseen tai välittäjän tulee olla erittäin tuttu,välittäjät eivät lähde uransa takia muutamasta tonnista riskeeraamaan koska kyseessä on selvä petos johon välittäjä syylistyy,kyseessähän on pimeä raha,firmasta saa potkut ja välitys toiminta loppuu sen siliän tein.
Riski on liian suuri välittäjälle hyötyyn nähden.Tosin tilanne muuttuu taas jos kyseessä on erittäin kallis kohde tuolloin puhutaan huomattavista summista.
Jo pelkästään alennus on myyjän puolesta satojatuhansia jopa enemmänkin.- Luki.
Lisään:Jo pelkästään asuntokauppa on aika arka asia kaikille osapuolille,jos jostain kumman syystä myyjä saisi vihiä,kauppa peruuntuu aivan varmasti.
Toinen jos kodissa onkin ongelmia ja joudut oikeusteitse vaatimaankin hinnanalennusta,tuolloin se hinta mikä on kauppakirjassa on lähtökohta,välittäjälle maksettu korvaus jää saamatta.
Huomasinkin tarkemmin vilkaistuna nuo asunnon hinnat tai hinnan,aivan hyvin voit tarjota 90te,jos kysyt välittäjältä voiko jättää tosi mielessä ja tosi kovan tarjouksen rivakalla ostolla tarjoa rohkeasti 70-90000e.
Jos on paljon remontoitavaa elä maksa enenpää kuin 90000e,remontit maksaa asunnnosta tulee helposti 120000e asunto remontin jälkeen ja muista säilyttää joka kuitti jos ostat ei käy normaali kuitti jonka kassalta saat,oltava osoite,tämä siltävaroilta jos kaupaan tulee mutkia niin on todisteita mitä on jouduttu korjaamaan,ei tarkoita asunnon päivitystä.
- Luki.
Vielä lisäys,muista ettei välittäjä ja mahdollinen kuntotarkastaja ole missään vastuussa kohteesta.
Ne kun on silmän lumetta ja ottaa rahat,ja näkemiin. - Et kai oikeasti
luule välistävetäjän... eiku, anteeksi välittäjän siis päättävän, mihin hintaan asunto myydään. Kyllä se on omistaja, joka sen hinnan päättää. Eli yritä mielummin voidella sitä omistajaa siten, että osa hinnasta tulee käteisenä ohi virallisen kauppahinnan, niin myyjän ei tarvitse maksaa tästä osuudesta provisiota välittäjälle.
Mutta jos nyt ihan tosissaan ollaan, niin eipä taida kannattaa lähteä kikkailemaan moisella, sillä hyöty on minimaalisen pieni - ja kaiken lisäksi se tehdään vielä sopimusrikkomuksella, eli välittäjän kanssa kun on tehty sopimus asunnon myynnistä, niin ei siitä voi kepulikonstein vetää välistä. - no välittäjille.
En itskää nymmärrä miksi käytetään välittäjiä? ihmiset ovat ihan UUNOJA.
Olen ostanut asuntoni aina itse ja myynyt itse. Ei ole ollut varaa maksaa sanansaattajille, jotka vieläpä monesti ovat melkoisen kieroja ja todellisuudessa ajattelevat vain omaa hyötyään.
Ostatko kaupassa hedelmät "välittäjältä" joka laittaa pussiin tuotteet, kertoo niiden olevan hyviä ja sinä maksat. Valitsen ja tutkin ja siten tiedän itse mitä saan - kokeile onneasi
Välittäjä on myyjällä töissä ja ajaa hänen etuaan. Lahjuksen vastaanottaminen olisi välittäjältä täysin moraaliton teko, en väitä etteikö sellaista välittäjää löytyisi, mutta voi kyllä pistää sinutkin kuseen tuollaisen yrittämisestä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä891829Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2761687Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava2921470Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.1751369- 58955
- 51947
Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em70927- 66904
Miksi mies tuntee näin?
Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui40891Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤51876