Haaveena olis raskaaksi yrittäminen lähikuukausina. Mutta hieman mietityttää tuo ylipainoni. Olen 30v ja painoindeksini on 28. Olen aika päärynän muotoinen, ja painoni on stressin takia noussut viimekuukausina, muutoin olen ollut vähän hoikempi, vaatekokoni on ollut 40-42. Olen viihtynyt oikein hyvin vartalossani eikä minulla ole terveysongelmia (poljen tosi paljon pyörällä kun olen ajokortiton joten päivän liikunnat tulee siinä) mutta syömisistäni en jaksa välittää, syön mitä haluan silloin kun ylipäänsä syön. Jos alan yrittämään lasta, muutan tietysti ruokailutottumuksiani, ja koitan toki liikkua entistäkin enemmän, mutta laihduttamaan en ala. Jos olen tyytyväinen koossa 42 niin sitten tulen olemaan sellainen jatkossakin. Eli turha tulla jeesustelemaan jos haluan olla vähän kurvikkaampi kuin kukkakepit.
Haluaisinkin nyt kuulla muita suunnilleen itseni kokoisia, kokemuksia ja että onko kasvava vatsa ollut jotenklin extrahaitta liikkumisen tms kannalta? Täytyykö näin "vähäisen" ylipainon kanssa pelätä raskausajan diabetesta? Etenkin jos ykköstyyppiä on suvussa? Netistä lukemani perusteella raskausajan diabetes on mukamas harvinaista, mutta se on kyllä pahin pelkoni sekä pelko siitä mitä se tekee vauvalle.
Lievä ylipaino ja raskaus
8
1140
Vastaukset
- isomamma
En ole ollenkaan kokoluokassasi, vaan vielä isompi. Painoindeksini on 38 ja vaatekokoni n.50. Minulla on kaksi lasta eikä yhtään keskenmenoa. Raskaudet ovat sujuneet ongelmitta. Synnytykset ovat tapahtuneet sektiolla periytyvän ominaisuuden takia (kohtuni ei supistele ollenkaan) eikä niissäkään ole ollut ongelmia. Mielestäni sinulla on niin vähän ylipainoa, etten edes katsoisi sua ylipainoiseksi. Ylipäätään ylipaino on enemmän riski odottavalle äidille, kuin vauvalle. Ylipaino lisää riskiä mm. raskausdiabetekseen sekä raskausmyrkytykseen, mutta näissäkin riski lisääntyy vain jonkin verran. Nauti odotuksesta ja kanna itsesi ylpeänä! :)
- odd
Hei, minulla olis edellisessä raskaudessa painoindeksi 30, mutta vielä viikolla 39 tein crosstrainerilla väh. 30 min vähintään neljästi viikossa. Että ei se liikkuminen välttämättä ylipainosta ole kiinni. Jotkut ystäväni jotka ovat langan laihoja, lopettivat liikkumisen heti kun plussasivat..."kun ei vaan jaksa". Raskaudet ovat yksilöllisiä samoin kun me ihmisetkin. Sinuna en kuitenkaan olisi kovin huolissani tuon painon suhteen. Itselläni todettiin myös raskausdiabetes, mutta luulen siinä käyneen jonkin virheen. Sain mittarin kotiin ja mittailin päivittäin arvoja, eikä ne koskaan olleet liian korkeat. Lapsellenikaan ei siitä mitään seuraamuksia tullut. Tietysti olisi parempi jos sitä ei sinulle tulisi.
- radi...
Hei! Kyllähän lieväkin ylipaino sitä raskausdiabeteksen riskiä pikkuisen kohottaa, mutta ei sinun kannata olla siitä huolissasi. Iän, sukurasitteen ja painoindeksin perusteella saat lähetteen sokerirasitustestiin, joten asiaa kyllä kontrolloidaan. Jos testi on ok, ei sinun tarvitse asiasta huolehtia. Jos taas arvoissa on jotain häikkää, niin sitten tiedät katsoa vähän ruokavaliota siihen suuntaan, että lapsi ei pääse kasvamaan liian suureksi. Raskausdiabetes ei sitä paitsi ole mikään maailmanloppu ja vaikka äidillä se olisi, niin ei vauvalle siitä automaattisesti mitään ongelmia seuraa. Eli ihan hyvillä mielin voit alkaa raskautta yrittää. :)
Ja anteeksi vielä loppuun pieni kritiikki: ei tosiaankaan ole asiallista, jos joku alkaa painosta marmattaa, koska jokaisella on oikeus olla sen kokoinen, kuin haluaa. Mutta juuri sen takia pisti silmään, että sinä nimittelet normaalipainoisia tai hoikkia ihmisiä kukkakepeiksi. Hyväksytään ihan kaikenkokoiset, eikös juu? - ------------------
Samaa mieltä radin kanssa . Ihan turha tulla tänne haukkumaan hoikempia kanssasisariaan, ne yhtään huonompia ole vaikka rasvakudosta eivät kaikki kerääkään niinkuin sinä ap.
- 42 44
Hei ja kiitos asiallisista vastauksista, lämmittivät mieltä ja löysäsivät vähän tuota vannetta sisuksissa, etenkin mitä tulee lapsen terveenä syntymiseen, sokerivauvan saaminen on varmaankin peloistani suurin. Taisin olla vähän karvat pystyssä kun tänne kirjoittelin, olin ihan varma että saan kuulla sitä samaa mitä yleensäkin, että olen lihava ja hyppäisit jo kaivoon.
En ole koskaan edes yrittänyt laihduttaa sillä tiedän että elintapani ovat terveellisiä ja ihana mieheni rakastaa minua tälläisenään, naisessa kuuluu olla vähän jotain mistä saa kiinnikin, kuulemma. Mutta itsetunto on kieltämättä mm. töissä muusattu aika hyvin hoikkien tyttöjen puolesta, joten kuvittelen kai kaikkien laihojen pitävän minua liikalihavana. Painorasisimi on kyllä oikeasti masentavaa, työhousujakin ostaessa nauroivat että ei kokoa 44 edes tehdä, ei sellaisia ole kuulemma olemassakaan, ja langanlaiha myyjä nyrpisteli nenäänsä. Huoh. Kaikkea sitä täytyy kestää.- radi...
No kylläpä on inhottavaa, jos työkavereilla ei ole käytöstapoja... Toisaalta, ne työpaikkasi huonosti käyttäytyvät tytöt taitavat olla sitten pieniä paitsi kooltaan, myös sielultaan, jos julkeavat ihmistä ulkomuodon perusteella kiusata tai arvostella. Kunhan vain muistat, että sinä itse vartalosi kannat ja siitä myös päätät, pysy siis vain sellaisena, kuin itse haluat olla. :)
Älä huolehdi siitä sokerivauvan saamisesta, siihen voi tosiaankin itse vaikuttaa paljonkin, vaikka olisikin raskausdiabeetikko. Ja se radi kun ei kuitenkaan tule läheskään kaikille selvästi ylipainoisillekaan odottajille, joten älä etukäteen turhaan maalaile piruja seinille. Kerrotaan nyt vielä rohkaisevana esimerkkinä, että minulla on lähipiirissä ykköstyypin diabeetikko, jolla on ihan reilusti ylipainoa, mutta niin vain hänkin sai terveen, 3200-grammaisen tytön. Iloista yritystä teille! :)
- Kurvit
Mä taidan olla juuri samaa kokoluokkaa sun kanssa. Painoindeksi on siinä 27-28. Itse uskon että ja olen kuullutkin että pieni ylipaino ei tee läheskään niin pahaa kun elintavat ovat muuten terveet, kuten sinulla tuntuu olevan. Ruokavaliosta raskausdiabeteskin on kovasti kiinni. Etenkin jos se todetaan, ei se sokerivauva sieltä itsestään tule. Mulla on vasta 23. Raskausviikko meneillään mutta kasvanut maha ei ole kyllä tuottanut ongelmia. Se näkyy tässäkin rungossa hyvin koska ennen omistin vyötärön, nyttemmin en :D painoa en raskauden aikana ole vielä kerännyt eikä tarkoitus ole kerätäkään. Mutta en laihduta. Syön vain siten, että vauva voisi hyvin. Ajoittaisia jäätelöitä unohtamatta. Niin ali- kuin ylipainokin on vaarallista ääritapauksissa, sinä et kuulu sinne.
Olen myös sitä mieltä että niin kauan kuin suuri maailma ihailee 10 kiloa alipainoisia naisia, niin itse edustan vain toista puolta jossa kannan 10 "ylimääräistä". Tunnen itseni viehättäväksi tisseineni ja leveine lantioineni ja sehän loppujen lopuksi on tärkeää. Eikä ole miehistäkään varsinaista pulaa ollut ;D
Hienoa että olet ylpeästi painoisesi. Nyt vaan äidiksi siitä! - ed
hei, täälä myös samankokoinen sinun kanssa. raskaus aikana lisäkiloja tuli vielä 16 lisää. ne lähti äkkiä pois. itselläni oli hankala raskaus selkävaivojen ja armottoman häpyluun kivun takia plus sata muuta vaivaa. en tiedä vaikuttiko lievä ylipaino tähän, olen itsekkin miettinyt, olisko raskaus ollut helpompi kevyempänä. sokerien kanssa ei ollun ongelmia koko aikana, arvot hyvät. sinuna en pelkäisi raskaus ajan diabetestä. itse pelkäsin mässäilyllä kasvattavani ison vauvan, ja kyllähän sieltä 4 kiloinen tulikin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 856314
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303793törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283150Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3691706- 331398
- 271330
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46959Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11946Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11880- 42859