Lailliset tauot erikoisliikkeessä

Kyllästynyt1993

Eli, olen harjoittelijana (opiskelen retail-merkonomiksi) yrityksessä, siinä Anu Harkin mainostamassa elämyskaupassa.. Nyt mulle on luvattu hommia kesäapulaisena samaisesta puljusta, mutta alkaa vähän arveluttaa, onko nää jutut ihan ok? Olen 19-vuotias, ei aikaisempaa kokemusta näistä.

- Joskus kun joudutaan olla yksin koko päivä (8h), ovia ei saa sulkea edes 10 minuutiksi syömisen ajaksi tai silloin, kun käyt vessassa. MYYMÄLÄPÄÄLLIKKÖ sanojensa mukaan ''itse päätti'' poistaa ruokatauon kokonaan, koska myyntiä pitää lisätä eikä ole varaa menettää yhtään asiakasta. Ruoka pitää juosta lämmittämään alakertaan (taukotilat sijaitsevat kellarissa pitkien rappusten päässä, myös vessa on vielä kauempana kassasta) ja vessassa voi ''pikaisesti käydä asioimassa jos on tarve.'' Eli pitää syödä tiskin takana ja vessaan mentäessä vedät jo housut alas juostessa ja toivot osuvasi pönttöön? Entä jos joku sillä välin päättää viedä kassan ja sitten se on automaattisesti mun syytä?

Onko myymäläpäälliköllä oikeus ''poistaa'' ruokatauot ja kaksi 10 minuutin taukoa 8 tunnin pituisesta päivästä?

- Myymälässä ei ole minkäännäköistä tuolia tai jakkaraa, jossa voisi istua ja lepuuttaa jalkoja edes hetken. Ennen oli, mutta sekin poistettiin myymäläpäällikön toimesta, sillä ''istuva henkilökunta on epäasiallisen näköistä.'' Mulla on jokapäivä jalat ja selkä kipeä, kun joutuu nyt jo seisomaan sen 7h miinus 20 minuutin ruokatauko. Luulisi yrityksen santsaavan työntekijöiden hyvinvointiin ja jaksamiseen?

- Työnantaja sanoo, että voin lähteä, sillä loppupäivästä ei ole enää mitään tekemistä. Seuraavana päivänä vaatii, että tulen korvaamaan viikonloppuna ne tunnit, jotka itse antoi vapaaksi?

- Pitääkö sairaana vietetty päivä korvata? Itse olin pois migreenin takia (sairastodistusta ei vaadita ellei ole pois yli kolmea päivää) ja myymäläpäällikkö laittoi viestiä, että joudun korvaamaan viikonloppuna. Kesätöissäkään en ole joutunut korvaamaan sairaspäiviä, enkä ymmärrä, miksi palkattomassa harjoittelussa minun pitäisi tulla korvaamaan viikonloppuna osa päivästä, jonka itse antoi vapaaksi ja päivän, jonka olen ollut sairaana?

- Mietin myös, että onko henkilökohtaisena palvelijana käyttäminen töissä ihan ok juttu? :D Kahvin keittämisen ymmärrän vielä, vaikken itse edes juo, mutta se, että mun pitää käydä KAUPASSA ostamassa myymäläpäällikölle ruokaa, hakemassa sille hesestä ruokaa, palauttamassa pulloja kauppaan joista yksikään ei ole mun. Ja tietysti myymäläpäällikölle ruoan lämmittäminen ja leivän tekeminen kuuluu asiaan, ja kahvin kaataminen valmiiksi kuppiin ja tuomalla samalla vesilasin, koska myymäläpäällikkö tykkää lantrata kahvia vedellä, mutta kukaan muu ei osaa laittaa samanlaista suhdetta sitä vettä ja kahvia. Voi morjens.

Mutta! Eniten noi tauot mua häiritsee, miten on niiden laita? Muutenkin mielipiteitä asiasta?

15

410

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ota hatkat

      Joo-o... olen kerran elämässäni ollut vastaavassa työyhteisössä. Tuo esimies kuulostaa narsistilta, tai muuten luonnevikaiselta. Tuontyyppinen "henkilöstöjohtaminen" on ylipäätäänkin ns "hajoita ja hallitse" -taktiikkaa. Jos sulla on vielä koeaikaa jäljellä, niin suosittelen harkitsemaan todella vakavasti lähtemistä... tuo menee pidemmän päälle vielä hullummaksi ja mikäli oikein arvaan, palkka ei todellakaan ole tuon jojotuksen arvoista, todennäköisesti osa siitä jää vielä saamatta.

    • ohhoh vaan

      Voi kauheeta jos meinaa elämä kaatua taukoihin! Älä nyt vaan herranjestas tuollaiseen paikkaan mene. Joudut vielä terapiaan ennen juhannusta ja sitten on kesä pilalla. Jätä noin haastavat työpaikat suosiolla vanhemmille ämmille, jotka ei ole niin tarkkoja noista asioista. Jopa keski-ikäisetkin akat suostuvat nuo vielä tekemään koska heille on opetettu että työaikana tehdään työnantajan antamat työtehtävät. Odottele sinä kotona aikaa parempaa jos työelämä joskus muuttuisi teidän nuorten mielen mukaiseksi. Sillä välin voit elellä kotosalla vanhempien elätettävänä.

      • keski-ikäinen ämmäJ

        Jos mulle pomo alkais ehdottaa että käy mulle kaupassa tai hae ruokaa, niin tasan sanoisin että hae itse. No ei se ehdota, ku mulla ei ole idioottia pomona. Työnantajan määräämät tehtävät kuuluvat hommiin, mutta ne mistä on sovittu. Ei yksityiselämän hommat.

        Suurin osa mun ikäisistä ämmistä käyttää leijonan osan työajasta kiireen ja vaivojensa valittamiseen.


      • Kyllästynyt1993

        Aika jännä, kun pitää alkaa rääpimään päätä, kun esitän asiallisen kysymyksen. :) Ei, en asu enää kotona enkä tosiaankaan elä heidän rahoillaan. Työ ei ole liian haastavaa, itse työ on mukavaa ja suhteellisen helppoa. Henkilökemiat ja säännökset tässä mua mietitytti, joten eiköhän sun kannattais jättää noi omat johtopäätökset huutelematta. Ja vielä tähän loppuun lisätäkseni, mikä siinä on, jos nuori KYSYY oikeuksiaan ja pohtii asemaansa, se tulkitaan automaattisesti valittamiseksi ja että työ on ''paskaduunia''? Jäitä hattuun. Olen 90% hoitanut harjoitteluajastani jo (n. 3½ kuukautta) ja aion kunnialla viedä homman loppuun. Joten jäitä hattuun sinnekin!


      • voi helvetti :DD

        No ohhoh vaan itsellesi, vajakki.

        Veikkaanpa että aika harvassa ovat ne, jotka mielellään tekevät työvuorot ilman mitään taukoja välissä, ihan työntekijän iästä riippumatta.


    • ORJUUS,LAILLISTAKO?

      ohhoh vaan
      8.5.2012 13:39

      Unohtuiko kenties kommentoijalta jotain?? Koulujen harjoittelijat ovat ilmaistyövoimaa, joka ei saa palkkaa vaikkakin työtä joutuu tekemään yhtä paljon ja jopa enemmänkin kuin vakihenkilökunta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • työnraskasaraataja

      Työpaikoilla tulee noudattaa lakia. Molempien osapuolien. Taukoja ei poistella, ei edes harjoittelijalta. Taitaa myymäläpäällikkö lukea ihan omaa lakia, vois sille siitä huomauttaa.
      Mitä istumiseen tulee, ei monessa muussakaan paikassa saa istuksia kuin tauolla. Hyvät kengät jalkaan niin muutamassa päivässä jalat tottuu. Istuva myyjä on kieltämättä aika flegmaattisen näköinen. Enkä tarkoita nyt markettien kassahenkilöjä.
      Työpaikalla tehdään sitä työtä mihin olet sopimuksessa sitoutunut. On toki paljon semmoistakin hommaa, mitä ei ole kirjoitettu paperiin, mutta joka asiasta ei kannata alkaa nillittämään. Myyjänä vien pullot kauppaan (eikä ole omia), siivoan sosiaalitilat (tai kukin meistä vuorollaan), kuskaan esimiestä jos hänellä tarve päästä jonnekin (ei ole ajokorttia hänellä), haen ruokaa kaupasta jos tarvitaan ja monta pientä muutakin hommaa. Kaikki kuitenkin työajalla eikä mitään näistä lue työsopimuksessa. Mutta kuuluvat päivään.

      • NNNNNNMMMMMMM

        Harjoittelija ei saa KOSKAAN olla yksin työpaikalla, oli koulusta tai työkkäristä. Eli ota yhteys kouluusi ja vaihda paikkaa.


      • Ex-orja 90-luvulta
        NNNNNNMMMMMMM kirjoitti:

        Harjoittelija ei saa KOSKAAN olla yksin työpaikalla, oli koulusta tai työkkäristä. Eli ota yhteys kouluusi ja vaihda paikkaa.

        Ei saisi ei, mut tosiasiassa monessa firmassa ja kunnassa näillä työmarkkinaharjottelijoilla korvataan "palkalliset työntekijät" - toisin sanottuna ovat yksin vuoroissa päivittäin, riippuen hieman tehtävistä ja alasta.

        Näin oli jo 90-luvulla ja näin näyttäisi olevan monin paikoin edelleen, ainakin pohjoisen kunnissa.


    • ladhäiehAGH

      Ai niin unohtui; jos olet oppilaitoksen tai työkkärin kautta harjoittelussa, tulee tuntimäärän täyttyä. Etenkin oppilaitokset ovat tarkkoja siitä ja vaativat sairaalomatodituksen, jos olet poissa. Tuntimäärää en muista, mutta siitä ei pääse luistamaan
      Sama koskee myös korkeakoulujenkin harjoitteluja, sillä erolla että päivääkään et ole muutamilla aloilla poissa, tai harjoittelu on hylätty.

      • Kyllästynyt1993

        6 päivää yhteensä saa olla pois ilman tai sairastodistuksen kanssa, sen jälkeen joudutaan korvaamaan tunteja. Oppilaitoksen sopimuksen mukaan siis. Päällikkö yritti jallittaa että ''kun meidän yrityksessä edes päivääkään ei saa olla pois ilman sopimusta.'' Hohhoi mikä tali. Onneks on kohta ohi.


      • fkfkfiuviid
        Kyllästynyt1993 kirjoitti:

        6 päivää yhteensä saa olla pois ilman tai sairastodistuksen kanssa, sen jälkeen joudutaan korvaamaan tunteja. Oppilaitoksen sopimuksen mukaan siis. Päällikkö yritti jallittaa että ''kun meidän yrityksessä edes päivääkään ei saa olla pois ilman sopimusta.'' Hohhoi mikä tali. Onneks on kohta ohi.

        Pomosi vaikuttaa täydelliseltä idiootilta ja puuhastelee laittomasti ilman mitään rajoja. Itse kuulun hyviin työntekijöihin (hoidan työt vastuullisesti, todella harvoin poissa ym.), mutta vastineeksi odotan työnantajalta samaa minua kohtaan eli sovitusta pidetään kiinni jne.


    • Aukusti

      Moi!
      Monilta on tullit melko ehdotonta kommenttia. Mutta, TESsin mukaiset tauot voidaan kyllä 'poistaa' siten että taukokäytännöstä sovitaan paikallisesti. Paikallisesti voidaan sopia esimerkiksi että ruokatauko on 2O-minuuttia ja ruokailu tapahtuu vaikkapa asiakaspalvelun ohessa. Riippuen myös missä olet töissä niin joissain paikoissa tällainen löytyy jo TESsostä (kioskit ym.). Myymäläpäällikön päätöksellä tosin tällaisia muutoksia ei voi tehdä.

    • :DDDDD apua....

      Mulla aloittajan kanssa yhtä ihme työpaikka....onneksi oli vaan haastatteluasteella.
      Olin äimän käkenä kun taukoja ei ollut ja koko ajan piti jotain tehdä hulluna.
      Olisi muistaakseni pitänyt somistaa ikkunaa ja kutoa esimerkkejä uusista langoista. Samoin työpäivän aikana painaa jotain ihme liinaa kasviväreillä.
      Painaminen sinänsä juu, mutta traumat jo noista kässätunneista.

      Sanoin jo välillä siihen että eikös se asiakaspalvelu ja myynti olisi tärkeintä???
      Kesti tunnin se haastattelu siinä kaupassa, eikä yhtään asiakasta tullut pelastuksekseni.
      Lopulta istuin yhdelle jakkaralle, joka oli varmaan huonojalkaisille siihen laitettu.
      Tää tuleva työnantaja määkäisi: " ei täällä sitten ruveta istumaan"
      Apua.
      Näytin niin pahalta jo siinä lopussa etten saanut sitä paikkaa....onnekseni.

      Hain siihen siksi kun ajattelin että pienessä askartelukaupassa olisi mukava työskennellä. Lanka ei taivu mihinkään suuntaan hyppysissäni.
      Paitsi umpisolmuun.

    • a1s1s1

      Itselläni on vähän samanlaista meininkiä - en ole kyllä asiakaspalvelussa vaan kirjanpitäjänä. Pomon kanssa jaetaan sama huone, hän tarkkailee jokaista liikettä. Palkkauksen yhteydessä olin vain KIRJANPITÄJÄ nyt olen myös henkilökohtainen tulkki, s.postin vastaaja, tarkastan HÄNEN tekstejään jotka hän on kirjoittanut jottei siinä olisi mitään kieliopillista virhettä. Kahvi tai ruokataukoja ei käytännössä ole, hän on koko ajan hengittämässä niskaan - hyvä jos vessaan kehtaan lähteä. Pari kertaa olen myös tehnyt hänen tyttärelleen CVn ja hakenut tämän töistä..

      Palkka on surkea koulutustasooni nähden, mutta tulevaisuudessa tulen lopettamaan tämän työn.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      80
      1605
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      70
      1288
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1218
    4. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      178
      1018
    5. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      994
    6. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      148
      988
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      872
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      834
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      816
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      774
    Aihe