Valmistuminen kandiksi

alsnkjahsgja

Mistä tiedän valmistuneeni? Virallisesti se saattoi tapahtua tänään, mutta nettiopsussa ei lue mitään eikä ole tullut sähköpostiakaan. Ilmoitetaanko siitä jotenkin tai jossakin?

Turun yliopistossa viralliset valmistumiset ovat torstaisin ja paperit saa hakea seuraavana päivänä (mikä minulle ei sovi, olen väärässä maassa) tai postitse myöhemmin (pitääkö odottaa sitä?)

14

1236

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Monta merkintää

Sen tietää siitä, että päälle humahtaa äkkiä valtava itsevarmuuden ja kaikkitietävyyden tunne, jollainen ei milloinkaan vaivaa pelkkää ylioppilasta.

Tosiasiassa asiasta tulee – kunhan ehtii – suoritusmerkintä opintorekisteriin.

• tt

Lapin yliopistossa täytyi itse huolehtia se kandin tutkinto ulos. Eli sen todistuksen pystyi käydä pyytämässä kun kaikki kandidaatin tutkintoon kuuluvat kurssit oli suoritettu.

• 2+345

Tutkintoa pitää anoa. Eli et voi valmistua vahingossa.

• pari vuotta sitten..

Ainakin Oulussa kandin tutkintoa piti anoa ja käydä tekemässä jokin "kypsyysnäyte". Anomuksen yhteydessä piti myös päättää että mitä kursseja tulee pääaineeseen ja mitä taas sivuaineisiin.

Vahingossa ei voi valmistua kandiksi, vaan kyllä se vaatii ihan virallisten lappujen täyttelyä. Kandin tutkinnosta tuli myös ihan viralliset paperit myöhemmin kotiin, weboodin tiedot päivittyvät sen osalta ja taisipa se nimeni olla ihan lehdessäkin. Mutta eipä siitä mitään erillistä sähköpostia tainnut tulla.

• 2+345

Niin, tutkintoa pitää anoa ja tehdä myös maturiteetti. Se suoritetaan normaalina tenttinä ja siihenkin pitää ilmoittautua.
      Itse valmistuin huhtikuussa kandiksi ja saman vuoden kesäkuussa maisteriksi. Joten ajalla ei niin väliä. Tämä pätee ainakin Jyväskylässä.

• dbfbfdbfdaadbfdbda

Itse tein kandin työni joskus pari vuotta sitten ja siihen liittyvän kypsärin myös, mutta valmistuin vasta viime syksynä kandiksi, sillä en ollut käynyt hyväksyttämässä omia suorituksiani opintotoimistossa. Jokin lomake piti myös täyttää siinä samalla että haluaa todellakin valmistua kandiksi.

• häh?

Mikä ihmeen kiire niillä kandin papereilla oikein on? Eihän niillä tee oikeastaan yhtään mitään...

Kyllä ne tulee sitten postissa jos niitä ei ole noutanut koululta tiettyyn päivään mennessä. Ja jos oikein nopeasti haluat saada ne käsiisi, niin soita sinne oman laitoksesi opintotoimistoon ja käske laittaa ne heti tulemaan postissa.

• Paperintarve!

Pääseehän niillä hakemaan johonkin muualle maisteriopintoihin. Joihin niihin on hakuja mitä kummallisimpiin aikoihin, voi olla jopa jatkuvasti päällä.

• Mihin muka?
        Paperintarve! kirjoitti:

Pääseehän niillä hakemaan johonkin muualle maisteriopintoihin. Joihin niihin on hakuja mitä kummallisimpiin aikoihin, voi olla jopa jatkuvasti päällä.

Laitahan linkkiä johonkin tuollaiseen hakukohteeseen. Itsekin olen miettinyt että vaihtaisin pääainetta, mutta kaikissa mitä olen harkinnut on hakuaika jo päättynyt.

• Avuttomuuden huippu

No, voi helvetti! Arvon ylioppilaille on laadittu monisatasivuisia opinto-oppaita, satoja sivuja opastusta opiskelusta nettiin, on opintosihteeriä ja -neuvojaa, sitten ei ole muka tietoa siitä, miten ja milloin kandiksi valmistuu.

Pitääkö teidän vielä saada oma, henkilökohtainen opinto-ohjaaja joka kädestä pitäen huolehtisi, jotta asiat sujuvat?

• an englishman1

Lyhyesti: tutkintoa anotaan sitten, kun kaikki tutkintoon vaaditut kokonaisuudet on suoritettu. Tutkintoanomus tehdään virallisella lappusella, jonka saanee yliopiston tai tiedekunnan toimistosta. Ikään kuin automaattisesti ei voi valmistua, vaikka kaikki vaadittavat suoritukset olisi tehty. Nimittäin opintosihteeri tai amanuenssi tai joku vastaava tarkastaa anomuksen jälkeen, että kaikki tutkintoon vaaditut palikat tosiaan ovat koossa.

• Vastavalmistunut

No oletko ilmoittanut valmistuvasi? Opiskelupaikasta riippuen ilmoitat valmistuvasi joko sähköisellä tai paperisella lomakkeella, johon laitetaan myös valmistumispäivä. Siinä myös kysytään, mitä kautta haluaa todistuksensa: juhlassa, opintotoimistosta hakemalla vai postitse. Mulla tuli opintosuoritusotteelle maininta valmistumisesta jo etukäteen, mutta tämä lienee oppilaitoskohtaista.

• Kandi vm '90

Muutama wanha parta tuossa hienosti sotkee ennen paria viimeistä lakimuunnosta olleen kandin arvon (jonka sai pyytämällä puhelimella paperin kun 100 opintoviikkoa oli täynnä) ja nykyisen kanditutkinnon, johon kuuluu kandityön lisäksi myös kypsyysnäyte kuten maisterin tutkintoon aina on kuulunut. Eikä sitä tosiaan voi saada vahingossa, kyllä pitää "lappunen" täyttää ja aika tarkasti.

Onneksi en taida elää eläkeikään asti...

(Eikä taida edes uskaltaa vihjata siitä, miten Bolognan mallin mukaan yliopistollinen kanditutkinto on samalla tasolla kuin amk-perustutkinto.)

• Juhannusta

Ehkä jollekin valekandidaatille voi tapahtua, että valmistui huomaamattaan ja yliopistonkin huomaamatta yliopistosta. Muuten ei taitane olla mahdollista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      29
      2350
    2. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      2293
    3. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      158
      2054
    4. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      35
      1650
    5. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      20
      1648
    6. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      51
      1037
    7. Mitä sanoisit mulle?

Niin, mitä sanoisit mulle! Sille ainoalle, jota rakastat..
      Ikävä
      86
      995
    8. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      18
      939
    9. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      24
      932
    10. Onneksi meidän välillä ei ole mitään negatiivista

Olen tosi iloinen siitä.
      Ikävä
      114
      904
    Aihe