Lapseton avioparihan perii toinen toisensa, ilman keskinäistä testamenttiakin, ellei kenellekkään ulkopuoliselle ole jotain testamentattu. Leskenkin kuollessa, pesä jaetaan kahtia molempien toissijaisten perillisten (olettaen että heitä on olemassa) kesken. Vaikuttaako ensiksi kuolleen puolison toissijaisten perillisten perimysoikeuteen se, oliko puolisoilla keskinäinen omistusoikeustestamentti vai ei ? Elikkä onko niin, että jos testamentti oli, niin kaikki menee viimeiseksi kuolleen puolison toissijaisille perillisille, vai jaetaanko pesä samalla tavalla kuin että testamenttia ei olisi ollut, vaan periminen olisi tapahtunut avioliiton perusteella ?
Lapsettoman avioparin testamentti
15
2406
Vastaukset
- 89.
Ensin erotetaan kyllä ensimmäiseksi kuolleen osa viimeiseksi kuolleesta. Jos on ollut testamentti heillä. Sitten katotaan uuden parin omaisuus.
- Perhe tuttu
Jos puolisot ovat tehneet toisilleen tetamentin,jossa säädetään ,että jälkeen jäänyt omistaa kaiken ja halutessaan voi uudelleen testamentata omaisuutensa kenelle haluaa ,vaikka ammatti yhdistykselle.
Toissijaisille jos on testamentattu yhteisessä testamentissa,siinä tapauksessa ettei jälkeen jäänyt ehdi tekemään uutta testamenttia. Muussa tapauksessa tuo lause,että jälkeen jäänyt omistaa kaiken ja voi antaa omaisuutensa kenelle haluaa. Siis silloin tuolla lauseella pois suljetaan toissijaiset perilliset jos jälkeen jäänyt niin parhaaksi näkee.
Testamentissa pitää lukea tuo lause. - nasse-setä.
Toki testamentti vaikuttaa. Lapseton henkilöhän saa vapaasti testamentata omaisuutensa kenelle haluaa. Edes puolisolla (leskellä) ei ole tähän mitään sanomista. (Eri asia on, että leskelle on turvattu - testamentista huolimatta - tietyin ehdoin yhteisen kodin ja asuntoirtaimiston elinaikainen hallinta.)
Jos siis testamentissa sanotaa, että jälkeen elävä puoliso saa omistusoikeuksin ensiksi kuolleen omaisuuden, niin näin se sitten on. Tällöin leski saa myös määrätä omalla testamentillaan kaikesta omaisuudestaan, ja jollei määrää, sen saavat hänen sukunsa lakimääräiset perilliset.
Toisin on, jos keskinäisessä testamentissa on toissijaismääräys eli määräys siitä, kenelle lesken perimä omaisuus on lesken kuoltua menevä perintönä.
Terminologiaa:
>>Vaikuttaako ensiksi kuolleen puolison toissijaisten perillisten perimysoikeuteen se, oliko puolisoilla keskinäinen omistusoikeustestamentti vai ei ? Elikkä onko niin, että jos testamentti oli, niin kaikki menee viimeiseksi kuolleen puolison toissijaisille perillisille- Ikämies
Olen leski ,jolla ei muita sukulaisia kuin serkut ja ne eivät enään peri. Tuomari sanoi minulle jos en omaisuuttani kenellekään testamenttaa menee kaikki valtiolle. Sain vaimoltani kaiken omaisuuden itselleni, nyt vain mietin kenelle kaiken testamenttaisin. Sukua ei ole, ystävät ei miin läheisiä - siis jollekin hyväntekeväisyyteen ehkä menee kaikki. Ei valtiolle.
- Suvuton
Ikämies kirjoitti:
Olen leski ,jolla ei muita sukulaisia kuin serkut ja ne eivät enään peri. Tuomari sanoi minulle jos en omaisuuttani kenellekään testamenttaa menee kaikki valtiolle. Sain vaimoltani kaiken omaisuuden itselleni, nyt vain mietin kenelle kaiken testamenttaisin. Sukua ei ole, ystävät ei miin läheisiä - siis jollekin hyväntekeväisyyteen ehkä menee kaikki. Ei valtiolle.
Minulla on aivan sama asia kuin ikämiehellä. Sillä eroituksella ,että mieheni yksi sukuhaara suuttui kun kuuli,että omaisuus onkin kaikki nyt minulla ja voin antaa sen kenelle haluan.
Näin käy kun ei lueta testamenttia järjellä! Jos en olisi tehnyt uutta testamenttia koko omaisuudesta, mikä nyt mieheltäni sain ,menisi kaikki valtiolle kun sukulaisia ei ole,minun kuolemani jälkeen,myös se alkuperäinen omaisuus, jonka mieheltäni sain!
Tottakai olisin voinut tehdä aivan saman testamentin uudelleen,mutta suku itse pois pyyhkäisi itsensä testamentista! Sanonta "aika ja poika"nåyttää", pitää tässäkin tapauksessa paikkansa. Suvun oma käytös ratkaisee kaiken... ei ainakaan nyt hyvältä näytä!
- Naapurin tyttö
Olen saanut testamentilla omaisuuden, jossa toissijaiset jäivät ilman mitään.
Puolisoiden testamentissa oli lukenut tuo täysi omistusoikeus,jolla leski testamenttasi minulle kaiken omaisuutensa.
Ns. ensimmäisessä testamentissa oli ollut toissijaiset mainittu siinä tapauksessa ettei leski ehdi tehdä uutta testamenttia.
Kolme vuotta sitten minä tulin osalliseksi testamentista. Ns. toissijaiset yrittivät sitä kapinoida mutta leskellä oli täysi oikeus tehdä omistamallaan mitä halusi. Tulee mieleeni,miksei toissijaiset olleet lesken kanssa tekemisessä ,ehkä olisivat silloin saaneetkin jotain!- monenlaista
Olen taas toissijainen ja olen koittanut käydä katsomassa leskeä. Mutta uusi vaimo ei päästä rappukelloa pidemmälle. Tiedän että hänelle on siirretty valmiiksi omaisuus, mutta en halua leskeä sen takia oikeuteen viedä. Enhän ole hänen kanssa riidoissa ollut koskaan. Pääsisi vaan edes juttelemaan. hänen kanssaan.
- Perijä vai ei ?
"jos siis testamentissa sanotaan, että jälkeen elävä puoliso saa omistusoikeuksin ensiksi kuolleen omaisuuden, niin näin se sitten on. Tällöin leski saa myös määrätä omalla testamentillaan kaikesta omaisuudestaan, ja jollei määrää, sen saavat hänen sukunsa lakimääräiset perilliset."
Tässä ollaan ns. asian ytimessä, eli siinä mitä hain. Toissijaisilla perillisillä tarkoitin juuri sisaruksia tai sisarusten lapsia. Eli kyseessä lapseton aviopari ja vanhemmat ja isovanhemmat kuolleet. Eli, jos EI puolisoiden välistä keskinäistä om.oik.testamenttia, ensiksi kuolleen osuus (tai puolet koko yht. pesästä ?) palautuu ensiksi kuolleen näille "toissijaisille" perilliselle, toisenkin puolison kuollessa. Mutta jos ON keskinäinen testamentti, niin kaikki menee viimeisenä kuolleen "toissijaisille" perillisille, ja ensiksi kuolleen vastaavat jäävät ilman ? Sorry jos selitän vaikeasti mutta toivottavasti asia tuli edes suunnilleen selväksi :) siis mitään muuta testamenttia ei olisi kuin tämä mahdollinen puolisoiden välinen.- 89.
Juuri noin. Jos alkuperäisellä parilla on omistusoikeustestamentti ja siinä ei ole toissijaisperijää, niin ei ole enään ketään ensiksi kuolleen osuuksia.
Mitä on silloin tapahtunut kun ensimmäinen avioliitto on päättynyt kuolemaan määrää järjestyksen, jos sieltä ei löydy mitään niin kaikki on ok. - Näinkin voi käydä
Noinhan se on. Ja johtaa joskus ikäviin lopputuloksiin kun asioita ei ole ajateltu loppuun asti. Täällä kyseli jokin aikaa sitten eräs henkilö asiasta, jossa lapsettomalla vanhalla pariskunnalla oli ollut erittäin iso omaisuus; molemmilla sukutiloja, maita, metsää yms. Pariskunta oli tehnyt keskinäisen omistusoikeustestamentin, kun eivät nähtävästi olleet kovin tarkkaan ymmärtäneet mitä se oikeasti tarkoittaa.
Niinpä sitten olikin ihan onnenkauppaa kumpi sattui kuolemaan ensiksi, eli kumman sukuun kaikki omaisuus sitten päätyi. Mies kuoli ensin ja vaimo alle vuoden kuluttua. Aivan kaikki omaisuus, siis myös miehen sukutila yms. meni vaimon perillisille (siskojen ja veljien lapsille). Tämähän ei välttämättä ollut miehen tarkoitus, mutta kun testamentti on asianmukaisesti tehty ja todistettu, niin vaikea sitä on lähteä haastamaankaan. - nasse-setä.
>>Eli, jos EI puolisoiden välistä keskinäistä om.oik.testamenttia, ensiksi kuolleen osuus (tai puolet koko yht. pesästä ?) palautuu ensiksi kuolleen näille "toissijaisille" perilliselle, toisenkin puolison kuollessa.>Mutta jos ON keskinäinen testamentti, niin kaikki menee viimeisenä kuolleen "toissijaisille" perillisille
- Suvuton
nasse-setä. kirjoitti:
>>Eli, jos EI puolisoiden välistä keskinäistä om.oik.testamenttia, ensiksi kuolleen osuus (tai puolet koko yht. pesästä ?) palautuu ensiksi kuolleen näille "toissijaisille" perilliselle, toisenkin puolison kuollessa.>Mutta jos ON keskinäinen testamentti, niin kaikki menee viimeisenä kuolleen "toissijaisille" perillisille
nasse-setä on viisain tällä palstalla! Tidat olla TUOMARI koulutukseltasi!
- Perijä vai ei
Mielestäni nimim. "Näinkin voi käydä" selvitti asian juuri kuten olin tarkoittanutkin. Kiitosta.
Nasse-setä tarkoittaa mielestäni ensimmässsä kohdassaan juurikin samaa kuin minäkin, toki viimeksi kuolleen pesään sisältyy ensiksi kuolleelta saatu perintö. Tätä tarkoitin "yhteisellä pesällä". En näe ristiriitaa siinä mitä itse ajoin takaa.
Samaten tarkoitamme samaa asiaa vaikka nimitän näitä viimeksi kuolleen sisaruksia tai sisarusten lapsia tässä tapauksessa toissijaisiksi perillisiksi. Olkoot he sitten näitä ensisijaisia, koska omia lapsia ei ole ja puoliso on jo kuollut ensin. - hjk2
40 vuotta yhdessä oleva pari teki testamentin että,toisen kuolessa toinen perii kaiken?Miten se menee käytännössä?
- Koira perii
Lause sanoo ,perii kaiken siis tämä pitää paikkansa.
Tämä jälkeen jäänyt nyt saa tehdä omaisuudellaan mitä haluaa, vaikka antaisi naapurin koiralle -yhd,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663372Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh453184Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1222688- 432538
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä861487- 391330
- 821199