Älkää antako liikaa tippiä

10 % ei sen enempää

On se ihme että osalle suomalaisista tulee thaimaassa miljonääri fiilis päälle ja jakelevat tippia aivan liikaa. 10% on aivan riittävä tippi. Juuri teidänlaisenne ylisuuria tippiä maksavat ovat pilanneet thaimaan. Jos taksi maksaa 1000 thb niin 100 thb on oikea tippi. Ruokailu 500 thb niin 50 thb jne jne.....

74

4539

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suomalaiset eivät

      ole mitään tipinantaja-kansaa vaan kitsaita kuin rysssät.

      Kyllä ne on kanukit ja jenkit jotka niitä tippejä jakelee liiankin kanssa, kun ovat kotonaan siihen tottuneet.

    • järkipää

      Miksi antaa tippiä ollenkaan. En anna ikinä. maksan matkat ja palvelusta siellä ja se riittäköön.

      • Kulttuuriero

        Tuossa asenteessa ei kuitenkaan puhu järki, vaan täysin tietämätön tyyppi,
        lue jostain Aasian matkaoppaasta , mitä kulttuurista kerrotaan.


      • No joo

        Juntit erikseen. Onneks niitä luullaan venäläisiksi...


      • siitä vaan
        Kulttuuriero kirjoitti:

        Tuossa asenteessa ei kuitenkaan puhu järki, vaan täysin tietämätön tyyppi,
        lue jostain Aasian matkaoppaasta , mitä kulttuurista kerrotaan.

        ei siellä oppaassa mitään tipistä puhuta tai sen kulttuurista. Tipin käyttö Thaimaassa on aivan vapaehtoista ja jos haluaa antaa niin siitä vaan...tippiä voi myös antaa Suomessa...ei se ole kiellettyä sekään...


      • Vapaa maa
        siitä vaan kirjoitti:

        ei siellä oppaassa mitään tipistä puhuta tai sen kulttuurista. Tipin käyttö Thaimaassa on aivan vapaehtoista ja jos haluaa antaa niin siitä vaan...tippiä voi myös antaa Suomessa...ei se ole kiellettyä sekään...

        Totta kai tipin antaminen on vapaaehtoista, siitä ei liene epäselvyyttä,
        mutta, mutta kun se nyt vaan kuuluu tapoihin , ei tarvitse oppaista edes
        etsiä, miettikääs vähän Välimeren maiden käytäntöjä, Espanja hyvä mallimaa,
        ovat suorastaan käpälät ojossa, Thaimaassa ihmiset hienotunteisia, mutta
        tippi kyllä kuuluu asiaan.


      • kdsgjsjgjsg
        Vapaa maa kirjoitti:

        Totta kai tipin antaminen on vapaaehtoista, siitä ei liene epäselvyyttä,
        mutta, mutta kun se nyt vaan kuuluu tapoihin , ei tarvitse oppaista edes
        etsiä, miettikääs vähän Välimeren maiden käytäntöjä, Espanja hyvä mallimaa,
        ovat suorastaan käpälät ojossa, Thaimaassa ihmiset hienotunteisia, mutta
        tippi kyllä kuuluu asiaan.

        Ei tippiä ole pakko antaa jos haluaa olla suoranainen mul*ku.
        Suomessa hintoihin sisältyy tarjoilijan palkka, mutta monessa maassa tippi = tarjoilijan palkka.
        Kohtuus pitää muistaa tipeissä, mutta on kuspäisyyttä ja tietämättömyyttä jättää se antamatta maissa, joissa se kuuluu asiaan


      • lkju

        Kovin vähissä rahoissa ollaan liikkeellä jos ei ole varaa antaa tippiä,olis varmaan viisainta pysyä kotosuomessa ja mennä vaikka lintsille.Sekin kyllä maksaa..


      • Anonyymi
        No joo kirjoitti:

        Juntit erikseen. Onneks niitä luullaan venäläisiksi...

        Joo. Neuvosto venäläiset on bolseviikkijuntteja


    • Hei,

      en ymmärrä miksi joku on Sinulle tuon miinuksen laittanut. Olethan täysin oikeassa ja vielä lisäksi, että tippi annetaan vain ja ainoastaan hyvästä palvelusta, eikä tavan vuoksi.
      Joskus olen ollut nähnyt suomalaisen "miljonäärin" antamassa 200 thb kaupasta
      100 thb:n tipin. No ehkä hänellä oli jonkinlaista pätemisen tarvetta ja mikäs sen mukavampaa kuin ostaa sitä arvostusta rahalla.
      Sääli vain kun silmiä ei ole selässä, että näkisi miten nauravat hullulle farangille. Kohtuus kaikessa on hyvä motto matkaillessa.

    • Niuhoittajia olemme

      Suurin piirtein samaa mieltä, tuo taksi tippi..? suhteellisen paljon ..
      Ruokapaikassa noin 10 % kuulostaa kohtuulliselta, kuitenkin
      olemme monesti jättäneet 20 baht. . vaikka lasku viidensadan tuntumassa,
      aina on seuraavan kerran , samassa paikassa , hyvä palvelu saatu.
      Taidetaan olla suomalais-laihialaisia, emme sentään ole pikkurahoja ,
      kolikoita tippinä tarjoilleet, sitä näkee rakkaitten suomalaisten monesti
      tekevän.

    • pyhimystaivaasta

      Älkää olko liian humalassa !

      ... jos ette halua tulla naurunalaisiksi paikallisten silmissä.

      Lienee suurempi ongelma ?

    • krunhtep

      perusthaikku ei anna varmasti tippiä taksissa eikä tuktukissa saati linjurissa ja yleensäkin hyvin kitsaasti antavat rahaa tippinä

      • Reilu peli

        Mites paljon me perussuomalaiset tippiä tökkäämme taksissa täällä
        kotimaassa, ymmärrettävää lienee, että thaikut eivät anna tippiä ,
        jokapäiväisistä tuktuk tai bussikyydeistä. Myös paikallisten tulotasossa
        turistiin verrattuna ISO ERO . Silti antavat lanttejaan temppeleissä Budhalle...


      • dghytr
        Reilu peli kirjoitti:

        Mites paljon me perussuomalaiset tippiä tökkäämme taksissa täällä
        kotimaassa, ymmärrettävää lienee, että thaikut eivät anna tippiä ,
        jokapäiväisistä tuktuk tai bussikyydeistä. Myös paikallisten tulotasossa
        turistiin verrattuna ISO ERO . Silti antavat lanttejaan temppeleissä Budhalle...

        Minä annan tippiä aina saman verran mitä maksankin,500bahtia maksaa niin 500 tippiä. Rahaa on!


      • Suomen taksi
        Reilu peli kirjoitti:

        Mites paljon me perussuomalaiset tippiä tökkäämme taksissa täällä
        kotimaassa, ymmärrettävää lienee, että thaikut eivät anna tippiä ,
        jokapäiväisistä tuktuk tai bussikyydeistä. Myös paikallisten tulotasossa
        turistiin verrattuna ISO ERO . Silti antavat lanttejaan temppeleissä Budhalle...

        En tiennytkään, että joku maksaa Suomessa taksin vielä oravannahoilla:)


      • Entinen juomaraha
        Suomen taksi kirjoitti:

        En tiennytkään, että joku maksaa Suomessa taksin vielä oravannahoilla:)

        Hei, haloo ,varsinainen TaksiMAKSU ja tippi ( = juomaraha ) tiedätkö ,
        ovat eri asia.


    • herregudändå

      Thaikussa mitään tippejä viljellä, kysykää paikallisilta jos ette osaa käyttäytyä.

      • Jees, jees, no, no,,

        Kysytty ON , tippejä nimenomaa " viljellään" , mistä lie peräisin tietosi,
        Johtunee kysymyksen esittäjästä , ja miten asian ottaa esille, Thamaalaiset
        kun mielellään vastaavat myöntävästi. Jos kysyit eihän täällä tarvitse antaa,
        vastaus kuuluu , no EI, Jos kysyt odotetaanko tippiä ravintolassa ,vastaus
        kuuluu JEES.


    • mii vont san

      No juntit saa paikalliset äkkiä opetettua "haluamaan tippiä" eli ilmaista rahaa mihin eivät ole tottuneet ja mikä ei ole kuulunut kulttuuriin. Kohta rysien listoissa jo lukeekin subject to 20% service charge etc etc... ja lippalakki kaivaa kuvetta entistä syvemmältä kun eihän lippalakilla massista puute..

      • Juntit nimen-

        omaan ovat pihejä, mutta onneksi niitä luullaan venäläisiksi.


    • 98790ihgv

      Meillä ystävä pitää Thaimaassa ravintolaa thaimaalaisen vaimonsa kanssa. Olemme monta kertaa jutelleet tästä tippikulttuurista.

      Kuulemma thaikkuravintoloissa tarjoilijoille on tosi pieni peruspalkka, surkeimmissa ei sitäkään. Suurin osa tarjoilijoiden palkasta koostuu nimenomaan tipeistä. Siihen se tippikulttuuri perustuu.

      Joten jos olet fiksu suomalainen Thaimaassa annat sen tipin ravintoloissa, joissa tarjoilupalkkio ei sisälly hintaan.

      Kyllä kannattaa perehtyä kulttuuriin, ennenkuin näillä palstoilla alkaa skeidaa väittämään.

      • Joka toinen

        Ihmetyttää tuollaiset " joka päivä" tyypit, mitä liikkuu päässä , tässäkin täysin
        asialliseen kirjoitukseen pitää vastata noin älyttömän tyhmästi...
        Jollei ole mitään kirjoitettavaa, kannattaisi pitää mölyt mahassa, eikö totta ?


      • Iliman pilloojat

        Miten nämä palstalla pöhlöilevät , jotka eivät osaa edes täällä käyttäytyä , pysyä
        ASIASSA, muka Thaimaassa osaisivat ... TIPPI kuuluu koko Aasiassa
        kulttuuriin. Tässä ketjussa ollut hyviä kannanottoja, ennenkun joku torvelo
        tahtoo " piästä iäneen", hänellä onnettomalla ku ei oo vaimoo...


      • Juntit kannattaa
        Joka toinen kirjoitti:

        Ihmetyttää tuollaiset " joka päivä" tyypit, mitä liikkuu päässä , tässäkin täysin
        asialliseen kirjoitukseen pitää vastata noin älyttömän tyhmästi...
        Jollei ole mitään kirjoitettavaa, kannattaisi pitää mölyt mahassa, eikö totta ?

        aina jättää omaan arvottomuuteensa.


    • plaaa plaaa plaaa pl

      suomessa taksi kuskit ajaa 100 000 euron mersuilla ja sit pitäis vielä jättää tippiä...
      mä jätän thaimaassa tippiä ja niin jättää mun thaimaalainen vaimokin.
      jos ette jätä ni so what.
      suomessa ei tippiä jätetä koska hinnat sisältää jo kaiken oleellisen eikä suomessa ole minkäänlaista palvelu kulttuuria esim.ravintolaan mentäessä jo ovella on joku bodari aina vetämässä turpaan,kaupassa pakkaat ostokset itse,huoltoasemalla tankkaat itse,ravintolassa tilaat ja haet pöytään itse,avaat taksin oven itse,hotellissa kannat kamat ylös itse jne.

      • jukkis,,,,,,,

        edellisesta viestista puutui vain se että suomessa täytyy vielä maksaa että pääsee kuppilaan sisään


      • ......
        jukkis,,,,,,, kirjoitti:

        edellisesta viestista puutui vain se että suomessa täytyy vielä maksaa että pääsee kuppilaan sisään

        niin täytyy muuten phuketissakin ai niin se olikin suomalaisen Sedun paikka. En kyllä itse käynyt


    • nyrkkiä annan sijaan

      En anna tippiä. thaimaalaisetkaan eivät anna. jos kuka haluaa tyhjästä, jo maksetusta palvelusta itsensä tehdä naurettavaksi niin siitä vaan.

    • juppevaari

      Joo Soomipoika jakelee tiipiä ja itkee samalla lentojen hinttaa joopajoo !!!!!!!

      • Tinkijät erikseen

        Hyvä että jakelee, sopivasti tippiä . Jos on varaa ostaa lentolippu , oltava myös varaa tippeihin, Maassa maan tavalla ! ( tai maasta pois )


      • qatewyeutruyop7665rr
        Tinkijät erikseen kirjoitti:

        Hyvä että jakelee, sopivasti tippiä . Jos on varaa ostaa lentolippu , oltava myös varaa tippeihin, Maassa maan tavalla ! ( tai maasta pois )

        Mikä ihmeen maa tapa? Onko tippiralli muka Thaimaan tapa? Savolasten tapa päteä ja samalla kokea se haluamansa selän takana nauraminen. Tippihörhöt pilaa valuutan arvon joka helvetin kolkassa.


      • järki käteen!"#
        qatewyeutruyop7665rr kirjoitti:

        Mikä ihmeen maa tapa? Onko tippiralli muka Thaimaan tapa? Savolasten tapa päteä ja samalla kokea se haluamansa selän takana nauraminen. Tippihörhöt pilaa valuutan arvon joka helvetin kolkassa.

        eikös aloittaja sanonut että ÄLKÄÄ ANTAKO LIIKAA tippejä. Tarkoittaa tällä hyvää, koska varsinkin ryssien järjetön rahan vieljely nostaa paikkojen hintatasoa. Sopiva tippi määrä on hyvä samoin kuin tarvii muistaa tingata hymyhuulin puolet hinnasta pois. Jos maksaa mitä pyydetään ja miksi ei pyydetä kun hullut turistit maksaa niin tämäkin nostaa hintasoa. Ns. turistikohteet ovat tästä hyvä esimerkki.


    • falang kii nok

      Ei Thaimaan kulttuuriin kuulu tipit ollenkaan!Laskua voi pyöristää ylöspäin esim.590 bahtin lasku ja voi maksaa 600 baht.Taxi vaikka 64 baht ja maksat 70baht!Eli yleensä pyöristetään ylöspäin.
      Siinä vain näytetään,että ei olla pihejä ja haluta niitä vaihtorahoja ja samalla "ostetaan" itselleen hyviä kasvoja!Jos et usko,niin opettele thai-kieli ja kysyi thaimaalaisilta!

      • ilkjllllllllll

        ...eli annetaan tippiä.jos tuntipalkka on 40 batia niin 10 batia on ihan mukava lisä tuntipalkkaan ja ok tippi.sama ku itse saisin tippiä 4euroa per asiakas.
        mä tulin viime yönä taksilla kotiin ja se makso 38 euroa,maksoin 40 eurolla ja sanoin että tasa raha.ilmoitin lisäksi että tämä ei sitten ole tippiä vaan minulla nyt vaan on palkkapäivä ja tartten vähän kasvoja.lisäksi ilmoitin taksikuskille että jos et usko niin opettele puhuu savoa ja soita mun mutsille!
        krap.


      • Kasvot kunnossa
        ilkjllllllllll kirjoitti:

        ...eli annetaan tippiä.jos tuntipalkka on 40 batia niin 10 batia on ihan mukava lisä tuntipalkkaan ja ok tippi.sama ku itse saisin tippiä 4euroa per asiakas.
        mä tulin viime yönä taksilla kotiin ja se makso 38 euroa,maksoin 40 eurolla ja sanoin että tasa raha.ilmoitin lisäksi että tämä ei sitten ole tippiä vaan minulla nyt vaan on palkkapäivä ja tartten vähän kasvoja.lisäksi ilmoitin taksikuskille että jos et usko niin opettele puhuu savoa ja soita mun mutsille!
        krap.

        Minkähän laskuopin mukaan 10 bhatin arvo nousee noin korkealle, minusta
        sopiva tippi on vähintään 20 bht. Normaali ruokalaskun ( alle 1000 bht. )
        yhteydessä, Eikä mitään kolikoita.


      • FALANG KIINOK
        ilkjllllllllll kirjoitti:

        ...eli annetaan tippiä.jos tuntipalkka on 40 batia niin 10 batia on ihan mukava lisä tuntipalkkaan ja ok tippi.sama ku itse saisin tippiä 4euroa per asiakas.
        mä tulin viime yönä taksilla kotiin ja se makso 38 euroa,maksoin 40 eurolla ja sanoin että tasa raha.ilmoitin lisäksi että tämä ei sitten ole tippiä vaan minulla nyt vaan on palkkapäivä ja tartten vähän kasvoja.lisäksi ilmoitin taksikuskille että jos et usko niin opettele puhuu savoa ja soita mun mutsille!
        krap.

        NAA-HII !


      • Thaimaan asukki
        ilkjllllllllll kirjoitti:

        ...eli annetaan tippiä.jos tuntipalkka on 40 batia niin 10 batia on ihan mukava lisä tuntipalkkaan ja ok tippi.sama ku itse saisin tippiä 4euroa per asiakas.
        mä tulin viime yönä taksilla kotiin ja se makso 38 euroa,maksoin 40 eurolla ja sanoin että tasa raha.ilmoitin lisäksi että tämä ei sitten ole tippiä vaan minulla nyt vaan on palkkapäivä ja tartten vähän kasvoja.lisäksi ilmoitin taksikuskille että jos et usko niin opettele puhuu savoa ja soita mun mutsille!
        krap.

        Eipa kylla juuri missaan ravintolassa tai baarissa thaimaassa noin kovaa tuntupalkkaa makseta. Tarjoilijoiden normaali kk-palkka on 2000-6000bahtia. mika tekee 12 tuntisilla paivilla tuntipalkaksi 5,5 - 16,66 bahtia. Tipeilla tarjoilijat tosiaan elavat, niista kertyy yleensa vahintaan 2/3 kokonais tuloista. Tippeja ei tosin jaella turisti kohteiden ulkopuolella.


    • FALANG KIINOK

      Kommentini tuolle savolaiselle kaikentietävälle! ikllllle!Kap!

      • Tipittäjä

        Minä ainakin annan tippiä ja reilusti ja saan loistavaa palvelua ja lomamukavuus paranee, eikä tarvia käyttää loma-aikaa "turhanpäiväisiin tekemisiin".
        Esim. lasten uimapatjat renkaat saan valmiiksi täytettynä ja rantapedit/allaspedit on varattuna minulle valmiiksi haluamastani paikasta, kun olen edellisenä päivänä jättänyt pyyhkeet "allas/ranta henkilökunnalle.
        Jos olen jossakin paikassa tykästynyt tiettyyn suosittuun ravintolaan, niin sopivalla tipillä minulle on ollut pöytä varattuna seuraavaksikin illaksi. All Iclusive hotelleissa meidän ei myöskään tarvitse koskaan etsiä pöytää, vaan tipittämäni tarjoilija huolehtii että meille on aina oikea pöytä vapaana.
        Thaimaassa meillä oli toisenviikon ajan tipitetty privaatti kuski veneineen odottamassa joka aamu ruuat ja juomat valmiina veneessä.
        Huoneen siivouksenkin saa tipeillä järjestettyä aivan loistavaksi.


        Eli kyllä noilla "tipeillä" saa aika paljon lomamukavuutta lisää.


      • Jess, jess
        Tipittäjä kirjoitti:

        Minä ainakin annan tippiä ja reilusti ja saan loistavaa palvelua ja lomamukavuus paranee, eikä tarvia käyttää loma-aikaa "turhanpäiväisiin tekemisiin".
        Esim. lasten uimapatjat renkaat saan valmiiksi täytettynä ja rantapedit/allaspedit on varattuna minulle valmiiksi haluamastani paikasta, kun olen edellisenä päivänä jättänyt pyyhkeet "allas/ranta henkilökunnalle.
        Jos olen jossakin paikassa tykästynyt tiettyyn suosittuun ravintolaan, niin sopivalla tipillä minulle on ollut pöytä varattuna seuraavaksikin illaksi. All Iclusive hotelleissa meidän ei myöskään tarvitse koskaan etsiä pöytää, vaan tipittämäni tarjoilija huolehtii että meille on aina oikea pöytä vapaana.
        Thaimaassa meillä oli toisenviikon ajan tipitetty privaatti kuski veneineen odottamassa joka aamu ruuat ja juomat valmiina veneessä.
        Huoneen siivouksenkin saa tipeillä järjestettyä aivan loistavaksi.


        Eli kyllä noilla "tipeillä" saa aika paljon lomamukavuutta lisää.

        HYVÄ , Jätetään nuo tyhjätaskujen halpismatkaajien kateelliset kommentit
        omaan arvoonsa. Niitähän sieltä Pattyalta konsulinkyydillä kotiinkin kuskataan.
        Lomalla pitää nauttia elämästä. Jess.


    • tipitii tipitii

      Juuri noin ei pitäisi toimia.

      • Tipittäjä

        Minkähän takia noin ei pitäisi toimia. Enkö minä saisi "ostaa" itselleni lisää lomamukavuutta.
        Eiköhän me jokainen matkusteta ja tipitetä tavallamme, eikä kenelläkään ole oikeutta neuvoa tai arvostella toistemme matkustutapaa.

        En halua provota, mutta onkohan tässäkin säikeessä himpun verran kateellista porukkaa.


      • tippiä kans
        Tipittäjä kirjoitti:

        Minkähän takia noin ei pitäisi toimia. Enkö minä saisi "ostaa" itselleni lisää lomamukavuutta.
        Eiköhän me jokainen matkusteta ja tipitetä tavallamme, eikä kenelläkään ole oikeutta neuvoa tai arvostella toistemme matkustutapaa.

        En halua provota, mutta onkohan tässäkin säikeessä himpun verran kateellista porukkaa.

        olen itsekkin valmis maksamaan tippiä mutta mikä on reilusti ettei mene ns.överiksi.


    • ETTÄ NÄIN MEILLÄ

      Niinkuin jo aikaisemmin mainitsin annan aina tippiä saman verran kun maksaa ostokset tai syömiset,tulee tuplahinta mutta mitä väliä.Köyhät pysykööt kotona uuninpankolla!!!!

      • saat hinnat nousemaa

        Kun noin toimii niin saat hinnat nousemaan. "Farangeilla on varaa maksaa 500 thb tippia 500 thb hinnasta, nostetaan siis hintoja, kyllä farangeilla on varaa".Ajattelevat taikut. Olet idiootti.


      • Tolkku matkaan
        saat hinnat nousemaa kirjoitti:

        Kun noin toimii niin saat hinnat nousemaan. "Farangeilla on varaa maksaa 500 thb tippia 500 thb hinnasta, nostetaan siis hintoja, kyllä farangeilla on varaa".Ajattelevat taikut. Olet idiootti.

        Aika yksinkertaista ajattelua , katsohan peiliin, kun idiootista mainitset,
        EI meidän yksittäisten matkailijoiden tipeistä mitään hinnan korotuksia
        KOKO isossa maassa tule koskaan tapahtumaan. Thaimaalaiset osaavat
        ajatella ihan omilla aivoillaan, samaa ei voi sanoa kaikista suomijunteista,
        " solli, solli ". Kohtuullinen tippi kuuluu asiaan . Jos ja kun meillä on varaa
        matkustaa, pitää osata " käyttäytä " . Maassa maan tavalla !


      • 10 %
        Tolkku matkaan kirjoitti:

        Aika yksinkertaista ajattelua , katsohan peiliin, kun idiootista mainitset,
        EI meidän yksittäisten matkailijoiden tipeistä mitään hinnan korotuksia
        KOKO isossa maassa tule koskaan tapahtumaan. Thaimaalaiset osaavat
        ajatella ihan omilla aivoillaan, samaa ei voi sanoa kaikista suomijunteista,
        " solli, solli ". Kohtuullinen tippi kuuluu asiaan . Jos ja kun meillä on varaa
        matkustaa, pitää osata " käyttäytä " . Maassa maan tavalla !

        On yleinen tippi YMPÄRI MAAILMAA


      • paljon matkaava
        Tolkku matkaan kirjoitti:

        Aika yksinkertaista ajattelua , katsohan peiliin, kun idiootista mainitset,
        EI meidän yksittäisten matkailijoiden tipeistä mitään hinnan korotuksia
        KOKO isossa maassa tule koskaan tapahtumaan. Thaimaalaiset osaavat
        ajatella ihan omilla aivoillaan, samaa ei voi sanoa kaikista suomijunteista,
        " solli, solli ". Kohtuullinen tippi kuuluu asiaan . Jos ja kun meillä on varaa
        matkustaa, pitää osata " käyttäytä " . Maassa maan tavalla !

        Yleinen käytäntö maailmalla on että tippiä annetaan se 10% sen tietää kaikki jotka matkustavat paljon. On jopa maita jossa tippiä ei saa antaa.


      • gre&spa&ita jne
        paljon matkaava kirjoitti:

        Yleinen käytäntö maailmalla on että tippiä annetaan se 10% sen tietää kaikki jotka matkustavat paljon. On jopa maita jossa tippiä ei saa antaa.

        Annan mielelläni, sinun rahoistasi.

        JyriBoy Käteinen


      • Tipittäjä
        paljon matkaava kirjoitti:

        Yleinen käytäntö maailmalla on että tippiä annetaan se 10% sen tietää kaikki jotka matkustavat paljon. On jopa maita jossa tippiä ei saa antaa.

        Tipin antamiselle ei ole missään maailman kolkassa minkäänlaista ylärajaa.
        Työni puolesta olen käynyt muutamaa valtiota lukuunottamatta kaikissa tämän pallon valtioissa, eikä ole vielä vastaan tullut maata, jossa tipin antaminen olisi kielletty.


      • Ikänsä matkustellut
        paljon matkaava kirjoitti:

        Yleinen käytäntö maailmalla on että tippiä annetaan se 10% sen tietää kaikki jotka matkustavat paljon. On jopa maita jossa tippiä ei saa antaa.

        Ei tuohon tipin antamiseen ole olemassakaan mitään maailmanlaajuista yleistä käytäntöä. Tuo 10% on vaan meidän "matkustajien" itse keksimä juttu, ja sen tietää kaikki jotka ovat todella paljon matkustaneet sekä ottaneet oikeasti eri kulttuureista ja tavoista selvää.
        Mainitsepa yksikin maa jossa tipin antaminen on rangaistuksen uhalla kielletty, eikä tietosi perustu esim.matkaoppaiden höpöhöpö juttuihin.


      • ON RAHAA
        saat hinnat nousemaa kirjoitti:

        Kun noin toimii niin saat hinnat nousemaan. "Farangeilla on varaa maksaa 500 thb tippia 500 thb hinnasta, nostetaan siis hintoja, kyllä farangeilla on varaa".Ajattelevat taikut. Olet idiootti.

        AINA SAMAN VERRAN TIPPIÄ MITÄ MAKSAN PALVELUISTA OLI SE SITTEN HIERONTA,SYÖMINEN,TAXI-TUKTUK TAI MIKÄ MUU TAHANSA!!! EUROJA RIITTÄÄ SAMA KUINKA PALJON HINNAT NOUSEE,EI HEILAUTA YHTÄÄN.TÄMÄ OLI SAAT HINNAT NOUSEMAAN KAVERILLE....


      • Huonosti tiedät
        Tipittäjä kirjoitti:

        Tipin antamiselle ei ole missään maailman kolkassa minkäänlaista ylärajaa.
        Työni puolesta olen käynyt muutamaa valtiota lukuunottamatta kaikissa tämän pallon valtioissa, eikä ole vielä vastaan tullut maata, jossa tipin antaminen olisi kielletty.

        Jos mitä epäilen kovasti olet noin monia maita nähnyt niin luulisi tuollaisen "maailman matkaajan" :) tietävän että on maita joissa tipin tarjoaminen katsotaan loukkaukseksi. Ihmeellisiä Peen jauhajia tällä palstalla.


      • HUUDETAAN TAKAS
        ON RAHAA kirjoitti:

        AINA SAMAN VERRAN TIPPIÄ MITÄ MAKSAN PALVELUISTA OLI SE SITTEN HIERONTA,SYÖMINEN,TAXI-TUKTUK TAI MIKÄ MUU TAHANSA!!! EUROJA RIITTÄÄ SAMA KUINKA PALJON HINNAT NOUSEE,EI HEILAUTA YHTÄÄN.TÄMÄ OLI SAAT HINNAT NOUSEMAAN KAVERILLE....

        TEE SITTEN SAMOIN SUOMESSA. MUISTA ANTAA TIPPIA VALINTATALOSSAKIN


      • esim Suomi
        Ikänsä matkustellut kirjoitti:

        Ei tuohon tipin antamiseen ole olemassakaan mitään maailmanlaajuista yleistä käytäntöä. Tuo 10% on vaan meidän "matkustajien" itse keksimä juttu, ja sen tietää kaikki jotka ovat todella paljon matkustaneet sekä ottaneet oikeasti eri kulttuureista ja tavoista selvää.
        Mainitsepa yksikin maa jossa tipin antaminen on rangaistuksen uhalla kielletty, eikä tietosi perustu esim.matkaoppaiden höpöhöpö juttuihin.

        Suomessa lahjusten vastaanottaminen liike-elämässä on laitonta....:) Kukaan ei ole väittänyt tipeista "rangastusten uhalla kielletty"


      • REILU PELI
        HUUDETAAN TAKAS kirjoitti:

        TEE SITTEN SAMOIN SUOMESSA. MUISTA ANTAA TIPPIA VALINTATALOSSAKIN

        EN KÄY VALINTATALOSSA PRISMASSA KYLLÄKIN,TIETENKIN ANNAN TIPPIÄ SIELLÄKIN ....


    • suomithai

      Thaimaassa on tapana antaa palvelusta tippiä oli sitten turisti tai ei. Nuudelikojuissa ja lounasravintoloissa tippiä ei kuitenkaan odoteta. Takseille ei ole aiheellista antaa tippiä, koska taksimatkan hinta on säädelty mittarin mukaan. Iltaravintoloissa on tapana antaa tarjoilijalle tippiä ellei tippiä ole jo lisätty loppulaskuun. Työntekijälle, kuten puutarhurille, lastenhoitajalle, oppaalle, muurarille ja päivän ajaneelle tuktuk-kuskille on tapana antaa tippiä työn lisäksi hyvin tehdystä työstä n. 10%. Tippaamatta jättäminen tarkoittaa että ei ollut ollenkaan tyytyväinen palveluun.

    • ruokaa pötsiin

      Ei ole olemassa mitään tippejä.

      Kun menet tuk tukiin, tai taksiin, niin matkan hinta tingataan siinä paikanpäällä sellaiseksi että se tyydyttää kaikkia.Tämän jälkeen ei tarvita mitään tippejä.
      Itse tinkaan aina hinnasta, ja annan periksi tietyn verran lopussa jolloin kuski on tyytyväinen neuvottelun tulokseen.

      Jos käydään pitemmällä, yleensä syötän kuskin jossain lounaspaikassa hyvin, se kun ei ole kallista.

    • Tämän ketjun aloittaja syyttää suomalaisia liiasta tippaamisesta mutta tippaa omilla ohjeillaankin aikalailla yläkanttiin. Eivät thaimaalaiset esimerkiksi tippaisi 500 bahtin ruokailusta 50 bahtia vaan pikemminkin 20 bahtia. Pienin seteli on aika lailla sellainen normi ravintolalaskuille. Mitään 10 prosentin sääntöä ei ole. Ja tuhannen bahtin taksilaskusta ei kyllä tarvitse tipata laisinkaan – ellei sitten hintaa ole aluksi tingitty monella satasella alaspäin.
      Tässä vielä tippausohjeet kootusti, niin ei tarvitse spekuloida :)
      http://www.minnethaimaassa.com/faq-usein-kysyttya/faq-tipataanko-thaimaassa/
      Ja kannattaa muistaa, että katukeittiöissä ei kuulu tipata laisinkaan, sellainen olisi jo etikettivirhe.

      • tippi ohjeista

        Aloittajan viestissä oli 10% aivan riittävä..... Ja sinun ohjeessasi lukee näin:10 % sääntöä ei ole ENEMMÄNKIN SAA ANTAA. Siis eikö se ole niin että tippi annetaan jos siltä tuntuu ja niin paljon kuin haluaa , tietenkin jonkinlainen järki mukaan.
        Missänpäin maailmaa ei muuten mitään 10% sääntöä ole.
        Enemmän minua huvittaa nuo tinkijät olen nähnyt jopa 7-elevenissä eräs suomalais pariskunta yritti tinkiä, no se tapahtui tietenkin Phuketissa.


    • vilivaltteri

      ei thaimaassa oo mitää tippikulttuuria ees.. se o vaa lähteny muuttumaan osittain noissa turisti paikoissa, koska tippiä on ruvettu antamaan. muualla tipin jättäminen saattaa aiheutta vaan kiusallisen tilanteen ja voi jopa loukata. Onhan sitä tullu välillä sanottu että tää o ok jos hinta o vaikka 180bahtia ja itellä 200bahtia kädessä, mut joo ei ne mitää oota sinulta.

      • Kymmenyksen annan

        Siis ns. tippikulttuuri on tullut jäädäkseen, turismin myötä. Turha väittää
        vastaan, Espanjassa , Italiassa , Turkissa, Kreikassa jne., joissa matkailua
        ollut kauan , Thaimaassa kannattaa mielestäni noin 10 % pitää tapanaan.


    • TAAS MENNÄÄN

      100 PROSSAA AINA TIPPIÄ OVAT NIIN YSTÄVÄLLISIÄ;)

      • Pappa

        Hyvät kanssa matkustajat olen itse huomannut että jos haluaa antaa tippiä siistiälle niin anna se hetinmiten loman alussa .kyllä palvelu on täyttä 10 piä ja hymyä riitää yli äyräiden.


    • Hyviin tapoihin kuuluu jättää ravintolassa ja muita palveluita (esim.hieronta) käyttäessä tippiä 10 % jos palvelu on hyvää,joka Thaimaassa on erinomaista verrattuna nyt esim. tähän kotimaahamme jossa palvelusta ei ole kuin muisot jäljellä.Kaikista tärkeintä on minun mielestä antaa tippi siivojalle 100-200 Thb viikossa tekevät sitä aliarvostettua työtä ja pitkää päivää olo suhteiden pakosta koska palkka on aivan mitätön. Kyllä tulee taas tässäkin ketjussa tämä Suomalainen junttius ja itsekeskeisyys esille koska jokin 10 % tippi on niin vaikeaa antaa kun reissusta ollaan kuitenkin valmiita maksamaa useita tuhansia.

      • Reilut teipit

        Jep nyt on oikea meininki kyllä kuuluu hyviin tapoihin antaa 10prossaa tippiä hyvästä palvelusta jos ei pysty antaa tippiä ei käytä palveluja tai pysyy kotona ja tekee kaiken itse niin ei tarvitse voivotella että onkallista palvelua


      • Anonyymi

        Antakaa päivittäin siivolle 20 THB niin huoneenne on jatkuvasti pustlaakissa ja siivoojanne on iloinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Antakaa päivittäin siivolle 20 THB niin huoneenne on jatkuvasti pustlaakissa ja siivoojanne on iloinen.

        Tippi kannattaa antaa päivittäin eikä viimeisena aamuna. Päivittäin annettu tippi parantaa huomattavasti siivouksen laatua ja tällä arvostataan siivoojien työtä.


    • Hyväkäytös

      Kunnioitusta et voi ostaa thaimaassa rahalla, ainoastaan käytös ja yhteiskunnallinen asema ratkaisee. Parasta on ennen matkalle lähtöä tutustua maan tapoihin ja ihmisten asenteisiin lukemalla vähän ihan ihka oikeaa matkaopasta.
      Samat ihmiset jotka rahaa kylvää ylenpalttisesti tippeihin, eivät tinki toreilla ja tuk-tuk kyydeistä, luulevat että heitä arvostetaan ihmisinä kun vielä kaiken rahan kylvämisen lisäksi tekevät thaitervehdyksen tarjoilijoille ja ovimikoille. Samat tippisäännöt jotka pätevät Turkissa tai usassa eivät pädet Kaukoidässä.
      Hyvä ja kohtelias käytös, siistit vaateet, hymy ja kiitos thai kielellä, niin saat parhaan palvelun ja kohtelun ja kunnioitusta ihmisenä.

    • Anonyymi

      Antakaa tippiä hyvästä palvelusta omantuntonne mukaan.
      Jättäkää savon pattayalla asuvan kommentit omaan arvoonsa.
      Toivottavasti savolainen pääsee joskus Thaimaassa käymään.

    • Anonyymi

      Siinä vaiheessa kun Thaimaassa lopetetaan kaksoishinnottelu, alan maksamaan tippiä!

    • Anonyymi

      Annan aina tippiä 500 thb.

    • Hyvästä palvelusta kannattaa antaa aina tippiä. Hotellisiivoojalle kannattaa antaa pieni tippi päivittäin. Kun näin tekee niin huone on aina tiptop kunnossa. Myöskään kohteliaisuutta ei pidä unohtaa. Ole aina kohtelias henkilöille jotka palvelevat sinua.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4519
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe