5-HTP lääkkeenä ahdistukseen ja masennukseen

jämsss

Kellään kokemuksiä tämän aminohapon käytöstä masennukseen, paniikkihäiriöön tai ahdistukseen?

Tietämättömille tiedoksi; 5-HTP on siis serotoniinin esiaste, josta muodostuu aivoille hyvää oloa tuottavaa serotoniinia.
http://fi.wikipedia.org/wiki/5-Hydroksitryptofaani

Toivoisin siis käyttäjäkokemuksia. Muistan lukeneeni joskus suomi24:lla ketjua tästä aiheesta, mutta se on jo vuosia vuosia vanha, joten ajattelin nostaa tämän uudestaan esille (jos moderaattori haluaa, niin voi tämän ketjun siirtää luontaistuotepuolelle tms. myös).

Itse ostin Vidan 5-HTP:tä neljä päivää sitten ja jumaliste tämä vaikuttaa! Mutta ei toivotulla tavalla. Mulla on ollut jo melko pitkään tasaista alavireisyyttä/masennusta, ahdistusta ja stressiä, ei mitenkään pahaa, mutta inhottavaa silti. Joten päätin siis ostaa tätä. Olen nyt neljä päivää ottanut yhden tabletin (500 mg) päivässä. Oon kärsinyt todella hurjista mielialanvaihteluista. Päivisin olen ihan sumussa ja masentaa ankarasti (siis enemmän kuin ennen) ja iltaisin ja öisin saatan olla todella energinen ja pari kertaa on ollut niin hyvä/energinen olo, johon en ole edes humalalla koskaan päässyt ja ensimmäistä kertaa koin euforisen olon yksi yö, myös kiinnostus seksiin on ollut suurta (ei ole kiinnostanut aikoihin tällä tavalla). Olen todella yllättynyt, että tämä vaikuttaa näin. Tiedän, että aivojen kemiat voivat olla epätasapainossa ja serotoniinin yht'äkkinen kehittyminen saattaa aiheuttaa näitä oireita. Mieleeni hiipi vain sellainen ajatus, että onko tässä nyt samaa kuin esim. SSRI-lääkkeissäkin, että pari ensimmäistä viikkoa saattaa olo pahentua ym. ja sitten lähtee olo pikku hiljaa paremmaksi?
Säikähdin kuitenkin sen verran (pelkäsin jo kaksisuuntaista vaikka koskaan ei ole ollut viitteitä siihen), että puolitin annoksen ja saattaa olla, että lopetan kokonaan. En viitsi lähteä leikkimään tällaisten mielialavaihdosten kanssa. Ne päivämasennukset ovat olleet nimittäin niin pahoja, että tulee sellasia ajatuksia ettei ole poispääsyjä jne., tekis mieli päättää päivänsä vaikka en niin oikeasti haluakaan.

Joka tapauksessa, toivon siis muiden tätä ainetta käyttäneen kokemuksia? Onko ollut millainen vaikutus? Onko ilmennyt sivuoireita ja jos, niin millaisia? Miten nopeasti on kenties vaikuttanut suotuisasti? Ja millaisia annoksia on käytetty? Ja asiallisia vastauksia kiitos! :)

60

21106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jämsss

      Ja voin mainita vielä, että 5-HTP:llä oli minulle yksi suotuisa sivuvaikutus: se vei fyysiset kivut pois. Oon kärsinyt jo vuosia kipeästä niskasta ja hartioista, mutta eipä ole enää kipeät. Samoin vasen käteni on ennen puutunut helposti, mutta nyt se ei ole puutuillut ja vatsan oireet (todennäköisesti psykosomaattiset oireet) ovat hävinneet. Veikkaan, että se nosti kipukynnystä jotenkin. Eli oli tuolla lääkkeellä ainakin yksi hyvä puoli. Meinaan kyllä kuitenkin lopettaa sen käytön nyt, koska oli tosiaan liian aktivoiva päälle.

    • --

      Taas kauppias spämmää, tällä kertaa tuo tuote kyseessä. Puoskari olet!

      • jämsss

        No joo, en ole mikään kauppias, kaiken lisäksi työtön ihminen. Luepa koko teksti, ennen kuin päättelet jotain tuommoista. ;)


      • Anonyymi

        Hei et taida tietää mitään.Lue kiinalainen lääketiede Elina Hytönen masennus.Täältä saat tietoa lääkkeistä.Vieläkö suosit niitä luettuasi tuon.Elina TIETTÄÄ mitä kirjoittaa.Kouluttautunnut niin paljon kun voi.Älä arvostele jos et tiedä mitään.Kannattaa lähteä kirjastoon ja lukea vielä masennus lääkkeiden sivuvaikutukset.Uskaltaisitko itse syödä niitä lukemisen jälkeen.Joko sinä olet päästäisi sairas tai muuten ymmärtämätön kansalainen.Kannattaa lukea masennus potilaiden tekstejä.Hyvää joulua sinulle.


    • Toimii kyllä

      Itsehän tuota otan essojen jälkeen ja kyllä se vain helpottaa kummasti laskuja.
      Suosittelen kokeileemaan voit yllättyä positiivisesti.

      • jämsss

        Millasella annoksella oot syönyt ja mitä valmistetta? Just tota Vidaa vai..?


      • masennus poistuu
        jämsss kirjoitti:

        Millasella annoksella oot syönyt ja mitä valmistetta? Just tota Vidaa vai..?

        1-2 tbl yöksi juurikin tuota vidaa. Maksaa noin 20€ 40kpl. Kokeilemisen arvoinen tuote.


      • Olo helpottuu huom.
        masennus poistuu kirjoitti:

        1-2 tbl yöksi juurikin tuota vidaa. Maksaa noin 20€ 40kpl. Kokeilemisen arvoinen tuote.

        Niin vielä että kanattaa ostaa joku vahva B-vitamiinivalmiste siihen rinnalle, koska B-vitamiinit edistävät 5-hydroksitryptofaania (5-HTP) muuntumaan aivoissa seotoniiniksi.
        .


      • kaamoksen kaataja
        Olo helpottuu huom. kirjoitti:

        Niin vielä että kanattaa ostaa joku vahva B-vitamiinivalmiste siihen rinnalle, koska B-vitamiinit edistävät 5-hydroksitryptofaania (5-HTP) muuntumaan aivoissa seotoniiniksi.
        .

        Mäkikuisma uutteena luontaistuotekaupasta toimii ainakin minulla kaamosoireiden tasaajana. Minulla tuon itselääkinnän aloitus tai lopetus (vain kaamosaikana) ei aiheuttanut mitään sivuvaikutuksia. Samanaikaisesti nautin aamuisesta kirkasvalohetkestä, 100 mikrogramman D3 annoksesta, omega 3 rasvahapoista sekä satunnaisesta karnosiinin imeskelystä. Beroccan olin unohtaa, sellainenkin kuului aamukoktailiini. Kaamosoireet tasaantuivat melko pikaisesti, alle kahdessa viikossa, nautinnan aloittamisesta. Ensi syksynä aion aloittaa mäkikuismahoidon jo ennen oireiden ilmaantumista syyskuun aikana.


      • Loppu Propagandalle
        Olo helpottuu huom. kirjoitti:

        Niin vielä että kanattaa ostaa joku vahva B-vitamiinivalmiste siihen rinnalle, koska B-vitamiinit edistävät 5-hydroksitryptofaania (5-HTP) muuntumaan aivoissa seotoniiniksi.
        .

        Serotoniinitasolla ei ole mitään tekemistä masennuksen kanssa, joten silkasta lumevaikutuksesta on kyse.

        Mutta täällä nämä luontaistuoteuskovaiset spammaavat päivästä toiseen ihmetuotejuttuja.

        Tulkaa kusetetuksi, mutta älkää sanoko, ettei teitä olisi informoitu ja varoitettu.


      • jämsss
        Loppu Propagandalle kirjoitti:

        Serotoniinitasolla ei ole mitään tekemistä masennuksen kanssa, joten silkasta lumevaikutuksesta on kyse.

        Mutta täällä nämä luontaistuoteuskovaiset spammaavat päivästä toiseen ihmetuotejuttuja.

        Tulkaa kusetetuksi, mutta älkää sanoko, ettei teitä olisi informoitu ja varoitettu.

        Miten sä voit olla täysin varma siitä ettei serotoniinitasolla ole mitään merkitystä masennuksen kanssa? Eli oot myös sitä mieltä, että nykyaikaiset masennuslääkkeet on kusetusta kanssa?


      • Loppu Propagandalle
        jämsss kirjoitti:

        Miten sä voit olla täysin varma siitä ettei serotoniinitasolla ole mitään merkitystä masennuksen kanssa? Eli oot myös sitä mieltä, että nykyaikaiset masennuslääkkeet on kusetusta kanssa?

        "Miten sä voit olla täysin varma siitä ettei serotoniinitasolla ole mitään merkitystä masennuksen kanssa? Eli oot myös sitä mieltä, että nykyaikaiset masennuslääkkeet on kusetusta kanssa? "

        Juu. Ja siksi koska siitä on tieteellistä näyttöä.

        Esimerkiksi:

        "...Masennuslääkkeiden ajateltiin siis vai­
        kuttavan vitamiinien tavoin: masennus johtuu
        serotoniinin puutteesta aivoissa ja masennus­
        lääkkeet vaikuttavat korjaamalla tämän vajeen.
        Tämä ns. monoamiinihypoteesi (Schild­
        kraut 1965) on vaikuttanut erittäin vahvasti,
        vaikka sitä suoraan tukevia tutkimustuloksia
        on yllättävän vähän – serotoniinin määrä ai­
        voissa ei terveillä ihmisillä korreloi mielialaan,
        eivätkä serotoniinin tai noradrenaliinin mää­
        rän ole osoitettu olevan vähentynyt masentu­
        neilla (Booij ym. 2003)..."

        Eero Castrén

        Hermoston muovautuvuus ja
        masennuksesta toipuminen

        Duodecim 2009;125:1781–6


      • jämsss
        Loppu Propagandalle kirjoitti:

        "Miten sä voit olla täysin varma siitä ettei serotoniinitasolla ole mitään merkitystä masennuksen kanssa? Eli oot myös sitä mieltä, että nykyaikaiset masennuslääkkeet on kusetusta kanssa? "

        Juu. Ja siksi koska siitä on tieteellistä näyttöä.

        Esimerkiksi:

        "...Masennuslääkkeiden ajateltiin siis vai­
        kuttavan vitamiinien tavoin: masennus johtuu
        serotoniinin puutteesta aivoissa ja masennus­
        lääkkeet vaikuttavat korjaamalla tämän vajeen.
        Tämä ns. monoamiinihypoteesi (Schild­
        kraut 1965) on vaikuttanut erittäin vahvasti,
        vaikka sitä suoraan tukevia tutkimustuloksia
        on yllättävän vähän – serotoniinin määrä ai­
        voissa ei terveillä ihmisillä korreloi mielialaan,
        eivätkä serotoniinin tai noradrenaliinin mää­
        rän ole osoitettu olevan vähentynyt masentu­
        neilla (Booij ym. 2003)..."

        Eero Castrén

        Hermoston muovautuvuus ja
        masennuksesta toipuminen

        Duodecim 2009;125:1781–6

        OK

        Noita tieteellisiä tutkimuksia on puoleen ja toiseen. Itse en tiedä mihin uskoisi enää oikeasti.


      • Loppu Propagandalle
        jämsss kirjoitti:

        OK

        Noita tieteellisiä tutkimuksia on puoleen ja toiseen. Itse en tiedä mihin uskoisi enää oikeasti.

        Ns. luotaistuotteista ei ole yhtään niiden käyttöä puoltavaa tieteellistä tutkimusta. Se on ihan selvä. Ei se, että joku tai joku porukka joka on syönyt jotain mömmöä ja sanoo voivansa paremmin ei todista mitään muuta kuin lumevaikutusta.

        Ne harvat kunnolla tehdyt kaksoisokkotutkimukset eivät osoita mitään tehoa. Eikä muuten ns. mielialalääkkeidenkään tehoa.


      • Loppu Propagandalle
        Olo helpottuu huom. kirjoitti:

        Niin vielä että kanattaa ostaa joku vahva B-vitamiinivalmiste siihen rinnalle, koska B-vitamiinit edistävät 5-hydroksitryptofaania (5-HTP) muuntumaan aivoissa seotoniiniksi.
        .

        Serotoniinitasolla ei ole mitään tekemistä kliinisen masennuksen kanssa.


      • Loppu Propagandalle
        jämsss kirjoitti:

        OK

        Noita tieteellisiä tutkimuksia on puoleen ja toiseen. Itse en tiedä mihin uskoisi enää oikeasti.

        Todistustaakka on niillä jotka jotain väittävät. eikä tieteellistä näyttöä serotoniintason vaikutuksesta masennukseen ole.


        " serotoniinin tai noradrenaliinin mää­
        rän ole osoitettu olevan vähentynyt masentu­
        neilla (Booij ym. 2003)..."
        "

        NS. masennuslääkkeet ovat psyykkisiä särkylääkkeitä, jos ylipäätään toimivat niin kuin on tarkoitus.


      • BiolSB32
        Loppu Propagandalle kirjoitti:

        Ns. luotaistuotteista ei ole yhtään niiden käyttöä puoltavaa tieteellistä tutkimusta. Se on ihan selvä. Ei se, että joku tai joku porukka joka on syönyt jotain mömmöä ja sanoo voivansa paremmin ei todista mitään muuta kuin lumevaikutusta.

        Ne harvat kunnolla tehdyt kaksoisokkotutkimukset eivät osoita mitään tehoa. Eikä muuten ns. mielialalääkkeidenkään tehoa.

        Väite ettei ainuttakaan luontaistuotetta tue yksikään tieteellinen tutkimus on absurdi ja aivan varmasti täyttä puppua. Mielestäni onkin syytä ihmetellä, miksi tutkimustietoa on vähemmän saatavilla kuin "oikeista lääkkeistä". Lääketeollisuudessa pyörii suuret rahat ja sitä rahaa syydetään valikoiduille tutkimuksille / tutkijoille. Mielestäni on enemmän todennäköistä kuin mahdollista, että alalle mahdollisesti haitallinen tutkimus pyritään jossei torppaamaan kokonaan, jättämään ainakin ilman rahoitusta. Olen myös kuullut että mielialalääkkeiden, siis niiden "tutkittujen" ja kaupallisten vaikutuksesta jopa 85% voi olla plaseboa. Silti tämä tuskin osoittaa, että serotoniinilla ei olisi mitään tekemistä masennuksen tai sen olemattomuuden kanssa.

        Kiinostaisi lisäksi tietää, mikä on oma taustasi. Ainakin hienosti osaat viitata lääkärilehteen. Onko tieteellinen viitekehys tuttu?

        Haluaisin vielä kertoa, että itse olen voinut paremmin lopetettuani SSRI-lääkkeiden käytön. 5-HTP lähinnä kiinnostaa, kun toisinaan tulee omaa serotoniini-systeemiä rasitettua.


      • aero12
        Loppu Propagandalle kirjoitti:

        Serotoniinitasolla ei ole mitään tekemistä kliinisen masennuksen kanssa.

        Selitä sitten miten MDMA kohottaa mielialaa niin voimakkaasti.


      • Tutkimusta12vuotta
        Loppu Propagandalle kirjoitti:

        Ns. luotaistuotteista ei ole yhtään niiden käyttöä puoltavaa tieteellistä tutkimusta. Se on ihan selvä. Ei se, että joku tai joku porukka joka on syönyt jotain mömmöä ja sanoo voivansa paremmin ei todista mitään muuta kuin lumevaikutusta.

        Ne harvat kunnolla tehdyt kaksoisokkotutkimukset eivät osoita mitään tehoa. Eikä muuten ns. mielialalääkkeidenkään tehoa.

        Kaikkea skeidaa sitä saakin lukea. Olet muutaman tutkimuksen lukenut ja nyt vouhotat niistä.
        Kun luet tuhat tutkimusta, muuten kuin valikoiden, niin löytäisit jotain muuta.
        SSRi ja SNRi lääkkeissä nuo pitävät paikkansa suurinpiirtein, joskin riippuen masennuksen laadusta 20-30% saa niistä apua. Tosin sivuvaikutukset, kuten aivojen muutokset, ovat aika rankkoja.


    • vaarallista?

      Minua kiinnostaisi tietää, onko vaaraa serotoniinisyndrooman kehittymiselle, jos käyttää tätä esiastetta ja lääkitystä yhtä aikaa. Mäkikuismaakin pidettiin ensin niin pehmeänä vaihtoehtona, kunnes alkoi löytyä vakavia haittoja.

      • jämsss

        Mä oon lukenut, että ei saa käyttää samaan aikaan minkäänlaisten masennuslääkkeiden kanssa. Ei 5-HTP:tä eikä L-tryptofaaniakaan. Vaarana voi olla nimeomaan serotiniini-tulva aivoille, mikä saattaa olla todella haitallista.


      • jämsss
        jämsss kirjoitti:

        Mä oon lukenut, että ei saa käyttää samaan aikaan minkäänlaisten masennuslääkkeiden kanssa. Ei 5-HTP:tä eikä L-tryptofaaniakaan. Vaarana voi olla nimeomaan serotiniini-tulva aivoille, mikä saattaa olla todella haitallista.

        Jos englanti luonnistuu, niin tuossa on jotain infoa käytöstä muiden lääkkeiden kanssa:

        "5HTP Interactions with drugs
        The use of 5HTP in combination with SSRIs such as Prozac, Paxil, Zoloft, and others has not been formally evaluated. Anecdotal reports indicate that many people tolerate a small amount, 50 mg or less, with small amounts of SSRIs when used under the guidance of a medical professional. The effects of taking 5HTP along with a pharmaceutical antidepressant are sometimes difficult to predict. Since the SSRIs, like Prozac, block serotonin reuptake, and 5HTP converts into serotonin, it is possible that dangerously high levels of serotonin could occur, a condition called serotonin syndrome. It is difficult to predict the interaction of 5HTP with lithium, MAO inhibitors, anti-anxiety agents, beta blockers, birth conrtrol pills, and other pharmaceutical medicines."

        Kannattaa omalta lääkäriltään kysyä kyllä... Itse kyllä pelkäisin tota serotoniinisyndroomaa, mutta jokainen on kuitenkin yksilö.


    • Mulla ei ainakaan vaikuttanut mitenkään toi 5-htp, söin niitä useamman kuukauden.
      Tuli vain todella huono olo aina kun otti tyhjään mahaan.

      • jämsss

        Se voi ettet tartte serotoniinia lisää aivoille. Jos on masista, niin se voi olla jostain muusta välittäjäaineestakin kiinni jne.

        Ja toi 5-HTP tarttee ainakin B6 vitamiinia muuntuakseen serotoniiniksi, otitko sitä?


      • jämsss kirjoitti:

        Se voi ettet tartte serotoniinia lisää aivoille. Jos on masista, niin se voi olla jostain muusta välittäjäaineestakin kiinni jne.

        Ja toi 5-HTP tarttee ainakin B6 vitamiinia muuntuakseen serotoniiniksi, otitko sitä?

        Joo vitamiinit oli kans mukana.

        Tyrosiini taasen tuntui auttavan ainakin jonkin verran mielialaan, olo tuntui tasaisemmalta ja ei masentanut ihan niin paljoa kuin ilman tyroo.


      • jämsss
        i757302gb kirjoitti:

        Joo vitamiinit oli kans mukana.

        Tyrosiini taasen tuntui auttavan ainakin jonkin verran mielialaan, olo tuntui tasaisemmalta ja ei masentanut ihan niin paljoa kuin ilman tyroo.

        OK

        Mulle taas tyrosiini ei auttanut. :D Varmaan vaan kokeilemalla selviää, mikä auttaa, jos auttaa...


    • jämsss

      Mä haluan nyt vielä jakaa omia kokemuksiani tosta Vidan 5-HTP:stä.

      Kolme päivää otin sitä täysannoksella, joka aamu. Vaikutus oli se, että päivällä masensi ja väsytti ihan sairaasti ja illalla ja yöllä oli ihan liian hyvä fiilis, joka oli seuraavaan päivään herätessä kadonnut. Sitten puolitin annoksen, jonka otin ennen nukkumaanmenoa, se aiheutti taas sen etten saanut unta ja sitten kun sain, oli uni katkonaista. Mieliala tasottui, mutta toi unettomuus tuli. Nyt olen ottanut 1/4 ennen nukkumaanmenoa ja herätessä saman 1/4. Mieliala on entisestään tasoittunut ja parempi fiilis tulee jo aikaseimmin. Aamuannoksen jälkeen on jonkun aikaa tavallista tokkuraisempi olo, joka hälvenee sitten jossain vaiheessa päivän/illan mittaan. Yöannoksen jälkeen tulee rauhallisempi fiilis ja halu kömpiä unille. Huomasin myös, että tuo 1/4 auttaa nopeasti ahdistukseen. Mulla jää helposti ajatukset pyörii päässä, niin tuo annos rauhoitti selkeästi. Ja mulle ei oo placebot koskaan toimineet, joten tuskin tässäkään on kyseessä sellainen.

      Mä olen hyvin hoikka ihminen, joten toi kokonainen annos oli varmaan sen takia liikaa. Ja tämä nykyinen annos tuntuu paremmalta ja mieltä tasoittavammalta. Purkissa sanotaan, että pitäisi ottaa illalla ennen nukkumaan menoa, mutta luin toisaalta että vaan kokeilemalla saa tietää, mikä toimii parhaiten. Nimenomaan annostuksen ja ajankohdan suhteen.

      Kannattaa muuten muistaa, että vaikka tuossa Vidan purkin kyljessä lukee 500mg, niin siinä on kuitenkin 5-HTP "vaan" 20% eli 100mg. Lukemani perusteella toi 100mg on kuitenkin jo iso annos.

      Kirjotan tätä ihan sen takia, jos joku hyötyy... Mun päähän tää tavara on selkeästi vaikuttanut. En ole koskaan saanut minkäänlaista vaikutusta esim. L-tryptofaanista, L-tyrosiinista, mäkikuismasta, ruusunjuuresta enkä mistään muustakaan luonnollisemmasta "masislääkkeestä".

      • anne-d

        Minä sain pahan reaktion 50 mg:sta Vidan HTP:tä joten aloittakaa tämän valmisteen käyttö mielellään vaikka murusesta testaten sopiiko se itselle ja sitten nostaa jos sopii. Oikeasti tämä on vahvaa kamaa.


    • justsaying1

      Hei! Annostuksesi on aika korkea, suositellaan 100-300mg päivässä. Yleisin on tuo 200 mg :)

    • vierailija4

      Käyttämäsi iso kerta-annos pisti silmään. Itse otan joskus 50-100 mg (Solgar tai Jarrow formula). Sivoireina saattaa tulla väsymys, joka menee ohi tunnin sisään. Eli illalla otettuna auttaa nukahtamaan, jos vaikeuksia saada unta. Oletko koittanut pienemmällä annoksella? En käytä säännöllisesti.

    • alakuloinen

      itse kokeilen solgar 5-htp complex ja hyvin nukkuun mutta vain tunnin?!

      annos 100 5-htptä

    • Masisminna

      Itse söin purkillisen Solgar 5-htp;tä ja vahvaa B-vitamiinivalmistetta, sekä kalaöljyä. Mielilala nousi n. 2-3 vkon käytön jälkeen huomattavasti. Purkin loputtua mieliala laski 2-3 viikon kuluessa entiselleen. Ajattelin testata uudelleen jonkin ajan kuluttua.

    • luomuolento

      Joillekin riittää jo 30 mg 5-htp annos vuorokaudessa. Kapselia saa myös 50 mg annoksina. Iherbistä. Suosittelevat tuon kanssa myös valeriaanaa. www.iherb. Com?Rcode=DJV252 tuosta linkistä 5-10 $ pois ensimmäisestä tilauksesta. Nowfoods 5-htp 50mg 90 kapselia 10 € ja valeriaanaa 500 mg 100 kapselia 4,60€ joten en suomesta ostais järkkyyn ylihintaan. Postikulut suomeen n. 3 euroa.

      • Nettitilaaja

        Älä vaan osta 5-htp:tä iHerbistä. Jäävät tulliin ja saat sakot sekä merkinnän lääkeainerikkomuksesta. Fimean mukaan EU:n ulkopuolelta tilattuna 5-htp on lääkeaine, EU:n sisällä voit kyllä sitä ostaa netin kautta.


    • Thereisnotrying

      Yks juttu: tuleeko kellekään masennus ilman että elämässä on tapahtunu jotain kurjaa? Tai ilman sitä ettei elä oikeasti itteään varten ja omien kutsumusten mukaisesti vaan noudattelee yleisiä odotuksia ja malleja. Eikai serotoniinitasot vaan satunnaisesti napsahda alhaisemmiksi. Siihen on aina joku ulkopuolinen syy jos mieli on maassa, enkä jaksa mitenkään uskoa että aivokemiat vaan yhtäkkiä muuntuu vääräksi. Siks on musta hölmöä uskoa että asia voidaan korjata sotkeutumalla niihin kemioihin. Tietty voi hetkellisesti helpottaa mutta kyllä siinä on pohjimmiltaan kyse aina jostain muusta. Tulin tänne ettimään kokemuksia 5-htp:stä, aion hippokraattisesti itekin helpottaa oloani niillä... Oon syöny vuosia eri SSRI:tä ja ne on kauheaa kuraa, ainakin mulla pahentaa vaan ja oikeesti tekee aivoissa jotain mitä ei oo edes tutkittu.

      • sdfsdfsfsdfdfsfsdf

        Tulee se masennus, ihan ilman mitään ulkoista elämäntilannetta.

        Masennus ja mielen maassa oleminen ovat aivan eri asioita.


      • NopeHope
        sdfsdfsfsdfdfsfsdf kirjoitti:

        Tulee se masennus, ihan ilman mitään ulkoista elämäntilannetta.

        Masennus ja mielen maassa oleminen ovat aivan eri asioita.

        Eivät ole. Jos olet eri mieltä, kerrotko miten eroavat? Saat löydöksestäsi Nobelin palkinnon.


      • sdfsdfsfsdfdfsfsdf
        NopeHope kirjoitti:

        Eivät ole. Jos olet eri mieltä, kerrotko miten eroavat? Saat löydöksestäsi Nobelin palkinnon.

        Mielen maassa oleminen on jotakin seuraavan kaltaista:

        -läheisen kuolema ja siitä seuraava suru
        -parisuhteen lakkaaminen ja siitä seuraava alakuloisuus

        Oikea masennus on sensijaan aivojen kemiallinen häiriötila joka ei vaadi minkäänlaista elämänhallinnallista tapahtumaa. Sen alkamiseksi riittää joillakin ihmisillä esimerkiksi alhainen D-vitamiinitaso talviaikaan.


    • akkuloppu

      Kyllä masennus tulee ilman syytä. Nyt neljäs talvi tosi vaikeaa masennusta menossa. SSRI lääke ei mullakaan auta. Ei vitamiinit, E EPA, luontaistuotteet koitettu.MAO estäjä olis ehkä yks kokeiltavien joukossa oleva

      • kokeileppatätä

        Minä sairastin samalla lailla vaikeaa masennusta varmaan 15 talvea. Olin lopulta hyppäämässä junan alle kun alkoi raksuttaa... D-vitamiini....

        No, sehän auttaa, mutta annos pitää olla kohdallani suht korkea, noin 700 mikroa päivässä että masennus pysyy poissa.


    • artsi3482

      Pimeys aiheuttaa lähes kaikille jonkin asteista masennusta. Kuinka paljon harrastat päivittäin ulkoliikuntaa ja onko sulla kirkasvalolamppua?

    • dklmlk

      Oon kokeillut nyt mun masennukseen luontaistuotteita. Kokeilin tänään 5-htp:tä ja ei oo kyllä mun juttu. Otin puolet Vidan valmisteesta aamulla eli jotain 50 mg oli 5htp:tä. Mulla tuo laukaisi inhottavan sumun ja jopa ahdistusta ja epämukavan olon, koko päivän ollu semmonen tokkura olo, ja illalla ku normaalisti oon ottanut melatoniinin niin tuntuu, etten ota ku olo on jo niin puulla päähän lyöty. On kyllä tehokas tuo 5htp, mut ei sillä tavalla mitä toivos. Oon herkkä saamaan ahistusta.
      Oon syönyt myös Vida Stackia, jolla on ehkä nimellinen piristävä vaikutus ollut, mutta siitä ei mitään sen kummempaa sivuoiretta oo tullut. Siinä on aminohappoja, kuten tyrosiinia ja tauriinia. Siispä pysyn jälkimmäisessä, kävi vaan vähän kalliiksi tuo 5htp:n osto turhaan.

    • kehmi

      Muistakaa että 5-htp ei ole riskitön, ja se nostaa serotoniinia arvaamattomasti aivoissa/keskushermostossa ja sillä voi olla jopa sydänvaikutuksia. Tällä lääkkeellä pitäisi olla käyttöohje purkissa, jossa mainitaan riskit.
      5-htp:lla on paljon sivuvaikutuksia ja se ei todellakaan sovi kaikille :
      Much of the information available regarding 5-HTP's use appears to be anecdotal, and the safety and effectiveness of this supplement is still under investigation.
      However, people who have kidney disease, certain stomach conditions like peptic ulcers, or Down syndrome should talk to their doctor before taking 5-HTP.

      5-HTP may cause gastrointestinal disturbances, mood disturbances, seizure, or abnormal blood counts. Some side effects might result from contaminants in 5-HTP products.

      Common Side Effects of 5-HTP

      Diarrhea, nausea, or vomiting
      Heartburn, gas, or bloating
      Stomach discomfort or pain
      Decrease in or lack of appetite

      The neurological side effects of 5 HT include headache, lethargy, fatigue, insomnia and restlessness.

      The set of side effects experienced vary between individuals and also depends on the type of serotonin drugs taken. For example, when too much serotonin binds to most 5 HT receptors, it results in anxiety, nervousness and restless but on the serotonin receptors known as 5 HT5A, too much serotonin cause insomnia and restlessness.

      Serious Side Effects of 5-HTP

      Eosinophilia myalgia syndrome, a condition in which a person may have sudden and severe muscle pain, cramping, trouble breathing, and swelling in the body. Although rare, this condition may take several months to appear.
      A blood disorder known as asymptomatic eosinophilia, in which higher than normal levels of special white blood cells called eosinophils are present in the blood. This disorder can generally only be detected through laboratory analysis because patients with this disorder rarely show any symptoms

      Sillä on lukuisia haittavaikutuksia osin tutkimattomia eri reseptilääkkeiden kanssa, masennuslääkkeet, sedatiivit

      Siinä on myös riski serotoniinisyndroomaan

      • Jontte8888

        Syytä olla tarkkana näitä kokeillessa. Laitan tähän kuitenkin vertailun vuoksi efexorin (snri-lääke) mahdolliset haittavaikutukset.

        Turvotus kasvoissa, suussa, kielessä, kurkussa, käsissä tai jaloissa ja/tai kutiavat paukamat iholla (nokkosihottuma), nielemis- ja hengitysvaikeudet.

        Rinnan kireys, hengityksen pihinä, nielemis- tai hengitysvaikeudet
        Voimakas ihottuma iholla, kutina tai nokkosihottuma (punaiset tai vaaleat, usein kutiavat paukamat iholla)
        Serotoniinioireyhtymän merkit ja oireet: levottomuus, aistiharhat, kömpelyys, nopea sydämen syke, kohonnut kehonlämpö, verenpaineen nopeat muutokset, vilkkaat refleksit (lihasnykäykset), ripuli, kooma, pahoinvointi, oksentelu. Serotoniinioireyhtymä voi vaikeimmassa muodossaan muistuttaa malignia neuroleptisyndroomaa, jonka merkit ja oireet ovat yhdistelmä seuraavista: kuume, nopea sydämen syke, hikoilu, vaikea lihasjäykkyys, sekavuus, suurentuneet lihasentsyymipitoisuudet (todettu verikokeella)
        Infektion merkit, kuten korkea kuume, vilunväristykset, vapina, päänsärky ja flunssan kaltaiset oireet. Nämä voivat olla merkki veriarvojen häiriöstä, joka lisää tulehdusalttiutta
        Voimakas ihottuma, joka voi johtaa voimakkaaseen rakkulamuodostukseen ja ihon kuoriutumiseen
        Selittämätön lihaskipu, -aristus tai -heikkous. Tämä voi olla merkki rabdomyolyysistä.

        Yskiminen, hengityksen vinkuminen, hengenahdistus ja korkea kehonlämpö
        Ulosteiden musta, tervainen väri tai verta ulosteessa
        Kutina, ihon tai silmänvalkuaisten keltaisuus, tumma virtsa, mitkä voivat olla oireita maksatulehduksesta (hepatiitti)

        Sydänvaivat, esim. sydämen sykkeen muuttuminen nopeaksi tai epäsäännölliseksi, kohonnut verenpaine

        Silmävaivat, esim. näköhäiriöt, mustuaisten laajeneminen
        Hermostovaivat: esim. huimaus, kihelmöinti/pistely iholla, liikehäiriöt (lihaskouristus tai -jäykkyys ), kouristuskohtaukset
        Mielenterveysongelmat, esim. yliaktiivisuus tai epätavallisen voimakas hyvän olon tunne
        Pidentynyt vuotoaika – jos saat haavan tai loukkaat itseäsi, voi kestää hieman pidempään kuin normaalisti, että vuoto loppuu.


        Huimaus, päänsärky
        Pahoinvointi, suun kuivuminen
        Hikoilu (mukaan lukien yöhikoilu).

        Ruokahalun heikkeneminen
        Sekavuus, itsensä epätodelliseksi ja vieraaksi tunteminen, orgasmin puuttuminen, sukupuolivietin heikkeneminen, hermostuneisuus, unettomuus, epätavalliset unet
        Uneliaisuus, vapina, kihelmöinti/pistely, lisääntynyt lihasjänteys
        Näköhäiriöt sisältäen näön hämärtyminen, mustuaisten laajeneminen, silmän kyvyttömyys tarkentaa automaattisesti kaukana olevista kohteista lähellä oleviin
        Korvien soiminen (tinnitus)
        Sydämentykytys
        Verenpaineen nousu, punastuminen
        Haukottelu
        Oksentelu, ripuli, ummetus
        Lisääntynyt virtsaamistarve, virtsaamisvaikeudet
        Kuukautishäiriöt, kuten kuukautisvuodon tai epäsäännöllisten vuotojen lisääntyminen, siemensyöksy/orgasmihäiriöt (miehillä), erektiohäiriöt (impotenssi)
        Voimattomuus, väsymys, vilunväristykset
        Kolesteroliarvojen nousu.

        Aistiharhat, todellisuuden muuttumisen tunne, kiihtymys, orgasmihäiriöt (naiset), tunteiden puute, yli-innostuneisuus, hampaiden narskuttelu
        Levottomuuden tunne tai kyvyttömyys istua tai seistä paikoillaan, pyörtyminen, tahattomat nykivät lihasliikkeet, koordinaatiokyvyn ja tasapainon heikkeneminen, makuaistin muutokset
        Nopea sydämen syke, huimaus (etenkin nopeasti seisomaan noustessa)
        Hengenahdistus
        Verioksennus, ulosteiden musta, tervainen väri tai verta ulosteessa, mikä voi viitata sisäiseen verenvuotoon
        Herkkyys auringonvalolle, mustelmat, ihottuma, epätavallinen hiustenlähtö
        Virtsaamiskyvyttömyys
        Painon nousu/ painon lasku.

        Kouristuskohtaukset
        Virtsanpidätyskyvyttömyys
        Ylivilkkaus, ajatuksen riento ja vähentynyt unen tarve (mania).

        Hämmentyneisyys ja sekavuus, joihin liittyy usein aistiharhoja (delirium), aggressiivisuus
        Lihasjäykkyys, -krampit ja tahattomat lihasliikkeet
        Voimakas silmäkipu ja näön heikkeneminen tai sumentuminen
        Huimaus
        Verenpaineen lasku, sydämen sykkeen muuttuminen epätavallisen nopeaksi tai epäsäännölliseksi, mikä voi johtaa pyörtymiseen, odottamaton verenvuoto, esim. vuotavat ikenet, verta virtsassa tai oksennuksessa tai odottamattomia mustelmia tai pinnallisten verisuonten katkeamisia
        Yskiminen, hengityksen vinkuminen, hengenahdistus ja korkea kehonlämpö, jotka voivat johtua keuhkotulehduksesta ja veren valkosoluarvojen noususta (eosinofiilinen keuhkokuume)
        Voimakas vatsa- tai selkäkipu (joka saattaa johtua vakavasta suolisto-, maksa- tai haimavaivasta)
        Kutina, ihon tai silmänvalkuaisten keltaisuus, tumma virtsa tai flunssan kaltaiset oireet, mitkä voivat olla oireita maksatulehduksesta (hepatiitti), maksan toimintakokeiden pienet muutokset
        Kutina, lievä ihottuma
        Poikkeava maidoneritys rinnoista.

        Osa näistä vieläpä tulee lähes kaikille lääkkeen käyttäjille
        Itse ajattelin tänään aloittaa tuon 5htp:n


      • Anonyymi
        Jontte8888 kirjoitti:

        Syytä olla tarkkana näitä kokeillessa. Laitan tähän kuitenkin vertailun vuoksi efexorin (snri-lääke) mahdolliset haittavaikutukset.

        Turvotus kasvoissa, suussa, kielessä, kurkussa, käsissä tai jaloissa ja/tai kutiavat paukamat iholla (nokkosihottuma), nielemis- ja hengitysvaikeudet.

        Rinnan kireys, hengityksen pihinä, nielemis- tai hengitysvaikeudet
        Voimakas ihottuma iholla, kutina tai nokkosihottuma (punaiset tai vaaleat, usein kutiavat paukamat iholla)
        Serotoniinioireyhtymän merkit ja oireet: levottomuus, aistiharhat, kömpelyys, nopea sydämen syke, kohonnut kehonlämpö, verenpaineen nopeat muutokset, vilkkaat refleksit (lihasnykäykset), ripuli, kooma, pahoinvointi, oksentelu. Serotoniinioireyhtymä voi vaikeimmassa muodossaan muistuttaa malignia neuroleptisyndroomaa, jonka merkit ja oireet ovat yhdistelmä seuraavista: kuume, nopea sydämen syke, hikoilu, vaikea lihasjäykkyys, sekavuus, suurentuneet lihasentsyymipitoisuudet (todettu verikokeella)
        Infektion merkit, kuten korkea kuume, vilunväristykset, vapina, päänsärky ja flunssan kaltaiset oireet. Nämä voivat olla merkki veriarvojen häiriöstä, joka lisää tulehdusalttiutta
        Voimakas ihottuma, joka voi johtaa voimakkaaseen rakkulamuodostukseen ja ihon kuoriutumiseen
        Selittämätön lihaskipu, -aristus tai -heikkous. Tämä voi olla merkki rabdomyolyysistä.

        Yskiminen, hengityksen vinkuminen, hengenahdistus ja korkea kehonlämpö
        Ulosteiden musta, tervainen väri tai verta ulosteessa
        Kutina, ihon tai silmänvalkuaisten keltaisuus, tumma virtsa, mitkä voivat olla oireita maksatulehduksesta (hepatiitti)

        Sydänvaivat, esim. sydämen sykkeen muuttuminen nopeaksi tai epäsäännölliseksi, kohonnut verenpaine

        Silmävaivat, esim. näköhäiriöt, mustuaisten laajeneminen
        Hermostovaivat: esim. huimaus, kihelmöinti/pistely iholla, liikehäiriöt (lihaskouristus tai -jäykkyys ), kouristuskohtaukset
        Mielenterveysongelmat, esim. yliaktiivisuus tai epätavallisen voimakas hyvän olon tunne
        Pidentynyt vuotoaika – jos saat haavan tai loukkaat itseäsi, voi kestää hieman pidempään kuin normaalisti, että vuoto loppuu.


        Huimaus, päänsärky
        Pahoinvointi, suun kuivuminen
        Hikoilu (mukaan lukien yöhikoilu).

        Ruokahalun heikkeneminen
        Sekavuus, itsensä epätodelliseksi ja vieraaksi tunteminen, orgasmin puuttuminen, sukupuolivietin heikkeneminen, hermostuneisuus, unettomuus, epätavalliset unet
        Uneliaisuus, vapina, kihelmöinti/pistely, lisääntynyt lihasjänteys
        Näköhäiriöt sisältäen näön hämärtyminen, mustuaisten laajeneminen, silmän kyvyttömyys tarkentaa automaattisesti kaukana olevista kohteista lähellä oleviin
        Korvien soiminen (tinnitus)
        Sydämentykytys
        Verenpaineen nousu, punastuminen
        Haukottelu
        Oksentelu, ripuli, ummetus
        Lisääntynyt virtsaamistarve, virtsaamisvaikeudet
        Kuukautishäiriöt, kuten kuukautisvuodon tai epäsäännöllisten vuotojen lisääntyminen, siemensyöksy/orgasmihäiriöt (miehillä), erektiohäiriöt (impotenssi)
        Voimattomuus, väsymys, vilunväristykset
        Kolesteroliarvojen nousu.

        Aistiharhat, todellisuuden muuttumisen tunne, kiihtymys, orgasmihäiriöt (naiset), tunteiden puute, yli-innostuneisuus, hampaiden narskuttelu
        Levottomuuden tunne tai kyvyttömyys istua tai seistä paikoillaan, pyörtyminen, tahattomat nykivät lihasliikkeet, koordinaatiokyvyn ja tasapainon heikkeneminen, makuaistin muutokset
        Nopea sydämen syke, huimaus (etenkin nopeasti seisomaan noustessa)
        Hengenahdistus
        Verioksennus, ulosteiden musta, tervainen väri tai verta ulosteessa, mikä voi viitata sisäiseen verenvuotoon
        Herkkyys auringonvalolle, mustelmat, ihottuma, epätavallinen hiustenlähtö
        Virtsaamiskyvyttömyys
        Painon nousu/ painon lasku.

        Kouristuskohtaukset
        Virtsanpidätyskyvyttömyys
        Ylivilkkaus, ajatuksen riento ja vähentynyt unen tarve (mania).

        Hämmentyneisyys ja sekavuus, joihin liittyy usein aistiharhoja (delirium), aggressiivisuus
        Lihasjäykkyys, -krampit ja tahattomat lihasliikkeet
        Voimakas silmäkipu ja näön heikkeneminen tai sumentuminen
        Huimaus
        Verenpaineen lasku, sydämen sykkeen muuttuminen epätavallisen nopeaksi tai epäsäännölliseksi, mikä voi johtaa pyörtymiseen, odottamaton verenvuoto, esim. vuotavat ikenet, verta virtsassa tai oksennuksessa tai odottamattomia mustelmia tai pinnallisten verisuonten katkeamisia
        Yskiminen, hengityksen vinkuminen, hengenahdistus ja korkea kehonlämpö, jotka voivat johtua keuhkotulehduksesta ja veren valkosoluarvojen noususta (eosinofiilinen keuhkokuume)
        Voimakas vatsa- tai selkäkipu (joka saattaa johtua vakavasta suolisto-, maksa- tai haimavaivasta)
        Kutina, ihon tai silmänvalkuaisten keltaisuus, tumma virtsa tai flunssan kaltaiset oireet, mitkä voivat olla oireita maksatulehduksesta (hepatiitti), maksan toimintakokeiden pienet muutokset
        Kutina, lievä ihottuma
        Poikkeava maidoneritys rinnoista.

        Osa näistä vieläpä tulee lähes kaikille lääkkeen käyttäjille
        Itse ajattelin tänään aloittaa tuon 5htp:n

        Niin järkyttävän pitkä lista etten kieltämättä jaksanut ihan kaikkea lukea, mutta lopetus oli mainio! :D


    • Masneurootikkoasd

      Itselläni ei valitettavasti pahemmin auttanut tuo 5-htp , söin sitä yli kuukauden 1-6tbl pv ja yleensä otin myön b-vitamiinia tms. Ainut minkä huomasin oli, jos otti tyhjään mahaan alussa usamman, niin tuli TODELLA huono olo ja pyörrytti tms, eli ottakaa maltilla aluksi. Ehkä myös tuli hieman muutenkin outo ja seksuaalinen olo, etenkin alussa, mutta siitä en ole täysin varma. Ehkä myös pidempään kannattaisi ottaa.

      Tosin itse kokeilin lähinnä pakko-neurooseihin tuota, mutta eikös siihenkin kai serotoniini vaikuta. Nyt kokeilen muita luontaistuotteia, kuten pelkkää L-tryptoa vitamiineilla.
      Muita testissä olevia on lisäksi mm. L-teaniini, kärsimyskukka ja ashwagandha tällä hetkellä. Inositolia ja muita aion myös kokeilla. Lisäksi Möllerin kalanmakasaöljyä mitälie olen paljon myös ottanut tässä 2kk aikana.

      B-vitamiineja erikseen kokeilin isoina määrinä tuossa yli 2kk viimevuonna (pelkkä b1, b6, b12 vita) mutta en huomannut vaikutusta.

      Myös muita luontaisT olen kokeillut aiemmin, mm mäkikuismaa, e-epaa, tosin en kovin pitkään, enkä ole pahemmin mitään huomannut. Noita kuitenkin suht vähän otin.

    • Lnwn

      Endokrinologi määräsi minulle l-karnitiinia ja alfalipoiinihappoa, 500 mg kumpaakin. Lapsesta asti olen ollut 'alavireinen', paniikkihäiriöinen, uneton jatkuvan hermoilun ja stressaamisen ja jännittämisen vuoksi. Vuosi vuodelta burn outia vältellessä oireet vaan paheni. Kilppari ok, myös tämän endokrinologin paremmilla kokeilla. Eli CFS, tuo kaatopaikka kaikelle epämääräiselle oli diagnoosini.
      Serotoniinitasoni siis testattiin HUS-labissa (ei sitä muualla voi testatakaan eikä siitä moni lääkäri ymmärrä vielä mitään, tämä omani julkaisee jonkun tutkimuksen aiheesta lähiaikoina jahka ehtii).

      Aloittaessamme käytin venlaflaksiinia masennukseen ja ketipinoria 25 mg illalla nukahtamniseen. Serotoniiniarvo tällä lääkityksellä oli 57, kun viitearvot on jotain 350-750 (olen töissä ja kirjoitan nopeasti, joten en nyt ehdi tarkistaa mitään yksityiskohtia, sori, ottakaa tai jättäkää). Luonnollisesti lopetettiin venlaflaksiini, koska se ei selkeästi ollut nostanut sitä serotoniinia ollenkaan :P Siinä meni pari kuukautta niiden vieroitusoireiden kanssa, ketipinorista pääsin tämän lääkärin neuvoin ottamalla melatoniinia 3-5 mg illalla, kahdessa erässä, tuntia ennen 3mg ja vielä nukkumaan käydessä 1,5 mg. Melatoniini on hormooni ja näin ollen myös hänen osaamisaluettaan. D-vitamiinia käski ottaa 100 mg, tämäkin hormoni siis. Tryptofaanin ja l-teaniinin lisäsin omaan iltakoktailiini omin päin, minulla unen laatu on parempaa niillä kuin pelkällä melatoniinilla. Ja päivisin se alfalipoiinihappo 500mg plus l-karnitiini 500mg. Puolen vuoden päästä (ei ollut varaa mennä aiemmin, olisi kuulemma parissa kuukaudessakin nostanut tasoja) verikokeissa mitattu serotoniinitasoni oli kivunnut viitearvoihin eli yli 400 :)

      Pointtina tässä teille, jotka olette serotoniinitasojen nostamisesta kiinnostuneita, että turvallinen konsti siihen on tämä yhdistelmä ja pian siitä saadaan kuulla lisää.

      Olen niin kiitollinen siitä, että vihdoin minusta 'löytyi oikeasti jotain vikaa', niitä masennustestejä oli niin tympeää täytellä ja psykologeille jutella vuoskymmenet (olen yli 40-v), kun selkeästi tiesin että päässäni ei ole mitään vikaa, olen vaan aina ollut tällainen. Kuluneen puolen vuoden aikana olen pystynyt lopettamaan tupakoinnin, masennus- ja unilääkkeen, sekä ikävän kalvavan parisuhteen. Ei mulla mikään euforinen olo ole, aamut on edelleen hankalia, mutta saan nukuttua kunnolla (vaikka se edelleen joka ilta jännittää), jaksan liikkua, sydänkivut ja tykytykset ovat kadonneet täysin (l-karnitiini), itkuisuus ja totaaliuupumus ja dramaattiset tunteet ja paniikki myös, yhtään flunssaa en ole kärsinyt tuon koktailin aloitettuani, ja kykenen vetämään yh:n perhe-elämää ja käymään vuorotyössä ihan ok. Välillä tulee voittajafiilis, ihan jostain pienestä asiasta; kaikki on hyvin, tie eteenpäin, olen vapaa :) Sori epämääräisyys (olen huono yksityiskohdissa, muistan vain olennaisen ja nyt ei ole niitä papruja tässä) ja koska en yleensä näitä palstoja harrasta kun täällä puolet on kaiken maailman fanaatikkoja ja huutelijoita vain, niin tuskin vastaan jos joku jotain kysyy. Sellainen tarina mulla!

      • Morsianko

        Mitä siis sinun koktailii kuului ihan lyhyesti ? :) en pysty oikee poimimaan tosta.


      • Lnw

        Melatoniini, D-vitamiini, tryptofaani L-teaniini, alfalipoiinihappo ja L-karnitiini.


      • Miettijä

        Mulle lääkäri sanoi että välittäjäainetasoja mitataan hiirillä laboratoriossa eikä serotoniinia voi niin vain mitata...
        Sä olet ilmeisesti johonkin tutkimukseen päässyt?
        Mietityttää miten aivoissa olevan serotoniinin näkee verestä ja mitä mittayksikköä tuo viitearvosi oikein on? Kun voidaanko serotoniinia edes mitata mitenkään mikrogramma per verilitra tyylisesti...


      • Miettiminenonoikein
        Miettijä kirjoitti:

        Mulle lääkäri sanoi että välittäjäainetasoja mitataan hiirillä laboratoriossa eikä serotoniinia voi niin vain mitata...
        Sä olet ilmeisesti johonkin tutkimukseen päässyt?
        Mietityttää miten aivoissa olevan serotoniinin näkee verestä ja mitä mittayksikköä tuo viitearvosi oikein on? Kun voidaanko serotoniinia edes mitata mitenkään mikrogramma per verilitra tyylisesti...

        Veriplasma-näytettä pommitetaan fotonisuihkulla, joka synnyttää jarrutussäteilyn spektrin, josta puolestaan voidaan lukea serotoniinin määrä.
        Kyllä, serotoniinia voidaan mitata, kuten mitä tahansa ainetta veren koostumuksesta. Niin puhutaan konsentraatiosta, huomioi, että lääketieteen teknologiset sovellukset ovat varsin kehittyneitä..


      • Anonyymi

        Mistä löytyi näin osaava endokrinologi, joka suositteli näitä tuotteita? Mulla myös epämääräisiä kipuja, tykyttelyä, voimattomuutta. Aina syytetään kilpparin liika lääkitystä ja vähennetään thyroxinia, vaikka arvot ok


    • Kokeiltuon123

      Mulla oli hyötyä, mutta yö unet meni. Olis pitemmän päälle huonontanut tilannetta entisestään tämän takia.

    • veikkaan-että

      tryptofaani on tehokkaampaa, koska 5-htp on sen esiaste.

    • Möksy

      2 viikkoa käyttäny ja vain siivet puuttuu. Uskomaton vaikutus mikä energisyys ja olo on hyvä niin bra

    • Jeppe226

      Olen syönyt ahdistukseen, stressiin ja unettomuuteen Mirtazapinea, joka teki Mut masentuneeksi, joten lopetin. Seuraavaksi tuli Cipralex, mutta ssri ei sovi mulle lainkaan. Lopetin ja otin tilalle 5htp. Olo oli mahtava viikon, mutta hedari ei kadonneet mihinkään. Ehkä olisi pitänyt alottaa jollain 0,25mg annoksella, mutta mulla ainakin puolikkaalla tabletilla päänsärky hyökkää. Annan uuden mahdollisuuden myöhemmin, nyt kokeilen ashwagandhaa.. Sen jälkeen l-tyrosiinia ja sen jälkeen mäkikuismaa. Näitä kannattaa vissiin vähän kierrättää, muttei ottaa samaan aikaan. Mulla hankaloittaa vielä kilpirauhasen vajaatoiminta.

    • jos-toi-ei-sovi

      niin kannattaa siirtyä tryptofaaniin. toi aine on tryptopfaanin esiaste, vaikuttavat vähän erillä tavoilla eri ihmisiin... kokeilemalla löytyy paras vaihtoehto... molemmat kertoo aika nopeastí, ainakin 2vk:ssa, kumpi sopii paremmin.

    • pauhunen46

      Otit aika vahvan annoksen alkuun. Sen käyttö pitäisi aloittaa 100 mg:n annoksella ja seurata vaikutusta. sitten voi pikku hiljaa nostaa annoamäärää, jos tuntuu tarpeelliselta.

    • Anonyymi

      Eilen oltin iltapäivällä yhden 5-HTP ja Tyrosiinin niin yöllä sitä oli niin vauhti päällä ja todella hyvä fiilis että oikein potutti mennä nukkumaan. Tänään otin aamulla kumpaakin, muistaakseni 5-HTP:ta kaksin kappalein, voin muistaa väärin ja olo on ollut hieman samea, mutta taas näin yöllä energiaa kyllä löytyy, pidän siitä, mutta kun aamulla taas herätys. Tämän energian viikonloppuna on hyvä yön pitää niin jaksaa pitää hauskaa, kun ei tätä lääkettä välttämättä tarvitse kokoajan kiskoa, vaan silloin kun tarvitsee tai tekee mieli. Äsken valmistin aamiais smoothien, johon laitoin puolet kapselista, eli 50mg 5-HTP:ta ja kokonaisen tyrosiinin puolukoiden, kiiwien, elektorilyyttijauheen, avokaadon, kaurahiutaleen, oliiviöljyn ja veden sekaan (ai että tuli hyvää!), joten aamulla erikois aamiainen ja töissä lounaaksi valmistamani pienehkö burrito, mutta tuhti sellainen. Olo on luonnollisen vauhdikas ja tekee mieli vain kirjoitella ja kirjoitella, joten kirjoitellaan nyt sitten.

      Nämä kapselit tuli haettua postista pari päivää sitten suhteellisen innokkain fiiliksin. Näissäkin aminohapoissa innostuu ihan urakalla jostain tulevasta aamiaisesta ja lounaasta, niin että ihan adrenaliini pulppuaa. Huisia, etten sanoisi. Todella hyvä fiilis, vain harmi että huomenna on töitä, sillä hakisin samantien oluet pöytään ja alkaisin lysteilemään. En malttaisi mennä nukkumaan, mutta hetki sitten kun melatoniinin otin, on piakkoin alettava valmistautumaan uneksimaan. Viime yö olikin sen puoleen astetta surkemapaa, sillä uni oli todella huonoa, silti fiilis juuri nyt erinomainen! Aika douppi lääke, etten sanoisi. Kuulostipa siltä että olisin ottanut jotain miestä vahvempaa luullen sen olleen 5-HTP:ta heikoista unista puhuttaessa, mutta ei, ihan happoa vain.

      Ei masenna pätkän vertaa. Jiihaaaa.

    • Anonyymi

      Itsellä ollut nyt muutaman viikon 5-thp käytössä. Otan b-vitamiinikomboa sen kanssa, lisäksi mulla on muitakin lisäravinteita käytössä. Alkuannostus oli 100mg, nyt otan 200mg ja joinain päivinä vielä 100mg lisää. vaikutus mielialaan on selvä, aivan todella eri fiilis! Loistava tuote! Mielialalääkkeitä ei sit tämän kanssa saa ottaa serotoniinisyndroomamekanismin takia. Tuntuu, että vihdoin jaksaa lenkkeilyä, siivota, ylipäätään tehdä asioita. Elämä kiinnostaa taas!

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5025
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3297
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      980
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      238
      775
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe